HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni som gillar "skruvat" ljud.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/09 :  23:08:13  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Mycket snack om akustik och transperens & dylikt.

En fråga poppade upp i skallen:

Hur många av er som gillar viss färgning har köpt en grym EQ och lekt lite med alla möjliga funktioner?

Man kan ju få vilket ljud som helst med en bra EQ.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/09 :  23:20:50  Show Profile Send CC a Private Message
"Lekte" mycket med flera olika EQ under tonåren... Jag lyckades aldrig EQ:a bort bristerna på min elektronik... Så det alternativet föll bort till förmån för mer kompentent elektronik som inte behöver ändras i frekvensområdet för att låta bra.

Idag så finns det säkert bättre EQ (lägre brusvärden osv) på marknaden, men jag är utav min natur misstänksam till att införa mer komponenter i signalkedjan än nödvändigt. Bättre att "färga" ljudet med rätt val utav akustik/elektronik/kablar osv...

"Less is more", eller va de nu hette?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/09 :  23:58:09  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Antar att du inte hade en parametrisk EQ?

Då blir ju fasen upp****ad. Att saker och ting "sitter i vägen" tror jag är ren skröna. Jag har iaf inte läst något (objektivt) om att "Less is more" skulle vara bättre, har du? tanken är ju tilltalande men att logik & fysik går hand i hand tror jag inte ett dugg på!

Däremot så är det ju enkelt att tro på det.


Edited by - m_persson79 on 2005/10/09 23:58:47
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/10/10 :  07:19:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag kör stenhårt med eq, och har numera svårt att leva utan den.

Däremot är jag inte mkt för färgning av ljudet, jag använder eq'n för att få en så rak och jämn frekvensgång som möjligt.

De personer som hört mitt system har inte märkt att det är eq-at, det bara låter bra.

Mer EQ åt folket!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/10/10 :  07:57:01  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag har inte EQ men en viss metod som kan liknas
vid EQ. Mitt problem är att jag har rumsförhöjning vid
50-60Hz. Detta 'botade' jag genom att köra en sub i
motfas till högtalarna, så att det precis blir rätt
mängd energi kvar vid 50-60Hz efter delningen och så
att 'bucklan' släcks ut. Skulle inte kunna lyssna på
anläggningen så som den var före subben.

Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/10 :  09:28:07  Show Profile Send Blue a Private Message
m_persson79:

Jag har förstått att du har köpt hela LTS-filosofin om "korrekt återgivning" och hur man når dit. Men jag tror inte att det är särskilt många här som skulle säga att dom "gillar en viss färgning", även om dom inte gått LTS-vägen med sin anläggning.

Det är liksom lite skillnad på färgningar och färgningar. Jag har själv ingen erfarenhet av högkvalitativa equalizers, men jag har svårt att se att man genom att ändra frekvenskurvan den vägen, skulle få ett ljud man trivs med. Bättre som CC säger, att välja en anläggning med komponenter som gör att man gillar ljudet som kommer ut genom högtalarna. Om det sedan är "färgningar" hos komponenterna som gör att man gillar det man hör, eller magik från yttre rymden kan väl kvitta.

Och om komponenterna är F/E-testade eller ej, kan väl kanske även det kvitta en smula.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/10 :  09:38:31  Show Profile Send Roq a Private Message
MartinN: Smart lösning!
Får man inte en massa oönskade sänkningar i frekvenser runt omkring 50-60Hz eller är de så pass små att det inte gör något i förhållande till vad du vinner på att släcka ut förstärkningen?

edit: Finns det en funktion för att släcka ut ljud från lekande småbarn och tvättmaskiner?

Edited by - Roq on 2005/10/10 10:15:26
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:11:24  Show Profile Send labrat a Private Message
Blue: Men vad är då skillnaden mellan två förstärkare som låter kraftigt olika? Går detta inte att mäta? Och om man anpassar frekvenskurvan med en equalizer så att de ser _exakt_ likadana ut kommer de då inte att låta likadant (förutsatt att de ger ifrån sig samma kraft, osv)?

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:17:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
labrat: Intressant frågeställning! Jag vet inte svaret, men diskussionsämnet är ju absolut av intresse.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:32:14  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har använt EQ mera för att dela/skära frekvenser, inte för att hissa bas, diskant m m.

Och det har funkat bra!

Nu har jag tre slutsteg varav ett stereo-steg till "topparna" och två mono-block till basarna. EQ´n har inte kopplats in med denna uppställning då alla tre slutsteg har volym-pottar.

