HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Digital TV och licensen....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/13 :  20:11:23  Show Profile Send jerico a Private Message
Skickade en fråga....

Har en kamrat i motala som bor i villa. Det kommer ju att bli digital där och han undrar nu om han måste betala TV avgift fast han inte kommer att köpa någon digital box? Han använder ju bara TVn för att titta på DVD filmer och om han behöver betala varför när hans analoga motagare inte kommer att fungera?????

/Johan


Och får svaret...

Även om man väljer att inte skaffa digitalbox men behåller tv-apparaten kvarstår avgiftsskyldigheten. TV-avgift betalas för innehav av mottagare inte för nyttjandet.

För info om digital-tv-övergången hänvisas till www.digitaltvovergangen.se.


Med vänlig hälsning
RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Kundtjänst

Nanna Jatko

Varpå jag svarar med...

Men hur hänger det ihop? Man kan ju inte använda TVn som en motagare när den är analog och sändningen är digital???

Förklara gärna som om jag var en 3åring...

/Johan

Nu till saken!!!

Jag skiter i att det kostar pengar men det är en fråga om princip!!! Jag liksom många andra vill ju inte betala för nått som inte fungerar eller hur Jag funderar på att börja betala min TV avgift på olika lappar och ange faktura nummer och skriva att det är en del betalning. Jag gör rätt får mig samtidigt som jag med radio tjänst.

Men jag anser att de talar mot sig själva när de säger att man får betala för en motagare men den går ju inte att använda en analog när det blir digitalt...

Nu är det inte uppror jag ropar efter men det är väll dags att fråga varför eller hur?

Lev Väl med er från en MÄTT typ...

/Jerico

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/13 :  20:49:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har hört att det går att få slippa avgiften, om du kan visa upp intyg från typ TV/Radio service, på att mottagardelen är bortplockad..

Fast det kan vara en skröna oxå.

Man får väl betala för innehavet sav mottagaren, trots att du inte använder den...
På samma sätt som du betalar vägskatt, oavsett om du använder bilen eller inte.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/13 :  21:25:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag skulle tro att det kommer någon form av ändring så småningom. När väl övergången till enbart digitala sändingar är genomförd så hr man ju faktiskt ingen mottagare längre.
Problemet rent juridiskt just nu är väl gissningsvis att TV-licensen inte är kopplad till innehav av en digitalbox utan just till TVn. Samtidigt är i en vidare mening är licensen ändå kopplad till MÖJLIGHETEN att ta emot TV-signaler, vilket är anledningen till varför ex. TV-kort till datorer är licensbelagda.

Jag skulle tro att det behövs ett rättfall för att reda ut detta om ingen föregriper det med ändrade regler.





Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/14 :  00:03:32  Show Profile Send edison a Private Message
Ja, är mottagaren av en typ som inte de facto >KAN ta emot sändningen då är den ju lika mkt TV-mottagare som en radio...

MEN; det kan kanppast räknas med att reglerna ska vara (eller komma att bli) så raka att den som "vid en given tidpunkt" råkar bo i villa kan slippa licensen om han inte innehar någon digital form av TV-mottagare.

Samma analoga mottagare som sitter i TVn KAN ju användas så fort TVn står i en hyreslägenhet, då hyresvärden lär ha inrättat någon form av anslutning till huset så TV-ägaren kan ta emot analogt...

Har du den typ av platt-TV som har separat mottagare kan du väl intyga att du sålt/skrotat den delen, så kanske det löser sej...men jag är tveksam där också med tanke på hur myndigheterna brukar inrätta såna här regler...

Sen kanske din kompis vill ha kvar (om han nu har nån) sin video eller separata DVD-brännare vilka ju båda ÄR analoga TV-mottagare...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/14 00:06:32
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/15 :  20:08:21  Show Profile Send jerico a Private Message
Hittade ett svar nu som jag inte har läst förens idag...


Hej Johan
Din analoga tv fungerar ju fortfarande om du exempelvis skulle flytta till ett kabel-tv-hushåll. Tv:n upphör därmed inte att räknas som en tv-mottagare även om sändningarna är digitala. 1§ i lag (1989:41)om tv-avgift är enkel - har du en tv-mottagare ska du betala tv-avgift. Detta gäller även om du aldrig använder tv:n eller om du till exempel inte tittar på SVT: kanaler.

Jag tycker att man borde kunna avanmäla TVtjohoot under tiden man inte kan ta in digital signalen...

