Author |
Topic |
CC
Member
3981 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 02:00:27
|
Jag talar om riktiga musiktekniker och riktiga studios. Det här med att folk numera kan skaffa sig egen inspelnings utrustning kan väl vara bra. Speciellt om man vill få ut sin egen musik, men det är definitivt inte alltid bra för ljudkvaliten på fonogrammen. Men vem bryr sig när den mesta musiken idag i alla fall är dagsländor. |
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 15:25:46
|
Jojag håller med dig till viss del CC. Sen har jag bara lite svårt för rockmusik som presenteras utan en "vettig" mängd bas. Enligt min smak ska basen kännas också. Som sagt, min anläggning är långt ifrån neutral men den e rolig att lyssna på
|
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 15:57:25
|
Faktum är att jag för några anläggningar sedan började uppleva detta fenomen som störande, så störande att jag helt enkelt sålde massor av 80tal . Nu när jag har en balanserad, relativt dyr, anläggning i ett bra rum spelar allt bra men olika. Jag får nu jobba på att köpa igen en del musik, trist. Vart jag vill komma är- På en välbalanserad anläggning i ett bra rum låter allt bra. Tyvärr upplever jag att hifi prylar i prisklassen 3000-25000 per enhet ofta har en massa problem med just det som beskrivits här. Min första (riktiga) anläggning kostade ca 10000 i sin helhet denna kunde med sina brister spela allt. Sen började "uppgraderingarna", många parametrar blev bättre då hördes bristerna tydligare. Detta har pågått i ca 10 år när nästa platå har uppnåtts. Nu är jag livrädd för att vilja ha "ngt bättre och uppgradera" då jag misstänker att det hela börjar om igen och det har jag inte råd med. Sen finns det givetvis mer eller mindre lyckade inspelningar men det mesta går riktigt bra förutom MP3 som kompisar kommer och ska spela inlagda på cdformat, snacka om destruktiv komprimering brrr |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Klanters
Member
112 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 18:38:47
|
Jag håller faktiskt inte alls med om att gammal hårdrock skulle låta sämre än ny. Ok, det finns ett fåtal exempel på modern hårdrock som är riktigt bra producerad (Tool, APC), men överlag tycker jag det som släppts i hårdrocksväg de sista fem åren mest låter förjävligt om man jämför med hur sjuttiotalsinspelningarna överlag låter. Ok nya inspelningar låter fetare, men är så överkomprimerade att det ofta bara blir en tröttsam ljudmatta. På de äldre inspelningarna kanske man för höja volymen lite för att få samma tryck, men å andra sidan hör man vad grabbarna spelar på sina instrument. Tittar man i ett kortare tidsperspektiv är det samma sak. Många anser Dream Theaters "images and words" vara halvdassigt inspelad och jag kan hålla med om att ljudet är lite återhållet, men jämför man med Dream Theaters tre senaste sönderproducerade skivsläpp (påfrestande ljudmatta på exakt samma decibelnivå genom hela skivan) så låter det fantastiskt bra. Tekniken må vara bättre nu, men det verkar bli färre och färre som vet hur man använder den.
--Herr Stofil |
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 00:49:43
|
För alla hårdrockare som inte är nöjda med ljudet .. Se till att lyssna på en Meridian anläggning i Trifield... perfekt symbios med hårdrock!!!
/Sören |
Edited by - soren on 2005/08/28 01:01:36 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 01:50:14
|
Sen finns det givetvis mer eller mindre lyckade inspelningar men det mesta går riktigt bra förutom MP3 som kompisar kommer och ska spela inlagda på cdformat, snacka om destruktiv komprimering brrr
Det är ingen komprimering utan det handlar om bit reduktion. |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 10:28:09
|
Är det inte från början föbannat korkat att lyssna på gammal hårdrock i en bra anläggning om man inte står ut med käst ljud?
