HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton Ergo RC-L. 18Hz??????????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:57:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jorå det är vad jag menar.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:03:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok...blir kanske liite problem med grannarna då va?

Sen tycker jag inte att det stämmer riktigt, jag har hört många golvare med basar på tex 6,5 och 8 tum med ett ljudtryck och bas som räcker och blir över i vanliga vardagsrum. Men det var kanske inte så du menade? Menar du ner till 20 Hz har du kanske rätt, väldigt få högtalare spelar ju så lågt utan basstöd.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:24:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Matte: Jag tror att det ligger en del i det knoppen säger. Jag har hört flera system med dubbla sextummare där ljudet visserligen i vissa fall är riktigt bra med fint basstöd men jag har också hört trumset på riktigt... och ja vad ska man säga. Det är svårt att nå hela vägen liksom, med full dynamik och attack i anslagen. Det är bra mycket pulver i många instrument. Men det är klart jag har inte hört alla golvhögtalare, så egentligen vet jag inte

Sen har jag hört system med stooora högtalare. Tex. Mayros eller Ulfs. Mayros har jag hört ganska mycket och Ulfs bara en låt men det gav mersmak kan jag sägaMayro hade fyra tolvtummare totalt och Ulfs basar vet jag inte något om, bara att de lät/låter bra.

Och då är vi ändå inte inne på de stora system knoppen pratar om. Det skulle vara väldigt kul att höra ett system med stor elementyta och masssa kvalitativ effekt. Det kan nog få vem som helst att sluta med sitt hifiintresse

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/08/26 13:27:57
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:33:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo det stämmer säkert Jeppe men har man sin hifi-anläggning i ett normalstort vardagsrum, som de flesta av oss har, så är det svårt eller omöjligt att få plats till dessa stora klumpedunsar (och VAD säger ens fru/sambo??). Och bor man i hyreshus med grannar över, under, och brevid, ja då är man vräkt efter mindre en vecka i ett sådant sammanhang Man kan liksom inte bo med grannar (eller fru...) om man ska ha nära "liveljud" hemma...

Jag har aldrig hört så stora högtalare som tex Mayros tidigare Infinity men är ändå helt nöjd med bastryck och ljudtryck i mitt (inte jättestora) vardagsrum. Ska nog inte lyssna hos Mayro, då omdefinieras kanske min uppfattning om ljudtryck/bastryck!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/26 13:36:10
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/26 :  16:14:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns knappast några golvare som klarar att producera något ljudtryck vid 20Hz. Man måste ha en subwoofer för att det ska bli något rejält. Jag har själv ett par lådor med 15":are från JBL som ska ha ett Fs på 20Hz och det räcker ändå inte. Nu har jag också slavbasar(15")om gör att det blir ett maffigt ljud men det är svårt att mäta med brus. Det kan ju tänkas att jag har någorlunda bra nivå vid 20Hz men när jag testat med en subwoofer så blir det ännu bättre. Jag är allmänt skeptisk till tillverkarnas siffror .... 30Hz eller ofta ännu lägre. För att komma ner ännu lägre i frekvens bör man nu ha en eller flera subwoofers som kan smyga in lite försiktigt.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:17:53  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm.. eftersom jag startat denna lilla tråd får jag nu bringa LITE ordning här..

1 Man hör klart att tex ULF´s system lirar 20 Hz...

Är detta SÅÅÅ viktigt då?

Svaret är ett stort JA.. För kan systemen ge denna djupa bas med KVALITET så kan dom så enkelt arbeta med den bas som är 30 Hz osv..

Så detta innebär att grunden till ljudet uppåt ligger där. Vilket ingår sedan i total helhet såsom UPPLEVELSE...

Så bas som idag är så jäkla eftersatt anser jag vara det viktigaste av allt snudd på..

Tar man i stort sätt vilken burk över 5000 spänn så lirar dom rätt ok uppåt.. Vilken som helst.. Generellt sagt..

Men burkar som dessutom kan ge stöd till detta är snudd omöjliga att finna...

Inom bio finns bas i filmljudet som en kanongrej av vikt.. Inom stereo så skall allt bli litet o fnuttigt...

