HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra ljud kontra musikalitet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:27:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ämnet har poppat upp lite i andra trådar. Att det musikaliska innehållet är viktigast råder det inga tvivel om.
Det vidrigaste som finns är demoskivor med kassa studiomusiker spelandes på syntar som ska låta som riktiga akustiska instrument. De är så själsdöda att de får dansbandsmusik att framstå som madigraler. Men sen kan jag ifrågasätta varför man ibland ska stå ut med dåliga produktioner med bra musik.
I bland vill man koppla av och tvätta öronen från allt oljud vi omges av. Då är en tekniskt perfekt skiva att föredra. Skulle Mozarts musik vara lika skön framförd på slagborr och trycklufts maskiner, distade med komprimerad inspelning?
Det bästa är ju när musik-kvalitet och ljudteknik sammanfaller.
Jag tänker på det som diskuterades i tråden om hårdrock, visst är det bättre när det låter bra än dåligt. Jag kan nog erkänna att jag hellre spelar skivor som låter bra än de som låter sämre.
På en standard-stereo kanske inspelningskvaliteten saknar betydelse, vi är ju en marginel målgrupp vi som bryr oss.
Varför har Jazzplattor och klassisk musik generelt högre klass på sina inspelningar än övriga musikstilar?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:37:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Jazz o klassiskt skolade musiker, inspelare m.m är välan mer perfektionister än rock o blues folket.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/13 :  12:05:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har talat en del med studiofolk och inom pop/rock så spelas de in av musikerna själva i hemmet numera. Endast i undantagsfall spelas något in i studio, ofta är det enbart trummor+ kanske sång. Kunskap är därmed något som det råder står brist på och resultatet hörs varje dag.
Sedan möter den bristfälliga inspelningen skivbolagens okunnighet och blir då masteringen som den blir.

Lyssnar man bara via MP3 på väg till skolan/jobbet så finns inte kravet ifrån konsumenterna på bättre ljud. Det hörs helt enkelt inte.

Men visst har skivbolagen/artister bitit sig i foten t.ex. så vägrade vissa radiostationer spela Metallica´s St Anger för den lät så dåligt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  12:10:57  Show Profile Send Adagio a Private Message
Blues brukar också låta bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/10/13 :  13:05:45  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Jazz/klassisk er musikk som i større grad enn pop/rock innbyr til aktiv/konsentrert lytting, noe jeg tror plateselskapene er klar over; derav legges mer vekt på innspillingskvalitet. Klassisk og jazz låter ofte enda mer ubehagelig hvis innspillingene er dårlige. Jazzelskere og tilhengere av klassisk er kanskje generelt et mer kritisk publikum enn rock-/popfolket; kan ha noe med det å gjøre også.

Alltid en fare å unnvike dårlige innspillinger - selv om de inneholder bra musikk - og lytte mest på bra innspillinger - mer uavhengig av hvor bra musikken er. Da er man på ville veier, mener jeg. Musikken i fokus! Det optimale er selvsagt nå musikk og innspillingskvalitet er meget bra!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:25:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Montana här. Jag har hört "audiofil"-inspelningar som var rena katastrofen musikaliskt. Till exempel, det jag hört av de där Iso-mike skivorna var ju

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:38:25  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Visst grabbar, men "dåligt ljud" kan ibland vara medvetna estetiska grepp. Farlig mark javisst, men lyssna till exempel på någon gammal Guided By Voices-skiva, exempelvis Bee Thousand eller Alien Lanes. Underbar Lo-fi.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:44:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jo visst kan det vara ett grepp. Men ändå? Ta Portishead tex, på Dummy är det lowfi men ändå njutbart, på albumet Portishead är det fööör mycket lowfi, det blir aldrig kul när det låter tillräckligt dåligt, hela tiden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:45:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
Även om musiken alltid är viktigast är det rätt tröttsamt med alla skräpinspelningar som finns. Tyvärr nöjer sig fler och fler med dålig kvalitet, jag tycker snarast att det gått bakåt de senaste åren. Komprimerad musik på reklamradio får man i allt för hög daglig dos numera och det är tyvärr bara ett fåtal som uppfattar kvaliteten som dålig, både vad gäller avspelningskvalitet och variation!

För mig har det lett till att jag mer och mer lyssnar på P2 där man får höra mycket intressant musik och ofta med en förbluffande hög kvalitet.