Det är väl känslan som musiken i sig förmedlar man är ute efter? |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 10:33:35
|
Ohh, låter bara gammal hårdrock illa? Nja det är väl inte min musiksmak....
mvh |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 12:14:13
|
Hårdrock är inte det jag lyssnar till allt för ofta men ibland. Efter att ha skrivit mitt inlägg i debatten tänkte jag att jag kanske borde lyssna lite och se om jag kanske hasplat ur mig en groda. Började med lite AC/DC, hmm runt 85, Fly on the wall. Ja det låter inte illa direkt men det är inte bra heller. Lyssnade lite på Metalica hmm... Det är ngt med produktionerna som gör att de låter tunnare än modernare, gitarerna låter bra, skön dist, elbasen då? Lite för nedtonad i min smak det är ju den som gör drivet i musiken, sången ligger generelt långt bak i ljudbilden, likaså trummorna. Låter illa? Nej, men produktionen är lite märklig, undrar om det var målet hos producenterna, eller led ljudteknikerna och producenterna av hörselskador från mellanreg. och uppåt? Skulle den ständigt närvarande monitorn från Yamaha vara boven i dramat, kanske då firmor som tex Telarc (förvisso inte hårdrock) under tidigt 80tal annamade rent digital teknik med mycket lyckat resultat, de använde dock B&W 800 och dess efterföljare som monitorer. Hursomhelst funkar det väl till lite bira, själv blir jag lite trött av hårdrock i längden, enstaka låtar ok men sen låter ju hela skivan i stort sätt likadant, samma takt, liknande riff, ett solo, ingen fantasi i basgången men medryckande. Lika stor variation och lika coola överaskningar som svenska dansband Nävars, det finns undantag. Till bira funkar ju Billy Idol, mer rock än hårdrock men med shysta produktioner, mer party. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 12:51:29
|
Det är väl känslan som musiken i sig förmedlar man är ute efter?
Precis och det är därför jag inte är så intresserad av att jaga alla nya "fantastiska" prylar som kommer i en strid ström. Jag köper i stället en massa bra musik som räcker hela livet. Min uppfattning är att man ändå aldrig kan reproducera musik som det låter i verkligheten. Rock eller högtalarmusik hur låter det i verkligheten.... det kan man inte säja eftersom det handlar om rena studioprodukter. Klassisk musik på skiva kan låta både bättre och sämre en verkligeheten. Bättre p.g.a. att musiken idag är inspelad med flera mikrofoner som dessutom är placerade på det mest optimala sättet i förhållande till varje instrumentgrupps ljudstrålning. Det finns inspelningar som är inspelade med endast två eller tre mikrofoner som låter hyfsat bra. Idag spelar man in en symfoniorkester med minst 14 mikrofoner vilket man kan se på en FFT analysator där man nu får en bättre frekvensnivå. Det vanliga på en två eller tremikrofon inspelning av klassiskmusik är att frekvensen rullar av uppåt redan vid 3KHz. Det som är sämre med reproducerad musik är att du nästan aldrig kan få den fulla dynamiken, speciellt inte när man lyssnar med mycket lägre nivå. Jag vet att när jag varit på någon konsert där man kunnat höra dom lägsta frekvenserna- 20Hz eller lägre och sedan kunnat lyssna på inspelningen via ett par bra högtalare. Då hör man nästan aldrig bastrummans lägsta frekvenser om man nu inte har en bra subwoofer. Det här var lite OT men ändå viktigt att säga. Det är väl känslan som musiken i sig förmedlar man är ute efter? Precis så borde det vara. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 21:51:06
|
Jag tycker nog att just gammal, å då menar jag 70-tals, hårdrock låter mycket bättre än ny. Glesare ljudbild, inte så fasansfullt många pålägg, och bättre dynamik. Då är det dom gamla vinylskivorna jag åsyftar förståss....hårdrock låter ju mycket bättre på vinyl..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/08/29 : 11:35:52
|
Jag tycker nog att just gammal, å då menar jag 70-tals, hårdrock låter mycket bättre än ny.