Konstigt är att INTE folk med sina djupt arbetande subbar sedan vid musiklyssning inte går i TAKET då dom hör skiten som produseras... Men det är lite ot kanske.. Men ändock ack så viktigt då man talar Hz neråt....

Bas är verkligen utrotningshotad tyvärr.....30 Hz kan jag bara inte leva med...Det utelämnar i stort sett 60 % av all rumsinfo tex.. I klassika verk osv.. Kyrkorgel blir rent trist med 30 Hz .. ja man kan göra listan hur lång som helst...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:29:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Visst är bra bas viktig, men enligt uppgift ligger ca 80 % av musiken i mellanregistret, så det är väl ändå viktigast?

60 % av rumsinfon går förlorad om ens högtalare bara går ner till 30 Hz??? Var har du fått den siffran ifrån?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/26 17:30:43
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:35:44  Show Profile Send mayro a Private Message
varifrån?? Matte76.- en del saker kan man bedömma själv också. och inte låta andra bedömma.. Enligt MIG går så mycket bort i medioker basåtergivning.. och då diskant o mellanreg ska spela rumsinfo...

Samt att gränsen ofta blir klart närmare "hardfi" då man då försöker skapa detta konslade rumsinfo med mellan o diskant som rumsinfobärare i huvudsak.......

Då man hör rumsinfo som jag talar om så vet man sedan vilken kompromiss man har vis 30 Hz... Den är INTE liten kan jag säga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:38:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, trodde du läst någonstans eftersom du skrev 60 %.

Visst är basen mellan 20 och 30 Hz viktig, men 99 % av marknadens högtalare kan inte spela denna bas helt enkelt (synd men så är det). Det innebär att man måste integrera med en eller fler subbar för att få dessa sista 10 Hz.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  18:25:51  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
men 99 % av marknadens högtalare kan inte spela denna bas helt enkelt (synd men så är det).


Detta fenomen igår i debatten om highend.. Man "försvarar" sina stativare o små golvare så hårt så det blir snudd så att en som tex jag blir en "fiende" på forum osv...

Sådant är rätt snurrigt. Menar så här. utrotningen av begreppet highend gör det MERA möjligt för industrin som produserar att kunna skita i kvaliten. Detta då det stora mängden inte ens vet det saknas viktig info i skivorna som görs.. Och cirkeln sluts då man sedan sitter snudd ensam i debatter sägande att man bör bevara kunskapen om VAD riktig highend är. Och försöka få behålla LITA av sättet att se sina egna grejor såsom dom bör. DVS jättekompromiser...

Fatta läget... Jag framför kritik mot stora Mirage M1ór i basen. FAST dom lirar till 25 Hz.. Och vid lite pådrag ger klart mer neråt...

Och jag sitter o LIDER av det fundament som ändå saknas... LITE mitt rumms fel. Men ändå....

TÄNK om alla satt som jag. Jag vet alla inte kan detta. Men om ändå alla satt i visste samt insåg dessa saker.. Då vore trycket på inspelningarna rent förödande. Vilket ÄVEN stativspelande fick glädje av.. En del inspelningar är ju rent döda redan vid stativarna nivåer...TYVÄRR...

Igen så fattar jag inte att hemmabiosnubbarna INTE far i taket. Dom alla vet ju vad basen innebär för film... Fattar noll av att man INTE inser detta då det gäller musik.. Eller sina frontares kapasitet...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/08/26 18:27:49
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/26 :  18:43:40  Show Profile Send Haakan a Private Message
matte...jag tror du måste åka och lyssna på en riktig anläggning...då kommer din syn förändras...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  18:50:12  Show Profile Send mayro a Private Message
bra sagt Haakan...
Tror även jag Matte76 har ett som tyvärr dom flesta stort handikap. Man har inte hört själva den otroliga skillnad det är mellan riktiga system och dom lite mindre..

Dom mindre kan LÅTA bra.. Det är INTE det jag menar.. Men SKILLNADEN är rätt markant för att utrycka sig försiktigt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:00:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
jao har man en ggn hört ett riktigt system spela riktigt högt "distfritt" inser man vilket handikapp 2st 6,5"are har...

jag skulle verkligen vilja lyssna hos exvis studioblue eller gärna nåt ännu värre...var det nu finns

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:14:17  Show Profile Send mayro a Private Message
men som tråden nog visat .. cantonen är INTE riktiga 18 Hzáre i varje fall... Och detta var ju frågan. För detta fann jag rejält förvånande. Samt orealistiskt..

