HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vända nätkablar rätt? Oscilloskopbilder sid 3.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/08 :  16:33:01  Show Profile Send linnar a Private Message
Sebastian:

jag tror att alla hobbys blir skruvade med tiden.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/09/08 :  16:42:24  Show Profile Send Ionizer a Private Message
quote:
Det är på sin plats att också säga att ljudet INTE blir bättre. Man hör
INTE musiken tydligare man kan INTE heller höra att "sångaren plötsligt har
roligt" osv.



Hur kan du vara så tvärsäker på detta? Jag håller med dig principiellt men att göra sånahär uttalanden åt ena eller andra hållet brukar leda till att debatten spårar ur.

Den kapacitiva kopplingen mellan lindningarna i trafon kanske ger effekter, förutom brum, som vi inte ens har tänkt på. T.ex. att en högfrekvent överton på nätspänningen kopplas vidare till matningen och blandas med musiksignalen i ett förstärkningssteg med dålig PSRR. Sen bottnar utgångssteget mot sin slew-rate och vi får distorsion. Eller att den högfrekventa övertonen ”stimulerar” en OP-amp till självsvängning som gör att OP-ampen blir varm och börjar låta illa.

Kanske inte så troligt men inte helt omöjligt heller.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/09/08 :  17:21:10  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Frågan är varför det alltid skall behöva vara så kategoriskt, stensäkert, hånande och definitivt?

Slänga faspennan är ett sådant tvärsäkert uttalande som dessutom inte är sådär välgrundat i världen utanför labben. Om man använder den på det vis vi föreslår vid användandet av Bladelius produkter så blir det aldrig fel.

"Det är på sin plats att också säga att ljudet INTE blir bättre. Man hör
INTE musiken tydligare man kan INTE heller höra att "sångaren plötsligt har
roligt" osv."

Också en mindre bra skrivning. Olika maskiner mår olika bra av att vända fasen rätt, olika användare har olika vana vid att lyssna och bilda sig en uppfattning och en del skiter i vilket bara det lirar musik.

Apropå "seriösa" textförfattare så är ju inte exemplet från faktiskt.se (som i sin tur är taget från Molt, en tidning styrd av en person sedan ett decennium) något bra exempel på åsikt fri från kopplingar till hifibransch eller underliggande intressen. Knappast en bra bibel.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/08 :  20:03:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag fattar inte vad det skulle vara för skruvat med att optimera sin anläggning som man kanske har betalat en hel del slantar för.
Att lägga ut pengar och sedan inte se till att man får full valuta för pengarna med åtgärder som knappsat kostar nåhot mer än lite ansträngning och när detta är gjort kunna glömma av den biten och njuta av musiken.
Det är förvisso en del som slänger in högtalarna hur som helst och inte bryr sig om att optimera den delen hellr, men vad fasen har ni på ett hififorum att göra om allt är så besvärligt och skruvat.
Slapphet är vad jag kallar det och oavsett vad jag köper om det är en båt eller ett par skidor så ser jag till att optimera dom grejerna med i första hand det som är gratis eller nästan.
För inte åker man väl utför med dyra märkesskidor utan att se till att dom är väl vallade? Eller hur!!!
Men man kan nog misstänka att samma personer som är för slappa att optimera anläggningen med gratistweaks inte vallar skidorna heller -"för det gör ju solklart ingen skillnad, man kommer alltid nedför backen ändå"

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/08 :  21:07:33  Show Profile Send linnar a Private Message
Ionizer:

Det verkade som du fick rätt i att det kan spåra ur.

Jag känner att jag får baxa tillbaka diskusionen på spåret igen.

Faspennan:
Jag läste att någon/några inte var säker med pennan och hur
den skulle användas.
Då menade jag att man inte skall använda den utan lita till sin hörsel i stället.

--------------------------------------------------------------------------------
Det är på sin plats att också säga att ljudet INTE blir bättre. Man hör
INTE musiken tydligare man kan INTE heller höra att "sångaren plötsligt har
roligt" osv.
--------------------------------------------------------------------------------

Ville bara poängtera att åtgärden är till för att minska brum och annat och
inte ersätta en dålig skiva mot en bra. Dvs är skivan dålig då är det SKIVAN
som är dålig och det löser man inte med att vända på proppen.

