Author |
Topic |
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 22:58:41
|
Shunten från TubeCad fungerar säkert alldeles utmärkt. Jag har dock inte provat den själv. När det gäller strömshuntar är jag lite nojig, så jag är möjligen lite skeptisk till just den kretsen.
Jag vill att strömshunten ska matas från en konstantströmkälla. Det är också precis vad vår vän Allen gör. Den super-reg jag provat motsvarar Allens helt och hållet, med undantag för att den jobbade i ett transistorsteg med +/- 45 volt i stället för vid 200-250V.
Jag ber om ursäkt för att jag bara pladdrar på om Gary Pimm utan att förklara vem han är. Gary Pimm är en mycket intressant och o-ortodox konstruktör jag hittat genom Lynn Olson. Gary har nog gjort sig mest känt på nätet med sina konstantströmgeneratorer. Han har visat att de flesta vanliga generatorer är oerhört ”o-tysta” och hur man kan göra generatorer som i stället är riktigt tysta. Läs om och imponeras av hans byggen på http://www.pacifier.com/~gpimm/ Där beskriver han också sina strömkällor.
Mina tankar handlar om att kombinera Allens super-reg-shunt (eftersom jag redan har ett par) med någon av Gary’s strömkällor (som intresserar mig mycket). Eller också gör jag en reglering helt enligt Gary. Å andra sidan hävdar Allen att hans LM317-generator är ”supertight” och ”quiet”. Så en regulator helt enligt Allen är säkert lika bra…
Just nu har jag uppenbarligen lite svårt att bestämma mig. Det här är den sortens beslut jag brukar tvingas vänta på att de ska fatta sig själva. Tröttsamt
Under tiden har jag börjat löda lite. Ett smakprov:
Det känns faktiskt lite som att bygga mätinstrument
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 00:34:11
|
Ja just det... nu kommer jag ihåg vem du är... Du är den där snubben som bygger så jäkla läckert att man får hjärtfel när man ser bilder på det. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 14:10:16
|
Snygg layout! Kan du berätta hur du tänker vid layoutkonstruerandet. Speciellt jorddragningen. Jag tenderar att få layout-SKATBO. Vart köper du de fina lödstöden? ELFA har restat alla keramiska. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 19:51:22
|
quote: Vart köper du de fina lödstöden?
Jag har samma funderingar, så fram med var du hittar alla prylarna som du gör oss avundsjuka på.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2005/09/23 19:52:03 |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 22:12:25
|
Fisksmisk ola:
Bardis, Bubbel: Jag tror att ELFA har slutat föra dem, vilket är trist. Fast å andra sidan finns det inte så många reliker kvar som köper såna gammalmodiga grejor…
Nu för tiden är det nog surplus som gäller. Jag hittade mina hos BHIAB i Nyköping.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 22:55:34
|
Bardis: När det gäller tråddragning och speciellt jordning hamnar vi i en diskussion som förtjänar ett eget kapitel. Jag brukar säga att det tog mig 30 år att komma på hur det fungerar. Nu är jag säkert lite trög, men jag vet i alla fall hur man kan göra…
Jag bygger alltid tre separata jordsystem. Tre. Separata.
Det första kallar jag skyddsjord. Det systemet förbinder alla delar av chassiet och de komponenter som ska skyddsjordas. Varje ledning dras fram till och jordas i samma punkt som den gulgröna från nätet – dvs. stjärnkoppling.
Det andra kallar jag strömförsörjningsjord. Det systemet förbinder alla returledningar från strömförsörjningen från respektive steg. Jag använder gärna en kort stång, tråd eller skena av aluminium, som jag placerar nära filterkondensatorerna i nätdelen, för att koppla samman dem. Varje returledning dras fram till den gemensamma punkten – dvs. stjärnkoppling även här. Den här jordpunkten kopplas inte till chassiet. Separat skulle det vara.
Ofta har mina konstruktioner flera nätdelar. Varje enskild nätdel byggs på samma sätt. Separat. Jordas inte.
Det tredje systemet kallar jag signaljord. För att understryka vikten av det här systemet skippar vi begreppet signaljord, för någon sådan finns inte. Jag betraktar signaljorden som ren signalväg. Jag betraktar signalkretsarna som slutna slingor. Det finns en slinga på ingången till varje steg och en slinga på utgången. Den ledning som ofta kallas signaljord är således ingen signaljord, utan en returledning för signal. Hänger ni med på skillnaden?
