HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W 805S
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:44:39  Show Profile Send jos a Private Message
Var och lyssnade på dessa på Hifi-klubben. Kanske hade jag lite för höga förväntningar men jag blev lite besviken. Det var flera parametrar jag inte var så jättenöjd med men sämst tyckte jag att basen var så jag testade basförmågan med låt ett på Madonnas skiva, den med Ray of Light. Efter drygt en och en halv minut in i låten kommer en basgång in som bitvis går väldigt djupt som brukar vara användbar när man testar basförmågan.

På B&W lät det helt ok till en början (men bara helt ok) när jag spelade stycket med den låga basgången. Dock blev jag väldigt förvånad när den allra lägsta tonen helt saknades Mina HFLS-1 spelar den utan problem!

Visst, det kan ha varit dåligt rum etc men man tycker ju att de borde ha ställt upp dem någorlunda i affären. Mina högtalare har alltid spelat den tonen oavsett hur jag placerat dem, även nu när jag inte har någon som helst akustikreglering hemma.

Jag hade liksom tänkt mig 805S som nästa högtalare tidigare men jag föredrar helt klart mina HFLS-1! När man börjar jämföra HFLS-1 med andra börjar man inse hur bra de låter! (förutsatt att man fått till bygget givetvis..)

linq
Member

59 Posts

Posted - 2005/09/08 :  12:56:19  Show Profile Send linq a Private Message
Vilken förstärkare användes? Känner igen detta ifrån mina Nautilus 804 nämligen. När för klent förstärkeri används försvinner mycket av lågbasen...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/08 :  13:40:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Får man kanske lov att slå till med det ibland lite kontroversiella påståendet: "det finns inga stativare som låter som golvare"?

(För HFLS-1 är väl en golvare?)

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/08 :  13:50:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej du Blue, HFLS-1 är en stativare. Man kan ju (nästan) aldrig jämföra stativare med golvare vad gäller bastryck och dynamik.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/08 :  13:56:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Upptäckte just det...

Annars tror jag att det kan ligga en del i det linq skriver. Dessa B&W är ganska krävande när det gäller förstärkeriet! (Däremot har jag som ni förstår noll koll på hur HFLS-1 är ur den aspekten).

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2005/09/08 :  14:27:26  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Jag lyssnade nyligen på ett par B&W 805 signature som presterade över förväntan i basen (kan givetvis inte jämföras med större högtalare) och dom ska tydligen vara lite "basigare" än dom nya 805S vad jag har hört.Jag ska dock tillägga att jag har i princip ingen erfarenhet av stativare (har heller inte lyssnat på 805S) så se detta mera som en liten "hint".Signaturerna drevs med kraftigt och kvalitativt förstärkeri.

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/09/08 :  16:12:32  Show Profile Send jos a Private Message
Jag vet iofs inte om man kan "klassa" Classés nya integrerade CAP-2100 för klent förstärkeri men mycket tyngre än så ska man väl inte behöva gå för att få bas ur dem...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/09/08 :  16:22:36  Show Profile Send Saro a Private Message
klassiskt akustikfel. När jag bodde i huset så labbade jag rätt mkt med uppställning. Vid vissa ( de mest nomala dvs. så som en vanlig svensson skulle ställa dem ) saknade jag nästan helt information under 80hz. Jo jag hade golvare.

Men jag är inte så säker på att de i butiken gjort sitt bästa för att ställa upp dem som det låter bäst på heller.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/09/09 :  02:13:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
jos, jag har lyssnat på precis samma uppställning som du, på hifiklubben, kan bara hålla med, basen var ganska risig. Inte bara så att den inte gick djupt, men den var bumlig med, helt säkert ett rumsrelaterat problem, men som sagt, basen var inte bra i det rummet. Det jag hörde var med den nya classe cdn också, i den nya butiken i stockholm, st pauls gatan.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/09/09 :  03:27:19  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tror ni gick in med lite fel inställning...Jag tänkte att det var en liten högtalare och den kan väl ändå inte låta så mycket ?!! Jag blev positivt överraskad.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:22:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, bumlig bas hade jag ju inte förväntat mig. Har lyssnat på stativare förr och tyckte att basen i DET rummet var kass.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:27:30  Show Profile Send jos a Private Message
Jo det kan ju vara rummet som jag sa men ändå...

Inställning, kanske... men så mycket mindre än HFLS-1 är den ju inte
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:59:51  Show Profile Send binmarv a Private Message
Bumlig bas ?!! Det där måste absolut vara en inspelningsgrej. Basen är ju torr, fin och snabb. Med undantag från då den stod i mitt lilla rum. Här låter allt bumligt, t.o.m audiovector.

Vänta en månad och ställ upp kombon igen vet ja.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:16:41  Show Profile Send ryst a Private Message
Som redan påpekat låter det som ett rumsproblem.
Nu har jag iofs inte lyssnat så noga på 805S men äger föregångaren N805 och i mitt rum har jag ingen bummlig bas iaf.
Kan inte tänka mig att 805S skulle vara sämre i den bemärkelsen än N805 var/är.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/09/09 :  12:59:27  Show Profile Send jos a Private Message
Fast jag upplevde det inte som särskilt bummlig bas utan det var bara så att jag var lite besviken på att den inte lät så bra som jag hade hoppats och trott.

Och givetvis det faktum att de allra lägsta tonerna helt lös med sin frånvaro.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000