Det beror på att man på den tiden inte kunde komprimera och limitera så hårt utan att det distade. I dag har man ju helt andra möjligheter. På 70-talet och tidigare kämpade man också för att få ett så starkt ljud som möjligt. En annan sak som också begränsade möjligheterna till mycket starka nivåer låg heltenkelt i att den tidens analoga band inte klarade lika höga nivåer över hela frekvensområdet. Det här gäller också vinylskivor. |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 07:48:52
|
Precis så. Det lustiga är att CD-mediet erbjuder större dynamik och frekvensomfång men samtidtigt större möjligheter att misshandla musiken med kompressorer o dyl så det låter skit när det egentligen borde va tvärtom. |
nyfiken skeptiker |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 07:53:15
|
Om det stämmer det krellmaster säger är det ju skandalöst att inte dagens (och gårdagens..) cd-skivor låter betydligt bättre än de gör... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 09:11:10
|
Min teori är att med dynamik kompression får man visserligen mindre dynamik men att man utnyttjar CD:mediets 16 bitar bättre. En låg signal på en 'gammal' skiva kanske ligger på 10-12 bitar men med kompression får man den att ligga på 14-15 bitar. Detta ger en naturligare signal, som att gå från en 16 bitars digitalinspelning till en 24 bitars. Visst, vi förlorar dynamik, men ljudbilden blir mera 3D, luft och rumskänsla tilltar och vi får alltså den positiva effekten av flera bitar.
Vad tror ni ?
Martin |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 10:49:29
|
Det kan gälla klassisk musik som har ett våldsamt dynamikomfång. Generellt så komprimerar man oftast dynamiken där en aning. När det gäller rockmusik så är ju inte det naturliga dynamiska omfånget särskilt stort, så där känns det som en trist trend att man tar bort all dynamik och komprimerar ihop det så det blir platt som en pannkaka. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 10:59:29
|
En ide` kan vara aktiva subwoofer/s . Det tycker jag fungerar väldigt bra till hårdrock ala 80 tal .
|
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 11:16:30
|
En tonkontroll säger jag bara... Det är ju oftast kroppen/botten i musiken som fattas hos äldre rockinspelningar. Ungefär+6db brukar jag få lägga till på gamla rassliga inspelningar. Då brukar det bli liv i musiken! Däremot så brukar det vara nästan stört omöjligt att få ordning på något som komprimerats ner i tex MP3, för då går även dynamiken förlorad |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 11:18:48
|
Jag har ju hårdrock som ROCKAR!
Dio, Black Sabbath, Deep Purple..
Jag snackar om sunkiga 80-tals inspelningar. Ta tex "Poundcake" med Van Halen, om det hade varit lika bra inspelad som låten är så hade jag dött!
Eller "Still Of The Night" med Whitesnake, finns det bättre låt än det?? Men varför, VARFÖR låter det tunnt och sopigt?!
Men jag kanske är för petig..? |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 11:44:18
|
quote: Det finns inspelningar som är inspelade med endast två eller tre mikrofoner som låter hyfsat bra. Idag spelar man in en symfoniorkester med minst 14 mikrofoner vilket man kan se på en FFT analysator där man nu får en bättre frekvensnivå. Det vanliga på en två eller tremikrofon inspelning av klassiskmusik är att frekvensen rullar av uppåt redan vid 3KHz.
Det som gcs skrev är intressant! Det lustiga är att spektrat med 2-mikrofontekniken är korrekt!! Gå och lyssna på klassisk musik i verkligheten, det är inte mycket diskant. Det nuvarande ljudidealet fokuserar allt för mycket på detaljer och använder ofta hissad diskant för att få mer av detta. Förödande för musikupplevelsen i många fall och som denna tråden antyder mindre bra för hårdrock t.ex.
I övrigt håller jag med om att en EQ eller tonkontroll kan fixa till många inspelningar och se också till att skaffa fullregisterhögtalare (eller SW).
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 21:25:27
|
Apropå 2-mikrofonteknik....lyssna på Frank Black And The Catholics, inte hårdrock men hård rock, inspelad med 2 mickar på 2 spår. Så ska det låta.... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Topic |
|