HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Större webbsidor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:01:58  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag såg att ni lyckades hjälpa en som råkat slå på stor text på internet på mindre än 2 minuter.
Har ett liknande problem men annorlunda.

Köpte en ny bärbar med 17" widescreen skärm. upplösningen är på 1440x900 om jag minns rätt. (Är på jobbet nu!)
Drar jag ner upplösningen till 1024 så blir det pixligt och fult.
Webbsidor som aftonbladet etc. blir då väldigt små och upptar bara en liten del (1/3)av skärmen.

Jag vill få webbsidorna att fylla ut hela skärmen utan att dra ner skärmupplösningen till 1024 eller 800x600.

Går det?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:45:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har du maximerat fönstret?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:49:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummm det borde gå o lösa på något bra sätt.
Har själv en bärbar med 17" widescreen skärm.
Nu minns jag tyvärr inte vad jag kör med för upplösning (är också på jobbet).
Men jag har inga problem med att hemsidorna lustiga


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:04:04  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag har en bärbar med 15,4" 1680*1050, aningen smått om man inte sitter nära. Din punkttäthet tycker jag verkar lagom för läsning, fast jag är ju blott 26 år och lätt närsynt.

Att höja dpi i operativsystemet brukar inte påverka visning av webbsidor eftersom de har egen formatering. En del webbplatser har inställbar textstorlek. Olika webbläsare kan också förstora eller förminska allt, men detta kan påverka layouten ganska kraftigt.

Summa summarum är det ganska svårt att med bra resultat växla punktäthet på en lcd-skärm. Man får prioritera antingen läsbarhet eller maximal skrivbordsyta vid köp.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:34:32  Show Profile Send fidelityn a Private Message
uppdatera drivrutinen kanske kan lösa ditt problem
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/17 :  15:55:32  Show Profile Send KingX a Private Message
om sidor som aftonbldet är väldigt små.. alltså att dom inte utnyttjar hela skärmen kan ha att göra att de kör i tabeller eller css kod när de bygger sidan.
då kan dom låsa sidans storlek till en viss storlek och sedan om du kommer in påed dina 1900 eller vad du nu har och sidan itne ska visa mer än ex. 800 så kommer du inte kunna göra ngt åt detta.
sidan blir ej större.. det enda du kan göra i sådana fall är att öka minska text storleken i själva sidan genom att ändar dpi storleken

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/17 :  16:49:19  Show Profile
Allison One: Har du ett screenshot? Kör också en bärbar med 17" wide och 1440x900. Tycker det nästan är för stort, skulle gärna ha högre upplösning på burken.

Så här ser det ut på min burk, har maskat bort nerladdningssidorna för känsliga personer
http://web.telia.com/~u19307468/1440.jpg

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/17 17:04:17
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:24:39  Show Profile Send jerico a Private Message
Aftonbladet är hård kodat för 800x600. Fyller inte skärmen på 1024 ens... Så det är en dålig referens tyvärr... Men jag sitter oxå på en bäris men med 1024x768 och de är lite kassa på att byta upplösning beroende på vilken typ av monitor det är.

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/10/17 :  19:28:09  Show Profile Send JonasY a Private Message
De flesta sidor är tyvärr gjorda i fast storlek, för att även fungera för dem med 800x600 i upplösning (den näst vanligaste på webben efter 1024x768).

Om det är svårt att läsa rekommenderer jag att förstora texten, ctrl + scroll i IE och FF.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:33:44  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Alla platta skärmar till dator har en upplösning som normalt kallas för "optimal". Det är den som visar allt perfekt och som panelen är gjord för. Om man då väljer en annan upplösning så stretchas vissa ut den upplösningen över hela skärmen och det väldigt dålig och konstig bild.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/10/18 :  05:05:47  Show Profile Send Allison One a Private Message
Martin M!
Min bild skulle se ganska identisk ut som din screenshot!
En HP pavilion av nyare modell?
Har fått en del svar (och nya frågor).
Aftonbladet mfl är tydligen låsta på en viss storlek.
Lägger märke till att HiFiforum visas över hela skärmen, liksom Internetstart.se.
Men dagstidningarna visas på en 1/3 del av skärmen + reklam så de täcker ca 50 - 60% av ytan resten är bara vit tom skärm.

Får väl skaffa mig terminalglasögon om jag ska läsa tidningarna på nätet?
Skulle vilja kunna låsa Visa-textstorlek på "störst" till just dessa sidor.
men helst sträcka ut dem över hela skärmen som HiFiforums sidor.


En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/18 :  06:29:29  Show Profile
Japps, pavillion modell nyare stämmer bra
Jag tycker som sagt det är lite stort, men man är väl skadad efter att ha hört 1600x1200 på en sketen 17" 4:3 monitor i många år.
Jag har normalt messengerprogram, winamp och annat till höger, då blir det utmärkt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/19 :  03:50:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, web standard är ju 800 bredd nu, du vill inte ha något som kräver bredare, för då kan inte äldre maskiner se hela sidan. Somliga kär 1024 bredd, men det är inte så vanligt än, men det kommer nog. De flesta sidor som har lite avancerad design använder en låst bredd, när bredden flyter så ser sidan ofta lite lustig ut. Så aftonbladet är inte värre än någon annan liknande site tycker jag. Däremot har aftonbladet provat att köra själva mittdelen, alltså nyheterna och inte reklamen, i en frame, och hatar jag, det är nog det fulaste jag vet. Men de verkar vela fram och tillbaka, nu är den inte där. :)

Min laptop har 1920*1200 på 15.4 tum, den texten är liten, men jag gillar det ändå.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/19 :  03:52:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, en sak till, prova att hålla inne ctrl och scrolla med scrollhjulet på musen din, då ändrar du storleken på text, i alla fall i IE.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000