| Author |
Topic  |
|
|
MrOhm
Member

139 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:08:56
|
| vad är meningen att dela upp i både för och slutsteg när man kan ha det integrerat? bättre ljud? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:30:34
|
Bättre ljud. Slutstegsdelen får en separat strömförsörjnng som inte riskerar störa förstegsdelen. Men samtidigt naturligtvis en dyrare lösning, särskilt om man ska ha bra signal- och nätkablar. För upp till 20 - 30000 kr är nog en integrerad förstärkare det mest optimala när det gäller pris/prestanda. |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:31:15
|
Tja, det är klart man kan sätta ihop allt i en låda. Har hört talas om en kille som till och med har slutstegen till vänster och höger kanal i en och samma låda..... med samma nätdel! Puh.... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:50:09
|
Klart att man kan bygga en integrerad med separat strömförsörjning till lågnivådelen och även separera kanalerna både på hög och lågnivå, allt är möjligt, bara det finns cash.  |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:50:55
|
| Håller inte helt med dig Björn-Ola. Är den integrerade förstärkaren bra gjord så är det inte sämre ljud ur den. Mark levinson's integrerad är ju inte skit eller hur? Det som är den bästa fördelen med för och slutsteg är att man kan byta en av dom bara och behålla den andra. |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:57:50
|
Sen kan man bygga lite olika varianter av slutsteg själv under den mörka årstiden och testa... och ändå sitta i soffan och styra härligheten med fjärr. |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:06:16
|
och så kan man biampa...som är riktigt trevligt
sen kan man justera stereons ljud med signalkabeln, men har man inget behov av det så ser jag inga fördelar... |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:10:50
|
eller triampa....som är ännu trevligare om högtalaren nu har dom möjligheterna! |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:19:22
|
Egentligen köper man för och slutsteg bara för att det ser mer imponerande ut. Särskilt om man har stora bjässar placerade mitt på golvet.
Min nya affärsidé är att sälja Krell-attrapper som bara är en tom låda med några lysdioder, och som man kan ansluta sin lilla ynkliga integrerade till. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:36:20
|
BO, får man köpa ett par, gärna med inbyggda element för naturtrogen värme (Skulle bli en storsäljare) |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 16:05:27
|
Ska man kunna steka ägg på dom som på gamla hederliga Krell-slutsteg, så blir det lite dyrare. Men allt går förstås att ordna. Det är bara att skicka in beställningar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 17:53:43
|
Egentligen köper man för och slutsteg bara för att det ser mer imponerande ut. Särskilt om man har stora bjässar placerade mitt på golvet.
hahaha. Men även integrerade kan se stora och grymma ut (och vara rätt uppbyggda), som min:

Fast, det är ju ingen Krell master reference slutsteg då. 
|
 |
|
|
MrOhm
Member

139 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 18:51:47
|
bättre ljud och hörbar skillnad blir det väl bara om högtalarna kostar fläsk(10 000- ???) kan jag tänka mig?  |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 19:33:23
|
Fördelen med en integrerad är att du slipper tillföra något (eller ta bort) med en bra/dålig signalkabel mellan för- och slutsteg. Om man inte gör som Naim som har sina egna signalkablar som ska utgöra en naturlig länk i deras system. Sen finns ju alltid möjligheten att utnyttja pre-out och bi-ampa eller använda den integrerade som ett försteg. Begränsningen är ju att det blir svårt att byta ut en del i förstärkaren eller att vilja använda ett separat försteg. En annan fördel är ju att det oftast tar mindre plats med en integrerad, men sen så är det ju det där med "imponator-faktor" som kan vara mindre med en integrerad. Mindre antal sladdar som man måste köpa (1 signal och 1-2 nätkablar extra) men integrerade kan vara något otympliga i formatet t.ex Audio Analoge Maestro på 52 kg. Kan ju vara lättare att flytta 2-3 komponenter än en klump som denna.
|
Linkan
|
 |
|
|
MrOhm
Member

139 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 19:47:08
|
men för att systemet "för +slutsteg" inte skall förlora dess ljudkvalite krävs väl signalkablar, för att ansluta mellan dem, som kostar skjortan väl? Tror inte det skulle höras bra med 30 kronors onoff kablar  
|
 |
|
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 21:37:05
|
| Nä, de duger med ett par järntrådar som man lindar bommullsband om och smörjer in med ormolja. De vet du så väl. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 21:48:58
|
Finns ingen fördel förutom separat strömförsörjning och flexibilitet dvs om du önskar mera krut, biamping, triamping, aktiva delningsfilter osv, osv. Till syvende och sist är anledningen till alla separata lösningar att hififöretagen vill tjäna pengar. Det är min slutsats.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 22:45:06
|
Finns ingen fördel förutom separat strömförsörjning och flexibilitet dvs om du önskar mera krut, biamping, triamping, aktiva delningsfilter osv, osv.
Ja, det är nog sant. Visst, ibland kanske jag tänker att det vore kul med separata för- och slutsteg men när jag tänker till så duger min 50 kilos klump. För man vinner också en del med kortare signalvägar, etc. Men att är en smaksak. |
 |
|
| |
Topic  |
|