HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Häftiga djur , Bläckfisk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/29 :  00:27:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,705683,00.html

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/29 :  01:09:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Grymt!
Jag såg ett program igår på Discovery (såklart!) om just jättebläckfiskar. Det var en forskare som hade hittat deras yngel och försökte föda upp stora bläckfiskar.

Tycker det är helt fatastiskt att ett djur på 18-20 meter inte blivit fotograferat i livet förräns nu!
Det var nästan så att man inte trodde det fanns innan.. Och lite spökligt tycker jag det är att se den där i mörkret. Så coolt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/09/29 01:12:47
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/09/29 :  06:06:15  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Denna var "bara" 8 meter lång, men jag hade ändå varit livrädd.
OT/ Giftiga saltvattensbläckfiskar för akvarium finns att köpa i Korea.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:55:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Den där saken skulle man ju gärna undvika att träffa på när man är ute och snorklar!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/29 :  23:47:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
När man är ute och snorklar på 900meters djup...

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/30 :  02:44:53  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
.. med en lååååååååång snorkel
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/30 :  08:48:39  Show Profile Send matså a Private Message
Fuling menade nog att det kan dyka upp(till vatten ytan) en, när Fuling Snorklar. Man vet ju aldrig

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/09/30 :  10:17:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Klart coola varelser..
Hade ju inte tackat nej till att få se en i live

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  11:14:11  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm. det är ju avbildat då jättebläckfiskar går till anfall mot båtar..

Och under kriget så dödades sjömän av bläckfiskar som anföll dom o bet ihjäl dom..finns dokumenterat..... Så.. vem vet.. kanske bara inte finns överlevande efter möten med dom "stora"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/09/30 :  17:14:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vadå, 900m är väl inget?:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/04 :  15:07:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ha ha, jag har snorklat ner till 35 meter, det är ändå en bit kvar till 900. :)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/04 :  16:48:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
35m det är inte dåligt, nu blev jag lite imponerad..
Jag fixar bara 15m....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/04 :  20:46:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vilka djur! Väldigt imponerande!

Om de är byggda för de stora djupen kan jag tänka mig att det är väldigt sällan man får chansen att se dem. Och det är nog tur. 18-20m långa, vilket monster!!!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/17 :  10:21:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tobbe L...Tja, om du jobbar lite på tekniken så kommer du ganska djupt lätt. Nu menar jag inte att du ska hyperventilera eller stanna nere länge. Det dyket tog 61 sekunder och jag var ensam. Passa dig för Shallow Water Blackout bara. Dyk max 1 minut är "säkra" om man nu kan prata om säkert när man håller andan under vatten. Ska väl säga så här också, jag upplever att det är mycket enklare att dyka djupt med våtdräkt på. Jag kan slappnar inte av så bra när jag börjar dyka neråt utan den. Blya så att du är neutral runt 10-12 meter, inte grundare, det är lite läskigt när man vänder på 30 meter och ska upp, och man sjunker som bara fan, man får paddla på ganska bra för att komma upp igen. Komma ner är inga problem. :) Liten mask med, du torskar mycket syre när du måste tryckutjämna en stor mask.
Det här dyket gjordes i Vanuatu, där det är en aniningens klarare vatten än i Sverige. :)

Var dök du 15 meter och vad hade du på dig och så vidare? 15 i svensk skärgård eller mälaren är mentalt svårt eftersom det är totalt svart. Har dykt till 17 meter i skärgården, längs en lina för att det var så mörkt, och trasslat in foten runt linan på botten, men det är en annan historia.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:16:04  Show Profile Send Draken a Private Message
Åj, det var "starkt" gjort grabbar!
Jag "går" åt andra hållet - utan vidare 35 meter rakt upp!

Edit: fel ordval - sorry!

Edited by - Draken on 2005/10/17 11:59:06
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:39:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, det var inte så det var menat, mer en intressant sak som man har gemensamt med någon på forumet.

Är du ubåtskille om du bara går rakt upp?

Hur mycket fixar man från en ubåt? Borde gå att greja runt 50 meter eller så?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:51:51  Show Profile Send Draken a Private Message
Nej!
JAG ÄR IMPONERAD!
Har själv bara som liten grabb trillat ner till ca 6 meter!
Men det gjorde ont i öronen (vet inget om "den rätta tekniken"). Vi bara dök på enklaste sättet i gruvorna därhemma! Tyckte förresten - att badbassängernas 4 meter tryckte "lite" i örat oxå!

F.Ö. var jag bra på stavhopp - men inga 35 meter!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:58:01  Show Profile Send KingX a Private Message
jag med kan tänka mig o "gå" 35 m åt andra hållet.. upp i luften alltså..
mast klättrare =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:34:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
15 meter var i röda havet. Bra sikt lite strömt det var allt.
Gillar också att ha våtdräkt o vid det här tillfället så hade jag två Kg bly om jag minns rätt.
Dyktiden låg väl på runt 50 sekunder, fanns ju massa trevliga fiskar o tittapå
Annars så har man snorklat lite varstans, Grenada, Malaysia, våra svenska kuster mm.

35 rakt uppåt går väl också bra..
Har ju seglat en vecka som stortoppsgast på HMS Falken



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/10/17 13:37:09
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/17 :  15:26:57  Show Profile Send mayro a Private Message
ibland ser man inte träden för skogen som är ivägen..

