Author |
Topic |
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/10/23 : 08:35:24
|
Åååååå vilket attans snyggt bygge
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/10/23 : 10:54:57
|
mmmmmmmmmmmmmm
Som Homer skulle ha sagt...
Jag hoppas att det är en rejäl svarv som ska kopplas in till detta sedan... Eller ännu större förhoppning om en tråd med en DIY svarv i klar OverKill nivå
Jag får nog börja fundera på att skaffa en ny knapp till mitt tangentbord.... det stod nog F5 på den innan tror jag... |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 11:10:39
|
Circlomanen, karvid, Tobbe L och denada: Ett stort tack för era värmande ord
Just nu är det en köpesvarv med köpepickup som ska anslutas. Jo, den är väl ganska rejäl.
Jag har kommit på att jag bygger baklänges på något vis. RIAA-steget och skivspelaren ligger ”sist” i min byggkedja…
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
Edited by - Lenn Art on 2005/11/03 11:11:01 |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 11:12:58
|
Här ser vi nu anodspänningsaggregatet med EZ81 som likriktare, ett gemensamt L-C-filter och en uppdelning på ytterligare ett L-C-filter för vardera kanalen. Den lilla skenan som syns i framkanten är min jordskena, som i det här fallet ska få kombinera strömförsörjningsjord och skyddsjord.
Driftprov. Med en 15-watt glödlampa som belastning tar jag ut 66 mA vid 235 Vdc. RIAA-steget kommer inte att dra riktigt så mycket, kanske hälften, men jag vill veta att nätdelen är stabil och tyst. Jag kommer att ta ut så mycket ström som behövs för att hålla spänningen vid ungefär 250 Vdc.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/12/03 : 17:32:49
|
Här kommer en liten lägesrapport. Tiden har ett tag ägnats åt ett litet högtalarbygge, men nu känns det rätt att angripa RIAA-bygget igen.
Som vi möjligen minns har det här RIAA-steget en JFET i ingångsrörets katodkrets. Det är väldigt viktigt att JFETarna matchas så att ingången har samma egenskaper i båda kanalerna. Jag hade rätt mycket tur, tror jag. Ur en batch på endast 10 st transistorer hittade jag två med samma förstärkning vid drain-strömmen 2 mA. Så här ser det ut när JFETen är på plats:
På gaten sitter ett litet stopper-motstånd. Vi kan också se de två kolmassa-motstånd (de bruna) som agerar grid-stoppers på respektive triodgaller.
Här är linjesteget komplett. Även här har varje galler ett massamotstånd som stopper.
Nu är signalkretsarna färdigkopplade.
En av kretsens framträdande egenskaper att den innehåller väldigt få komponenter. Det är något som är helt i min smak.
Rent och snyggt än så länge
Nu är chassiet bestyckat med de komponenter som ska vara med. Det är dags att ge sig på strömförsörjning och jordning.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/12/03 : 19:42:16
|
Här ser det ut att vara gott om plats! Dessutom ett av de vackrare byggen jag har sett. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 23:49:21
|
Tack zix för dina uppmuntrande ord!
Nu är det dags för en liten uppdatering igen.
Kopplingsarbetet fortsätter med anodspänningen. Här ser vi att jag drar ut den positiva spänningen, röd kabel, till ingångssteget längs bort och linjesteg med buffer närmast. Samtidigt går en lina till shuntregulatorn på kretskortet. Det är viktigt för mig att varje steg får anodspänningen i en egen kabel. På precis samma sätt drar jag ut noll volt, svart kabel.
Nästa bild visar samma koppling för den andra kanalen. Det som förhoppningsvis kan skymta är att varje steg har sin signaljord i rörhållarnas centrum, och att jag även drar strömförsörjningsjord till dessa punkter.
Observera att jag dels inte har förbundit de olika stegens jordpunkter till varandra, dels inte anslutit någon jordpunkt till chassiet. Jämför med min utläggning om jordning på sidan 2 i tråden. Jag återkommer till jordningen sedan.
