HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nu har jag åkt en av världens sämsta bilar !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/19 :  11:47:05  Show Profile Send mace a Private Message
Japp Äntligen har jag fått uppleva en riktigt DÅLIG bil !!! En så'n där som får en att uppskatta så många andra bilar

"Hur gick detta till ??" hör jag ropen skalla.

Vi var inbjudna på bröllop i Nantes, Frankrike. Första katolska bröllopet för oss, med mässa, nattvard och allt trevlig upplevelse även om man är icketroende

Bilen som hyrdes var, en på ytan, ganska trevlig ovh välutrustad bil, en Rover 75 CDTI kombi.


Inte kombin men...


Fint va ?......


Första intrycket är väl bra, AC med separat temp. för förare/passagerare, farthållare, gott om utrymme för 4 personer, mindre bra för en som är 1.98 när solen skiner

Säten som var mjuka, var just mjuka...... med lika mycket stöd för kroppen som en misslyckad sufflé Rygg och rumpvärk efter 30 minuter, inte kul när det spenderades upp till sex timmar om dagen i bilen.
Om jag skulle sitta så att jag såg vägen och med huvudet någorlunda rakt så fick jag glida ned/fram i sätet så att sittdynan slutade vid rumpan

När man kör iväg så låses alla dörrar automatiskt. Mmmmm, säkert och modernt !!!? Nja grabbarna i Longbridge gick nog ner på puben för mycket och glömde en del detaljer på designstadiet

När man kört, med låsta dörrar och sedan stannar bilen för att gå ut måste man dra i öppningshandtaget en gång för att låsa upp dörren, sedan en gång TILL för att kunna öppna dörren !!!!!! Smaaaart Det spelar alltså ingen roll om man parkerar och tar ut nyckeln ur tändningslåset, dörrarna är och förblir låsta !

Plast ! Ja plast..... det är det gott om. plast i alla former och färger
Om Ni undrar vart alla era flyg och bilmodeller från barndommen tog vägen så har jag svaret.... Alla byggmodeller från Humbrol/Airfix/Revell mm. har införskaffats av Rover.

De har haft plasttjuvar som smugit runt på vindar och i källare över hela världen och samlat på sig allihopa
Denna plast är av, idag, sällan skådad kvalité. Den är hård, hal och låter.......opålitlig när man knackar på den.

Kommer ni ihåg hur man fick sitta och fila och slipa för att bli av med allt "fnös" från gjutformarna när man byggde sina modeller !?
Det låter Rover oss oxå göra "Deja vu all over again"
Jag tittade i handskfacket men det ingick inget sandpapper

Bilen är självklart utrustad med flertalet luftkuddar Dessa kuddar är dock inte där för att bromsa upp din kropp vid en eventuell krock. Nej-Nej, de är där för att skydda dig så du inte blir sönderskuren av inredningen.
All plastskarvar har inte bara det vassa fnöset (teknisk term)kvar, Passformen är så skrattretande dålig att de vassa kanterna sticker ut i jakten på människokött. Dörrar, fönsterramar rattkåpor.....allt är ute efter ditt blod

En fördel med Airfix-inredningen var att den knirrade så mycket vilket gjorde det omöjligt att sommna

När vi väl var uppe på motorvägen och ute ur Paris så ville svärfar sätta farthållaren på 140. Han tryckte på alla knappar i ratten "resume + - set" och allt vad de hette. Nada, Niente, nothing ! Gaspedalen var det enda som bilen ville veta av

Efter att plöjt igenom den franska manualen så lyckades vi lista ut att en knapp bland de många knapparna till luftkonditioneringen, alltså en knapp längst ned till högermittkonsolen var den som aktiverar farthållaren !!!

Symbolen på denna knapp var fantastiskt självförklarande....not
Ungefär såhär såg den ut, //\\
Skall nog symbolisera en fyrfilig motorväg med enfilig gångbro över eller ???

Om man inte vill drabbas av rigor mortis och uttorkad hud på grund av ac så kan man ju alltid sänka ner ett av de fyra elhissmanövrerade fönstrena !?
Jovars, om du vill att dina trummhinnor, nja, hela din kropp, skall pulsera med ungefär 200-300 Hz Snacka om brown note.....