35 meter upp o mera kommer man om man......D]

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/18 :  05:50:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tobbe L jag har snorklat, eller fridykt som jag gärna kallar det, i röda havet-eilat, men det var när jag var 10. :)
Nu sitter jag i australien och hade ett tag ett visa som gjorde att jag var tvungen att lämna landet var tredje månad. Så jag åkt till Vanuatu, Fiji och Nya Zeeland bara som visaflykt. :)

I alla fall, jag åker med dykbåtar på dagsutflykter, jag är alltid ensam "fridykare" men jag har kul ändå. Det som är bra är att på de flesta ställen de dyker på så finns det mycket att se från 5-20 meter, så man har kul ändå. Sen kan jag lugnt säga att dykarna blir ganska förvånade när man dyker upp på 25 m, eller är det dyker ner? He he.

Följde med på ett manta dyk i fiji, det var lite småjobbigt. 17 meter där mantorna skulle dyka upp, meterhöga vågor så jag blev fan sjösjuk på ytan. Sen såg jag inte när mantorna dök upp för att sikten var så dålig, så man fick simma ner till 10 meter, vända om det inte fanns något roligt. I alla fall, hade redigt med flax, jag hade legat runt 15 sekunder på 17 meter, på väg upp, precis då dyker en manta upp, rakt mot mig, ett par meters avstånd, fick en riktigt bra bild på den. Så, man kan ha kul utan tuber med. :) Dyker oftast med en kamera, en liten p&s med undervattenshus. Hmm, kan försöka lägga in en snorkelbild eller två. :)

Har dykt runt Melbourne med men det är ganska kack i jämförelse. Risig sikt och kallt. Dök på ett ställe där Australiens största vithajar har sitt tillhåll 3 km väst från där vi var. Var lite obehagligt, 4 meters sikt...Såg haj, wobbegong dock. Hade nog lämnat en brun rand i våtdräkten om jag sett en vithaj fyra meter från mig. Usch.

Har snorklat i Sydney med, det är helt ok, men man får passa sig för såna här: http://www.australianfauna.com/images/bluebottle.jpg blue bottle eller Portuguese Man of War. Jag var ute och dök
på 20 meter, låg på ytan, hörde en båt, upp med skallen, precis så driver en sån här fan på mig, virar sig runt mitt ansikte. Gjorde saftigt ont. Vi ska vara glada att vi inte har farliga saker i vattnet i Sverige, här får man banne mig passa sig. Stora skräcken är box jelly fish, då är det ajdö. De är vanliga norrut i Australien. Sen finns det rätt så mycket haj med, men de är jag inte rädda för på samma vis.

När jag har ett bra dyk i bra sikt så blir jag så grymt avslappnad under vattnet att det är helt underbart.

2 kg bly låter rimligt, tror jag brukar ha något liknande.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2005/10/18 05:55:26
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/18 :  09:30:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Får nog ta o komma o hälsapå dig i Australien
Har inte varit i Australien än....
Tycker det räcker med brännmaneterna på västkusten..
Inget skönt att få en sådan i ansiktet...

Har man bra sikt, inte fryser så kan man ligga i simma runt i flera timmar.
I Malaysia så blev det ca tre-fyra timmars turer, fast då är det mest att plaska runt i ytan.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/18 :  10:23:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag köpte en semi dry dräkt här i Australien, låg i kallt, tja, 17 grader vatten i drygt två timmar, inte kall alls. Men, man blir lite stel i en semidry, gillar inte det riktigt, går inte att slappna av så mycket. Sen så får man blya mycket mer, det gör att man sjunker som en sten när man går under gränsen för "viktlöshet" så att säga.

Nä, den där blue bottle maneten är inte rolig. Dock så ska man ha lite osis om man ska få permanenta ärr, jag klarade mig ganska bra, inga ärr eller så.

Australien ja, fanken, dyker man söderut, då slipper man maneter och crocs, men du får vithajar och kallt vatten istället, dyk norrut och du får crocs, och dödlig maneter under vissa tider av året. Lite illa. Men, jag har planer på att fira jul här, då ska jag åka upp en vecka till Stora Barriärevet och dyka lite.

Är du bra på att hålla andan statiskt? Jag suger på det, ganska kass, men klarar mig bra i vattnet ändå. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/18 :  10:56:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kan inte påstå att jag är något proffs på att hålla andan statiskt.
Har för mig att mitt rekord är på 2 min 15 sek.
Men man kan ju inte riktigt jämföra att bara hålla andan o att fridyka..

Skaffade mig en semidry för några år sedan när jag tänkte ta upp tubdykandet igen. Men det blev inte så, så den är aldrig använd...
Så nu har man inte tubdykt på 11 år

Vi har lite planer på att åka till Australien nästa år.
o då måste man väl passera stora barriärrevet

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/19 :  03:23:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nä, det är ju helt sant, jag har kommit i närheten av fyra minuter, men det är liggandes på rygg
i min säng innan jag ska somna, vad har det med att dyka under vattnet att göra?

Var i Oz har ni tänkt åka? Är det semester två veckor och flänga runt lite, eller
blir det ett par månader med backpacking och sånt?

Försök stanna lite längre, flygresan hit är så jobbig att det är inte värt mindre än två veckor, och
det är minumum, i mitt tycke i alla fall.

Om du är intresserad av "spear fishing" så är det jättestort här, jag har aldrig provat men det är stort. På ett visst sätt kan man ju säga att det är bättre än vanligt fiske, för man får bara upp sånt man vill ha upp, med andra ord man skadar inte annan fisk den man verkligen vill ha.

Det var lite coolt faktiskt, i sydney så möte jag en spearo när jag skulle dyka, han hade fångat två firrar, han sa, det tog 20 minuter, det var han middagar för resten av veckan. Då är det helt ok tycker jag.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/19 :  08:17:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vi har nog inte funderat så mycket mer på det än.
Men det får väl bli två-tre veckors rund resande...
Syrran fyller 40 o vill fly landet


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000