Sedan hur dom låter är ju inte frågan alls. Dom låter säkert mäktigt samt bra för sina ägare... Men 18 Hz är väldigt väldigkt låga bastoner. Som mina erfarenheter säger man INTE får för 7-8 tusen i varje fall...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/08/26 :  20:10:27  Show Profile Send matså a Private Message
Är ju inte så där jättemånga högtalare utan sub, som går ner till 20 hz precis. Och RCL kostade väl närheten av 20 000 kr i nypris, eller har jag fel?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/08/26 :  20:26:48  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Nej, du har rätt. När de kom var priset ungefär 20 000:- på RC-L, och det ansåg Hifi-tidningarna var prisvärt.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/08/26 :  20:53:06  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mayro skrev:

"1 Man hör klart att tex ULF´s system lirar 20 Hz..."

Under vilka betingelser och vad spelades?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:03:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Haakan & Mayro: Ett "riktigt" system har jag hemma! Men jag förstår hur ni menar, i mitt vardagsrum hade det dock inte fått plats, där finns nämligen soffor, tv, bokhyllor, matta etc. Detta är nog inget unikt för mig!

Mayro: Du var ju nära att köpa Phonar P40, knappast en "riktig" högtalare enligt din definition, det är ju bara en liten liten golvare...

Skulle jag ha det ni kallar "riktigt" system skulle jag varit tvungen att ha ett dedikerat lyssningsrum, stort som attan! Dock är jag riktigt nöjd med det system jag har nu, mycket välljudande och ganska "stort" ljud (typiskt för Vienna Acoustics f.ö) med bra tryck i mitt rum.

Haakan: Vilka högtalare och stärkare har du?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/26 21:07:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:17:01  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro skrev:

"1 Man hör klart att tex ULF´s system lirar 20 Hz..."

Under vilka betingelser och vad spelades?


Betingelser??? Man spelar musik självklart.. Sedan ÄR just ULF´s system även mätt av Johan Lindroos till att det verkligen även spelar 20 Hz.. Så ingen tvekan där...

"Betingelser" fattar jag tyvärr inte vad du menar med direkt...


Matte76.

Att ha högisar som spelar djupt med kanonljud kräver inte så stort utrymme som man kanske tror. IOFS så bör man ha en 20 kvadrat i alla fall...

Ett par Dvorak ifrån Audio Artistry spelar 20 Hz till exempel.. Tyvärr krävs två slutsteg då. Men sådant får man ju vara beredd på...

Men matte. Ta en resa hit bara så får du ett hum om vad man talar om då basen INTE duger fast dom flesta förmodligen skulle anse totalt annat. Då dom är vana med klart mindre i djup o mängd..

Sen besöker du tex grabbarna som bygger sina dipolbasar som går ner till dessa 20 Hz.. Sedan vet du hur viktiga Hz det är för musikupplevelsen...ÄVEN om mina går rätt djupt.. Så kommer du direkt finna kritik mot mina nuvarande Mirage.. Och då är dessa rätt häftiga ändå mot en "vanlig liten" golvare....

För övrigt så tycker jag väldigt mycket om att debatera med dig matte76.. detta för du verkligen är en nyfiken person... Och jag är KLART impad av ditt tålamog trotts alla byten osv. En dag finner du ditt nirvana... Men som tidigare flera ggr påtalats. Du bör ta dig tid o resa till några o lyssna lite så du får MER inputt...

Att få större erfarenhet gör misstagen mer sällsynta. Och därmed är ens hifiliv mer rikt då pengarna går mer "rätt" direkt..

Du vet du är välkommen när du vill...Som alla alltid är självklart...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:27:43  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
"Betingelser??? Man spelar musik självklart.. Sedan ÄR just ULF´s system även mätt av Johan Lindroos till att det verkligen även spelar 20 Hz.. Så ingen tvekan där...

"Betingelser" fattar jag tyvärr inte vad du menar med direkt..."

