HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur viktig är ljudkällan? att komplettera Orion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:29:29  Show Profile Send kjb a Private Message
Hej alla!
Jag har länge funderat på att uppgradera min nuvarande cd spelare till något bättre, Nu har jag en gammal technics från 93 och man jag kan tänka mig att den inte riktigt är i klass med mitt övriga system.

Mitt system ser ut såhär.
Högtalare: Linkwitz Orion med tillhörande aktiva filter.
Försteg Harman Kardon Signature 2.0 (hembioförsteg)
2 x Harman Kardon AVR25 II (körs i stereo läge till mellan och diskant)
Rotel 980Bx (driver basarna)

Förstärkarna skall bytas mot 8 kanaler rod elliot p3a förstärkare (~70W / kanal), dvs. om de inte låter sämre än mina nuvarande förstärkare. Men de är under konstruktion för tillfället.

Linkwitz verkar vara av åsikten att elektroniken inte behöver vara exceptionellt bra för att man skall få väljud. Iallafall vad gäller förstärkarna. Då han förespråkar ATI slutsteg som verkar vara mycket bra, fast kanske inte i high end klassen.

Har funderat på att skaffa en (bra dyrare) begagnad CD spelare eller DVD spelare, möjligtvis en ny ROTEL RDV1050 som fått bra betyg för sitt ljud.

Problemet är att jag aldrig lyssnat på en riktigt bra spelare så jag kunnat höra skillnaden, och framförallt inte i mitt system hemma.

Vad tycker ni, jag har lagt ut drygt 20kkr på högtalarna, men de skall spela som mångdubbelt dyrare högtalare om man skall tro majoriteten av dem som uttalat sig.
Hur mycket är vettigt att lägga på källan? RDV 1050 kostar 4000:- och skall vara svårslagen i den prisklassen. Men bör jag sikta högre? Går jag miste om mycket annars?

Själv har jag alltid trott att högtalarna är den viktigaste komponenten i ljudanläggningen, och det blir nog svårt att övertala mig om annat, för där hör man verkligen stor skillnad. Så jag kommer inte att lägga 20 papp på en spelare, men jag vill gärna höra vad ni tycker, även om ni är av annan uppfattning.

/Joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:36:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hur viktig signalkällan är?

Mycket viktig säger jag, men inte lika viktig som högtalare, förstärkare eller för den delen rummets akustiska förutsättningar och högtalarnas placering. Men viktigare än kablar...(som dock också har stor betydelse för ljudet).

Jag hade satsat på en renodlad cd-spelare eftersom de generellt sett låter märkbart bättre än dvd-spelare i samma prisklass. Lyssna dig fram och prova hemma innan köp, så att spelarens ljudkaraktär passar med övriga grejor. Är du lika intresserad av film som av musik kan en dvd-spelare som är hyfsad på att spela cd vara av intresse, och där kan säkert Rotel vara ett starkt kort.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/09/09 13:42:24
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:48:33  Show Profile Send David A a Private Message
Matte76:
Det var kostigt formulerat. Om allt har så stor betydelse för ljudet, vad har då mindre betydelse?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:50:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Om allt har så stor betydelse för ljudet, vad har då mindre betydelse


Allt är ju relativt, men ok: Mindre betydelse jämfört med tex högtalare & deras placering/förstärkare/akustik har tex kablar. Signalkälla hamnar mitt emellan dessa enligt mig. Min rangordning: 1)Högtalare & dess placering 2)Förstärkare 3)Lyssningsrummets akustik 4)Signalkälla 5)Kablar (varav 1.högtalarkablar 2.Signalkabel 3.Nätkabel)

quote:
Det var kostigt formulerat


Jag kör med husmanskost givetvis!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/09/09 14:05:17
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:23:23  Show Profile Send kjb a Private Message
Ok tackar:) Anledningen vaför jag frågar är att jag just kom från en hifibutik där han jag pratade med tyckte att signalkällan var mycket viktig, skit in skit ut sa han :)
Det var alltså stor skillnad mellan olika spelare.