Alla signalförande ledningar måste behandlas på samma försiktiga sätt. Alla signalslingor kopplas var för sig till slutna slingor. Det kommer att resultera i en ”stjärnjord” för varje steg, och dessa jordstjärnor kommer i sin tur att vara sammankopplade i en kedja från steg till steg. Den här jordkedjan kopplas inte till chassiet. Än. Separat skulle det vara.
Nu kan förstärkaren testas. Mina byggen fungerar alltid i det här läget. De är stabila, de är tysta och de spelar vackert. Det är därför jag kan bygga ett slutsteg som 211an på hyllplan av trä. Som ni kan se på 211-tråden finns vittnesmål om hur tyst den är trots att det inte finns vare sig metallchassi eller skärmade ledningar.
Sen, och det är en fin stund , när allt fungerar som det ska – då kopplar jag ihop jordsystemen. De tappra som orkat läsa ända hit anar nog att strömförsörjningsjorden redan är sammankopplad med signaljorden. Det blir så av naturliga skäl vid de olika stegen. Signaljorden kopplar jag sedan till chassiet i en (1) punkt någonstans. Många rekommenderar att ingångskontaktens ”minus” jordas i chassiet där den sitter.
I det här läget kan man upptäcka brumslingor som uppstår via nätkablarnas skyddsjord och de andra apparaterna. Då kopplar man bara signaljorden till chassiet via ett motstånd på 10 ohm. Det räcker i 99 fall av 100 för att bryta brumslingan.
Allt detta upprepas för varje kanal, även om kanalerna använder gemensamma nätdelar.
Två gyllene regler som har hjälpt mig enormt mycket: 1) en ledningstråd får bara bära en, säger en, ström 2) led aldrig, säger aldrig, ström i chassiet
En liten varning dock: Båda reglerna är enkla att formulera, men underskatta dem inte. De är mycket svåra att leva upp till i praktiken!
Oj, vad långt det blev! Ursäkta mig, det var inte meningen. Hur som helst är ledningsdragning och jordning viktiga i alla byggen, och alldeles speciellt i förstärkare som ska jobba med insignaler i storleksordningen 500 µV…
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 13:42:26
|
Tack för ett verkligen uttömmande svar Junior som jag beskrev i din tidigare 211-tråd spelar nu Där har jag försökt använda slutna slingor med egen stjärnjord. Även vänster o höger kanal var åtskilda. Men i diverse apparater var signaljorden gemensam så det skapade brumslingor. Min lösning blev att slopa höger o vänster jordningen och i stället förbinda dem som i en kedja som slutade i den gemensamma stjärnjorden. Min tanke var att om man skapar slutna kretsar så skall strömmarna ta ut varandra och det skall inte flyta någon ström mellan jordpunkterna i kedjan. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/10/01 : 22:40:06
|
Bardis: Gratulerar till din driftsättning av Junior! Det är väl inte så att du tänker undanhålla oss från bilder? Eller har jag missat dem…
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/10/01 : 22:43:55
|
Hej igen, här kommer en liten lägesrapport. Sedan sist har jag shoppat fler komponenter och fortsatt löda på förstärkarstegen. Jag saknar fortfarande några kondensatorer och grid-stopper-motstånden. Men de kommer.
Fyra moduler börjar nu bli klara. De två lite större modulerna till höger är ingångsstegen med varsin dubbeltriod. De vänstra modulerna är linjesteg och utgångsbuffert med vardera två dubbeltrioder.
Här en närbild på utgångssteget där jag bland annat använder en organisk elektrolytkondensator för signalavkoppling. Det två motstånden på rörsockeln är katodmotstånd.
Samma modul från sidan. En mycket trevlig egenskap med det här steget är att det är så få komponenter.
Här syns en del av de riaa-kompenserande komponenterna. En av de allra viktigaste faktorerna för ett lyckat slutresultat är kanalseparation och kanalbalans. Så jag har faktiskt varit så petig att jag matchat samtliga komponenter mellan kanalerna.
Så här börjar modulerna te sig. Nu ska de monteras på ett chassi.