"Apropå "seriösa" textförfattare så är ju inte exemplet från faktiskt.se"
Vilket exempel?

Är vi på spåret igen?



EDIT:
"Jag fattar inte vad det skulle vara för skruvat med att..."
Jorma, ordet "skruvat" är i positiv mening.
Jag är väldigt skruvad i min hobby. Folk fattar inte att jag kan
sitta nätter igenom och programmera.
Fotbollsfantaster är också "skruvade" dom pratar ju inget annat.
osv
Det är med andra ord tur att det finns "skruvade" människor annars
hade inge ställt upp gratis med all kunnande.

HifiConsult skriver något om "hånande".
Jag har läst igenom tråden flera gånger och jag kan inte hitta
något hån mot något eller någon. Hifi Consult har jag sett upp till
med respekt och tänkt besöka.
Jag är faktiskt förvånad över inlägget från densamma.



Edited by - linnar on 2005/09/08 21:27:25
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/09/09 :  12:04:44  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej linnar!

Nu drar vi i bromsen så det dånar i skenorna... Tack för de berömmande orden, sådant värmer alltid. Det var slarvigt skrivet av mig.

När det gäller avdelningen seriositet så handlade mina ord om den länk som lades till faktiskt.se ovan där man kan läsa hätska påhopp i hånande ordalag av en stridbar man i tidsskriften Molt.

Med tvärsäkerhet och kanske det Jorma reagerar på också är det kanske mest Sebastians raljerande inlägg ovan som menas.

Vi lite tyngre hifipojkar som varit med ett tag och dessutom har detta som huvudintresse blir ibland lite trötta när allt som luktar kabel blir fånerier.

Ett tweak som funkar så klockrent - OCH i många apparater verkligen ger bättre röståtergivning, mer fokus i ljudbilden och en mer luftig diskant (även om sångarna inte per defintition sjunger bättre) - och dessutom är gratis. Hur orkar man ens ifrågasätta och raljera över det?

Prova själva. Hörs ingen skillnad så är antingen apparaten okänslig för detta, din anläggning som helhet har inte tillräcklig upplösning för att återge förbättringen eller du som lyssnare har inte öron eller vana att höra skillnaden. Inget av alternativen är förbjudet, fult eller skall skrattas åt.

Jorma har också helt rätt i att man såklart skall optimera sin anläggning i det rum man har. Det bästa tweaket - långt före rumsakustiska åtgärder och kablage eller annat - är att ställa högtalarna på rätt plats i just det specifika rummet. ALLT annat efter en sådan injustering blir enklare. Fasen i väggen hörs bättre, akustiska åtgärder behövs i mindre utsträckning och de slantar man spenderat ger mer!

Urskta om jag var otydlig.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:15:37  Show Profile Send linnar a Private Message
Hi Fi Consult:
Jag är en gammal högtalarbyggarsnubbe från forntiden.
Höll på från början av 70-talet lade av i början, mitten
av 80-talet. Nu när jag håller på att återkomma utan
att läst/hängt med någonting under de "passiva" åren
måste det vara tillåtet att vara kritisk mot vissa
företeelser som är svårt för mig att smälta.
Dock är tipset med kontakten inget sådant, det gjorde
vi på 70-talet också.

Jag är kritisk till detta med högtalar och nätkablar.
kan bara inte smälta det (ej signalkablar).
När jag kritiserar så är det nästan alltid med glimten
i ögat och med stor förståelse för att andra tycker på
annat sätt.

Jag vet att jag är OT nu, vill bara säga att det jag
mestadels eller enbart hänger upp mig på är två hifi-tidnigars
sätt att beskriva skillnaden mellan de olika kablarna.
Jag kan inte heller smälta priset på dessa kablar.
Men det gäller bara mig och jag klandrar ingen annan
över de beslut de fattar eller vad dom vill lägga pengar på.

Ljudtekniska sällskapet är för övrigt en instans som alltid
varit mycket respekterad inom området och verkar vara så
fortfarande.

Faktiskt.se är jag aldrig och snurrar på så jag kan inte
uttala mig om dem (har registrerat mitt nickname där för att
ingen annan skall sno det dock).




