HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Och nu blir det RIAA-steg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:42:54  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Ojjdå Lenn Art på G igen, då blir det rejäla grejor ;-)... ser spännande ut....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:47:15  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
icewall: Hoppas det fungerar bra med ditt bygge, berätta gärna hur det går.

krellmaster: Spännande är det

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:49:20  Show Profile Send ZAC a Private Message
Bilder bilder BILDER!

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:37:30  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Faran för att man skulle visa för många bilder på det här forumet är inte särskilt överhängande, eller hur

Här är därför en bildsvit med den senaste utvecklingen. Först har jag borrat klart i panelen. Det jobbiga är inte att borra, tycker jag. Svårast har jag att bestämma mig för var jag ska ha vilka hål. Men nu är det gjort:

Sedan monterar jag kylflänsen på ovansidan med skruv underifrån. Jag lägger en fjäderbricka emellan för att bryta igenom eloxeringen. På så sätt får jag panelen metalliskt förbunden med de gängade distanserna.

Sen gäller det Super-regulatorerna. De består av en strömshunt och en styrkrets. Som jag tidigare nämnt hade jag styrkretsarna klara. Så här ser de ut, en för vardera kanalen:

och från andra sidan

Här har jag nu monterat strömshuntarna, två stycken IRF830 (specade för 500V). I det här sammanhanget är FETar alldeles utmärkta

Sen monterar jag styrkortet på distanserna och löder in ledningarna till shuntarna. Eller om det var i andra ordningen…

Och från ovan ser panelen nu ut så här:

Så kommer en överraskning (hoppas jag i alla fall). De av er som sett min 211-tråd har nog anat att jag gillar att bygga stora nätdelar. Det ingen ännu har sett är att jag faktiskt även klarar av att bygga små nätdelar:

Det här är en nätdel som ger en reglerad spänning om 15 volt för drivning av styrkretsarna. Vad säger ni om den då?

Nå, lite större blir det när man tänker på att RIAA-stegets nätdel har en shuntreglering som i sin tur har en egen nätdel…

Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:02:02  Show Profile Send ZAC a Private Message
Ja, vad ska man säga om den. LennArt bygger litet!
Jag trodde jag hade sett allt!

Z

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:31:35  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jaaa....från den ena ytterligheten till den andra

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:56:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Härligt med byggbilder!

En liten tanke: Jag ser att du drar ut långa kablar till FETarna, det kanske kan vara på plats att löda in små gatestoppermotstånd så att du inte råkar ut för elände?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/10/07 :  07:52:29  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Fuling: Utmärkt! Tack!

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/07 :  15:07:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Överlag Lennart, sträva efter kompakthet när en eventuell motkoppling är inblandad. Långa trådar = stor slingor = möjlighet att plocka upp både det ena och det andra, oönskat naturligtvis.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/07 15:08:02
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/10/11 :  23:05:45  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
En liten uppdatering kommer här. Jag bestämde mig för att korta av ledningarna till shunt-FETarna och sätta in gate-stoppers. Det gick bevisligen lite fort härom sisten.

Det kan ibland vara en liten nackdel med befintliga kretsar att de inte ”passar” så snyggt som nybyggda. Det här går väl bra, men jag är inte riktigt nöjd med att ha FETarna på undersidan av kortet med gate- och sourceledningarna i kors. Jag har tyvärr inte kunnat testa ännu om shuntarna är stabila, men jag hoppas att stopper-motstånden och de rätt korta ledningarna (2 cm) ska hjälpa. Men det får vi se senare.

Så här ser det för närvarande ut:

Sedan har jag fäst modulplåtarna på panelens baksida:

För att kunna ha ovansidan fri från skruvskallar har jag limmat gängade distanshylsor på undersidan. Så här ser det ut när jag limmat med tvåkomponent epoxi:

Distanshylsorna är bara 5 mm höga så rörhållarna hamnar rätt så grunt – så här blev det:

Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/10/11 :  23:19:48  Show Profile Send fenwick a Private Message
Hej. Jättefint bygge!

Jag gjorde precis som du och epoxilimmade gängade distanser underifrån i ett projekt. Min erfanenhet var att det inte funkade. Jag provade två sorters epoxi och var noga med rengöring av ytan men jag lyckades aldrig bra.
Jag hoppas du lyckas men det kan vara klokt att testa limfogen redan nu.
Mina 2cent.

Bästa hälsninngar aAxel
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:02:39  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
fenwick: Tack.

Jag har med förstörande provning funnit att distanserna sitter som bara den. Det jag är mera nervös för är faktiskt hur limningen tänker hålla ner chassiet blir varmt. Vi får väl se.