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/15 :  23:16:35  Show Profile Send KingX a Private Message
jag tycker att tv-avgiften är förlegad och tjäntar inte ngt direkt syfte idag.
Ja visst dom anser juh att man ska betala för TV1 och TV2 och andra markbunda kanaler som inte har reklam och ingår i Sveriges televsions utbud.
Dock om man sitter med d.parabol eller digitalt marknät och betalar en fast månadsgkostnad så ingår oftast dessa kanaler även digitalt (oftast =9/10 fall) och enligt mig så betalar jag redan en månadskostnad för mitt kanalutbud och skall icke behöva betala ännu en avgift (tv licensen)
den borde snabbt ändras för jag förstår inte vitsen med att lura av svensson familjen dessa extra kronor som ändå blir nästan 2000 kr per år. har man sedan en digitial kostnad på 200-300 kr per månad att betala blir det rätt mkt pengar för att få se ngt på sin tv.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/15 23:17:54
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/16 :  00:34:47  Show Profile Send edison a Private Message
KingsX:
Viasat/Canal Digital mfl. tar betalt javisst, för SITT utbud.
Att du får SVT på köpet är just vad det är: "På köpet", dvs utan tillägg.
Dessa bolag gör detta för att konkurrera med varandra, om en av dom inte har med SVT tappar dom sälj direkt, så enkelt är det (på ett ungefär)

SVTs kostnader täcks inte till ens nån ynka procent av nån avgift SVT får från dom kommersiella kanalernas ägarbolag (jag vet inte om SVT tar nåt alls).

Har du dessa övriga kanaler har du ju valt att skaffa dom till det pris som dom erbjuds för...eller?

Att det ska finnas oberoende (nåja...) TV/radio är ett måste i ett demokratiskt samhälle anser iaf jag.

Om jag tänker mej ett läge där BARA TV 3/4/5 etc fanns skulle jag sälja TVn rätt kvickt...

Detta skrivna innebär INTE att jag älskar SVT, men utan den mininivå dom till nöds sätter skulle det nog ännu sämre TV i Sverige tyvärr...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/16 :  01:34:37  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag anser att det vore bättre att dra tv pengen på skatten eftersom de anser att alla har en tv och det måste bli billigare än att skicka ut räkningar till höger och vänster...

Men snackade med en polare förut och han snackade nått om att det skulle ändras det där nu så att vi ska betala en "media" avgift... Fattar inte riktigt varför men det finns nog en interligent tanke med det hela.

Jag har TV bara för att grabben ska kunna använda tvspel... Tittar nästan aldrig på tv eller film.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/10/16 :  10:50:39  Show Profile Send krang a Private Message
Men monitor får man väl ha eftersom man inte har någon mottagare i den. Projektorer är väl inte belagda med tv-avgift t.ex.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:12:42  Show Profile Send Bubben a Private Message
Stämmer bar. Hade projektor i några år och när pejlaren knackade på dörren var det bara att säga som det var.
Men till utgångsfrågan:
Visst man har en TV-mottagare, men det är omöjligt att använda den. Inte av eget val utan från regeringsbeslut. Varför ska man då betala för en licens man inte kan utnytja?
Dock är det ju svårt att få ett bra svar från det bestämmande organet, som även är det som tar in avgiften och går efter praxis att helre betala en gång för mycket än en för lite.
Många lägenheter har dock inte någon digitalavkodning indragen. Asvaret på hyresvärden är bara att tillgodose med en analog eller digital signal. Avkodningen får hyrestagaren stå för.
Så den här frågan kommer att beröra betydligt fler än bara villaägare. Dock har ju de större hyresbolagen kabel-TVnät, men för att det ska löna sig behöver man ha uppåt ett hundratal lägenheter.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:39:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har gjort det enkelt för mig jag har ingen tv och så har det varit i 10 år och det känns mindre angeläget att skaffa en nu.

Angående licensen så tycker jag att det är konstigt att inte en diffrensiering finns då det är omöjligt att ta in digitala signaler på analogt media. Eller har de tänkt sig att alla säljer sina hus och flyttar till lägenheter hmm man börjar undra.......

