HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny ljudabsorbent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:20:15  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Tänkte bara visa lite vad man kan göra för att få ljudabsorbenterna att bli lite roligare. Här ser vi en Sund absorbent med ett Marimekko tyg laminerat på utsidan. måtten är 1800x1200x50mm och det är en dold träram runt för att den skall gå att hänga som en tavla var man vill. Om man täcker stora ytor krävs en tjocklek på 100-200mm för en jämn ljud bild.



"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2005/09/02 07:41:00

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:29:46  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Förjäkla snyggt.. Detta blir mitt nästa projekt.
Vad har du i?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:33:20  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Det där är riktigt stiligt...vad kan den kosta?

/Micke
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:36:18  Show Profile Send denada a Private Message
den där är det helt klart hög WAF på...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:39:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
WAF är för folk utan stil. Jag tyckte den var supersnygg.
Eller betyder det att man är lite fjollig? ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:48:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har läst i en annan tråd och förstår lite bättre vad det är vi ser :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:03:26  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Här kommer den andra absorbenten vi gjorde idag.
precis som den tidigare är det en Sund absorbent som kärna men här är måtten 2300x1200x50mm


Priset är inte bestämt på dessa absorbenter ännu, försöker kolla intresset än så länge men allt är givetvis till salu.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2005/08/31 16:05:23
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:07:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker det ser supersnyggt ut.
Ingentvekan. Den första du visade skall jag ha. Fast det kanske får bli att bygga själv då de ekonomiska tillgångarna tryter.

Den senare på en mörkröd vägg hade varit snyggt

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:11:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Var kan dessa absorbenter köpas och vad kostar dem?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:13:11  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Allt är till salu men vågar inte sätta någon prislapp innan chefen ens har hunnit se dem.... Håll till godo det kommer mer....

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:17:04  Show Profile Send pewe a Private Message
Vi väntar med spänning!
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:19:00  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Här kommer dagens sista bild. Måtten 2300x1200x50 Sund absorbent som kärna... På väggen hänger även en MZ "minimizer" absorbent i en aluminium ram...

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:28:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vad kostar SUND i original? Såvitt jag förstår så används flera stycken till dessa byggen?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:34:57  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Dessa Sund plattorna som vi använt idag är en och samma platta dvs att plattan är samma som måtten som står skrivna. priserna varierar beroende på storlek och volymvikt.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:47:36  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Exempel på V-absorber med bra absorption även lågfrekvent, här är Lennart i full färd med att fastställa absorptions egenskaperna.
Produkten är framtagen i sammarbete med Matts på Svanå Miljö Teknik och Lennart på LN Akustikmiljö i Stockholm


"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2005/09/02 07:39:50
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/09/02 :  07:46:36  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Här testar Lennart (LN Akustikmiljö i Stockholm) egenskaperna på Matts (Svanå Miljö Teknik) Diffusorer i Akustikmiljö i Falkenbergs produktions lab.


"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2005/09/02 07:49:31
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/02 :  07:47:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare Magic!

Riktigt intressant och fina absorbenter, men du är väl inte igång och gör reklam igen?

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/09/02 :  07:50:51  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Nej ändrar lite text och lägger till bilder

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/02 :  07:51:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ok, det är riktigt intressanta saker du visar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/02 :  12:48:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Gärna fler bilder o lite resultat av mätningarna om det går att fixa

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2005/09/07 :  10:43:58  Show Profile Send f97mno a Private Message
Jag blev tokförtjust i absorbenten på andra bilden så jag gick och byggde mig en egen. Jag har nämligen, precis som vemsom föreslår, en vinröd vägg jag ska ha den på. Jag får slänga upp en bild på mästerverket när jag får tillfälle.
Tyget (från marimekko, går att köpa på www.designonline.se) var rätt dyrt, 700 kr för det som behövdes. En masonitskiva och 7 m planhyvlad 15x45 list gick väl på 300 kr och sen ska man ha något absorberande att stoppa i också. Jag använde innertakskivor av glasull som jag kunnde ta gratis från jobbet (vi håller på och bygger om och de skulle ändå slängas), men man kan självlart använda något mer exklusivt material.
Totalkostnad 1000 kr plus två timmars jobb. Klart värt det för det blev grymt snyggt.

Edited by - f97mno on 2005/09/07 10:45:08
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/08 :  01:08:40  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Glasull är väl ett tveksamt material ur miljösynpunkt?
Vilka andra alternativ finns?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:56:45  Show Profile Send dude a Private Message
glasull är väl inte så tveksamt eftersom den mestadels görs av returglas. Eller menar du på något annat sätt så specificera gärna, vill gärna veta.

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:57:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Skulle eventuellt vara ur hälsosynpunkt om man inte lyckas stänga fibrerna inne

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/08 :  17:02:33  Show Profile Send Snoop a Private Message
Förbaskat snyggt den första bilden, någon som tål att tänkas på....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/09/08 :  17:48:32  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag trodde att den "nya" glasullen inte var lika farlig som den gamla, den kliar iallfall mycket mindre när man arbetar med den. Någon som vet?

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000