Edited by - linnar on 2005/09/09 13:16:24
Go to Top of Page

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:36:38  Show Profile Send Sebastian a Private Message
HiFiConsult
"Med tvärsäkerhet och kanske det Jorma reagerar på också är det kanske mest Sebastians raljerande inlägg ovan som menas."

Jag tror inte att mitt inlägg ska tolkas som raljerande. I själva verket försökte jag röra mig i lite nya tankebanor kring ämnet, som ständigt tycks att hamna i samma objektivt-subjektivt-snack.
OM jag alls raljerade så var det inte mot att vända på sladden i väggen! Jag tror säkert att det kan göra skillnad, till och med att man kan höra skillnaden, till och med tydligt i vissa fall! Det enda jag kan säga är att JAG aldrig har hört nån skillnad och därför tänker JAG inte heller springa iväg och köpa nån faspenna! Man kan fråga sig vad folk ska med faspennorna till. I en viss mening kan man ju säga att om man behöver en faspenna så hör man ingen skillnad, och om man hör skillnad så behöver man ingen faspenna! Men även detta kan ifrågasättas...

Jag tror bara att alla som håller på med detta som hobby borde fundera över vad den sista instansen är i bedömningen av ljud. Är det örenen? Eller är det hur bra man sover på natten efter att ha lyssnat på sin anläggning? Skulle det kunna vara en tillförlitlig maskin som kan tala om vilken anläggning A eller B som är bäst, även om ingen hör skillnad? Finns det nåt självklart svar på denna fråga?

Jodånämensåatt...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:50:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jag tror bara att alla som håller på med detta som hobby borde fundera över vad den sista instansen är i bedömningen av ljud. Är det örenen? Eller är det hur bra man sover på natten efter att ha lyssnat på sin anläggning? Skulle det kunna vara en tillförlitlig maskin som kan tala om vilken anläggning A eller B som är bäst, även om ingen hör skillnad? Finns det nåt självklart svar på denna fråga?


För min del finns det ett självklart svar på denna fråga.
När man kan sitta timma efter timma och lyssna på musik utan att bli lyssningstrött och utan att tänka på detaljerna så har man nått långt och dom flesta kanske stoppar där, men det finns alltid mer att få ut av anläggningen så sådana som jag funderar emellanåt och testar också nya grepp ochh kan finputsa ytterligare.
Men detta får inte gå ut över vad anläggningen är till för och det är att återge musik på ett sätt som ger tillfredsställelse och sinnesfrid, vilket bra välinspelad musik på en bra välintrimmad anläggning kan ge. Om all tid går ut på att trimma och testa nya grejer så är det lätt att glömma musiken och det är nog en del som har gjort.
Men att ge anläggningen en trimning vad det gäller högtalarplacering och vända nätsladdar rätt osv. bör man ägna en tid åt.
Men att inte göra för mycket på en gång är också viktigt.
Fixa en del av detta och låt det gå en vecka eller två innan du bestämmer dig för att detta var det jag ville ha.
Efter såpass lång tid är det lättare att höra skillnaden om man går tillbaka till utgångsläget efter trimningen.
Det är oftast lättare att höra en försämring än en förbättring.

En bra värdemätare på om något fungerar fint med musikåtergivningen efter en åtgärd är att se hur mycket man vill sitta där och lyssna på musik. Detta är något som sker mer eller mindre omedvetet, att om det är en försämring så är viljan att lyssna också på en lägre nivå.
En förbättring brukar fungera åt andra hållet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/09 :  16:05:04  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Sladd: Okej så den skall mao lysa bortfrån kontakterna. Hur stor skillnad har du upplevt mellan rätt och fel fas på S1:an? Har du mätt hur mycket det skiljer i volt mellan dessa två kopplingar?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/09 :  16:17:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Hur stor skillnad har du upplevt mellan rätt och fel fas på S1:an? Har du mätt hur mycket det skiljer i volt mellan dessa två kopplingar?


Jag har gjort det, men det var ett bra tag sedan.
Jag vill minnas att "fel" var 110 eller 120 Volt (lite osäkert med minnet) och "rätt" var 70 Volt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/09 :  16:21:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Fick 115 och 70 då jag kolla. Så det borde vara i närheten.

