HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver lite råd och tips! Lite konstig situation!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:28:26  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan alla!

Fick precis hem mina nya högtalar kablar, det är ett par PS Audio xStream Preludes. Nu till problemet:

Skulle koppla in dem till min Nad förstärkare men de passar inte! För stora bananer och stärkaren tar inte spadar inte så stora iaf.!

Vad göra? Sälja kabeln eller byta stärkare? Kan ju säga att det finns inte för mycket i kassan som tillåter uppgradering av förstärkaren! Samt känns tråkigt att inte kunna använda mina nya kablar. Men om någon e sugna på dem till ett rimligt bud så kan man kanske sälja dem?!?! Tänker dock inte skala dom eller något dylikt!

Tacksam för förslag eller råd!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:35:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kolla ifall du kanske kan köpa en banan-adapter. En sån som man kan "klämma" fast en spade i. Brukar finnas en "mutter" att dra åt kabeln inne i "hålet" med längst bak på lös-bananen. Vid muttern kan man ofta klämma en gaffel.

ELFA har såna bananer. Kolla där tex.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:37:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Kan du inte få dom omterminerade? Borde väl inte bli så dyrt om du förklarar problemet lite fint för säljaren (om du inte köpt beggat)? Eller... skala som du sa, varför inte?

Att sälja stärkaren av den här anledningen känns lite som att flytta till Nya Zeland för att man gillar kiwifrukter...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/08/25 :  18:56:47  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
rannagarden: Tackar för tipset, skall kolla upp det...

Blue: Dom kommer med bananer och spadar som man kan byta själv. Passar dock inte för dom är för stora båda två! Kanske dumt att byta stärkare...

Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/08/25 :  19:01:09  Show Profile Send Leif B a Private Message
Går det inte att ta bort kontakterna och bananerna?
Prova i så fall utan.

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/25 :  19:14:59  Show Profile Send Bubben a Private Message
Bananerna på PS Audio för stora? Att gafflarna inte passar i mycket annat än WBT har jag märkt, men bananerna har ju ett standard-mått.
Att skala om kabeln är nog klurit, den har ju ganska mycket delektrikum. Därmot är ju bananerna och spadarna utbytbra, så det borde ju bara vara att leta reda på något med samma gänga.
Säker på att det verkligen inte går, de är ju ganska stora när de är nya för att sitta bra...
PS Audio Xstream är en förträfflig kabel, så jag tycker verkligen att du ska försöka få till det. Dock inte byta förstärkaren.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/08/25 :  20:42:58  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Bubben: Tackar, skall nog lite efter andra bananer kanske är något standard mått, finns ju flera tillverkare som har utbytbara kontakter. Har testat att trycka väldigt hårt men vågade inte mer då hela högtalarkontakten rörde sig, vill ju inte förstöra den och klåpa bort garantin.

Annars verkar kablarna väldigt trevliga, väger grymt mycket jämfört med mina Xindaks och e mycket tjockare och ser mer exklusiva ut. Men sen kostar de en hel del mer än Xindakarna...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/25 :  21:02:00  Show Profile Send CC a Private Message
Byt kontakter på stärkaren!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/08/25 :  21:04:28  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
CC: Garanti!

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/25 :  21:11:56  Show Profile Send CC a Private Message
Usch!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/26 :  14:47:45  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har du kollat så att spärrpluggarna i plast inte sitter kvar? Dessa kan du ta bort med en nål eller spetstång om du skruvar in terminalen helt.


NAD har ibland lite för små kontakter till bananerna, men det kan du fixa genom att trycka i en pryl i banankontakten på baksidan och sedan jucka och bända runt lite försiktigt så töjer sig kontakten lite. Håll gärna emot med handen eller en tång när du böjer och bänder.

Vissa NAD-kontakter har också gjutskägg eller skräp från plätteringen eller liknande I JUST ÖPPNINGEN som gör att bananer inte vill passa och du löser problemet på samma sätt som jag beskrivit.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/08/26 14:48:33
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2005/08/26 :  15:14:57  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Det är inte så att det är "låsbara" banankontakter och att de just nu skruvade till sitt expanderande/låsta skick ?
Mvh Stephan
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:39:02  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hej alla!

Tack för all hjälp och förslag! Nu har det löst sig med lite kraft och våld, gick vägen till slut...

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:44:35  Show Profile Send mayro a Private Message


så ska det låta går det inte så tar man I Nu vill vi höra vad det låter också...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/09/01 :  06:10:39  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tobbe: Lite första intryck och bilder finns under medlemarnas system... Ha det...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/01 :  08:09:43  Show Profile Send denada a Private Message
rabbe66 går det inte med våld så går det med MER våld...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

ThAz
Starting Member

8 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:45:38  Show Profile Send ThAz a Private Message
Lite våld jo, jag har just fått bort plastpluggarna i min C320. Utan denna tråd så skulle jag inte ens trott att det ska gå, de sitter som berget och det är besvärligt att komma åt dom.

Min lösning på problemet var att borra ett litet hål i pluggen och skruva in en skruv och sedan dra i skruven.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000