HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inverted polarity??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/09/25 :  16:13:58  Show Profile Send sumo a Private Message
Hej!

Jag har denna funktion på min förförstärkare.
Är det någon som vet när det skall användas

//SUMO

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:10:51  Show Profile Send sumo a Private Message
Så ser det ut!!
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:27:16  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Vet inte vad det gör för skillnad men finns inte samma funktion på subbar? Fasvändning, ofta steglöst, 0-180 grader. Då är det väl för att trimma mot de vanliga högtalarna, sorry att jag inte kan ge svar, men de kanske ger någon tanke.

Stereo Audio
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:28:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Det handlar säker om en fasvändare. Du kan ju kolla om du spelar en skiva med sång i mitten. Vänd polaritet och sången kommer att hamna någon annanstanns men inte i mitten. Om dumhar en mono omkopplare så kan du höra att sången nästan försvinner.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:46:34  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Knappen gör samma sak som att byta + och - på högtalarkablarna. Beroende på högtalare och skiva så kommer du höra allt från ingen skillnad till en ganska markant försämring eller förbättring beroende på om skivan du spelar har korrekt eller inverterad fas. Jag har också en ML men jag hör väldigt sällan någon större skillnad...

Musiclover!
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:53:22  Show Profile Send sumo a Private Message
Tack för det svaret Lt Andersson.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:57:11  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Det var så lite så.

Musiclover!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:15:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är lite mer än så , vissa prylar kör med inverterad fas tex Accuphase

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:18:04  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Precis man kan använda funktionen om CD och stärkare inte har samma fas tex. Mycket vanligt på xlr-kontakter att man har europeisk eller amerikansk standard. Accuphase och ML kör lika.

Musiclover!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:34:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Knappen gör samma sak som att byta + och - på högtalarkablarna.
Ja det var väl egentligen det jag menade fast jag var ju kvar i förförstärkaren. Men jag håller inte med om att det blir en liten skillnad.... jag tycker att den blir jättestor. Annars tycker jag att det är väldigt sällan man råkar ut för fas fel mellan olika moderna apparater. Det här med att man i USA vände polaritet på XLR-kablar det tillhör nog en svunnen tid.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/09/26 :  03:58:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Påstår inte ML att möjligheten finns för att det blivit fasfel under inspelningsprocessen.
Jag har provat och inte upptäckt någon större skillnad rent generellt, dock i några fall.
Däremot kan det kanske vara idé att prova om man har en skiva som låter skumt.

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/26 :  08:59:16  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Knappen gör samma sak som att byta + och - på högtalarkablarna

Eh? Inte riktigt va? Det är ju polariteten mellan + & - på signalen som skiftas... Inte mellan signal o jord...

Så effekten bör ju knappast bli samma som att skifta plus o minus på kablaget till högtalarna...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/26 :  11:05:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Det handlar säker om en fasvändare. Du kan ju kolla om du spelar en skiva med sång i mitten. Vänd polaritet och sången kommer att hamna någon annanstanns men inte i mitten. Om dumhar en mono omkopplare så kan du höra att sången nästan försvinner.


Detta händer om man vänder på polerna på ena kanlaen, men inte på bägge samtidigt vilket en sån här polaritetsvändare gör.
Det finns en tråd som handlade om detta för inte så länge sedan.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40947&SearchTerms=absolut,fas

quote:
Eh? Inte riktigt va? Det är ju polariteten mellan + & - på signalen som skiftas... Inte mellan signal o jord...

Så effekten bör ju knappast bli samma som att skifta plus o minus på kablaget till högtalarna...



Effekten blir exakt densamma som om du skiftar poler på högtalarna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/09/26 11:06:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/26 :  11:36:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Effekten blir exakt densamma som om du skiftar poler på högtalarna.
Nja, det är inte riktigt säkert. På vissa högtalar/förstärkarkombinationer (single end-steg) kan man få utsläckning av andratondistorsion om man kopplar ihop på ena sättet och en distorsionsförvärring på det andra sättet. Ena sättet är rätt naturligtvis. Finns en artikel om detta: http://usuarios.uninet.com.br/~edelima/REASONS.htm

Ett specialfall kanske, men jag tycker det är värt att nämna.

Efter att man bestämt vilket som är rätt sätt att koppla kan man ju använda knappen och se om absoluta fasen gör skillnad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/26 :  15:33:42  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Effekten blir exakt densamma som om du skiftar poler på högtalarna.

Eh? Okej...
Då har jag missförstått hela grejen...

Det konstiga e att jag hörde när jag en gång hade vänt på polariteten till högtalarna (lät "konstigt") men har tidigare haft svårt att höra skillnad mellan polaritets skiften på Adcom spelaren jag hade en gång i tiden...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/26 :  17:58:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Även jag tycker som CC att det låter konstigt att det ska vara samma som att vända på polerna. Fast dom med fasändrare kan ju kolla det ganska lätt genom att kolla baskonen om den ändrar på sig.

En följdfråga:
Om vi har 2 produkter som är kopplade via XLR o den ena vänder på fasen internt. Gör det verkligen någon skillnad för signalen förstärks i vilket fall som. Produkt nr 2 som tar emot vet ju inte vilket som är rätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/09/26 :  22:22:15  Show Profile Send lennartj a Private Message
Fasomkopplaren gör precis samma sak som att skifta + och - på BÅDA högtalarna, fast det är bekvämare. Vad som är rätt eller fel i en given anläggning måste man lyssna sig fram till. Endast puristiska 2-mikrofoninspelningar är lönt att använda som testobjekt. Det fasläge som ger trovärdigast stereobild från flest inspelningar från olika bolag får man anta att är det rätta normalläget. (Det går nog att hitta någon testskiva med inspelade pulser som man kan kolla med oscilloskop efter varje enhet i anläggningen, om man har lust.) Inspelningar som låter bättre i det andra fasläget har sannolikt omvänd absolut fas och bör givetvis avnjutas i detta läge, lita på dina öron och märk dessa skivor så att du inte glömmer av att trycka på knappen. Multimikrofoninspelningar har i bästa fall rätt elektrisk fas på alla mikrofonerna, men sedan tillkommer akustisk fas med väg- (=tid- & fas-)skillnader, som jag inte har tillräckliga kunskaper att ta en initierad debatt om.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/27 :  09:20:49  Show Profile Send CC a Private Message
Hm? De e mycke me de elektriska...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000