Själv är jag lite av den skeptiska typen som gärna filtrerar bort mycket av överdrivet snack. Vill gärna hålla mig till vetenskaplig fakta så att säga.
Men samtidigt har jag inte hört så många anläggningar (olika spelare, dvd vs. CD eller bra HTPC) så att jag kan säga att jag egentligen vet bättre.

Jag skulle gärna få lyssna på någon spelare i deras ljudrum om jag sa till i förväg. Problemet då är att det inte blir i mitt vardagsrum utan i deras med andra förstärkare, högtalare osv.
Vad man helst skulle vilja är att ha 3-4 olika spelare i olika prisklasser och jämföra hemma i lungn och ro, fast det är förstås lite svårt.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:35:40  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: Du är skön med dina listor.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:39:56  Show Profile Send jaejin a Private Message
Kjb:

Svårt att få vetenskaplig fakta men förstår vad du menar.
Bor du ej långt ifrån den hifibutik och är intresserad av att prova olika cd-spelare så borde väl det kunna gå att ordna via butiken. Om de kanske står för en demo eller om du kan få låna hem dem. En fulvariant är väl ändå att köpa dem på öppet köp. Har du bra kontakt med dem så går det säkert att ordna. Har själv känt som att i de gånger man velat testat så har butiker varit väldigt tilmötesgående.
LIte ot kanske. Men att få testa hemma är ju ovärderligt.

Jag skulle själv tro att lägga pengar på förstärkeri i ditt fall skulle du få tillbaka en hel del i ljud. Själv skulle jag se kombinationen mellan högtalare och förstärkeri det allra viktigaste. Välja ett par högtalare man gillar och sedan skaffa riktig ordenklig drivning till dessa. Har själv inte tyckt att man kan över förstärka ett par högtalare utan som oftast tvärtom.

Nyfiken: Hur är ljudet idag? Högtalare??
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:40:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är du seriöst intresserad så ska det inte vara något problem att få låna hem, får du inte det så gå till en annan butik.

Vad gäller signalkällor så visst skiljer det en hel del, om än inte så mycket som en del påstår.
Ett problem med lite billigare DVD-spelare är att de brukar vara lite "ess-iga" vilket inte är kul. Jag har själv en Denon DVD-1600 som mest används för film, akustisk musik fungerar inte alls medan popmusik ofta fungerar rätt ok.
Sitter jag i sweet-spot så föredrar jag dock alla gånger min CD-spelare framför Denonen.
Om jag å andra sidan slölyssnar och är i ett annat rum så kan jag inte höra skillnad mellan dem.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:38:31  Show Profile Send kjb a Private Message
jaejin: Ljudet nu är riktigt bra, (hehe ja det säger ju ingenting egentligen) men jag tror inte jag har hört nåt bättre (i sin helhet) faktsikt, men då har jag hört rätt få anläggningar vilket förklarar en hel del. Men jag misstänker att det skulle kunna bli lite bättre än det är nu.

f95toli: hmm.. Ja, seriös är jag på det sättet att jag vill förbättra min anläggning, men jag vill ju inte lova att jag skall köpa av just den butiken där jag lånar grejjerna. Problemet är om de lånar ut saker till mig så kommer man att känna sig lite tvungen att handla av dem. Men det är klart, om jag hittar en bra spelare till rätt pris så kommer jag troligtvis slå till.
Fast en beggad bra cd/dvd kanske är smartare köp för min del eftersom begagnatpriserna är betydligt lägre på dyrare prylar.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:54:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kjb,

att lyssna hemma är nog att föredra i ditt fall. Om man inte har en egen åsikt så skall man absolut försöka lyssna på så många olika apparater som möjligt innan man ger sig åstad och handlar. Risken för att hamna i galen tunna och behöva byta igen efter ett tag minskar avsevärt på det viset...

Vi har haft väldigt många diskussioner där det talats om var man bör lägga sina surt förvärvade pengar och precis som du redan upptäckt finns det lite olika åsikter om det. Om du söker här så lär du hitta några varianter till...

