HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Terry Pratchett
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:21:55  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Någon mer här som läser Terry Pratchetts böcker om Discworld?


In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:40:32  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag har läst ett par av dom men fasnade inte riktigt för dom. Mort gillade jag men kommer inte ihåg om det var Pratchett som skrev den eller om det var någon annan...

Glömsk så det förslår ibland...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:42:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
Läst alla som fanns fram tills nåt år sen. När man läst en sisådär 25 st (eller vad det nu blir) börjar man känna igen greppen...det kan fortfarande vara roande att läsa dem iofs, men inte lika kul som när man först läste varje första bok i alla "sub-serier" som det finns (typ häxorna, vakterna, Rincewind etc)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:43:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Visst är det Pratchett som har skrivit den boken.

Håller på att plöja igenom alla böckerna om discworld. (ca 20st)
Problemet är bara att den svenska översättningen formligen stinker, då de flesta av skämten går förlorade iom en översättning.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/17 :  01:21:49  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag läser bara Pratchett på engelska. Vågar inte riskera att missa alla poänger som bara inte kan översättas. Som "reflected-sound-of-underground-spirits", "In-sewer-ants", och "headology".
Håller precis på att plöja igenom den andra Night-watch boken.
Min tanke var från början att läsa böckerna i den ordning de kom ut, men det blev inte så. Nu är det Witches-serien och Night Watch-serien som behöver läsas ikapp.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/17 :  01:25:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
På tal om Pratchett...

Han har skrivit science fiction också. Om ni får chansen, läs "Strata".

Boken han skrev med en annan författare, som heter "Good Omen" var på väg att bli film. I över ett års tid fanns den med i Internet Movie Database med status "Pre-production". Men efter det försvann den. Trist, det hade varit roligt att se den. Terri Gillian stod som producent och regissör.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/10/17 :  02:02:44  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Good Omen är det enda jag har läst med Pratchett och den är sanslöst kul.

När jag läste om ryktet om filmatisering av boken skulle göras i regi av Terry Gilliam så skrev jag upp den på listan över filmer som skall köpas, tyvärr så verkar det vara lagt på is för tillfället ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

Edited by - DIESEL on 2005/10/17 02:03:14
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/17 :  07:56:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Klart att man har läst Pratchett

Discworld böckerna är ju helt underbara.
O så får jag instämma att de bör läsas på engelska.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/10/17 :  08:26:47  Show Profile Send Gebex a Private Message
Många av hans böcker finns dessutom som engelska talböcker
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/17 :  16:32:41  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Den tecknade serierna som sänts på TV är också kul att lyssna på. Många härliga dialekter.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/19 :  19:49:01  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Har för mig att det var tv4 som sände den tecknade serien. Serien var baserad på Soul music och en bok till (inte helt hundra på det dock)

På de flesta talböckerna så är det Black adders betjänt som läser.

Har dessutom för mig att det fanns en trailer till den ofärdiga filmen, där det berättades om hur discworld kom till (Inte den varianten om hur Terry skapade den)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000