HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bryggkopplade mono eller ett kraftigt steg???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/06 :  10:07:07  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Om man funderar på att införskaffa slutsteg, då kommer man att fundera kring om man skulle ha 2 lite "klenare" slutsteg som går att bryggkoppla upp till en viss effekt (som monoblock typ). Eller om man skulle skaffa ett kraftigare 2-kanalssteg som "redan har" denna vissa effekt.

Ehh... Så varför/varför inte? För-/Nackdelar?

Undrar,
/Georg

Fotnot: Är inte ute efter någon form av effektdebatt som urartar till sandlådekrig...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/09/07 :  03:12:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, mono är ju trevligt eftersom du får maximal kanalseparation. Men, bryggar du ett steg, så ser den halva impedansen också. Så, har du en 8 ohms högtalare, så ser förstärkaren 4 ohm. Dippar den till 3 ohm någonstans, då ska stärkaren driva 1.5 ohm, vilket kan vara knepigt för de flesta förstärkare. Så, ska du brygga, då vill du nog ha högtalare med hyfsat enkel last.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/07 :  09:35:53  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tack Claes, det var precis ett sånt svar jag var ute efter . Dvs fakta som jag inte visste om, men som är nödvändig att besitta då man sitter å funderar...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/09/07 :  10:32:27  Show Profile Send n0p a Private Message
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, följdaktligen måste du ju ha fler kablar om du har fler slutsteg.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/07 :  10:42:40  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
fler kablar om du har fler slutsteg

Skulle vara en nätkabel ytterligare då? För ska det vara monokopplade steg så kan det ju inte behövas fler signalkablar? Samt så kan man korta ner kablarna till sina högtalare! Där kan man spara in en del...


På din fåga, jojje; spara inte på något!
Satsa på två stycken "kraftiga" steg på en gång när du ändå håller på! Då får du både watt & ström!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/07 :  12:07:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplevde att distortionsnivån ökade och upplösningen försämrades när jag bryggkopplade 2 st Rotel-slutsteg i början på 90-talet. Har inte testat något sådant sedan dess.
Det problemet kan ju vara förknippat med just dom slutsteg jag testade.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/07 :  12:25:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Med två bryggade steg har man ju dessutom möjligheten att dela aktivt i senare skede, då man ändå har 4 kanaler till hands.

Som redan nämts får man hålla koll på lasten - 8 ohm är inte 8 ohm!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/07 :  17:38:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det kommer snart att publiceras en artikel (produkttest)här i just det här ämnet. Håll ögonen öppna. Jag kan avslöja så mycket att det är ett lite mindre känt alternativ.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/07 :  17:54:07  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tack för alla svar... Lite att tänka på mao...

CC:

quote:
På din fåga, jojje; spara inte på något!
Satsa på två stycken "kraftiga" steg på en gång när du ändå håller på! Då får du både watt & ström!!


Jo det vore ju det självklara. Men det är inte alltid det finns tillräckligt med $$$ för det...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2005/09/07 :  19:18:04  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Eller varför inte köra på två st monoblock?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/08 :  00:47:11  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
inte alltid det finns tillräckligt med $$$ för det...

Alltid ett gissel för oss hifinördar... Usch!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/08 :  09:27:27  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
CC:

quote:
Alltid ett gissel för oss hifinördar... Usch!


Jag är inte bara hifinörd... De få pesetas man drar in ska under denna vinter även räcka till att minst "styla" om min hoj (byta lite lysen, mätare, bygga ny toppkåpa, omlackering), dessutom även planer på att riva motorn å trimma lite...

Men som sagt: Var är alla $$$?!?


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/08 :  10:15:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En rolig detalj

Jag har åxå jagat effektstora slutsteg , har bi-ampat , bryggat etc etc

Men inget går upp mot mitt "lilla" 50 watts steg jag kör med idag.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/08 :  10:28:33  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
johan:

50 watt är väl inget att ha i hojen?!? Det är ju ingenting...

