HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Detta var det bästa regel jag sett
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/18 :  10:48:34  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
The subject of blind testing is a hot one. We love the enthusiasm and passion the topic evokes, but let's keep discussions of blind testing to their own threads.

Any posting that demands proof for their opinions on sound quality, whether that proof be in the form of questions about blind testing or ABX testing, etc, is inappropriate and will be deleted. If anyone wishes to discuss blind tests then they are welcome to do so in specific threads about that subject.

All opinions on sound quality - whether they come from someone completely new to our hobby or from someone with many years of experience - are welcomed and encouraged. With this in mind, we'd like to see our community, hobby, and passion grow. Have fun.




Detta var den absolut bästa regel jag sett på något forum.... Heja stereophile!!!!!!

Driver Mayros hifidagis

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/18 :  11:01:44  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"amen asså min sladd e ju så bra"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/18 :  11:13:00  Show Profile Send mayro a Private Message
tror inte du läser..

dom säger endast att sådant skall behandlas i egna trådar.. INTE som "vapen" emot någons åsikt...I ev dennes egen tråd osv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/18 :  11:33:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Finns en kommentar om regeln i forumet också.


quote:
Devilears wrote:
>One of the reasons I stopped bothering with RAO was the
>place was flooded with acrimonious posts on this topic...
>Relegating this topic to its own forum would permit those
>that so desire, to continue the endless debate, while the
>rest of us that really couldn't give a continental damn,
>would not have to wade through a gazillion posts.

I have discussed this issue with the moderator and the following rule takes place with immediate effect: any posting that demands proof for their opinions on sound quality, whether that proof be in the form of questions about blind testing or ABX testing, etc, is inappropriate and will be deleted. If anyone wishes to discuss blind tests or what Arny Krueger has recently referred to as "bias-controlled testing," then they are welcome to do so in specific threads about that subject.

This rule was adopted with success by Usenet forum rec.audio.high-end, and while I regret that some will see this as a restriction on free speech, I do not want _this_ forum to allow posters to be bullied by other posters in this manner.

John Atkinson
Editor, Stereophile



Trodde att det skulle vara fler online även om klockan
är mitt i natten där

1 Registered User(s).

Username Status Title Last Activity Location
Dahlberg User 10/18/05 05:26 AM Checking who's online


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/18 :  11:42:24  Show Profile Send mayro a Private Message


jag var också ensam där alldeles nyss..

En regel som denna borde även detta forum ha tycker jag... Då kan alla debatter som aldrig någonsin leder ut få en helt egen plats. och som sagt inte göra en tråd tio sidor lång med en sida av relevans..

Detta skulle ju inte hindra debatter. Bara enkelt o snabbt rensa upp så folk kan o vågar tycka o tänka.

Och dom långa debatterna kan ju ändå fortskrida exakt som vanligt fast i trådar där dom inte stör den tilltänkta topicen i en tråd..



Edit. tog bort text. och la till text.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/18 11:52:13
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/18 :  13:07:04  Show Profile Send mayro a Private Message
78 läsare o ingen har som har åsikt om detta?

märkligt...

borde vara en "fråga" som flera "borde" har en tanke eller en åsikt om kanske

Det är ju "något" som snudd i var o varannan tråd dyker upp som ett rätt klart "problem" för en om man skall "berätta" om något eller recensera osv..Att ens intryck ifrågasätts hårt av olika former av inlägg där man ska i tio sidor "bevisa" man uppfattar "rätt"...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/18 13:08:19
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/18 :  13:40:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Frågan är vad man kan ha för åsikt? Det är ju upp till varje forum att själv bedöma vilka regler man ska ha (inom vissa gränser naturligtvis). De som inte gillar regeln kommer söka sig därifrån.
En risk jag dock kan se med regler som är till för ökat "samförstånd" är att de tar död på debatten, om man inte tillåts ifrågasätta varandras åsikter/påståenden så finns det ju faktisk ingenting att debattera.

Det vore väl rätt tråkigt med ett forum där alla var överens?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/18 :  13:56:50  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det är en svår frågeställning, tycker jag. Mest för att det är en glidande skala mellan exempelvis dubbelblindtest och ett svårtolkat, fritt omdöme utan sammanhang. Lite efter linjen bevis-resonemang-åsikter-intryck.