Jo man kan alltid mäta sig fram till att ett system spelar 20 Hz. Musik spelar oftast inte ner till 20 Hz, och i de allra flesta fall så har 20 Hz toner sina övertoner. Det finns vetenskapliga studier som visar att man ta bort info under 40-50 Hz från musik utan att det "hörs" (dock känns det). De övertoner som hörs maskerar hörbarheten av de lägre.

Därför frågade jag under vilka betingelser och vilken musik som spelades.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:32:28  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag måste erkänna jag ändå inte förstår hur du menar.. Tar bort övertoner osv

Om man spelar musik där det går ner i 20 Hz... Menar du då det inte hörs

Klassika inspelningar tex... Subtoner på elektronisk musik... ej sönder mixat med ej söderkomprimerat osv osv...

Menar du det INTE finns 20 Hz toner där...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:48:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kul att det finns fler som inser vikten av riktig lågbas...

Jag har svårt att leva utan högtalare som går ned till 20Hz, jag har gjort det endast under kortare perioder de senaste 30 åren så jag har rätt stor erfarenhet av detta också.

quote:
Jo man kan alltid mäta sig fram till att ett system spelar 20 Hz. Musik spelar oftast inte ner till 20 Hz, och i de allra flesta fall så har 20 Hz toner sina övertoner. Det finns vetenskapliga studier som visar att man ta bort info under 40-50 Hz från musik utan att det "hörs" (dock känns det). De övertoner som hörs maskerar hörbarheten av de lägre.

Därför frågade jag under vilka betingelser och vilken musik som spelades.



Det är väldigt lätt att höra om systemet spelar nedåt 20Hz om man är van! Jag har i mitt nuvarande system ett inkopplingsbart 1:a ordningens HP-filter vid 25 Hz och på de allra flesta skivor hörs det skillnad, snacket om att det inte finns någon information under 30Hz köper jag inte alls!!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:51:26  Show Profile Send mayro a Private Message
Men matte..

Nästa gång du byter.. Sätt upp ett BESTÄMT nedre tillåtet Hz vid 25 Hz... DÅ har du en del finfina burkar som ger dig en kanonupplevelse neråt.
Och var noga med att det ÄR riktigt uppmätt till en rak väg till 25 Hz... Då finns det kvar även därunder också.. fast fallande så klart.. Ocj inte som dessa canton där det säkert lirar 25 Hz.. Men sedan fallande rätt kraftigt troligen...

Men sen har dom massa elektronik som puttar o grejar osv.. Troligen är det inte direkt highendbas dom levererar.. Så köp i så fall en högis med EGNA värden UTAN trixande en fin djupbas...

Hmm. blev rörigt detta. Men tror du förstår HUR jag menar i alla fall.. Så erfaren vet jag du är efter alla grejor du haft hemmavid numera ju...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/08/26 :  21:57:24  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Nej jag menar inte att de inte finns. Det är mycket tydligt att man kan märka av en avsaknad av frekvenser ända ner till 5-6 Hz genom taktila effekter. Dessa känslor märks av i hela kroppen upp till 30 Hz. Knoppen visar ju tydligt med kurvorna hur känsligheten faller av mot lägre frekvenser. Psykoakustiskt, när man spelar musik, så hör man mer övertonerna till de lägre frekvenserna, medans de lägre bidrar till realism och känsla (hela kroppen lyssnar).

Det finns en studie i Lund där man skar av redan vid 70 Hz och musikspelande och 9/10 personer hörde ingen skillnad (hörlurar). Om man extrapolerar detta till kurvorna och spelandes musik så blir frekvenser under 30 Hz (mer än en oktav lägre än 70 Hz) förmodligen mycket mer maskerade av övertonerna.

Jag har själv testat toner med hörlurar ner till 20 Hz, och runt 20 Hz är det mest dist som hörs vid höga SPL. Med högtalare har jag också lyssnat, men det var mest fönster, dörrar och väggar som hördes vid 20 Hz (8 x 9-tums ATC-basar i slitsade basreflex, systemet är fö visat här)
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:00:13  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
hmm länken funka ej, men sökning på ATC borde väl hitta den...
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000