HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför låter gammal hårdrock så illa?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/09/10 :  23:11:19  Show Profile Send Saro a Private Message
då jag har ALLA acdc skivor så tycker jag att fram tills 1982 och från 1990 så lät det bra.

Ac/Dc for life
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/09/11 :  00:20:08  Show Profile Send NewMount a Private Message
Många tror att hårdrock och dylik krävande musik är för dåligt inspelad o.s.v. för att låta bra på deras fina anläggningar. Bullshit. Hårdrock är den musik som ställer absolut högst krav på anläggningen: dubbla baskaggar skall samsas med basgitarr och allt skall hållas ihop. De flesta anläggningar fixar det helt enkelt inte.
En trögdriven basreflexhögtalare klarar inte av att reda ut sådan musik. Det spelar ingen roll hur många miljoner man lägger på feta Krell-steg, det går inte. Särskilt inte på hög volym, då blir det bara oljud. Glöm även subwoofers, det blir bara bumligt och otight. Hembio och surroundljud är verkligen överskattad dynga. Lösningen för att få alla musik att leva, särskilt hårdrock, är hornhögtalare. Tack vare den höga känsligheten fixar de snabba transienter på exempelvis bastrummor utan att låta bumligt och med extremt låg distorsion. Vilken skitanläggning som helst får ju Bo Kaspers Orkester att låta bra, men visa mig den anläggning som får Slayer att låta tight och bra.

Inte undra på att många tycker hårdrock är skit, det låter ju skit på de flesta anläggningar.

Jag har haft både horn och basreflexlådor omväxlande med olika resultat och jag har insett att horn är den enda vägen. Under de senaste fyra åren hade jag en basreflexanläggning, men något saknades i mitt liv (livekänsla och tighta baskaggar i solar plexus) så nu är jag en lycklig hornägare igen (denna gång till ett par Klipschorn).

Vill ni både vara finsmakare, rocka fett och blåsa skallen av polarna på förfesten, skaffa horn. Dessutom låter de bäst med all annan musik också. Det är min aktuella ståndpunkt.

En sista kommentar: vilken typ av högtalare lyssnar man på när man går på konsert (godtycklig konsert med PA)? Just det, horn.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/11 :  05:07:34  Show Profile Send CC a Private Message
NewMount,
quote:
Hårdrock är den musik som ställer absolut högst krav på anläggningen

Håller med!
quote:
horn är den enda vägen

Håller inte med
quote:
vilken typ av högtalare lyssnar man på när man går på konsert

DET var ju inget direkt bra argument
Jag har inte varit på någon hårdrockskonsert (eller annan konsert för övrigt) som låtit bättre än det jag kör på hemma! (Skulle väl vara dynamiken i vissa fall! Men inspelningarna/pressningarna bergränsar ju även dynamiken tyvärr...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/11 :  16:35:54  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Men CC: Är inte live-framträdanden den ultimata referensen?

Jag kommer ihåg Guns ´N Roses på Stadion 1993, då körde dom "akustiskt" på ett par låtar..Matt Sorum körde på ett litet jazz-kit med en 18"-kagge.

Jag har än inte idag hört sådant djup och projektion som den gången!
Jag var helt paralyserad, euforisk..
Om jag skulle få hem den känslan? Aldrig i livet, går inte rent fysiskt.

Eller att ha sett tex Billy Cobham, Simon Phillips eller Dave Weckl live på Fasching..Holy Mother! Kan jag få hem dom i vardagsrummet?? Nope..

Skulle vara intressant att höra din anläggning NewMount!
Skulle horn-högisar förbättra min syn på hifi så är jag inte oäven att byta ut mina dipoler.

Men hur är det att lyssna på tex Eva Cassidy(spröda röster), akustisk jazz med kontrabas i hornisar?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/11 :  17:57:27  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Men CC: Är inte live-framträdanden den ultimata referensen?

Jo... Så borde det ju vara... Men ärligt så har inga av de rockkonserter här i Göteborg, som jag varit på, någon upplevelse rent ljudmässigt. Visst så är "live"känslan svår att återge till fullo, minst sagt! Naturligtvis kan inte min anläggning generera det våldsamma trycket som en stor PA. Men förövrigt så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/09/11 :  18:01:05  Show Profile Send sumo a Private Message
Hej hårdrocksfans.