Om vi ska kunna föra konstruktiva diskussioner som utvecklar vårt hifiintresse måste det finnas någon form av överförbarhet i det man delar med sig av. Sammanhang och omständigheter spelar ju stor roll. Orsaken till att det utkrävs bevis för exempelvis skillnader mellan kablar är nog ibland att de som uttrycker åsikter brer på ganska duktigt eller har bristande känsla för proportioner. Vilket irriterar andra osv.

Det är inspirerande med passion, men samtidigt krävs i mina ögon medvetenhet om begränsningar (perceptuella, psykologiska, fysiska etc) och ett mått av rationalitet för att en själv och andra ska kunna dra nytta av ens erfarenheter.

Så, anhängare av båda falangerna borde sansa sig lite. Jag tror frågan hanteras bättre med moderering än med symboliska regler.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/18 :  14:42:47  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
En risk jag dock kan se med regler som är till för ökat "samförstånd" är att de tar död på debatten, om man inte tillåts ifrågasätta varandras åsikter/påståenden så finns det ju faktisk ingenting att debattera.



varför ifrågasätta saker som folk berättar. Som dom upplever? Detta anser jag vara rent fel... Och skadar endast...

Och Guldfisk.
Inte finns det några problem väl med att inse att var o en har rätten att återge sina åsikt UTAN att tex i sin egen tråd bli bevisskyldiga mot folk som redan ifrån start anser man har fel heller?



Dessutom så begränsar detta endast ju ifrån att en recention av tex en medlem INTE blir bombad med beviskravsaspekten... Att bevisa saker man upplever o berättar om ska ju inte sågas av Bt förespråkare. Likväl som man inte ska avkräva i en Bt tråd att Bt förespråkarna ska bevisa sina rön..

Det kan man ju göra i en separat tråd OM man vill det.. Då kan den intriserade läsa o delta OM man vill.. idag orkar man inte läsa tio sidor bråk o en sida innehåll. Inte jag i alla fall..

Jag är ju en som skulle få ändra mitt beteende också. Så jag anser INTE detta vore bra MOT andra. Utan även MOT mig själv ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/18 :  15:40:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag håller med om den grundläggande principen, orkar inte heller läsa trådar med 10 sidor bladder fram och tillbaka...

Viss diskussion ska självklart få förekomma men då på en sansad nivå där det intressanta är att få reda på under vilka omständigheter man kommit fram till något. Det är ju så att omständigheterna runt omkring kan påverka i betydande grad så det är ju för läsare viktigt att få veta vilka omständigheterna var för att kunna bilda sig en uppfattning om relevansen ur eget perspektiv.

Dvs, om man kopplat en cd-spelare av modellen "jättedyr och bra" till en förstärkare av modellen "billig och dålig" och sen tycker att det lät skit så säger ju det bara att det lät skit i den kombinationen, det kanske låter väldigt bra om man kopplar samma cd-spelare till modell "mellanbra"...

Väl medveten om att exemplet är tillspetsat, men det är endast till för att visa på poängen, huruvida det skulle förhålla sig på detta sätt i något specifikt fall är irrelevant, detta är ju en principdiskussion!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ThAz
Starting Member

8 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:03:50  Show Profile Send ThAz a Private Message
Med en sådan regel så är det väl bara att byta hififorum.nu till "hifipåståenden man inte får ifrågasätta.nu" eller varför inte hifidiktatur.nu
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:24:58  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tjena allihop!
Jag tror inte på att ha en massa regler för ditt och datt. Kommunikation på internet är snabb och direkt. Ibland blir det tokfel och då ber man om ursäkt. Har man det i tanken och lite distans till saker och ting så ordnar sig det mesta.

mvh,
Håkan

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:29:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
ThAz:

Jag håller inte heller till 100% med om den regel som citeras i första inlägget även om jag tycker tanken är god, men man kommer ingenstans med att blankt avfärda idéer per definition som diktatur.

I min mening är det intressanta att på något sätt komma åt diskussionerna som blir 10-20 sidor långa där det enda som händer är att medlemmar smutskastar andra medlemmar genom att hävda att de har vaxproppar i öronen och andra liknande mindre insmickrande påstående.

Det är inte en meningsfull diskussion som leder någonvart, tvärtom drunknar då väsentliga åsikter och erfarenheter i allt tjafsande. Dessutom finns risken att medlemmar drar sig för att fråga om vissa ämnen som man sedan tidigare vet gärna utmynnar i pajkastning för att vissa inte kan "hålla sig i skinnet".

Dylikt kaos gagnar nämligen knappast meningsutbyte!