Jag har tidigare mycket goda erfarenheter av att limma med Araldit. Nu har jag inte fått tag på det den här gången, men om limningen krånglar kommer jag att försöka med Araldit.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:04:24  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Uppdateringsdax. Även om alla komponenter ännu inte är på plats i RIAA-kretsarna börjar chassi och låda att ta form. Jag har ännu inte bestämt var jag ska sätta kontakterna, men det är nog nästa steg.

Det torde nu vara uppenbart att nätdelen sitter på eget chassi. Det blir i samma utförande, men i en smalare låda.

Hur som helst börjar planeringsarbetet på A3-blocket. Det vi ser är transformator och rörlikriktare följda av en L-C-filtrering gemensam för båda kanalerna. Därefter följer separata L-C-filter för respektive kanal. Denna likriktning och filtrering ger mig en likspänning som är ordentligt tyst.

Efter filtreringen kommer jag vidare att göra en konstantströmkälla för vardera kanalen. Därmed isoleras kanalerna ännu mer, samtidigt som jag får perfekta förutsättningar för såväl shuntreglering som riktigt tysta förstärkarkretsar.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:20:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tackar för tipset! Jag kommer att bygga mitt rörförsteg i modul precis som du har gjort med riia steget riktigt smart om jag själv får säga det.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:55:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad är det för RAM/chassi du har gjort/kör med ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/16 :  19:59:42  Show Profile Send secanbj a Private Message
Dessa lådor finns att köpa på Elfa
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=1451.htm

/Anders
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/10/20 :  17:42:48  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Uppdateringsdax (hoppas ni inte tycker det blir för många bilder …)

Efter en timma, ja kanske något mer, i verkstan är panelen klar att montera komponenter på:

Sen vidtar något som är mycket roligare än borrningen, nämligen monteringen:

Jodå, en bit bort där står en likriktare, ett Telefunken-rör som överlevt till detta sekel:

Om vi lyfter blicken något ser nätdelen ut så här. Ja, jo, jag vet att den är mycket större och tyngre än vad som egentligen behövs, men den här känns bra.

Så här ser burkarna ut tillsammans:

Jag ska inte väga den här manicken, men ultralätt är den inte. Nu återstår ett antal timmar av koppling under skalen. Jag behöver också hitta en bra lösning på behovet av kablage mellan lådorna.

Det slog mig också att jag inte bestämt hur jag ska förse rören med glödström. Nuvarande strategi är att det blir likström med konstantströmgeneratorer. Två av glödtrådarna behöver lyftas rätt många volt över jord, och det har jag inte heller klurat ut en lösning på.

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/10/20 :  19:41:56  Show Profile Send kasra a Private Message
Väldigt välbyggt och snyggt som vanligt

quote:
Två av glödtrådarna behöver lyftas rätt många volt över jord, och det har jag inte heller klurat ut en lösning på.

Vad är det man vill uppnå genom att lyfta jorden till glöden?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/10/20 :  21:46:29  Show Profile Send secanbj a Private Message
vad säger man?? Världsklass!!

/Anders
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/10/20 :  22:04:57  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
kasra: I buffertsteget på utgången kommer katoden på två av trioderna att ligga 125 – 150 volt över jord. Eftersom rören inte tål stora spänningar mellan katod och glödtråd behöver glödtråden lyftas till cirka 150 volt över jord.

Anders: Tack, min vän!

Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/10/21 :  09:08:28  Show Profile Send ZAC a Private Message
Jag håller med secanbj! Helt j*vla otroligt!
Jag gillar den där Ringhals-looken

Snyggt LennArt

Z

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/10/21 :  11:25:11  Show Profile Send Peter S a Private Message
Allen Wright skrivar om nätdelar:
"If more is better, then too much will be just fine"
Det syns att du och han delar denna filosofi.

Bra kört!!

När ska den börja spela?
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/10/22 :  19:11:12  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
ZAC och Peter_S: Ett varmt tack!

Det tycks som om mina byggen mer och mer bär kärnkraftskänsla. Jag har fått den kommentaren flera gånger nu (se tråden om 211-steget). Undrar om det har att göra med att jag faktiskt jobbat med kärnkraftverken i mer än tio år. Det har i alla fall inte varit medvetet…

”If some is good, and more is better, then too much should be just about right!”

är definitivt en filosofi som jag delar. Jag tror dessutom att det gäller speciellt mycket för enkla kretslösningar, t.ex. tvåstegs transformator/triodslutsteg. Och naturligtvis nätdelar.

Jag vet inte riktigt ännu när den spelar, kanske om ett par veckor.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/22 :  20:07:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jesus va snyggt!!!!!!

Hatten av för mäster byggaren.

MVH, Johannes.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/10/22 :  23:32:48  Show Profile Send karvid a Private Message
Jag skulle ta av mig hatten om jag haft någon !!
Otroligt snyggt bygge... Med lite trä i designen skulle man kunna hitta lite liknelser med Pathos..

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/10/22 23:33:39
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000