Skämt åsido, du kanske glömde en detalj i din roliga detalj, vilka högtalare som matas? Det handlar väl som alltid om anpassning av hela systemet? Hade inte den förbaade ekonomin stått i vägen så hade jag kanske inhandlat en högtalare typ v.schweikerts 99dB (eller om det är 100 eller 101, minns inte) och en single-end 300B-stärkare som lämnar 5W som maxeffekt... Eller kanske inte...

Hur som, detta är OT, och INNAN någon spinner vidare på det: läs min fotnot i första inlägget.


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/08 :  10:42:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har 92 db i känslighet o slutsteget e spacat till 50 W kontinuerligt men kan hysta ut 400 w om det behövs. 4 dubblar om man nu skulle vilja göra det o klara 1 ohm i normalt/bryggat läge. Går i klass A med

Jag kan dra på i dom nivåer som jag vill o jag har inte lyckats att pressa det även om jag ligger nära max effekt. Så för min del behövs inte mer watt.

Men jag betvivlar att ett mer normalt 50 W skulle klara av att spela på detta självklara sätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/08 :  10:51:36  Show Profile Send mayro a Private Message

Varför ens köpa två och brygga i stället för ett slutsteg med kraft samt kanske även välljud? Det förstog inte jag riktigt. två dåliga billiga är ju inte bättre än ett bättre för samma kr och ören ju


JohanB. Accuphase 50 w klass A är ju inte direkt lågbudget Du glömde nämna märket du lirar med..

Och dina Talon är väl inte så direkt "lätta" att tas med för att få dom att lossna. Dom kräva väl en del "kvalitetswatt2 för att ta den berömda "wake up call" då du väcker upp dom

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:06:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det du sa Tobbe stämmer till 100 % o jag hoppas Jojje har det i tanken. Men huruvida ett steg på tex 100 W som går att bryggas mot ett steg på 3-400 W är bättre eller sämre går inte att säga bara så där.

Men är grejerna bra byggda så ska det fyrdubbla vid bryggning o man ska inte få en försämmring av ljudet. Har man en begränsad budget så hade iaf jag valt 1 större steg i så fall.

Ang mina Talon:
På papper är dom ett rejält lätt last men verkligheten är en annan , vilket har kostat mig en heldel så inte förgivet vad tillverkaren säger.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:12:29  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
I tanken har jag bensin... Men jag ska ha alla visdomsord i åtanke framöver... Tack för responsen.

/Georg, som just kom på att det idag är 3 veckor kvar tills Dream Theater kommer till Stockholm, nedräkningen har börjat...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:45:22  Show Profile Send mayro a Private Message
Jojje G.

Jag TROR du läser både mig SAMT johanB väldigt fel här nu. Du uppfattar oss nog som detta "sandlådekrig" du skriver om...

Men det är OMÖJLIGT att ens besvara din topic UTAN att även diskutera effekt. Jag skriver INTE detta för att på något sätt skapa bråk eller bad feelings.

Men eftersom du efterfrågar detta med ev brygga med en budget som är begränsad så blir svaret ändå att brygga två sämmre steg ger dig nog med största säkerhet också sämmre ljud.

Därför är mer kvalitet o ETT steg kanske bättre OM du skall uppgradera. Och ev senare köpa ett till lika steg. Och då brygga OM du anser dig behöva detta.

Hoppas du ser vad jag menar här. Din topic ÄR ju det du får svar på och inte "sandlådekrig" Tar upp detta eftersom du hänvisar till fotonot i samband med våra topicsvar.

MVH
Tobbe



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:56:03  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tobbe,

Förtydligande skadar aldrig... även om jag, innan ovan inlägg, redan hade "kopplat" allt vad ni sade och menade... Och diskutera effekten var ju (som du påpekar) liksom meningen...

