| Author |
Topic  |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 23:17:09
|
quote: Originally posted by dark_iscariot
okej okej så det där vita kladdat i burken ä troligen det här smröjmedlet, vart ska det smetas, längs med där luckan åker in o ut då eller, det är ju bara på ena sidan nu...?
Det är nog inte luckan som behöver smörjas utan laserhuvudssläden (om naden har en släde och inte en sån där arm som är lagrad i ena änden som huvet sitter på som i en del gamla philips...). Du ser nog hur laserhuvet kan röra sig när du väl får isär cd-spelaren, det är iaf där som jag tror det behöver smörjas (om det nu inte är nåt annat fel) |
 |
|
|
dark_iscariot
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 23:17:21
|
| vart sitter den då?? |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 23:53:39
|
Den är nog redo för sista smörjelsen... 
Har själv haft en och den funkade bra, en kompis har en också, den funkar mindre bra, hoppar lite som den vill. |
 |
|
|
dark_iscariot
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 00:06:15
|
| hehe jo det är ju hemskt detta.....får spela via datorn nu... |
 |
|
|
dark_iscariot
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 21:01:01
|
| jag har nu haft på elementet i 2dagar i sträck (förut hade jag bara på natten) och nu funkar cdn perfekt! så värmen var faktorn...men det var nåt med smörjning som gjorde att temperaturen inte påverkade cdn så mycket, med vad och var skall smörjas? |
 |
|
|
dark_iscariot
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 22:54:01
|
| detta omtalade silikonfett, vart får jag tag på det? nåt spec märke det ska vara osv...? och exakt var skall man kladda på det? |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:08:55
|
tjenare!
jag har en Nad t550 dvdspelare, jag hade problem med dvd-filmer som inte var säskrilt repiga... alltså extremt känslig för knappt repiga skivor... i den var det så att lasern (och/eller bakomliggande e-nik) var paj och nu har jag fått en ny enhet från hifiklubben som funkar perfekt...
kanske kan vara ngt liknande....
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
dark_iscariot
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 22:22:52
|
| må så vara men jag känner att jag vill pröva smörja först......vill inte lägga för mkt pengar på skiten heller.....nån som kan säga mig vart laserhuvudet sitter, hur ser det ut osv? |
 |
|
|
Pac
200.000-klubben

22015 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 22:43:26
|

Hej,
om du kollar på bilden(som jag hoppas jag klistrat in rätt) så är laserhuvudet den prylen som har en liten lins som tittar upp ur den avlånga springan i den svarta plastdetaljen. Att det finns en avlångspringa beror på att laserhuvudet måste kunna röra på sig.
Det du skall göra är smörja de glidytorna som laserhuvudet rör sig på. DVS om du skulle smörja denna Philips mekanism så skall du smörja på de glidytorna som är under den svarta plastkåpan, som inte syns..
Tillräckligt klart/oklart??
Mvh, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
dark_iscariot
Starting Member
35 Posts |
|
|
Pac
200.000-klubben

22015 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 18:54:29
|
quote: Originally posted by dark_iscariot
Linsen rör sig i riktningen av den gröna pilen enbart eller? (och linsen är den rödmarkerade?)
Japp!
Så du skall smörja glidytorna. Och ta det försiktig med fettet, det behövs otroligt lite. Ta lite fett på en tops och dra längs ytorna, det behövs absolut inte mer än att du ser att fettet "fuktar" ytan. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
dark_iscariot
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 21:07:59
|
| okej jag ska pröva detta nu så vi får se hur det går... |
 |
|
|
dark_iscariot
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 22:46:24
|
den funkar mkt bättre nu faktiskt, hoppar till nån gång då och då men jag får väl rengöra med lite t-sprit på linsen sen oxå då. när jag rengjorde linsen med rengöringsvätskan jag har märkte jag att linsen går att flytta i vinkel förhållande till skivan. ska man smörja med silikonfett där oxå då kanske? |
 |
|
Topic  |
|