När jag ska göra lite tester visar det sig sedan att fenwicks erfarenheter kommer igen här.
Envishet är en dygd, och envishet har jag gott om, men ibland får man (motvilligt ) acceptera att det finns gränser. Epoxilimningarna håller inte. Jag har satt som krav att jag skulle kunna byta rör utan att de rasar. Och ett par gånger gick det, men inte mer.
Så jag bestämmer mig för att byta strategi. Med ångest och gruelse monterar jag dagen före julafton loss alltihopa och borrar hål för skruvförband. Sedan kommer frågan om hur det ska se ut då. Om jag nu inte kan dölja uppsättningen kanske jag ska framhäva den i stället? Men hur? Jag är inte så helt förtjust i skruvskallar.
Men om de är av mässing då? Jo, det kan bli snyggt mot aluminium och den svarta ramen. Och se – så här blev det till slut:
Tja – inte vet jag om det blir snyggt så. Det går alltid att ändra om jag skulle tröttna. Men nu kör vi vidare.
Kontakterna har varit ett dilemma hela tiden. Eftersom den här lådan inte finns i format med släta paneler för den långa sidan har jag funderat på en massa olika lösningar. Allra senast hade jag på gång att sätta signalingångarna ovanpå chassiet. Men så slog det mig att jag har ju en bra borrmaskin och några lediga dagar…
Så det får bli som följer. Jag borrar ur lite större öppningar i bakpanelen och gör ett par plåtar för kontakterna:
och plåtarna itusågade:
Och med kontakterna monterade:
Jag tänker fästa plåtarna med skruv och mutter i spår på skenans insida. Men gissa vad? Höjden på spåret är för liten för en vanlig sketen mutter. Så vad gör man då? Tja, det handlar väl om DIY – och då tar man väl fram filen och gör muttrarna några tiondelar lägre, eller hur…
Och sen kör vi. Här har jag även målat hålens kanter i matt svart:
På insidan slutligen blir det så här:
Som zix sa: här finns gott om plats. Och det är något jag uppskattar.
Nästa övning handlar om glödströmsförsörjningen. Och den byggs på ett tredje chassi i samma stil.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:05:36
|
Är inte överdrivet förtjust i mässing. Men det blev helt okej i alla fall. Fattas bara när kvaliteten som den brukar! Du är en förebild. Det brukar jag säga. Hade missat denna tråden tills nu. Men jag säger det igen! Som vanligt känns kommentarer överflödiga. Men en mycket bra spenderad julafton måste jag säga. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
fenwick
Member
123 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:15:55
|
Lennart, du är ett föredömme både vad gäller att bygga grejor och att presentera det. Jag tycker just att jag lär mig något nytt var gång du presenterar dina ambitiösa inlägg.
Personligen så tycker väl jag att en försänkt skruvskalle smälter väl in, eller åtminstone förlikade jag mig med det efter mina epoxyhaverier.
Är centrumpinnen som ofta finns på niopin-socklar alltså alltid ett lödstöd?
Vänligen Axel |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 08:37:02
|
Lennart, prydligt bygge.... inte som vissa Gainclone byggen....
... en liten randanmärkning är kanske de lite lösa trådarna. Skulle kanske fixeras något. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/12/28 08:38:43 |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 09:29:54
|
Försänkningen av kontakterna blev ju grymt snygga!!
/Anders |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 18:34:25
|
Jäkligt fint är det... |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
karvid
Member
585 Posts |
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 20:27:48
|
Ojoj – vilka fina kommentarer! TACK!
fenwick: Centrumhylsan på rörsocklarna är kanske inte alltid ett lödstöd, men de är alltid lödbara. Deras uppgift är faktiskt viktig – de fungerar som en elektrostatisk skärm som ska minska kapacitanserna mellan motstående rörpinnar. För att fungera bra behöver den jordas, därav lödbarheten.
I audiosammanhang är det kanske ingen kritisk situation, men i vid radiofrekvenser kan skärmen spela en mycket viktig roll för stabiliteten.