Min hänvisning till fotnoten lade jag dit med tanke på möjligheten att någon (nämner inga namn helt enkelt för att jag inga namn har att nämna, men låt oss anta) hade kommit och sagt nåt i stil med "50 W? Fnys... det kommer man ingenstans med, ska det va så ska det va kW. Så det så." Då hade det varit upplagt för "krig", något jag vill undvika.

I all välmening och lite klokare,
Georg,

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/08 :  12:21:14  Show Profile Send mayro a Private Message
ok.. Då förstår jag att du förstog också... Kanon...

Men en fråga. Kör du med rören idag? och är nöjd med dom fast enbart vill ha MER kraft?

Och typ. Vilka pengar tänker du dig att lägga ut för uppgraderingen du har i tanke?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/08 :  12:58:53  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Rören? Näe, vad fick du det ifrån? (bör väl tillägga att min anläggning under "medlemmarnas system" är inaktuell om det var där du tittade)

Idag kör jag en integrerad Rotel på 100 W (ra-980 typ nåt sånt) som matar ett par HFLS-1. Och visst det spelar musik. Men för några månader sedan hade jag martinsson hemma å han hade med sig ett (PA-)slutsteg (i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42654 ses stegen i fråga) på XXX antal watt och med roteln som försteg så kom det genast mer "liv" (i brist på bättre ord) ur burkarna. Så jag kan förstå Engelholm när han säger att HFLS-1 trivs med massor av W.

Antalet pengar kan jag inte svara på riktigt, men just nu ligger väl smärtgränsen kring 10-12', efter nästa lön kanske ett par 4-6' högre. Men det beror ju på hur det låter... Kalmar ligger ju lite olägligt till när det gäller provlyssningar...

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/08 :  18:31:54  Show Profile Send mayro a Private Message
Då kommer tips.

Köp dom två Denon Poa6600 som säljs i köpenhamn.. Då har du liv i dina burkar kan jag garantera dig

Och du har en stor stor peng kvar till annat kul

länkar fram dom åt dig.

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&iAd=46425

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/08 18:34:11
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/08 :  18:56:21  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Se där ja... Det hade ju kanske passat om det bara inte hade varit för att jag är tvungen att åka å hämta... Det är inte så ofta jag har vägarna förbi Köpenhamn... Tyvärr...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/08 :  21:44:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Oj! hej jojje! long time...

När vi här diskuterar att köra bryggat så kan det vara läge att kolla in min system hemsida igen, det har hänt en del i min tråd som du tidiagre har nämnt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42654

"bryggat" är nykelordet.

För de pengar du kan tänka dig att lägga finns det många intressanta alternativ, och du vet ju vad jag skulle rekomendera... (PS har lärt mig hur man avaktiverar fläkten) men det är ju inte så spännande, bättre kanske att bryta ny mark.

Ett kul alternativ kanske vore detta :

http://www.flyingmole.co.jp/en/index.shtml

Och då ett par sånna här i synnerhet :

http://www.flyingmole.co.jp/en/products/dadm100pro/index.html

Eller varför inte ta i ordentligt när man ändå håller på menar jag :

http://www.flyingmole.co.jp/en/products/dpam1616/index.html

Se till att uppgradera din systemsida nu, så jag kan se vad en av de inteligentaste mäniskor jag känner har för sig.

GÖNK!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:29:56  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Martinsson:

GÖÖNK!

Klass D, Digitala förstärkare? Är det vad det handlar om? Det du länkade till alltså... Hmm... Vet inget om det, men skulle heller inte ha något emot att provlyssna... Snarare tvärtom, det är ju inte utan att man blir nyfiken på hur man lyckas få ut 100W (8)Ohm ur ett slutsteg som väger

*trumvirvel*

650 gram!!!

Fast sen läste jag detta: 1/3 of rated output power can be delivered continuously.
Men ändå. 650 g. Skulle du snubbla över ett sånt steg så lyssnar jag gärna, bara hojta till...

Ja, jag ska se till att uppdatera min sida... Nån gång... Framöver...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.85 sekunder. Snitz Forums 2000