Allt eller inget öppet var vad som gällde.

Nu slutar jag här så att jag inte får ett elakt brev från Nanjing Automobile Group Corporation, köparna av Rover.

Ni tror kanske att jag hatar Engelska skitbila ????

FEL !
Jag hatar skitbilar särskillt nytillverkade

Har under mina år ägt mekat och renoverat, BMC Morris Mini 850 -67, Austin Mini -72, BLMC Mini Clubman -7?, Landrover 86 -59.
Så inte hatar jag Engelska bilar heller
Även citroën, ett antal BX och en underbar LNA, det är alltså inte "udda" bilar jag ogillar, bara möööög som man visst säger här i Skåne

Provkör en Rover 75 !
You WILL be amazed !!!! kind'a


M






mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/10/19 11:48:38

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/10/19 :  12:21:32  Show Profile Send Piggen a Private Message
Provkörde inte grabbarna i Top Gear en rover för något år sedan?
Om jag inte minns fel så fick dom inte låna en bil av generalagenten så James gick till en vanlig bilnasare med gömd kamera.
Ganska roligt blev det :-)

Ja, just det. Dom sågade också bilen!

Kanonrolig review Mace!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/10/19 :  12:39:24  Show Profile Send brewitz a Private Message
Schysst timing. Jag var ute och rattade runt i London i en kollegas R75a igår eftermiddag samt att jag blivit skjutsad i den ett antal ggr. Håller med Mace helt och hållet förutom detaljen med dörrat som låses automatiskt, fantastiskt praktiskt när man åker genom skumma områden. Annars, skräp, skräp och mer skräp. Det finns flera bra anledningar till att Rover konkade.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/19 :  13:40:14  Show Profile Send edison a Private Message
Ja denna lilla testrapport var ju görsköj den ;-)

Rover = Airfix...hehe

('fnös', = brukade kallas 'gjutskägg'...)

Ang Airfix/Revell vs Rover säger jag: Honda = Tamiya!!! Tänkt att läsas som att Honda är bra/OK.

(tydligen fick inte Rover mkt av Hondas klass när det begav sej...dom mindre Roverbilarna bygger ju till viss del på Hondagrund...kanske bara var mekanik/motorer dom 'lånade' från Honda(?)

Tamiyas plastbyggsatser hade iaf låååångt bättre passform och plastkvalitet än Airfix/Revell mfl...och sällan nåt gjutskägg heller.

--------------------------------------------------

OT:
Har nu kört min beggade Civic -92'a 13 månader, hittils ett enda skitfel på den...som fixas idag ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/19 13:42:17
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/19 :  14:11:40  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
('fnös', = brukade kallas 'gjutskägg'...)


Där satt den Tack edison !!

quote:
Håller med Mace helt och hållet förutom detaljen med dörrat som låses automatiskt, fantastiskt praktiskt när man åker genom skumma områden.


Håller alltså med till fullo, fick bildörren öppnad av en snubbe i Bristol en gång, men jag var inte sugen på crack just då

Men varför !!!!! glömde de att se till så man kan öppna dörren i ETT moment, inte TVÅ

quote:
Provkörde inte grabbarna i Top Gear en rover för något år sedan?


Har för mig det var en liten snorbillig bil från Indien eller bortre Asien, smäck med Rovermärke påklistrat

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/10/19 :  14:42:38  Show Profile Send Figge a Private Message
Det där med dörrlåsning går att fixa på de flesta nyare bilar, du programerar om nyckeln.Ganska vanligt på amerikanska bilar.
Det är ganska skönt att veta att ingen kan ta sig in i bilen utan att du själv vill det. Speciellt i storstäder.
Skall själv tilll Sydafrika nästa månad, skulle uppskatta det då.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/19 :  15:17:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
brewitz: vem är du?

(No offence)

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/19 :  15:18:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
brewitz: vem är du?

(No offence)

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/19 :  16:15:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
brewitz: vem är du?

OOOOOOpppppssss....

Mycket bra fråga Engelholm!

Ursäkta att Brewitz inte presenterats ordentligt.

Brewitz hjälper oss med kodning och databasen sedan någon månad tillbaks. Jag har haft alldeles för mycket att göra så nyhetstråden om att Brewitz nu är en kraft som hjälper oss har tyvärr blivit nedprioriterat.