I övrigt: Jag kom på att jag har en laddning skruvar med dekorskalle. Om jag använder dem blir det så här:
Jag tycker själv att mässingsknopparna blev rätt ok, men den här varianten är också bra. Vad tycker ni?
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 21:01:34
|
Förbannat snyggt
Jag tycker att dekorskruvarna ser bäst ut, annars föredrar jag försänkta skallar med insex, i rostfritt. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 00:11:10
|
Jag röstar på mässingsknoppar
/Anders |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 22:11:47
|
Tja ba! Jag gillar mässings skallar. Mycket snyggt och prydligt bygge. äh Fnns inte högre betyg på sm skalan. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 20:16:06
|
Så, nu närmar sig den dag när det är färdigkopplat i RIAA-steget. Här är några bilder från kabeldragningen. Bilden visar glödströmsledningen till ena kanalens ingångssteg och linjesteg.
Den som är vaksam kan se att jag kopplat rören i serie. Jag har valt att göra tre glödströmsslingor, en för vardera kanalens ingångs- och linjesteg samt en för båda kanalernas buffertsteg.
Varje slinga värmer två seriekopplade rör med varsin konstantström-generator. Jag kunde i och för sig ha kopplat fler rör i serie, men tycker att 12,6 V och 300 mA är en skön kompromiss som underlättar designen av spänningsaggregaten.
En ytterligare anledning till att separera slingorna är att buffertstegens glödslinga behöver lyftas till 150 V över jord. Nästa bild visar den glödslingan.
Här kan vi se hur de tre slingorna kopplats till kontakten i bakstycket. Jag har valt att ha dem separata ända från nätdelen. Det är viktigt att vi inte blandar jod med jord eller kör olika strömmar i gemensamma ledningar. Separat trådning ända fram, således.
På nästa bild kan vi se att hur anodspänningarna för respektive kanal tas in via den andra kontakten.
Slutligen ser vi här det färdigkopplade steget.
Det känns kanonbra! Många timmar har det blivit och ganska lite fågelbo blev det. Nu kan spänningarna försiktigt släppas på och testerna börja
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 20:47:47
|
Jo förresten, så här blev den på baksidan:
Nu måste jag göra två stycken nätdelar för 12.6 V. Som jag antydde lite tidigare kommer glödspänningarna att skapas på ett eget chassi. Så det blir till att ta fram borrmaskinen, sågen och filen igen…
Efter en dag i labbet tar en ny nätdel form:
Som vi kan ana från bilderna blir det L-C-filtrering efter likriktningen. Nu vet jag inte om det här är som att svära i kyrkan, men jag tänker faktiskt använda toroid-transformator och kiseldioder till likriktningen. Långsamma dioder. Med kondensatorer över. Drosseln är dimensionerad för att hålla strömförbrukningen efter likriktning konstant – det vill säga inga uppladdningsströmmar till filterkondensatorerna!
Eftersom jag behöver två nätdelar använder jag vardera lindningen på transformatorn till var sin fullvågs likriktare. Därefter kommer två skilda L-C-filter. Efter L-C-filtret ska jag sätta ett L-C-filter till, men denna gång för filtrering av högfrekvent common-mode brus. Jag återkommer till det. Därefter kommer tre stycken konstantström-generatorer som var och en ställs in på 300 mA.
Slutligen kommer jag att hissa utgången på en av generatorerna till 150 V. Anledningen till det är att buffertstegens katoder befinner sig på spänningen 125 V, och för att inte hamna utanför rörets specifikationer måste jag lyfta glödtrådens potential till ungefär samma nivå och lite till.
Det verkar som om bubbel kommer att få rätt till slut (se trådens första sida), det blir en tungviktare av det här. Nästa bild ger en idé. Närmast ser vi aggregatet för glödspänningarna och där bakom aggregatet för anodspänningarna.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 18:52:00
|
Hej igen. Nu var det ett tag sedan jag visade något från det här bygget. Några har frågat så här kommer en lägesrapport. Det börjar faktiskt närma sig driftprov
Chassiet för glödströmsförsörjningen ska ju ha lite elektronik också. Eftersom jag inte vet riktigt hur den kommer att bete sig gör jag kopplingen på experimentkort i stället för på ”riktiga” kretskort. De kan jag göra senare om det här blir riktigt bra.