Men nu vart jag sugen på att koppla in den gamla fina EQ´n igen, vem vet, det kanske blir en killer?

Och jag förstår inte rädslan över att ha svep eller EQ i systemet..är det skämmigt? OK, men man kan ju alltid gömma den bakom anläggningen som jag gjort.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:34:43  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Ett varningen ord gällande EQ: Dom höjer till 99% ut-signalen, så vi med mycket pulver ut till fina high end-element bör således passa oss lite.

Nu ska det kopplas, tjoho!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:51:22  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag har eq av proffskvalitét och har absolut inte köpt den för att kompensera för bristande ljud i elektroniken. Om man tar en "bra"och en "dålig" förstärkare och försöker eq:a bort skillnaden så kommer den totalt drunka i hur skillnaden mellan höger och vänster kanal låter. Har funnits trådar med diskussioner om att stereobilden drar sig åt olika hål. Dvs, höger och vänster högtalare får olika frekvensgång och man får inte ett klippfast mittintryck, vilket är ett typiskt problem som går att "fixa" om man ser till att höger och vänster högtalare i rummet låter lika.
Man måste först ha så bra rumsakustik som möjligt, därefter ställer man högtalarna på bästa möjliga plats. SEN kan man försöka eq:a bort återstående rumsproblem med en typ parametrisk eq. Och det gör man genom att mäta. Lyssna och justera är helt omöjligt eftersom eq:n har för många möjligheter. Efter det så kommer även vanliga tonkontroller börja fungera utan att "slå i taket" då man vrider på dom.
Så jag använder mina eq/aktiva filter inte för att få en färgning utan för att undvika färgning ifrån rummet så gott det går. Och det går att få väldigt väldigt mycket bättre resultat med en rätt injusterad eq än helt utan tonkontroller alls. Man är överhuvudtaget knappast ens nära rak frekvensgång i dom flesta fall i ett vanligt vardagsrum. Så vad är mest naturligt, leva med alla problem och vara nöjd för att man vet att det är raka rör eller med måtta justera för lagom rak frekvengång och få ett ännnu mindre färgat ljud. Utveckligen på digitala eq:ar har gått väldigt snabbt men dom måste justeras in på rätt sätt och det tar tid annars blir det bara ännu sämre oftast.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:53:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Muse, precis. Därför bör man undvika höjningar då både element och förstärkare kan ansträngas rejält annars.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/10/10 :  11:55:38  Show Profile Send MartinN a Private Message
>>Roq

Hej, har en ljudtrycksmätare från Claes Ohlsson, med vilken
jag mätte frekvensgången och hade då Ca 10-12dB förstärkning
vid 50-60Hz. Nu är det så att jag har lånat ut mätaren så
jag har använt öronen för att trimma subben, det låter mycket
bättre, basen har fått nyanser och 'färger' samt att jag kan
dra på mer volym utan att basen dånar och jag riskerar att
störa grannarna. Bara positivt hittils och jag tror att fler
kunde ha nytta av detta !!!

Martin
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/10/10 :  11:56:13  Show Profile Send David A a Private Message
köper man tex Tacts försteg idag, så är ju redan eqn inbyggd i mjukvaran, och försämrar således inte ljudet mera. Om man ger sig f-n på det, så anser jag det nog möjligt att skapa eller kopiera det "sound" som man önskar sig med en bra eq. Enda problemet är just att hitta dit. Det kan vara svårt att hitta soundet som man eftersträvar om man justerar i blindo. Lite mätningar att gå efter skadar inte.
Fördelen är givetvis att du kan koppla bort, eller ändra färgningen efter smak och tycke. Det tycker jag är helt underbart
Det som Muse säger gäller givetvis. Alla kompensering kostar effekt om man ska höja något register.
Det roliga är ändå att har man en gång fått smak för högkvalitativ/ofärgad återgivning så känns alla avvikelser därifrån ganska onödiga. Jag använder numer eq endast i basen för rumsresonanser, och ibland används tonkontrollerna till att justera basen på olika skivor. Vill man ha lite mera luft runt instrumenten kan man höja lite i toppen.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/10/10 :  13:02:42  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det är väl inget som säger att en fätgning alltid beror på tonkurveavvikelser? Isf hjälper ju inte en EQ.