Därför tycker jag att det man bör titta på i det här sammanhanget inte är den exakta ordalydelsen och innebörden av den citerade regeln, utan vad som är orsaken till att den uppkommit samt vad målet är med den.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:37:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Håkan64:

Absolut är det så, men som väl de flesta märkt vid det här laget så blir det för vissa fel oftare än andra...

För övrigt tycker i alla fall jag att den citerade regeln är underförstådd här om man tittar på följande regler som gäller här:
quote:
§.7 Inlägg för den goda stämningens skull
Inlägg på HiFiForum.nu skall inte förstöra den goda
stämningen. Vi är här för att lära oss, och hjälpa andra.


§.9 Påhopp
Att skriva om en person i nedsättande ordalag tolereras
inte, oavsett om det gäller en medlem på HiFiForum.nu eller ej.
§.9.1 Påhopp - personliga
Ett publikt forum är fel ställe. Gör upp per
mail, PM eller telefon.
§.9.2 Påhopp - på hifimärken
Ett ständigt jagande efter "hatmärken" tillåts inte.
§.9.3 Påhopp - företag
Att skriva om ett företag eller organisation i nedsättande
ordalag tolereras inte, oavsett om det är en sponsor till
HiFiForum.nu eller ej. HiFiForum.nu skall till exempel inte
blandas in som en del av en förhandling eller tvist
mellan enskilda personer och butiker.

Fast kanske det skulle behöva uttryckas ordagrant?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:42:02  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har inte kraven på blindtester för att få ha en uppfattning om en
produkt dött ut Jag har fått för mig det men det kan också bero
på att jag sällan orkar läsa något i "kabeltrådarna".

Konstruktiv kritik kan se ut ungefär så här: Din uppfattning om
skillnaderna mellan dom olika kablarna stämmer inte överens med
med mina erfarenheter. Jag har testat samma kablar i en jämförbar
uppställning och kommit fram till att det inte finns några
skillnader alls så jag förspråkar i stället att den som har
begränsad budget köper den billigaste kabeln. Även om den inte är
lika snygg.

Ett resonemang som bygger på: Jag har inte en susning för jag har
aldrig provat själv men jag tycker att ditt testförfarade är dåligt
och därför så tror jag att kabeln är kass. Blir ganska tröttsamt i
längden att läsa och är säkert anledningen till att regeln har tillkommit.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:54:11  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag tycker man snudd i var o varannan kommer in på om man "verkligen VET via BT test" att det man tycker stämmer oavsett om det är nätisar. signal.eller cd spelare... osv

Så varför det skulle kapa möjligheterna att sådana debatter får ha en EGEN tråd inser jag inte.

Ja mer än att den med annat synsätt inte I tråden kan och får förstöra för trådskaparen oavsett om det är bt tråd eller subjektiv tråd...

Ärligt så kan jag inte "se" hur det skulle begränsa åsikter osv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:11:31  Show Profile Send sampix a Private Message
Tycker själv att regeln är lite väl fånig. Inte så att jag är för eller emot blindtest, men dessa regler gör bara att debatterna tunnas ut och blir mer likriktade. Man får aldrig se en andra sida av frågeställningen.
Vad händer då med kunskapsutbytet?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:32:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:

varför ifrågasätta saker som folk berättar. Som dom upplever? Detta anser jag vara rent fel... Och skadar endast...




Mayro: Det är väl här våra åsikter skiljer sig åt. Jag anser att man ALLTID ska ifrågasätta.

Problemet är som jag påpekat så många gånger förr att vad vi upplever inte nödvändigtvis har något med verkligheten att göra. Naturligtvis är upplevelser anledningen till att vi lyssnar på musik, men min oäng är att jag tycker man måste vara mycket försiktig om man använder enbart subjektiva upplevelser som argument för ett visst handlande. Av det följer att man bör ifrågasätta när någon framför argument av typen "jag upplever X allså tycker jag du bör göra Y" (ex. en köprekommendation.

Jag tycker det finns allt för många exempel på att mycket kan gå snett när någons "upplevelser" används som argument eller tas som fakta och man bör därför alltid ifrågasätta vad någon annan säger/skriver. Det gäller naturligtvis inte bara på forum.

Nu handlar ju knappast hifi om liv och död så här är det kanske inte så allvarligt, problemet är att man också ser det inom ex. medicin (där vissa delar av psykoanalysen är ett skräckexempel på vad som kan hända) så min ryggradsreaktion är att protestera varhelst jag ser det. Naturligtvis hamnar jag då och då i konflikter pga detta men det tycker jag det är värt.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:40:44  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag förstår inte ens VARFÖR någon ens skall gå in med åsikter om vad någon tycker vid prov av grejor.... Det är ju högst den som berättar som ska avgöra. Inte BT förespråkarna eller subjektivisterna...