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/17 :  10:22:45  Show Profile Send KingX a Private Message
det är mycket möjligt att SVT inte tar ngt betalat för sina kanaler digitalt.. men det är inte MITT problem hur dom förhandlar.
och tar dom inte ut en krona från visat, canal+ osv. så är det väll ändå synd för deras del..

men om så är fallet borde man kunna få välja att betala för sina SVT kanaler eller helt enkelt inte kunna se på dom.. detta tordes vara rätt enkelt att lösa eftersom det aldrig är några problem och spärra andra kanaler som man inte "betalar för"

hur man vrider och vänder på det hela så betala både månadskostand till viasat/canal digital eller vilket av alla miljoner bolag det verkar poppa upp nu, och även tv-licens blir mkt pengar.
inget jag har råd med.. så när analoga nätet släcks här i Borås under nästa år.. så ser det ut som att en annan kommer o få leva utan tv-program.. för jag har ändå inte råd och betala både tv-avgift och digital tv utbudet ..
så tja.. som lagen ser ut så kommer jag få betala tv-avgift utan att ens kunna se på tv... himla roligt.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/17 11:00:46
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:30:27  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Man får väl betala för innehavet sav mottagaren, trots att du inte använder den...
På samma sätt som du betalar vägskatt, oavsett om du använder bilen eller inte.


Man betalar inte om man ställer av bilen...

Sedan finns här en markant skillnad.. Här har man tagit bort VÄGEN för "bilen" ju.. Då blir det ju lite svårt att använda den.. Och för att "landet" bredvid har vägar så är ju MIN bil ändå ej brukbar..

Sedan suger svensk tv i varje fall.. Så jag för min del anser dom kan skrota den..

Då vi hade kabeltv i Sthlm kollade vi aldrig någonsin svensk tv.. Discovery o lite barnkanaler va det ända som tittades på. I alla fall till säkert 99 procent...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/18 :  12:05:27  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
det är mycket möjligt att SVT inte tar ngt betalat för sina kanaler digitalt.. men det är inte MITT problem hur dom förhandlar.
och tar dom inte ut en krona från visat, canal+ osv. så är det väll ändå synd för deras del..


De måste sända SVT, De är så kallade "Must carry" kanaler.

Rätta mig om Jag har fel

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/18 :  12:24:50  Show Profile Send edison a Private Message
Du kan ha rätt, men jag har för mej det är Boxer och kabelbolagen som måste sända SVT medan satellitbolagen inte måste...men jag kan ha fel där...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/18 12:25:48
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:51:13  Show Profile Send KingX a Private Message
hhe även om det är "must carry" kanaler så kan jhu faktistk SVT vara med o ta en liten del av kakan...
Känslan av att de tar ut en avgift för kanalrna och på sådant här sätt "tvingar" folk till att betala dem känns en smula makabert.
Vad händer OM de skulle låta oss välja vad vill se? skulle SVT helt dö ut då? risken finns.. men det skulle juh dock också påvisa hur få det är som verkligen är beredd att få betala för deras utbud...

Oh well, bästa väre vore ifall dek unde dra det direkt från skatten .. då skulle det inte kännas så himla ont.. för att man redat blivit av med pengarna via skatten och då slipper känslan att "betala" för ngt man inte vill ha

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:33:30  Show Profile Send mace a Private Message
Edison, Tänkte inte på sateliterna

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:34:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att det skulle dö ut är väl rätt troligt...
Hela idén med Public Service är ju att med skattefinansiering (tv-licensen är ju en skatt under "dolt" namn) producera sådant som inte är kommersiellt gångbart och därför annars aldrig skulle bli producerat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/18 :  21:42:28  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
producera sådant som inte är kommersiellt gångbart och därför annars aldrig skulle bli producerat


Ja tack och lov för det !!!!

Tanken på att bara kunna välja reklamfinansierad tv får mig att må illa i ögonen

Är det ingen som ser det komiska i att BETALA för reklamfinansierad tv Man betalar för att stå ut med -reklam stup i kvarten, eller oftare !!! Den reklam som alltså finansierar kanalen !?!?


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/18 :  22:16:34  Show Profile Send edison a Private Message
Ja, mace, att vara hänvisad till BARA TV3/4/5/etc mfl...vore outhärdligt...

Sen tycker ju även jag att det känns "illa" i plånboken varje gång "brevet från Kiruna" dyker upp...

Har idag skaffat mej lite bättre bild gm 'kabelbolagets' gratisbox...men inga extra kanaler för min del - redan fler i basutbudet än jag tittar på hehe...ska ta och testa om Sveriges Radio låter bättre gm boxen än via min "sladdstump" till FM-antenn.Den balkongmonterade är i träda då jag tvekar göra hål i väggen för kabeln..
(Sorry för lite OT där).

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000