Du är den enda som kan avgöra var du skall lägga dina pengar och hur mycket det är värt för dig.

Lycka till med ditt beslut! Det skall bli roligt att se hur du beslutar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:06:42  Show Profile Send mayro a Private Message
hörde en billig beg primare för nån dag sedan. Spelar denna här som är på länken lika bra så kan du nog räkna med en viss uppgradering. Pruta hårt så förlorar du inget om du inte gillar den ihop med övrig elektronik
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15555


MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/09 :  20:26:00  Show Profile Send labrat a Private Message
Mitt råd: Låna hem 1 dyr, en mellan och en billig spelare (eller så många du kan, gärna fler). Ta hem en polare, kör blindtest och avgör sedan om du upplever en prismotiverad skillnad. Personligen skulle jag nog inte lägga mer än 10k på en cd-spelare, då jag själv inte upplever att det finns någon direkt relation mellan pris och prestanda över en viss gräns (många här gillar ju t ex budget Denvern, och på Faktiskt är Pioneer Dv-575 poppis som billigt alternativ). Lite kontroversiellt ämne, men jag tycker man ofta hör skillnaderna mellan olika signalkällor beskrivna som dag och natt när det i själva verket egentligen rör sig om rätt minimala sådana (i min uppfattning). Låt dig inte luras av placebo, och var öppensinnad. Dyr behöver inte betyda BRA, och billig behöver inte betyda DÅLIG.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/09/09 :  22:58:04  Show Profile Send kjb a Private Message
Tackar för svaren :) Jag skall nog försöka att få lyssna på några spelare så man får jämföra.
Annars var Primaren rätt intressant, priset ligger ju på en sansad nivå iallafall. Men dvd-audio är iofs kanske nåt man vill ha, tror inte den hade det.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/09/10 :  12:04:20  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det stora problemet är väl ändå att volymkalibrera systemet innan man lyssnar? Annars är det ju tydligen så att den spelare med högst ut-nivå oftast kommer att uppfattas som den med bäst ljud.

Kanske är det därför som så många föredrar CD-spelare före DVD-spelare då det är min erfarenhet att CD-spelare ofast har högre ut-nivå än DVD-spelares analoga utgångar.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/09/10 :  12:14:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man gör A/B-test är nivån viktig men om man lyssnar normalt i hemmiljö på först den ena och sedan den andra så skall det inte spela någon roll, man spelar väl ändå på den nivån som passar vid ett givet tillfälle och inte alltid på samma nivå.

Hur viktig ljudkällan är får väl var och en bedöma själv, lite praktiska prov rekommenderas.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/09/10 :  12:35:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tycker källan har ganska liten betydelse. Det är iaf min erfarenhet av cd-spelare. Jag tycker mest det handlar om små nyanser.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/10 :  13:10:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag har samma åsikt...det finns bättre ställen att spendera pengarna på

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:02:29  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Jag är nog benägen att hålla med försäljaren lite som du träffade.

Skit in skit ut, visst högtalare låter ju mer olika än olika tex cd spelare men vill man komma åt den där riktiga känslan musikerna vill förmedla är signalkällan oerhört viktig anser jag.

men som sagt kan du få låna hem spelare i lite olika prisklass så är ju det bra, så du i lugn och ro kan testa dig fram.

lycka till
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:08:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tror att vilken D/A-omvandlare som sitter i en cd-spelare, hur bra nätdel den har, hur stabil läsningen är etc har viss betydelse, varför lägger annars tillverkarna tid och pengar på att ta fram bättre och bättre (enligt dem) spelare frågar jag mig. Då hade ju alla kunnat köpa den billigaste dvd-spelaren (typ 500 spänn på Siba), om nu bara nyanser skiljer den från mycket dyrare (eller mycket "bättre", behöver ej betyda dyrare) cd-spelare. Eller tillverkarna av högklassiga cd-spelare kanske bara försöker lura konsumenterna till att lägga stora pengar på något som inte har någon större betydelse?

