| Author |
Topic  |
|
|
limpan
Starting Member
37 Posts |
|
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:13:39
|
För det första hoppas jag att du såg att proson högtalarna var nedsatta pga andrasortering! (men spelar inte en repa någon roll så är det ju värt 3000!!) Jaja till frågan, jag kan tänka mig att yamaha stärkaren är bättre (vet inte) men den är ju fulare också..=) Jaja tror att du får vänta tills någon som verkligen vet skriver något. Wille |
 |
|
|
Comus
Member

321 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:19:57
|
Tjena Limpan! Har du gett upp JVC'n? Den var ju både snygg och charmig. Det är kanske värt att testa den med nya högtalare först, om det inte låter bra så kan du ju alltid handla en ny stärkare senare.
Tycker själv att vissa äldre prylar låter riktigt bra. Lägg lite pengar på supra högtalarkabel samt någon bättre signalkabel medans du är i köptagen
Mvh/ |
Comus |
Edited by - Comus on 2002/11/10 14:24:19 |
 |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:50:33
|
Hej!
Ett alternativ är att kika på begagnatmarknaden, där borde finnas något i den prisklassen.
Skall förresten sälja min gamla förstärkare, NAD C340. Den är antagligen ljudmässigt överlägsen de båda alternativen du nämnde, dock är den ju inte ny
Ny kostade den 3000:-, vill ha 1500:- för den inkl. manual, fjärr och kartong.
/Anton |
 |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:56:08
|
Såg att högtalarna hade 4ohm´s impedans, tänk på att Yamaha inte brukar vara så förtjusta i låga impedanser. Det kan ju vara bra att, om möjligt, pröva kombinationen före ett köp.
/Anton |
 |
|
|
limpan
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 15:40:14
|
quote: Originally posted by Anton
Såg att högtalarna hade 4ohm´s impedans, tänk på att Yamaha inte brukar vara så förtjusta i låga impedanser.
ok, visste inte det (men enligt specifikationerna ska den väll klara 4ohm?). de flesta högtalare jag kollat på ligger på just 4ohm. Om jag singelwirar högtalarna blir då inte impedansen högre ? har läst lite om din förstärkare. verkar bra, men den har ju ingen radio :( .
quote: Originally posted by Comus
Har du gett upp JVC'n? Den var ju både snygg och charmig
nja, vill nog ha en ny. upptäckte dessutom för några dagar sedan något underligt med stärkan. jag har cdn inkopplad på aux1, aux2 är tom. Spelar jag med cdn (aux1), knäpper över till aux2, vrider upp volymen så hör jag det som sänds till aux1 genom aux2 (??????)
undrar även en annan sak angående Yamahan. uteffekten är 2x55W DIN (4 ohm, 1kHz, 0,7% THD). blir då uteffekten vid 8ohm 2x27.5 Watt (?) eller är jag helt ute och cyklar? om jag har rätt är inte 27.5 watt ganska lite? (Proson förstärkaren har ju 2x100 watt vid 8ohm). |
:) |
Edited by - limpan on 2002/11/10 15:53:30 |
 |
|
|
Frodo
Member

51 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 16:26:17
|
Hej
Tycker att du ska satsa på en ren stärkare och om man vill ha radio till så köp en begangnad för några hundralappar, dels för att det nog finns mer att välja på bland de vanliga stärkarna och för att de nog håller en högre (ljud)kvalité m a o mer stärkare för pengarna
Mvh /Nils |
Njut av livet medan du kan - det gör jag |
 |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 16:35:26
|
Limpan: Jo 27,5w är lite (dock skall man inte fixera sig alt för mycket vid efekt). Men om man mäter i 4 ohm så verkar ju förstärkaren kraftigare förutsatt att den som läser det inte tar notis om vid villken last efekten är uppmätt vid! Dock brukar Yamaha's effektkuber luta kraftigt, och uteffekten vid 2 resp 1 ohm brukar inte vara så hög. Antagligen så lämnar Yamaha'n mer än 27,5w vid 8ohm då den förmodligen inte orkar dubbla i 4ohm. Sedan kan en högtalare som har nominell impedans på 4ohm gå betydligt lägre vid vissa frekvenser. Biwire påverkar inte högtalarens impedans.
/Anton
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 16:57:41
|
quote: Originally posted by Frodo
Hej
Tycker att du ska satsa på en ren stärkare och om man vill ha radio till så köp en begangnad för några hundralappar, dels för att det nog finns mer att välja på bland de vanliga stärkarna och för att de nog håller en högre (ljud)kvalité m a o mer stärkare för pengarna
Mvh /Nils
Instämmer. Att betala för en undermålig radio tillsammans med en förstärkare är inte så särskilt lämpligt. Med undermålig så menar jag att eftersom förstärkaren inte kostar så mycket och det i priset ingår en radio så torde kombinationen inte vara så lyckad . MvhKristofer |
 |
|
|
limpan
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 00:57:36
|
okej, säg att jag kan betala max 3000 för förstärkaren. några rekommendationer i den prisklassen. enda kravet är att förstärkaren har inbyggd radio.