Det kommer att bli lite spänningsavkoppling, strömshuntar och konstantströmkällor till glödströmmarna också. Nätdelen bygger jag på ett separat chassi. Men mer om det kommer senare.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
Edited by - Lenn Art on 2005/10/01 22:47:42 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 00:34:37
|
Ska du ha ingångsrören skärmade? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 08:46:24
|
Lennart, jag hoppas du är medveten om max spänningstålighet på de motstånd du använder. Om det är vanliga metallfilmare så brukar max spänning ligga på 250-300 VDC. Där du har hög spänning över motstånden kan det vara marknad för att du seriekopplar två stycken. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 10:23:22
|
Per-Anders: vad menar du med detta?
Där du har hög spänning över motstånden kan det vara marknad för att du seriekopplar två stycken.
/Anders |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 11:37:33
|
Mycket spænnande. Så fantastiskt vackert jæmført med hur mitt så ut. Bernt: Jag fick skærma hela RIAA delen, Lenn vet nog vad han gør |
Edited by - Peter S on 2005/10/02 11:39:49 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 12:11:35
|
secanbj, vad jag menar är att om man ser till att man utvecklar 600 mW i ett 10 Mohmsmotstånd så säger det poff.
Upp till en viss gräns gäller följande:
U = SQR(P*R)
Gränsen för U hittar man i datablad. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 13:26:26
|
Peranders: det jag inte förstod var "kan det vara marknad för att du seriekopplar två stycken" det kanske är ett göteborgst uttryck, marknad alltså
/Anders |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 17:35:32
|
Bernt: Jag vet inte ännu, men jag förbereder för skärmning. Den här ingången ska ju hantera mikrovolt…
peranders: Ingen av de komponenter jag använder kommer att belastas nära sina maximala specifikationer. Men jag tackar för omtanken
Peter S: Tack
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 20:56:40
|
Efter att ha tillbringat en otroligt solig, varm och fin dag på Styrsö hann jag faktiskt med en stund i verkstan också. Om man inte gillar metallarbete kan det här nog vara ett ganska tradigt jobb. Vissa aluminiumkvaliteter är lätta att bearbeta och då går det fint. Borra, borra…
Panelen är en 3 mm tjock matteloxerad, halvhård aluminium. Jag tänkte den här gången försöka mig på att göra ett bygge utan synliga skruvar på ovansidan. Vi får se hur jag lyckas med det, men nånting såhär kommer det att bli.
Förstärkarmodulerna monteras på distanser på panelens undersida. Det ger mig också en fiffig luftspalt runt rören som hjälper till med kylningen. Ingångsröret sitter längs bak nära ingångskontakterna. På så sätt får jag korta ledningar för den riktigt låga spänningen, medan signalspänningen som leds från utgångssteget vid fronten till kontakterna på baksidan är förstärkt till ”CD-nivå”.
Eftersom jag har några hål kvar att göra under kylflänsen ligger skyddsfolien kvar där, men den försvinner sen.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 21:36:43
|
secanbj, har du aldrig hört detta uttryck förr, "..kan det vara marknad för att...? Inte speciell göteborgskt och jag är dessutom ifrån Eskilstuna fast råkar bo i Göteborg men jag säger inte "tyken" eller "tetig" för det.
.. ja, och det betyder "det kan vara läge för att..." |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/10/02 21:38:30 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 22:11:26
|
De va la ena käckt då! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 08:47:47
|
Stiligt, Lennart! Kylflänsen är till för... strömkällorna eller? Vad blir det - Allen, Pimm eller Broskie? Eller en egen variant? |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 12:23:06
|
Då är det bäst att vi håller med ZAC, för han är van med vad som blir snygga byggen.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 18:55:22
|
zix och ZAC: Tack för de berömmande orden, de värmer
Flänsen är mycket riktigt till för strömshuntar och strömkällor. Jag har bestämt mig för att köra med Allens Superreg till att börja med. Inte för att den är ”bäst”, utan för att jag har den klar. Men sköter den sig inte, ja då åker den ut – sämre än så är det inte
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 19:45:49
|
Tack Lenn Art för de väl gjordade tipsen om hur man jordar och undviker brumslingor. Har läst och tänkte säkert mer än en hel helg innan jag började göra om i mitt pågående förförstärkarbygge. MAn får ta tillfället i akt och lära sig av de som kan Sen kan jag inte undgå att imponeras (som många andra) av dina byggen Låter det bara hälften så bra som det blir snyggt så... |
- never stop exploring - |
|
|
Topic |
|