När jag jämfört olika spelare har jag ofta (ej alltid dock) hört stora skillnader i bla kvaliteten på basen, ljudbildens storlek, luftighet i ljudet, hur bra röster kommer fram, dynamik etc. Skulle dessa skillnader endast förklaras av olika utnivåer?

Däremot håller jag med om att det är bättre att lägga stora pengar på förstärkare, högtalare och akustik. Och ännu lite mindre på kablar, som dock också har viss betydelse för ljudet.

Tex när vi (4 st som alla tyckte likadant) först körde en låt med de två medföljande (svarta gratiskablarna) nätkablar till cd-spelare/förstärkare och sen samma låt igen med två Silver Resolution nätkablar inkopplade istället kom rösterna i låten fram på ett helt annat och mycket bättre sätt, de lät klart mer instängda i jämförelse med de "medföljande" nätkablarna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/09/10 15:16:18
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:15:43  Show Profile Send labrat a Private Message
Det enklaste och mest rimliga förklaringen är väl för att folk fortfarande köper såpass dyra spelare. Inget konstigt med det. Det finns uppenbarligen de som upplever en skillnad de tycker är värd priset (sedan om skillnaden är reell eller inte spelar inte så stor roll).

Sedan tillverkas ju också de riktigt dyra cd-spelarna av små företag i små serier, och då blir kostnaderna större (till skillnad mot när Pioneer tillverkar 15000 spelare i asien om dagen på rullande band).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:17:53  Show Profile Send Haakan a Private Message
matte varför köper folk ferraris när det finns bilar som går mycket fortare för 1/10del av pengarna? det där va lite naivt...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:21:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det stämmer Labrat, men de dyrare cd-spelarna är ju också dyrare än de billiga dvd-spelarna eftersom dyrare och mer påkostade komponenter sitter i dem. Pioneer tex tillverkar ju inte high end cd-spelare (eller cd-spelare överhuvudtaget förresten) eftersom marknaden för dem är för liten. Den genomsnittliga konsumenten nöjer sig ju ofta med den medelmåttiga ljudkvalitet billiga dvd-spelare generellt förmedlar. Därför är Mp3-spelare störst just nu.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:24:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
matte varför köper folk ferraris när det finns bilar som går mycket fortare för 1/10del av pengarna


För att de tycker ferrarin är en bättre bil, eller för att de är ute efter status! Det handlar ju inte bara om hur fort en bil kör (det finns hastighetsgränser!), utan också om komfort, hur snygg bilen är, status, tillval, ljudnivå etc etc. En rik person lär ju inte köpa en folkavagn.

quote:
det där va lite naivt


På vilket sätt?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/09/10 15:25:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:42:42  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag tycker källan har ganska liten betydelse. Det är iaf min erfarenhet av cd-spelare. Jag tycker mest det handlar om små nyanser.


Det är ofta nyanser som skiljer mellan att njuta eller lessna på lyssningen Och där har källan en stor stor betydelse enlig mig.

Samt självklart att man med dessa "nyanser" rakt igenom bygger sitt system. I "nyanserna" finns enligt mig ALLT som gör utklingandet av dom OLIKA tonerna inbäddade.

Antingen kommer ljudet farande i en hopbuntad linje.Vilket är en ofta påtalad åsikt är det "rätta".

Eller så kommer det UPPDELAT i förståerliga OLIKA linjer där tonala separationer i dom OLIKA tonerna finns med. Och SAMKLANGEN finns i harmoni med varann. DVS inget sticker ut. Samt inget drar sig tillbaks.

Då talar vi NYANSER. INTE enbart att höra den berömda "Skillnaden" som tex A / B lyssning ger.

Så OM topiägaren här anser han har BRA nivå idag på dessa saker är mitt råd.

Byt inte före du finner en spelare som är bättre på ALLA saker samtidigt. Att enbart byta lite "egenskaper" o spelsätt för dig enbart sidledes och inte uppåt.