Ska kolla runt lite i morrn, men nu ska jag sova.
Godnatt. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 01:43:20
|
Wake up limpan!
Någon reciever tror jag inte kan driva ett par 4 ohms högtalare vars impedans inte förändras om du biwirar dom. En stor högtalare typ basreflex kan ha elaka fasvinklar i basen som är svåra att hantera för förstärkaren. Det som händer är att distorsionen ökar snabbt. Nej köp en separat radiodel för en femhundring så har du 2500 kr till en ren hifi förstärkare. I den prisklassen vimlar det av mer eller mindre begagnade fynd typ Arcam Rotel, HK, men se upp så dom inte har några fel och inte är för gamla för då kan lytarna vara slut och måste bytas.
mvh johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 11:44:28
|
quote: Originally posted by brumel
Wake up limpan!
Någon reciever tror jag inte kan driva ett par 4 ohms högtalare vars impedans inte förändras om du biwirar dom. En stor högtalare typ basreflex kan ha elaka fasvinklar i basen som är svåra att hantera för förstärkaren. Det som händer är att distorsionen ökar snabbt. Nej köp en separat radiodel för en femhundring så har du 2500 kr till en ren hifi förstärkare. I den prisklassen vimlar det av mer eller mindre begagnade fynd typ Arcam Rotel, HK, men se upp så dom inte har några fel och inte är för gamla för då kan lytarna vara slut och måste bytas.
mvh johan
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 11:46:44
|
"vars impedans inte förändras om du biwirar dom"
Vad menar du läs Kirchoffs lag om parallellkopplingar. För när du biwirar en kabel så blir det en parallellkoppling. MvhKristofer |
 |
|
|
limpan
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:11:11
|
quote: Originally posted by whiskyman
Vad menar du läs Kirchoffs lag om parallellkopplingar. För när du biwirar en kabel så blir det en parallellkoppling. MvhKristofer
så med andra ord får jag ett högre motstånd om jag singelwirar proson högtalarna? någon som vet vad motsåndet blir vid singelwire?
..vad säger ni om att singelwira då, bättre för förstärkaren iaf? |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:22:19
|
Impedansen ändras inte med biwire eller singlewire, hur skulle den kunna det? i båda fallen parallellkopplar man ju bas och diskant (antingen med byglar bak på högtalaren vid enkelkabel eller vid förstärkaren vid biwire...)
(lite (mycket!..) förenklat så kan man säga att basen har en impedans på t.ex. 4ohm från 0-2500hz och däröver oändlig impedans och diskanten har oändligt under 2500hz och 4ohm över 2500hz, när man då adderar ihop dem genom parallellkoppling så blir det 4ohm över hela registret och det spelar ingen roll om man kopplar ihop dem vid högtalaren eller vid förstärkaren eftersom kablarna har så låg (förhoppningsvis) egenimpedans)
|
Edited by - norman on 2002/11/11 14:28:40 |
 |
|
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:22:05
|
quote: Originally posted by limpan
Vilken av dessa förstärkare (nedan) ska jag välja?? Yamaha RX-396RDS (2195 kr)
eller..
Proson RV 2010 (1795 kr)
Jag har köpt en Yamaha 396 till en bekant som har den till Audio-pros högtalare. Ljudet är utmärkt för de pengarna det handlar om, radiodelen funkar kanon, fjärrkontrollen är bra och när man lyfter på locket så ser allting välbyggt och trevligt ut.
Ok, ljudet är kanske inte i Krell-klass men det är en NY receiver för kaffepengar.  |
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:36:14
|
quote: Originally posted by limpan
quote: Originally posted by whiskyman
Vad menar du läs Kirchoffs lag om parallellkopplingar. För när du biwirar en kabel så blir det en parallellkoppling. MvhKristofer
så med andra ord får jag ett högre motstånd om jag singelwirar proson högtalarna? någon som vet vad motsåndet blir vid singelwire?
..vad säger ni om att singelwira då, bättre för förstärkaren iaf?
Snarare tvärtom. MvhKristofer |
 |
|
|
limpan
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 22:09:49
|
Efter att ha tagit del av eran kunskap, läst en massa recentioner osv.. har jag bestämmt mig för proson högtalarna (biwirade) i kombination med Yamaha RX-496RDS (en lite bättre förstärkare än dom i mitt inlägg (^)).
total kostnad blir 6000 kr inkl. kablar, kontakter.
tack så mycket. innan jag kom till det här forumet kunde jag knappt nånting (om hifi).
Edited by - limpan on 2002/11/12 00:56:44 |
 |
|
| |
Topic  |
|