Jag tycker att hårdrock låter bäst i hörlurar, men det skall vara ett par koss tex. pro4aa titanum som tål mycket hög volym, absolut inga sennheiser.
Skall det spelas ur högtalare anser jag att JBL a la 70-tal förmedlar hårdrock bra.
Har inte testat hornhögtalare, kanske det låter bättre.
Jag kommer ihåg 70- talet när jag köpte alla deep purples, uriah heeps & black sabbaths skivor utan att tycka att en enda lät dåligt.
Tyvärr finns de inte kvar längre.
Kanske man har blivit kräsnare, kanske hörseln försämrats något, men idag släpps det en del så uselt inspelade skivor så man undrar om de inte skäms.

//90% hårdrock är lagom.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/11 :  19:34:32  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
sumo: Det är 80-talet vi snackar om..
Läs tråden från början så kommer du rätt in på spåret.

70-talet hyllar jag ljudmässigt.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/14 :  20:04:26  Show Profile Send Leffler a Private Message
Två synpunkter från mig... Först, apropå inspelning av klassisk musik så kan vi ta ett exempel, P2 spelade in konserterna i helgen med Göteborgs symfoniker med två mikar, dock med tre extra mikar till kören. Jag vet inte ännu vilket datum konserten sänds, men då kan man ju lyssna på hur det låter. Huvudmikarna stod alltså cirka 2,5m över scengolvet, cirka 3m isär, i höjd med dirigenten. Jag kan tänka mig att skivinspelningar mikar mer iofs.

Två, musik från 80-talet låter verkligen förd***ligt! Jag köper en del vinyl, och har numera som rutin att noga kolla utgivningsår, skivor från 80-talet köper jag inte. Även band som ZZ-Top förstörde ju ljudet, även om låtarna fortfarande kan vara bra. Men Steppenwolf, ZZ Top, Queen osv från 70-talet... Mumma!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:14:23  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det är ju så att det för vissa personer, i vissa anläggningar och i vissa rum kan låta olika. Jag köpte mina Audiovector S6 Avantgarde för att kunna spela mycket blandad musik, däribland hårdrock medan en annan här på forumet sålde ungefär likadanna högtalare för att de inte lät bra när han spelade hårdrock Jag "upplever" att jag har ganska högupplöst och transparent anläggning och kan spela mycket hårdrock utan större problem.
Go to Top of Page

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:38:43  Show Profile Send Besson a Private Message
Vad sägs om lite ny hårdrock med fantastiskt ljud?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43081
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/14 :  23:41:28  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Mange dårlig teknisk innspilte plater. Elektriske gitarer og raske, harde slag på skarptrommer ER skarpe i lyden i virkeligheten, også. Derfor også på plate.

Men hardrock kan låte rimelig bra eller OK, også, selv på gamle innspillinger. Sett på gamle Rainbow-CD'er og spill f.eks. kutt som Rainbow Eyes, The Temple Of The King, Catch The Rainbow med flere. "Ganska så nice!" ;-)

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/15 :  06:50:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
vilken typ av högtalare lyssnar man på när man går på konsert

DET var ju inget direkt bra argument
Jag har inte varit på någon hårdrockskonsert (eller annan konsert för övrigt) som låtit bättre än det jag kör på hemma!


Ajdå, det var tråkigt att höra CC, själv erkänner jag mig slagen på flera parametrar vid jämförelse med de mer lyckade live evenemang jag varit på, pink floyd, Bo Kaspers och the real group för att nämna några, ett rätt rattat fint PA kan låta förbaskat bra.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/09/17 :  02:11:55  Show Profile Send NewMount a Private Message
CC: Tur att det finns olika åsikter på forumet, annars hade diskussionerna blivit torftiga. Vad gäller mitt argument att det alltid är horn som används vid live-framträdanden, håller jag fast vid det. Det stämmer att det oftast låter illa live, men jag har upplevt motsatsen också. Vad är det vi vill reproducera hemma egentligen? Vill vi att det skall låta som i studion när ljudteknikerna lyssnar på den slutgiltiga mixen av en färdig skiva, eller vill vi att det skall kännas som om musikerna är där i rummet och spelar live för oss? I fallet elektrifierad musik är svaret inte självklart, men de flesta rockband försöker fånga live-känslan i studion (inte alltid så lätt). I fallet akustisk musik är svaret självklart: vi vill att det skall låta så "live" som möjligt (utan PA-anläggning). Personligen vill jag ha närvarokänslan och den förmedlas på ett lysande sätt av horn. Musiken skall inte bara höras utan också kännas. Då krävs horn.
Vad gäller "det våldsamma trycket" som en PA-anläggning kan leverera, så beror det just på att högtalarna är hornladdade. Med horn kan man återskapa detta enorma tryck hemma (om man så vill) och med bibehållen ljudkvalitet. Försök dra på med godtycklig basreflex/sluten/dipol-konstruktion, det blir direkt distorderat och otrevligt, t.o.m. om man har Krell-steg direktkopplade till Forsmark (okej, jag erkänner att jag inte provat de största stegen och inte heller direktanslutning till kärnkraftverk). Sådana direktverkande konstruktioner klarar helt enkelt inte av att sätta fart på så mycket luft att man får den önskade känslan. Enkel fysik.