M
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:08:04  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Jag vill minnas att "fel" var 110 eller 120 Volt (lite osäkert med minnet) och "rätt" var 70 Volt.


Jag förstår inte helt vad du menar Är 70 volt, som du kallar rätt, det som hificonsult menar är rätt (enligt deras hemsida), dvs. om man kopplat enligt hificonsults tips så ska S1:an mäta 70 volt på rätt fas? Och alla överiga enheter i anläggningen bör "fasvändas" åt det håll de mäter som lägst voltantal?

Märkte du nån ljudmässig skillnad? (det gäller även för dig rannagarden?)

Edited by - Merkurius on 2005/09/09 17:09:40
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:24:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Linnar:

Beskrivningen av ljudskillnader på olika kablar är tycker jag ganska lika i tidningar världen över.
Att nätsladdar gör nytta är ganska enkelt att höra men skall man göra något större med ljudet så är ju någon form av strömrenare/regenererare/skiljetrafo mellan nätet och apparaterna det som gör mest nytta.

När det gäller föreningars rykte så kan det skilja oerhört på 30 år. Vi har inte samma erfarenhet i detta spörsmål, tyvärr måste jag tillägga.

Välkommen in i butiken så skall vi både prata hifi och lyssna på olika kablar etc! Kaffet är alltid på!

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:30:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om du läser mitt inlägg på första sidan i denna tråd så ser du vad jag menar och varför jag sätter "rätt" eller "fel" inom citationstecken. Med den Mark Levinson som jag då hade är det förmodligen bättre att vända S1,an "fel" och ML-förstärkaren "rätt", men detta är ytterlighetsfall och oftast fungerar "rätt" håll på samtliga apparater. Alla har ju heller inte tillgång till ett mätinstrument som är bra utan förlitar sig till faspennan.

Jag har haft S1,an ihop med andra förstärkare också och då har det alltid varit med S1,an åt "rätt" håll som har blivit bäst.
Dom förstärkare som har funnits här med S1,an är en Marantz, Advantage, Ear 509.

Det har i min anläggning med mig i lyssningsposition alltid varit rätt tydligt att vända fasen åt det bästa hållet, men det har varit olika tydligt med olika apparater. Med Coltrane som är mycket avslöjande är det mycket lättare att höra alla förändringar än det var med mina tidigare Sonus Faber Electa Amator2 och som i sin tur ersatte dom Stridbeck 55X som jag hade innan dess. Då var det ännu mindre avslöjande med förändringar i anläggningen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:56:15  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/09 :  21:13:19  Show Profile Send linnar a Private Message

Pöjkar!
Vi är tillbaka på spåret igen, gött!

Hi Fi Consult:
Vi tar det där med kablar en annan gång.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  01:07:08  Show Profile Send mayro a Private Message
Då ska vi se.

Ska sakerna va på eller av då man mäter med faspenna?



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/10 :  01:33:18  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Då ska vi se.

Ska sakerna va på eller av då man mäter med faspenna?


På.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/10 :  01:38:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Brukar få för mig att gå över nätanslutningarnas vändning nått
halvår efter det att jag har möblerat om eller på annat sätt
lyckats förstöra den förra vändningen. Har aldrig blivit
missnöjd med resultatet än i alla fall, och det är som sagt gratis.

Vill nog påstå att det fungerar.

Brukar mäta med multimetern mot elementet (jord) och inga
signalkablar skall vara kopplade under mätningen.
Brukar ha appaterna påslagna för övrigt, verkar rimligt .
Att lägga särskilt mycket energi på enskilda apparaters "vändning"
kan nån annan få hålla på med. Kul att nån orkar iofs

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/09/10 01:39:17
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/09/10 :  08:55:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Intressant tråd, nästan som på diyaudio.com innan det riktigt hettar till.

Helt klart är att man kan ha ett konkret brumproblem som är hörbart och man kan minska brummet med att vända på stickkontakten och varför det blir bättre har vi en bra förklaring på.

