HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PROBLEM MED NAD-CD, HJÄLP!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:12:00  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
Jag har en NAD 522 som krånglar en hel del. Skivor utan repor hoppar titt som tätt. Det verkar som att den påverkas av temperaturen för under sommaren gick den felfritt, medans den innan det och nu hoppade/hoppar. Jag har rengjort linsen antal gånger med en lenscleaner. Även öppnat cdspelaren o tittar i, bredvid linsen fast längre upp på plasten där luckan fäster sitter nåt vitt kladd, vad är det?....ideer på att fixa denna förbaskade cd mottages varmt!

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:14:35  Show Profile Send ekman a Private Message
hehe anonymt vitt kladd är aldrig bra =)
speciellt som han som ägde den innan var LITE konstig hehe

Edited by - ekman on 2002/10/22 23:15:08
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:16:42  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
huja, haha, det ligger något i det.
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:23:55  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
hoppas dock ej att det ligger i min lådda
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:25:04  Show Profile Send ekman a Private Message
kom igen nu då hjälp grabben här vad ska han göra för att få sin cd att funka ordentligt? några tips??
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:25:06  Show Profile Send tek a Private Message
har du köpt den ny eller begagnad?

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:28:49  Show Profile Send ekman a Private Message
den är beggad två ägare...
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  19:49:45  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
kom igen nu då gossar, är det ingen som kan något om hur en cdspelare fungerar?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  20:01:17  Show Profile Send norman a Private Message
Kan ju gissa lite Hade själv en cd som hoppade typ var 5:e sekund.. felet var att släden som rör läshuvet gick trögt och kärvade, så det löstes lätt med lite silikonfett. (om det nu är en sån släde på en nad..?..). Annars kanske man behöver justera servot eller lasern.. kan dock inget om detta så jag kan inte ge några tips (det skall man nog inte ge sig in på om man inte vet precis hur det funkar). Eller så är det nåt helt annat fel...
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  20:50:48  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
hmm det här silikonfettet du talar om? det borde då vara det som ligger bakom ena spåret av släden va? kanske borde kleta på lite på andra sidan med?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/23 :  20:54:58  Show Profile Send ekman a Private Message
om du öppnar cdn så ser du väl hur släden är upphängd du kan ju testa ta av locket på cdn och sen kör släden ut och in så borde du ju se om den behöver smörjas eller nåt annars kan du ju alltid ta med den hit på fredag så kan vi kolla på det...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:06:21  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

om du öppnar cdn så ser du väl hur släden är upphängd du kan ju testa ta av locket på cdn och sen kör släden ut och in så borde du ju se om den behöver smörjas eller nåt annars kan du ju alltid ta med den hit på fredag så kan vi kolla på det...

Nu pratar vi nog inte om samma släde.. jag menade den som läshuvet sitter på, inte den som matar ut cd-skivor..
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:15:53  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
hrmmmm.....jo ekman vi kollar den sen med, hela slädden sitter dåligt verkar det som. den hoppar och det är lätt att vicka på den, men jag ser ingenstans att skruva fast den ordentligt?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:17:14  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm men det kan väl inte vara speciellt svårt att se om släden till laserhuvet behöver smörjas? bara att kolla om det finns något fett eller något där om det inte finns så får vi ju lösa det =)
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:20:46  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

hmm men det kan väl inte vara speciellt svårt att se om släden till laserhuvet behöver smörjas? bara att kolla om det finns något fett eller något där om det inte finns så får vi ju lösa det =)

Det man skall tänka på är att den troligen är plastlagrad så man får inte ta vanligt fett/olja utan det måste vara silikonfett. Kan ju hoppas att det är det som är felet, men det finns ju en massa andra saker som skulle kunna vara fel tyvärr.. men testa kan man ju göra iaf!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:22:02  Show Profile Send ekman a Private Message
finns det något annat vi kan göra om det inte blir bättre med smörjelse?
Go to Top of Page

mike138
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:24:13  Show Profile Send mike138 a Private Message
Hej!

En kompis till mig har även han en Nad 522 cd spelare. Råkar man stöta till den minsta lilla under spelning så hoppar den i spåren.
Verkar som att den modellen är lite felkonfigurerad.

/Micael
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:27:00  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

finns det något annat vi kan göra om det inte blir bättre med smörjelse?

hmm vet inte.. att linsen är ren var ju kollat.. kan inte komma på nåt mer som man enkelt kan kolla själv..
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:34:03  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
kan det inte vara luckan då ,att den sitter glapp? det skulle kanske förklara det mike säger att den är väldigt stötkänslig med?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:39:19  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by dark_iscariot

kan det inte vara luckan då ,att den sitter glapp? det skulle kanske förklara det mike säger att den är väldigt stötkänslig med?

Tror inte att det kan vara luckan då det brukar vara lite marginal till att den skulle kunna ta i själva cd-läsar-mekaniken.

Att den är stötkänslig borde bero på dålig upphängning av läsarmekaniken eller slöa servon (som rör på linsen).

(jag vet dock inte hur nad:en ser ut innuti så jag gissar bara lite allmännt..)

Edited by - norman on 2002/10/23 22:41:47
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:40:30  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
inte säkert att linsen är ren heller......kan man tvätta rakt på linsen istället för att använda cdrengörare? är det lätt? vad ska man ha för medel?
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:42:01  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
inte säkert att linsen är ren heller......kan man tvätta rakt på linsen istället för att använda cdrengörare? är det lätt? vad ska man ha för medel?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:44:56  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by dark_iscariot

Man kan ta en bomullstops ev. med t-sprit på (linsen brukar vara av plast men borde tåla t-sprit, det har dem jag testat på iaf) och FÖRSIKTIGT tvätta linsen.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:48:12  Show Profile Send wallraff a Private Message
God kväll.

Var förra vintern ägare till en 540. Den hade fungerat problemfritt i två år, tills efter jullovet. Min kära cd fick stå kvar, alldeles alldeles ensam i studentrummet under några veckor då jag var hemma och åt upp mig Elementen var inte på och temperaturen var relativt låg. Kanske 13-17C. Innan jag åkte hem hade cd börjat småhacka på brännda skivor, men inte frekvent och det var i tid och otid, så jag misstänkte inget speciellt. Men när julefriden lagt sig och jag kom tillbaka och värmde igång cdn så var det inget kul ljud. Den hackade ofta och ibland började cdn toksnurra och jag fick stänga av apparaten för att få ut skivan Efter ett tag vända jag mitt till "klubbben" med min 5års garanti för att få det fixat. Och det ända dom gjorde var att smörja den. Sedan har den funkat näst intil klanderfritt. Jag sålde den någon månad sedan, och nye ägaren har inte nämnt något om det. Tar det som att den funkar

Konklusion: Om cdn har stått kallt och är gammal, så har nog fettet till lasern(eller allt möjligt fett som kan) blivit lite illa däran! En uppsmörjning kan i så fall räcka långt.

Mer smörj!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:01:12  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
okej okej så det där vita kladdat i burken ä troligen det här smröjmedlet, vart ska det smetas, längs med där luckan åker in o ut då eller, det är ju bara på ena sidan nu...?
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:14:35  Show Profile Send wallraff a Private Message
Nja, luckan är nog ett minra problem. Att den är labil påverkar nog inte avläsningen radikalt. Men framförallt bör lasersläden(om det nu heter så?!) smörjas.

Och det kan inte bli för mycket kladd...

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000