Author |
Topic |
|
Henrik Nilsson
Member
455 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 17:28:26
|
Hejsan alla!
Fick precis hem mina nya högtalar kablar, det är ett par PS Audio xStream Preludes. Nu till problemet:
Skulle koppla in dem till min Nad förstärkare men de passar inte! För stora bananer och stärkaren tar inte spadar inte så stora iaf.!
Vad göra? Sälja kabeln eller byta stärkare? Kan ju säga att det finns inte för mycket i kassan som tillåter uppgradering av förstärkaren! Samt känns tråkigt att inte kunna använda mina nya kablar. Men om någon e sugna på dem till ett rimligt bud så kan man kanske sälja dem?!?! Tänker dock inte skala dom eller något dylikt!
Tacksam för förslag eller råd!
MVH Henrik. |
Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 17:35:28
|
Kolla ifall du kanske kan köpa en banan-adapter. En sån som man kan "klämma" fast en spade i. Brukar finnas en "mutter" att dra åt kabeln inne i "hålet" med längst bak på lös-bananen. Vid muttern kan man ofta klämma en gaffel.
ELFA har såna bananer. Kolla där tex.
Mvh, M |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 17:37:35
|
Kan du inte få dom omterminerade? Borde väl inte bli så dyrt om du förklarar problemet lite fint för säljaren (om du inte köpt beggat)? Eller... skala som du sa, varför inte?
Att sälja stärkaren av den här anledningen känns lite som att flytta till Nya Zeland för att man gillar kiwifrukter...
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Henrik Nilsson
Member
455 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 18:56:47
|
rannagarden: Tackar för tipset, skall kolla upp det...
Blue: Dom kommer med bananer och spadar som man kan byta själv. Passar dock inte för dom är för stora båda två! Kanske dumt att byta stärkare...
Henrik. |
Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 19:01:09
|
Går det inte att ta bort kontakterna och bananerna? Prova i så fall utan.
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 19:14:59
|
Bananerna på PS Audio för stora? Att gafflarna inte passar i mycket annat än WBT har jag märkt, men bananerna har ju ett standard-mått. Att skala om kabeln är nog klurit, den har ju ganska mycket delektrikum. Därmot är ju bananerna och spadarna utbytbra, så det borde ju bara vara att leta reda på något med samma gänga. Säker på att det verkligen inte går, de är ju ganska stora när de är nya för att sitta bra... PS Audio Xstream är en förträfflig kabel, så jag tycker verkligen att du ska försöka få till det. Dock inte byta förstärkaren. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Henrik Nilsson
Member
455 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 20:42:58
|
Bubben: Tackar, skall nog lite efter andra bananer kanske är något standard mått, finns ju flera tillverkare som har utbytbara kontakter. Har testat att trycka väldigt hårt men vågade inte mer då hela högtalarkontakten rörde sig, vill ju inte förstöra den och klåpa bort garantin.
Annars verkar kablarna väldigt trevliga, väger grymt mycket jämfört med mina Xindaks och e mycket tjockare och ser mer exklusiva ut. Men sen kostar de en hel del mer än Xindakarna...
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Henrik Nilsson
Member
455 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 21:04:28
|
CC: Garanti! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 14:47:45
|
Har du kollat så att spärrpluggarna i plast inte sitter kvar? Dessa kan du ta bort med en nål eller spetstång om du skruvar in terminalen helt.
NAD har ibland lite för små kontakter till bananerna, men det kan du fixa genom att trycka i en pryl i banankontakten på baksidan och sedan jucka och bända runt lite försiktigt så töjer sig kontakten lite. Håll gärna emot med handen eller en tång när du böjer och bänder.
Vissa NAD-kontakter har också gjutskägg eller skräp från plätteringen eller liknande I JUST ÖPPNINGEN som gör att bananer inte vill passa och du löser problemet på samma sätt som jag beskrivit. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2005/08/26 14:48:33 |
|
|
Stephan O
Member
94 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 15:14:57
|
Det är inte så att det är "låsbara" banankontakter och att de just nu skruvade till sitt expanderande/låsta skick ? Mvh Stephan |
|
|
Henrik Nilsson
Member
455 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 18:39:02
|
Hej alla!
Tack för all hjälp och förslag! Nu har det löst sig med lite kraft och våld, gick vägen till slut...
MVH Henrik. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 18:44:35
|
så ska det låta går det inte så tar man I Nu vill vi höra vad det låter också... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Henrik Nilsson
Member
455 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 06:10:39
|
Tobbe: Lite första intryck och bilder finns under medlemarnas system... Ha det... |
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 08:09:43
|
rabbe66 går det inte med våld så går det med MER våld... |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
ThAz
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 14:45:38
|
Lite våld jo, jag har just fått bort plastpluggarna i min C320. Utan denna tråd så skulle jag inte ens trott att det ska gå, de sitter som berget och det är besvärligt att komma åt dom.
Min lösning på problemet var att borra ett litet hål i pluggen och skruva in en skruv och sedan dra i skruven. |
|
|
|
Topic |
|