Som jag nämnde tidigare behöver jag två nätdelar för glödströmmen; således blir det två kort:
Korten placeras i chassiet på var sin långsida:
Bra med plats = enkelt att bygga:
Sen kopplar jag ihop dem med drosseln (via genomföringen i plåten), filterkondensatorn (till vänster) och strömregulatorerna (på kylflänsen)
Via det lilla effektmotståndet ser strömregulatorn till att rätt glödström går ut och hålls konstant.
Naturligtvis stämmer inte praktiken riktigt med teorin, utan jag måste finjustera med spänningsdelare som jag lägger parallellt med motståndet.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 18:55:50
|
En beskrivning av komponenterna som står på kortet:
1 = Helvågslikriktning med fyra dioder och en filmkondensator över varje.
4 = Filterdrossel och kondensator.
2 = Snubber-filter över drosseln. Snubberfiltret dämpar de spänningstoppar som uppstår i de (mycket kort) ögonblick alla fyra dioderna är stängda och drosseln inte kan dra ström från transformatorn.
3 = Common-mode-filter för filtrering av högfrekvent brus som samtidigt finns på plus- och minus-ledarna.
Obs att ingenting här kopplas till jord, utom kondensatorerna i common-mode-filtret. Det är viktigt att glödströmsslingorna ”flyter” i förhållande till jord.
På det andra kortet ser det likadant ut, bortsett från att det efter common-mode-filtret finns två strömregulatorer. Dessa styr var sin strömslinga, som således ligger på samma potential.
Än en gång tyckte verkligheten inte att teorin gör sitt jobb, så jag fick köpa en ny transformator med betydligt högre spänning. 28 Vac behövs för att få stabil reglering av strömslingorna, vars utspänning ligger strax under 12 Vdc. Men det är som vanligt det pris man får betala för L-C-filtrering
Ärligt talat är den nya trafon snyggare med sin svarta rondell:
Så blir det prov med drivning av alla rörglödar:
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 19:00:16
|
Jadu, Lennart, det är inte ofta jag blir avundsjuk på andras byggen men nu är jag det...! Grymt stiligt! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 19:00:40
|
Så är det dags för anodspänningen. Den regleras ju också, som den minnesgode trådläsaren erinrar sig, av tvenne shuntregulatorer på förstärkarchassiet. Dessa regulatorer matas med anodström via var sin konstant-ström-regulator. Här är de på kylflänsen:
Enklast möjliga med ett enkelt styrmotstånd. Efter en del knåpande, en bränd regulator, ett bränt finger (250 V!), mätningar och komponentbyten vet jag nu hur mycket ström som ska matas ut och hur regulatorerna ska ställas in. Regulatorerna matar ut 35 mA per kanal.
I förstärkarchassiet sitter rören och shuntregulatorerna. Shuntarna drar här 10 mA och rörstegen 25 mA. Obs lysdioderna, som åtminstone visar att shuntarna drar ström
Idag har jag lyckats se till att shuntarna kan ta hela strömmen, vilket är viktigt ifall rören skulle falla ifrån. Men jag har också, genom förstörande provning, kommit fram till att strömregulatorerna behöver varsin skyddstransistor, eftersom spänningen över dem sticker iväg långt över specifikation under uppstart. Trist och jobbigt. Men det är det som är DIY, eller hur…?
Om det nu skulle vara så fantastiskt att rörstegen fungerar, kommer det lite mätresultat i en nära framtid.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/02/12 : 14:21:47
|
Fuling: Jag tackar och bockar
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2006/02/12 : 14:36:10
|
Väldigt snyggt bygge! Otroligt imponerande.
/J |
|
|
Topic |
|