Så varför någon har till "uppgift" att aggera "tillrättare" är ju rent fel anser jag..

Vill man så söker man ju info i dom trådan man debaterar om det. INTE i sina egna recentioner eller övriga trådskapanden..

"infon" ska ju inte påtvingas folk som inte ber om den så att säga...
Eller?

Ja det är då min åsikt... fast jag själv begår detta fel.. fast lite oplanerat iofs...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/18 18:41:10
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:00:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag är benägen att hålla med mayro, folk måste ju få beskriva vad de upplever. Sedan är det upp till läsaren att bedöma riktigheten i det upplevda. Om de som upplever saker hela tiden bombarderas med krav på verifikation av upplevelsen kommer färre att skriva om upplevelser och det blir mindre mångfacetterat.

Jag förstår också dem som vill ifrågasätta, jag har lite problem med "kliande fingrar" också ibland. Det skrivs en hel del som måste tas med en rejäl nypa salt men frågan är om det blir bättre för att jag som vet bättre (?) börjar avkräva den som skriver bevis. Det är inte frågan om några avhandlingar på högskolenivå som skall nagelfaras, det är ett gäng HiFi-entusiaster som tycker det är kul att hänga här.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:00:53  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Mayro: "Jag förstår inte ens VARFÖR någon ens skall gå in med åsikter om vad någon tycker vid prov av grejor...."

Jag kanske är helt full och ute och cyklar i badmössan men... Om jag postar en tråd, t ex jag har provat en stärkare - då vill ju jag att andra ska komma med sina upplevelser, även om dem inte tycker som jag. Det är ju det som skapar dynamiken i ett forum. Men jag är kanske helt fel ute

Mvh,
Håkan
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:26:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Håller med Håkan64 igen...

Visst ska andra komma med sina upplevelser!

Det är ju absolut inte ett problem om andra berättar hur de upplevde samma situation eller en liknande, snarare en enorm tillgång om man kan se hur olika personer upplever det som är på tapeten.

Problemet kommer när det övergår i påståenden om att "det är fakta att xxx" samt det är "absolut inte som du säger", just eftersom ljud är så subjektivt.

I grund och botten handlar det ju om att respektera andras åsikter samtidigt som man har rätt att få framföra sina egna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:32:35  Show Profile Send MatsT a Private Message
Eftersom det finns lite risk att folk tror att jag tycker annorlunda än de två som postat efter mig så skall jag förtydliga mig.

Det är inte avvikande upplevelser jag vänder mig emot, detta skapar som sagt dynamik. Det jag tror kan verka hämande är när man inte får ha en åsikt utan att "åsiktspoliserna" kommer med pekpinnar av typen "så kan det inte vara" eller "kan du bevisa detta".

Om man bara skriver att man har en avvikande uppfattning och beskriver denna är det så gott som aldrig några problem.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:32:46  Show Profile Send mayro a Private Message
Så ja.. där håller jag med dig håkan..

Men detta var ju en helt annan debatt. där man avkräver BEVIS för det man upplever.. Läs texten så förstår du.. Menade självklart inte att man inte skulle kunna skriva att man upplevde en stärkare anorlunda.. sorry.. Nu förstår jag hur du menade...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:04:37  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Slutet gott allting gott Mayro

Det "ztenlund" skriver: "I grund och botten handlar det ju om att respektera andras åsikter samtidigt som man har rätt att få framföra sina egna."

Tänker man på det lite oftare så behövs inget ändlöst regelverk - utan vi kommer alla att samlas kring vår kork ek och lukta på blommorna Sorry var bara tvungan att skoja till det lite
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/18 :  20:46:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns (fanns) forum bla. i USA där blindtestförespråkarna och övriga som aldrig lyssnade eller utvärderade saker dränkte forumen med negativa inlägg och där moderatorerna inte klarade ut situation och forumet pga. av detta lades ned.
Det finns forum för dessa negativister där dom kan härja fritt nästan utan modererande också.
Det är sunt att vara skeptisk, men det behöver inte bankas in i var och varannan tråd som handlar om personers intryck efter lyssning. Det är nog en del som pga. sådant drar sig för att skriva inlägg på forumen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000