Muse: Jag har inga skivor med just Eva Cassidy, men jag har en del jazz-plattor och där låter akustiska instrument finfint. Hornen är så känsliga att man hör själva anslaget på strängen (på t.ex. en kontrabas). Rent allmänt innebär den höga känsligheten och spridningen att allt "blommar ut" och de annars knappt hörbara detaljerna lyfts fram. Bör tilläggas att jag inte har något märkvärdigt förstärkeri.

Sumo: 70-tals JBL, var inte de slutna lådor? Precis som riktigt gamla Infinity? De krävde kralliga stärkare, men lät tightare än de senare basreflexlådorna. Även om de låter tight, kan de inte leverera det tryck som krävs för livekänslan.

Den stora frågan är varför hornhögtalare är så sällsynta? Gemene man vet ju inte ens vad det är? Jag kan komma på ett antal anledningar:
1. Komplicerad och dyr lådkonstruktion (dyra i inköp för konsumenten och lägre marginaler för tillverkarna).
2. STORA lådor krävs för låga frekvenser (låg WAF).
3. Inga stora dyra förstärkare behövs (lägre intäkter för elektroniktillverkarna).
4. Musikälskaren är så nöjd med och blir så beroende av hornljudet att denne aldrig vill skiljas från sina högtalare. Hornen går så småningom i arv till barnen (lägre omsättning för högtalartillverkarna).
5. Eftersom det låter så förföriskt bra, finns det ingen mening med att byta elektronik, kablar, tweaka etc. hela tiden (lägre omsättning för hela HiFi-branschen).

Den aktuella trenden är precis tvärtemot ovanstående:
Sälj katastrofalt usla 5.1-anläggningar med billiga basreflexlådor utrustade med ännu billigare element till överpriser. Vilken fantastisk affärsidé detta 5.1-format är. Vilka mängder med skräp man kan sälja till folk. Det är helt enkelt genialiskt!

Slutligen tillåter jag mig att vara lite vitsig:

Djävulens musik förmedlas bäst med horn.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/09/17 :  09:48:16  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
NewMount: Kan du lista ett par snygga hornisar?

Skulle vilja söka lite på nätet, men vet inte efter vad.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/17 :  11:52:54  Show Profile Send CC a Private Message
martinsson,
quote:
pink floyd, Bo Kaspers och the real group

Det var kanske inte riktigt den musiken som jag syftade på... Men jag måste erkänna att ett av mina häftigare upplevelser var med Pink Floyd för ca 15år sedan på Globen! Jag skulle aldrig försöka drömma om att påstå att jag är i närheten hemma utav den helhetsupplevelsen i bild & ljud som jag fick där!
Tyvärr så är inte "vanliga" rockkonerter i den klassen... I alla fall INTE på ljudsidan!


NewMount,
quote:
Tur att det finns olika åsikter på forumet, annars hade diskussionerna blivit torftiga

Håller med till 100%!

Måste erkänna att jag inte lyssnat på horn i hemmiljö seriöst och din beskrivning hur du upplever kan jag inte motsäga dig. Samt så är dina antaganden till varför horn är så ovanliga intressanta. Tror nog mest på alternativ 2... Efter att levt i lägenhet under många år och med dess begränsningar för hifi så...

