HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PROBLEM MED NAD-CD, HJÄLP!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:17:09  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by dark_iscariot

okej okej så det där vita kladdat i burken ä troligen det här smröjmedlet, vart ska det smetas, längs med där luckan åker in o ut då eller, det är ju bara på ena sidan nu...?

Det är nog inte luckan som behöver smörjas utan laserhuvudssläden (om naden har en släde och inte en sån där arm som är lagrad i ena änden som huvet sitter på som i en del gamla philips...). Du ser nog hur laserhuvet kan röra sig när du väl får isär cd-spelaren, det är iaf där som jag tror det behöver smörjas (om det nu inte är nåt annat fel)
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:17:21  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
vart sitter den då??
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:53:39  Show Profile Send Jadde a Private Message
Den är nog redo för sista smörjelsen...

Har själv haft en och den funkade bra, en kompis har en också, den funkar mindre bra, hoppar lite som den vill.
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/24 :  00:06:15  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
hehe jo det är ju hemskt detta.....får spela via datorn nu...
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/26 :  21:01:01  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
jag har nu haft på elementet i 2dagar i sträck (förut hade jag bara på natten) och nu funkar cdn perfekt! så värmen var faktorn...men det var nåt med smörjning som gjorde att temperaturen inte påverkade cdn så mycket, med vad och var skall smörjas?
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/11/04 :  22:54:01  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
detta omtalade silikonfett, vart får jag tag på det? nåt spec märke det ska vara osv...? och exakt var skall man kladda på det?
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:08:55  Show Profile Send niklass a Private Message
tjenare!

jag har en Nad t550 dvdspelare, jag hade problem med dvd-filmer som inte var säskrilt repiga... alltså extremt känslig för knappt repiga skivor... i den var det så att lasern (och/eller bakomliggande e-nik) var paj och nu har jag fått en ny enhet från hifiklubben som funkar perfekt...

kanske kan vara ngt liknande....

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:22:52  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
må så vara men jag känner att jag vill pröva smörja först......vill inte lägga för mkt pengar på skiten heller.....nån som kan säga mig vart laserhuvudet sitter, hur ser det ut osv?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22015 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:43:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hej,

om du kollar på bilden(som jag hoppas jag klistrat in rätt) så är laserhuvudet den prylen som har en liten lins som tittar upp ur den avlånga springan i den svarta plastdetaljen. Att det finns en avlångspringa beror på att laserhuvudet måste kunna röra på sig.

Det du skall göra är smörja de glidytorna som laserhuvudet rör sig på. DVS om du skulle smörja denna Philips mekanism så skall du smörja på de glidytorna som är under den svarta plastkåpan, som inte syns..

Tillräckligt klart/oklart??

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/11/08 :  00:36:08  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
Kolla på den här:

http://hem.bredband.net/elifri/cdmod.bmp

Linsen rör sig i riktningen av den gröna pilen enbart eller?
(och linsen är den rödmarkerade?)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22015 Posts

Posted - 2002/11/08 :  18:54:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by dark_iscariot

Linsen rör sig i riktningen av den gröna pilen enbart eller?
(och linsen är den rödmarkerade?)

Japp!

Så du skall smörja glidytorna. Och ta det försiktig med fettet, det behövs otroligt lite. Ta lite fett på en tops och dra längs ytorna, det behövs absolut inte mer än att du ser att fettet "fuktar" ytan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/11/09 :  21:07:59  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
okej jag ska pröva detta nu så vi får se hur det går...
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/11/11 :  22:46:24  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
den funkar mkt bättre nu faktiskt, hoppar till nån gång då och då men jag får väl rengöra med lite t-sprit på linsen sen oxå då.
när jag rengjorde linsen med rengöringsvätskan jag har märkte jag att linsen går att flytta i vinkel förhållande till skivan. ska man smörja med silikonfett där oxå då kanske?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000