Mvh


Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/10/10 :  13:26:53  Show Profile Send MartinN a Private Message
Färgning anser jag bero på mycket mindre avvikelser
än det man kan skapa med dagens EQ. Visst kunde det
vara roligt att grejja med EQ i anläggningen men
det är inte min grej... Och för övrigt finns det
inget ofärgat ljud inom Hifi:n enligt mig, inte
heller konsertsalar eller instrument låter helt
lika. Jag tror inte på ofärgat ljud, hellre ett
ljud man är nöjd med !!!

Martin
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/10 :  13:38:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
MartinN:
Vilken färgning pratar du om? Man köper ju inte en eq för att man vill få en Pioneer låta som en Krell. Utan man vill få sina högtalare på en given plats fungera ihop med rummet på några givna lyssningsplatser. Något annat fungerar absolut inte.
Och dagen eq kan man justera "precis vad som helst med" :
Maximum number of EQ filters 60 (depending on crossover slopes). Nine filters are assigned to Dynamic EQ.
EQ Type Parametric, Bell or shelving on any filter
EQ Gain +/-15dB, variable in 0.2dB steps
Q (bandwidth) 0.05 to 3 octaves, variable in 0.05 steps
EQ freq 15Hz to 20kHz
Är några parametrar ifrån min eq. Så vad går inte att justera om det finns med i insignalen?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/10 :  14:17:00  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Harry Up: vad är det för goding du har?

Hmm, nu har jag kopplat in och kopplat ur EQ´n..
Det visade sig vara väldigt svårt att få 3 slusteg att lira bra med en EQ..

Det gick bra så länge jag kopplade den mellan signal och försteg, med ett "skruvat" resultat i både topp och botten.

Jag provade att koppla in den mellan försteg och bas-steg, där jag egentligen behöver skära en aning, med dåliga resultat..
Höjningen jag pratade om gjorde att topp-steget fick lägre utsignal från försteget..

Har ni någon lösning på debaclet?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:00:45  Show Profile Send gcs a Private Message
När man använder eq så färgar man alltid ljudet men meningen är att man ska få till det så att ljudet får en vacker "färg". Samtidigt höjer man nivån om man höjer någonstans i frekvensbandet och därför måste man sänka den totala nivån efter eq:n för att kunna jämföra F/E. I min rigg hemma har jag en analog parametrisk eq från BSS FS 926 och en digital som är inbyggd i min TC Finalizer som också fungerar som en trebands kompressor med valbara övergångsfrekvenser. För att kunna ha kontroll på förändringarna har jag en FFT analysator som hjälper mig att se om det ser rimligt ut. När man använder eq till sina högtalare är det viktigt att man kan sänka nivån från eq:n innan signalen skickas in i slutsteget. Enligt min bestämda mening är det så att det är vanligare att man kan eq:a fram ett vackrare ljud på en äldre inspelning än från dagens inspelningar. Det tror jag heltenkelt beror på att man idag har tillgång till bättre filter och annat än vad man hade förr.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:09:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hur skall man kunna jämföra F/E menar du? Går ju att sätta en eq i tapeslingan om man är intresserad.
Annars så beror det ju helt på hur man använder eq'n. Eftersom min innehåller aktiva delningsfilter också så finns det inget före för då blir det bara ljud i ett register. Måste säga att så som jag använder min eq så skulle jag aldrig eq för enskilda inspelningar. Är resten under kontroll är en dålig inspelning inte så förfärlig i regel.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:17:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Muse:
Har BSS366T

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:59:47  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Harry up: OK, vad kostar BSS366T?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/10 :  16:14:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Muse:
jo, ny ifrån Septon 42.000 inkl moms.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/10 :  17:27:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur skall man kunna jämföra F/E menar du?
I TC/Finalizern har man möjlighet att ställa nivån i on lägget så att man får samma nivå mellan bypass och on. Samma sak i BSS:en dessutom har båda apparaterna en mängd minnen. Till TC:n kan man också sticka in ett minneskort om inte det interna minnet räcker eller om man vill ta med sig olika inställningar till en annan Finalizer.
http://www.bssaudio.co.uk/includes/product_sheet_include.aspx?product_id=38
http://www.tcelectronic.com/Finalizer96k
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/10 :  17:36:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


För min del blir det aldeles för mycket elektronik i signalvägen och på tok för många justermöjligheter.
Jag skulle aldrig sluta justera och därmed förstöra min fina musikstunder

Men det funkar ju fint i biosammanhang då man kan skruva till det lite extra för att ge den där rätta känslan.

Nej, det är back to basics 2-kanal som gäller för mig och att åtgärda eventuella problem vid dess rot.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000