Att sedan döma ut 5.1
Håller med dig
Men samtidigt så får ju hifi:n en uppsving i kölvattnet, vilket kan vara bra i dessa tider utav alla mediaupplevelser...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

varvet
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/09/17 :  12:32:58  Show Profile Send varvet a Private Message
JBL på 70 talet hade vad jag vet endast basreflexhögtalare. Infinity hade som du skriver slutna lådor. Jag har 4 st.JBL 4344 mk2 med en känslighet på 95 db per watt.som jag driver med 2 st Harman Kardon Citation 22. Denna kombination låter mycket bra och kan även spela så det låter som en livekonser med t.ex. Deep Purple när man så vill. Dessa lådor är stora och min hustru tycker att dom är mycket snygga. Varje låda väger 83 kg. Jag tycker att hårdrock och stora JBLare är en mycket bra kombination. Jag tycker även att oftast har hårdroch bra ljud men visst finns det skivor som låter skit som t. ex. vissa skivor med Meat Loaf. Lyssnar nu på Budgie och det låter i alla fall bra på mina stora JBL 4344 Mk2. Sammantaget tycker jag att ska man få bra ljud vid lyssnade av hårdrock så behövs stora högtalare som är lättdrivna och som drivs av kraftiga kraftiga förstärkare. En EQ kan även behövas för att rätta till en del inspelningar men i pricip tycker jag att det är fel att använda Eq för att ändra på dåliga inspelningar. Ett stort rum är alltid bra också.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/09/21 :  23:32:34  Show Profile Send NewMount a Private Message
Muse, här är några länkar till sidor med horn. Det finns inte så många äkta full-range-horn (t.ex. Klipsch Heritage-serien, Köchel), men desto fler back-loaded horn med bredbandselement från t.ex. Fostex och Lowther (direktverkande mellanregister och diskant samt hornladdad bas).

http://www.klipsch.com/product/list.aspx?line=1259&type=All
http://www.koechelhorn.de/
http://www.royaldevice.com/
http://www.avantgarde-acoustic.de/
http://www.tannoy.com/WestminsterRoyal
http://www.eckhorn.com/
http://www.thehornshoppe.com/
http://www.cd-konzert.de/loudspeaker.htm
http://www.cain-cain.com/audio/
http://www.audiotechnikgmbh.de/lowther/index.asp
http://www.beauhorn.com/pages/frame.html

Det finns hur många DIY-konstruktioner som helst:

http://fullrangedriver.com/
http://www.matthiasschuendler.de/horn.htm
http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-links.html

Varvet: Jag håller med om att det krävs lättdrivna högtalare och kraftiga förstärkare. Det låter som en motsägelse, men stämmer.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/27 :  11:14:19  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Accuphase integrerade förstärkare har tonkontrol.

Det är bara justera tills det låter okej.Givetvis kan man köra signalkällan oförstörd och lyssna på hifi också

Mvh Anders
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/27 :  12:31:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
den här länken http://www.audiotechnikgmbh.de/lowther/index.asp
hade vansinnigt mycket spännande saker (om man gillar Lowter)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/27 :  14:03:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har sedan länge lyssnat på JBL högtalare med horn och har väldigt svårt att tänka mig att sälja av dom. Jag köpte dom första högtalarna för 36 år sedan och som jag sedan har bytt mot ett par större slutna lådor. Dom senaste köpte jag 1973 och dom var aktivt delade från början. Idag har jag fått kona om basarna och jag bygger ut dom till 4-vägare med aktiv delning. Det fina med det här är att jag inte behöver några fantastiskt bra/dyra slutsteg för att det ska låta bra. Jag testade just idag ett antal närfältare bl.a. två från Genelec 8040 & 8050 + deras subwoofer som heter 7070. Det här låter ju väldigt bra, men så jämför man med deras stora 1038:or och då utan subwoofer. Den stora högtalaren (1038) som också är horn om änn inte JBL låter otroligt bra t.o.m. bättre än 8050 med subwoofer. Man kan säga att ljudet breder ut sig på ett helt annat sätt med stora hornhögtalare med 15":s basar. Jag kan konstatera att pop och jazz kan avnjutas med fördel genom ett par hornhögtalare medans klassiskmusik låter bättre med andra högtalare och då helst golvare + subwoofer. En subwoofer gör mycket för live känslan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/27 :  14:52:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vill bara påpeka att dagens musikinspelningar går oftast djupare ner i frekvens än det gjorde på 70-talet. Men trots allt lät det ju ändå bra. I.a.f om sådana som Pink Floyd och nåra fler.

Edited by - gcs on 2005/09/27 14:54:04
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000