| Author |
Topic  |
|
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:01:00
|
Jag kör med dubbla singelwire ~ m.a.o. biwire av kabeln kimbercable vks-4. När jag köpte den för 3.5 år sedan betalde jag 200 kr/m + bananer, utan att egentligen testa den. Det är svårt att säga om den är bra när man aldrig hört högtalarna spela med något annat. Vad vet Ni om kimbercable - dags att byta?
MVH KJELL TG |
|
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:03:06
|
| PS En anledning till att byta är att den kimbercable jag använder är väldigt klumpig i omfång. Det funkar inte bra att ha slangklämmor längs hela alltet. DS |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 09:54:35
|
| Hemma hos mig så lät 8vs, samma som 4vs men biwire, "skräpigt". Den rumsinformation som kom fram med andra högtalarkablar, t.ex. den dyrare 8vc, kom inte fram med 8vs. Supra ply fungerade bättre hemma hos mig, m.a.p. rumsinformation (inte för att den är perfekt den heller) men Kimber gav en kraftigare bas, i båda varianterna. Handlaren påstod att båda Kimberkablarna jag testade var inspelade, dvs både 8vs och 8vc. |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 10:22:41
|
Vad har du för anläggning Kjellen? Prioriterar du bas eller diskantegenskaperna, eller måste allt sitta perfekt? |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 19:24:05
|
Hej Svensson!
Jag använder en 5 kanals hembioförstärkare (Pioneer vsx 908). En kompis har lånat mig ett separat slutsteg (NAD 216). Till högtalarna (Canton RC-L) finns en analog rumskompenserar-box som jag kopplat emellan receivern och slutsteget.
Jag vill få bort den bumliga basen. En stor förbättring gjordes när jag kopplade in det separata slutsteget och högtalarnas box, men jag vill ha mer kontroll. Kanske är jag fel ute. En sats norska superspikes kanske gör större nytta än ett kabelbyte.
Diskanten blev fantastisk när jag fick låna slutsteget. Allt lyftes faktiskt till något bättre och jag är mer nöjd med ljudet än jag varit förut. |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 22:53:27
|
Läste lite om högtalarna här... http://www.cantonusa.com/ergorc.htm
Skulle tro att rummet kanske är lite för litet för dessa ganska stora högtalare? Tror inte kablat hjälper alls eftersom det verkar vara en ganska stor förändring du vill göra... Byte av högtalare månne?
hmmm... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
| |
Topic  |
|