HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Akustikbyggen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/02/26 :  10:26:07  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Kommer att flytta inom kort, till ett hus med ett "extra" rum i källaren... Ni kan säkert tänka er vad detta rum skall användas till

Så nu är jag ute och söker både info och inspiration för akustiklösningar. En del av lösningarna har jag redan klara, men alla tips / länkar är välkomna. Har sett några verkligt seriösa projekt här på forumet, men all extra info är välkommen.

Sen en annan fråga; någon som har tips om hur man bygger en "polycylindrisk diffusor/absorbent" (eng. polycylindrical diffusor)?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Edited by - RKL on 2006/02/26 10:26:55

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/26 :  11:50:13  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
En polycylindrisk diffusor borde väl bara vara en massa rör som står bredvid varandra? Kanske olika stora om man vill det.
Tanken är väl att de böjda sidorna kommer studsa ljudet i alla möjliga vinklar.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/26 :  19:06:45  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Sorry, länkgrejen funkade fel. Jag har gjort om länken nu, med kortare url. Gå till den här sidan
på audioasylum, och den här sidan http://www.bobgolds.com/TrapTodd/home.htm, om du inte redan har sett dem via google.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/02/26 19:13:32
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/02/26 :  20:27:39  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Den hade jag inte hittat, men tack för tipset. I själva verket var min tanke att kombinera en större yta QRD-diffusorer (som jag redan har) och dessa "polys" som en infälld helhet i det kommande taket, så länken passade rätt bra...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2006/02/27 :  19:32:50  Show Profile Send mac a Private Message
http://www.saecollege.de/reference_material/index.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000