Men tack för påminnelsen!

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/19 :  16:36:35  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har åkt Rover, verkar vara som de flesta andra medelmåttor. Ska man åka riktigt skönt så finns det inte så många bilar att välja i mellan jömfört mot vad det finns i antal som man åker mindre skönt i.
Det är ju tex bara att räkna upp alla små bilar i tex Polo klassen och där under, hur sköna är dem att åka långt i.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/19 :  16:59:00  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
verkar vara som de flesta andra medelmåttor


En del av mitt ogillande kommer just av att bilen utges för att vara lyxig herrklubb bla bla blaa.... Men står man ut med en dålig bil som seeer ut att kosta - men inte kostar - mycket så.....

Själv föredrar jag en bil som inte "luras"
Det är som att titta på ett underbart bakverk bara för att finna att det endast är luft under den gräddiga, jordgubbiga och chokladiga ytan och aspartam istället för socker

Vad vi kör.........?
En SAAB 900S -91 Köpt beg i Bristol 2004 Den funkar bra, inget plastträ

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/19 :  17:12:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Om Ni undrar vart alla era flyg och bilmodeller från barndommen tog vägen så har jag svaret.... Alla byggmodeller från Humbrol/Airfix/Revell mm. har införskaffats av Rover.

De har haft plasttjuvar som smugit runt på vindar och i källare över hela världen och samlat på sig allihopa


Tack mace att du har hjälpt mig att förstå vart mina undanstoppade plastmodeller har tagit vägen har letat länge efter en hotrod jag byggde och tänkte att ta fram för ett display bygge men den är borta .

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/10/19 :  18:27:02  Show Profile Send Gus a Private Message
Ang.plast och bilar.
Kommentar från en bekant som blev vittne till hur en
Alfa Romeo körde på ett rådjur.
"Det var absolut det värsta jag sett,förfärligt hemskt att det kan bli som det blev.
Jag har aldrig sett så mycket plastbitar i ett dike förut
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/19 :  19:56:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
En sån där har jag ägt för några år sedan.... Efter 250 mil gav bränslepumpen upp... Väntan i två månader på en ny, en ny kom och installerades i bilen. Familjen skulle ner med svärföräldrar till Köpenhamn över en weekend, bilen tvärdog på motorvägen utanför Varberg, fullastad med familj och bagage... Ringa till Rover Assistans och bärgare kom... Vi fick hyrbil, en Passat, som tog oss till Köpenhamn och hem men som sen fick punktering här hemma i stan... Försäkringsbolaget fixade så att en bärgare kom upp med en ny Passat och tog hem den gamla... Rovern visade sig lida av.... japp trasig bränslepump... IGEN..... Två hyrbilar, två bärgare från Varberg till Göteborg samt ett antal bränslepumpar... Inte undra på att firman gick i konkurs....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/19 :  22:06:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Pac och brewitz - helt OK! Var mest rädd för att nån hackat sig in och stulit admin-hatten!

Välkommen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/19 :  23:00:24  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
mace; man måste nog vara engelskman för att uppskatta engelska bilar. De är lite ökända för dålig elektronik. Kvaliteten är ingen höjdare heller.

Figge; i Sydafrika stannar du aldrig bilen utanför inhängnade områden. Rullande korsningar är vad som gäller där.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/10/19 :  23:51:45  Show Profile Send JonasY a Private Message
Engelska bilar är ok sålänge tyskarna står för ... allt utom märket :-)

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/20 :  00:56:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
mace jag tycker att du skall sända in din bilrapport till gubbarna på top gear så får du garanterat jobb där :)

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/20 :  01:17:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast appropå engelska bilar så måste man väl i rättvisans namn nämna Aston Martin.
Om man flyger från terminal 3 på Heathrow så kan man delta i ett lotteri där man kan vinna "superbilar" och de har alltid en bil uppställd för att locka deltagare (härom veckan var det en Bentley). För något år sedan stod där en DB7. Det är den enda bil som jag stött på som är lika snygg i verkligheten som på film/foto.
Otroligt vacker bil!
Det stod en stor folkmassa runt den och bara dreglade

Jag måste erkänna att jag också blev rätt tagen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000