Sen är det riktigt som Sladd säger att man ska vara lite förlåtande och kanske lite ödmjuk när man hör påståenden som kan te sig märkliga ur vetenskaplig synvinkel.

Låt mig dra ett praktiskt exempel.

Nån jag känner har en TV där röd färg är helt paj. Alla är gröna i ansiktet och jag säger att du måste fixa TV:n. Vederbörande undrar vaddå? Bilden är ju bra. Jamen ser du inte att rött är borta och alla ser konstiga ut i fejset?

För mig är det uppenbart men för andra märks det inte trots att de är normalbegåvade och har normalt färgseende.

Förstår ni vad jag menar?

Sladd kan säga att han hör en stor skillnad medans ni andra inte hör skillnad ens om han byter högtalare till något helt annat.

Jag håller mig lite avvaktande i sockerpillersfrågor och nöjer mig med att hävda saker som jag verkligen kan stå får, allt annat är åsikter bara.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/09/10 23:15:34
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:35:22  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jaha, då har jag vänt, vridit och lyssnat. Märkte följande skillnader.

1. Med alla stickkontakter åt "rätt" håll (enligt vad jag själv mätte upp med faspennan) så försvann i princip allt bakgrundsbrum i högtalarna. Vet ej om det har med saken att göra eller om det beror på kosmiska avvikelser, men jag kan nu klättra HÖGT upp på volymskalan och ändå är högtalarna i princip helt tysta, det tycker jag känns skönt.

2. Det "knäpper" inte längre i högtalarna när jag slår av och på en del enheter. Förut knäppte det alltid till när jag slog på tex. den lite billigare cd-växlaren. Så icke längre, också skönt.

3. Lyssningsintryck... mjaaaae, jag vet farao inte om jag hör så mycket skillnad beroende på hur kontakterna sitter. Jag tycker mig uppfatta en något klarare diskant, tydligare och renare, men det kan lika gärna vara placebo eller mina öron som är på bra humör. I något läge tyckte jag också att det kändes som att basen gick djupare, men efter att ha vänt på kontakterna för många gånger så lyckas jag inte återskapa det.

Min slutsats: Att se till att ha "rättvända" kontakter kan hjälpa upp tråkigheter som brum och knäppningar i systemet, men rent ljudmässigt, så måste man nog vara en vass hifi-haj om man ska märka någon skillnad. Att göra ett sådant här test ensam är inte lätt, till slut har man lyssnat på samma slingor/passager så många gånger att man tror de står och går fastän anläggningen är avstängd (mycket billigt och effektivt ;o) och självfallet kan man då inte längre hålla någon egentlig ordning på vad som låter "bäst" (jag har i alla fall svårigheter med det).

Efter sladdvändningsövningarna gjorde jag ett annat experiment, det berättar jag om under tråden "En helt ny ljudupplevelse för 20 spänn!"

Edited by - quixotic on 2005/09/10 19:36:25
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/10 :  21:13:20  Show Profile Send linnar a Private Message
quixotic:
Var sätter man in pengarna?

Skämt åsido, sansad beskrivning du delger oss.


peranders:
Nästan filosofiskt inlägg!


EDIT:
quixotic, nu fattar jag vad du menade med "kostar 20..".
Å ja som trodde det var ett litet skojeri.

Edited by - linnar on 2005/09/10 21:20:57
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/11 :  12:18:06  Show Profile Send mayro a Private Message
Jorma.

Skönt. Då har man gjort rätt i alla år i varje fall...

En sak som jag såg nån skriva var detta att man ibland kan få bättre resultat med NÅGON komponent felfasad är en sak jag märkt genom åren. Fast inte vetat om att det fanns en förklaring. Jag brukar råda folk att fasa ALLT rätt. Och sedan felfasa en sak i taget för att höra om det blir bättre med någon komponen felfasad..

Jag har många ggr märk att så kan bli fallet.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/13 :  13:12:35  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Hmm, jag har tyvärr fast nätkablage på mina Denon POA6600-A.. Visserligen så ska det bytas ut mot rikiga nätbrunnar, men inte just nu.

Vet inte om jag har rätt, men visst kan jag mäta mängden ström i min faspenna på chassiet? Mindre "lys" = rätt kopplat?

Hoppas på svar!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000