Och var förbaskat noga med dessa NYANSER då du utvärderar. Spela instrument ifrån OLIKA upptagningar och sök att ALLA vibbar i instrumentet skall flyta ut så du känner att instrumentet finns där. En gitarr till exempel...

Sedan tar du ett piano med OLIKA inspelningar så du kan skilja bort inspelningen o skap dig en mid i ditt ljudminne... Då anslagen samt atacken sitter där SAMTIDIGT som gitarrens låda klingar korekt. då sätter du inte trummor. Så du kan höra OM den explosiva atacken en trumma har finns där...

Och detta skall ske MED hela tiden alla parametrar på plats. Samt hela tiden med NYANSER av eftertoner...

Mitt i detta så skall djup samt vibbrato i rösterna hela tiden kollas så dom stämmer. Många anser att en kvinnoröst som typ Eva Cassidy ska vara "ljus". Eva C har en infernaliskt DJUP även mörk klang i sin röst... Vilket många INTE vet. PGA Nyanser ej är viktiga i intrimmandet.

Jag skriver detta för att tydligt markera hur stort ordet NYANSER är i mina ögon sett. Det är för mig ett nyckelord då jag bedömmer saker hårt. Och det mest viktiga vid inköp av nya komponenter.

Ett enda nyansfel kan göra lyssnandet till enbart en timme. Samt ofta vid lägre volymer... Med alla parametrar på plats så kan man sitte i timmar och bara byta plattor...

Var alltid vansinnig noga med just dessa Nyanser. Se till att dom ALLTIG finns där. När nyanserna finns på alla parametrar är en anläggning ofta inte bäst som imponatorstereo. Men den spelar inte heller någonsin elakt oavsett musikval eller volym. Enbart bättre eller sämre blir det man hör..

Sen finns grova undantag självklart inom skitinspelningar.. Men en led zeppelin från 72 låter kanonkul att lyssna på om inte bäst självklart...


Det var "nyanser" det... Och det ÄR on topic i allra högsta grad...Vid ditt ev nya inköp. Se texten som delande av tips o råd.


Edit.
Skrev detta PGA jag vet ungefär vad dina högtalare kan förmedla till dig. Med denna typ av högisar ÄR nyanser såååå otroligt viktiga...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/10 15:44:02
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:09:23  Show Profile Send labrat a Private Message
matte76: Absolut, men jag vågar nog påstå att man rätt snabbt kommer upp i maximal komponentkvalité . Tror generellt sett inte att det är någon direkt skillnad på detta i en massproducerad cd-spelare för 5000:- än en lyxspelare för 25k (när det gäller elektroniken) (det kan givetvis vara stor skillnad, och det kan givetvis vara så att det är bättre komponenter i den billiga modellen också). När det gäller transporter finns det väl ett antal tillverkade av de stora bolagen (sony, philips osv vet inte riktigt) som används i de flesta cd/dvd-spelare.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:27:44  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Tror generellt sett inte att det är någon direkt skillnad på detta i en massproducerad cd-spelare för 5000:- än en lyxspelare för 25k


Lika ofta är det massprod tillverkare som gör toppmodeller i samma prisklasser som dom mindre tillverkarna.. Så skillnaderna blir nog mer dom att dom mindre lägger mer tid på inlyssnandet och dom massproduserande via billigare tillverkande o inköp. Så därför kommer dom väl rätt nära varann i pris/kvalitet på slutet...

För det är ju så att även massproduserande har "line´r" vid sidan av sina budgett grejor med klart högra krav. På dessa "line´r" blir dom ju "lika" dom mindre med även dom högre kostnader..

Bara en tanke här.. Så man inte tror man skall jämföra riktigt som du gör kanske HELA vägen ut..

Man tillverkar ju vanliga "volvosar" på ordinarie line. Men lyxmodellerna har betydande mer "hantverk" över sig.på separata linér givetvis.Till o med olika fabriker ju.. Och därför även klart högre pris. Fast båda typerna är ju bilar man åker skönt i. Men den dyrare har ofta ett ändock högre komfortläge..

Sorry jag skrev då du riktade dig till matte76..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000