Jag väljer alltid musik efter vad jag vill höra på men låter det för ruskigt finns risken att jag stänger av i förtid, är inspelningen bra brukar jag däremot ha svårt att sluta lyssna. Dålig musik med bra inspelningskvalitet är fortfarande dålig musik och är därmed tråkig men bra musik med hög inspelningskvalitet är snäppet bättre än om inspelningen inte är bra.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:46:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har aldrig köpt en skiva för ljudkvalitén skull, inte ens ack så lite och kommer aldrig att så göra någonsin.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:51:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Rock Blues o Country låter ofta braaa när det är amerikaner med i spelet. Dom lirarna har oftast många år på taskiga honkytonks bakom sig. Dom måste göra 200-300 gig om året för att överleva. Kraven är hårda taskig spelning, inget gig nästa gång. Detta skapar en tajthet och förmåga att krana fram ett bra ljud på tämligen hopplösa hak. Har dom detta med sig när dom får sätta en platta blir det juh bra!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:54:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Joråå det har nog hänt martinsson!
Ligger en artist på ett sk audiofil bolag, tex stockfisch eller audioqest kan man ge sig f##n på att det låter bra. Är det dessutom en artist med hjärta som känner för det han/hon gör, kan man köpa skivan bara för att man vet att man inte kommer bli besviken. Ärlig musik med hjärta och känsla inspelat på ett så bra sätt är ren njutning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/10/13 19:56:40
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/14 :  10:31:17  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag läste en resension i nån blaska om "Frank Black and the Catholics" (rock) där resensenten framhöll att det var en low fi-inspelnig därför att den var inspelad med "bara" 2 mickar på en 2spårs DAT. Blev nyfiken å köpte plattan å den lät kanon bra musik var det oxå.

Dom vanliga rock/pop-resensenterna tror väl att panorerad mono inspelad på massor av kanaler och komprimerat = hifi och 2 mickar = low fi när det i själva verket är tvärtom. Det kan nog finnas fler sk low fi garagesinspelningar som låter bra på en bra stereo men skit på en microanläggning vilket nog är den avspelningsapparatur många rock/pop-resensenter använder...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/10/15 :  01:21:37  Show Profile Send olof a Private Message
Jag tror på det krellmaster säger att det lite mer puristiska kan vara att fördra. Det är väl kanske just därför många genres som ovan nämnts låter så bra (iaf country, blues och jazz), för i sina glesare former är de väldigt puristiska. Antalet paramtrar man ska hålla reda på minskar och således blir processen enklare. Därmed påstår jag inte att även dessa har sina tillkortakommanden mot mer high-tec diton. Bara det att något enkelt som är väl utfört kan vara klart bättre än något komplicerat som är illa utfört. Sen är det till syvende och sist en affärsverksamhet där man ska tjäna pengar. Kidsen kommer att köpa skivorna oavsett inspelning så varför plöja ner miljoner i att göra goda inspelningar när det tär på marginalen. "Rätt vara, på rätt plats, i rätt tid" sa Bill Gates och så funkar det nog...hörs det inte att man efterfrågar något kommer man inte att få det...


Edit: Vill bara inflika att jag gärna köper skivor som är väldigt bra inspelade trots att musikern eller genren inte är den som tilltalar mest. All musik är en del av en skapandeprocess och när inspelningen är bra så kommer man närmar själva "känslan"(som man själv saknar så mycket) och då är många gånger fullt tillräckligt för att jag ska få mitt lystmäte, om än på ett lite annorlunda sätt

Edited by - olof on 2005/10/15 01:25:43
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/15 :  01:32:50  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ligger en artist på ett sk audiofil bolag, tex stockfisch eller audioqest kan man ge sig f##n på att det låter bra. Är det dessutom en artist med hjärta som känner för det han/hon gör, kan man köpa skivan bara för att man vet att man inte kommer bli besviken. Ärlig musik med hjärta och känsla inspelat på ett så bra sätt är ren njutning.


fetade text själv.




En supervåt hifidröm.. Tänk att få en stockfich inspelning av den tyvärr döda Eva Cassidy

Gudars djäklar att en sådan skiva inte finns.. Den skulle totalt omvälva hela musikinspelandet ju tror jag...varför skulle hon dö för....

Detta var adiagos fel jag slogs av denna helt underbara dröm av välljud......

Nu kommer jag gå o svära över det länge här...

Jäkla adiago...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/15 01:34:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000