Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 23:58:53
|
Har du kollat på HFLS1-kitet Haakan ? Jag tycker det är bra att det finns en enkelt alternativ, för den som inte vill handla grejer från olika ställen, eller vill köpa utanför sverige.
Denna Micke har jag inte hört talas om, så det kan jag inte uttala mig om. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 01:42:33
|
zalve jo hfls-1 kitet är ju prisvärt från dom absolut! kul initiativ också...men jag menade löselement förstås |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
SoulManager
Member
91 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 07:47:03
|
Hej igen, och tack till alla er som orkat fortsätta förbarma er över mina frågor.
Det är många funderingar som snurrar runt så sakteliga och alltjämt är materialvalet ett av de viktigaste. Efter att ha studerat faneringstråden som någon länkade till så verkar det onekligen inte för brutalsvårt. Så kanske är jag nu tillbaka i MDF och då med tanke på dels det lägre priset och dels att detta är mitt första DIY-projekt vad gäller högtalare. Materialvalsfrågan kanske jag kan lämna lite åt nästa projekt om det känns aktuellt, och framförallt om fanéringen går bra eller inte.
Att som någon skrev, köpa färdigfanerad MDF, skapar nog dessvärre bara ett merjobb i att behöva dölja fogarna, men tack ändå!
Kan ni rekommendera någon träleverantör som kan och är BRA på att leverera färdigskuren fanér, gärna tom måttskuren.
Det var ju kul att HifiKit tagit fram ett HFLS1-kit. Frågan är bara hur prisvärda de är och vilket av dem som är mest EPK så att säga. Vad mera exakt är det som skiljer dem åt? Jag tror det var RODA som tipsade att det kanske inte var värt att lägga mer än c a 1000kr på delningsfilter per par. Vad säger ni andra om det?
En annan fundering som dykt upp är detta med stagningen. Någon tipsade om ett kraftigare stag med hål i. Hur beräknar jag det i förhållande till lådvolym egentligen? Var i djupled skulle ni sätta staget? I längd med t ex basreflexröret (har sett längder på 18cm)?
mvh Johan |
"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."
[Max Frisch] |
Edited by - SoulManager on 2005/08/25 08:21:29 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 07:57:59
|
Hej Soulmanager!
Kul att HFLS1 inspirerar, men dina frågor om materialval och stag handlar egentligen om att inte bygga HFLS1. HFLS1 är den högtalaren som vi med gemensamma krafter tog fram för ett tag sedan och inget annat. Andra material, baffelutformningar, lådlutningar, internstagning,.... gör att det inte är en HFLS1 längre. En analogi vore att byta kaross på en bil eller att montera annan hjulupphängning. Det blir en rejäl hot rod men mycket svårt att uttala sig om den klarar kurvor bättre än orginalbilen som ju i HFLS1's fall redan är specialdesignad med ett specifikt syfte.
Nog sagt om det, det skall bli roligt att läsa om din framfart och se var du hamnar.
Lycka till! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 08:19:55
|
Vad gäller delningsfilter så har jag bara provat att byta ut elektrolytkondensatorer (47 uF) (i mitt första egenbyggda par) till Ljudias polypropylen (Mundorf 47 uF). Det tog ett antal timmar innan kondensatorerna var inspelade, så först var jag besviken på dem. Men det blev en enorm skillnad efter ett tag!! Som att ta bort en filt som täckt elementen. Efter det försökte jag undersöka varför och jag fick en enkel förklaring att elektrolytkondensatorer bara fungerar "åt ena hållet" medan en elektrisk signal kan passera åt båda hållen i en polypropylen. Du tar alltså bort "halva ljudinformationen" med elektrolyter. Rätta mig här om jag har fel!! Eller komplettera gärna, det är bara vad jag har hört! Spolar och motstånd har jag inte hunnit experinentera med än, så det får andra svara på...
En annan sak som talar för att fanera MDF istället för att köra stavlimmat är att du kan spackla MDF:en innan du fanerar för att få perfekta skarvar. Kör du stavlimmat måste alla mått vara väldigt exakta!! Samt att du måste vara extra nogrann vid monteringen...
Staget som jag nämde innan skall sitta i samma plan som baffeln och bakstycket precis mitt mellan dem i djupled. Staget kan du med fördel göra i samma material som resten av lådan. Däremot kommer du behöva göra lådan något djupare. Räkna med 1/3 av godstjockleken, ex: 18 mm MDF => lådan blir 6 mm djupare. Basreflexröret kan du med fördel fästa i detta stag också (i ett av hålen). Försök göra så pass många hål med samma diameter som basreflexportens YD (för enkelhetens skull) att 1/3 av volymen försvinner. Gör även avrundningar i hålen (på fram och baksida) på samma sätt som på sidan av baffeln (för att underlätta luftflödet)
Volym för ett x antal hål: x * 3,14159*(YD/2)*(YD/2)*Godstjocklek
Volym för staget innan montering = längd * djup * höjd och därefter får du beräkna hur många hål du skall ha för att 1/3 av volymen skall återstå.
MVH / Petter |
|
|
SoulManager
Member
91 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 08:21:07
|
Hej Pac och tack för ditt svar!
Så har jag inte grunnat på min projektering, men du har ju givetvis helt rätt. Att det som det kanske kan bli handlar om en HFLS1-klon eller kanske något sådant.
Kanske har jag också gått lite vilse bland alla HFLS1-trådar där olika speciallösningar har presenterats, diskussioner om stagningar, andra materialval etc, men i sammanhanget är jag ju knappast ensam om att välja att göra en HFLS1-klin/pip eller vad vi nu kan tala om.
Men å andra sidan det var ju därför jag också valde att starta enna tråd för att få höra lite mera konkreta tankar/åsikter om och kring mina funderingar i förhållande till ursprungsritningen.
mvh Johan
EDIT : Såg inte att Petter hunnit svara! Tack för förtydligande beträffande stag/baffel och lådvolymkalkyl. Skulle du fräsa ett litet spår att fästa staget/innerbaffeln i? Vilken skillnad gör olika diameter på hålen? Behöver hålen vara jämnfördelade över ytan?
|
"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."
[Max Frisch] |
Edited by - SoulManager on 2005/08/25 09:22:31 |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 11:25:58
|
Oops, sorry, lite krasst uttryckt kanske. Ändrade det. Men, faktum kvarstår: det går att komma undan lite billigare om delar hämtas från t.ex. Holland. Rekommanderade Rolph för att han alltid har snabba leveranser och ger mycket bra service. Nog om det. Kostnadsläge, eller prisläge, är så diffusa begrepp så de är nog svåra hitta några ursprungsfaktorer, och isåfall troligen mångfacetterade, till.
Deras prisläge, precis som vem som helst annars, parerar den vinst de vill göra på sina produkter. Kan de inte komma under de priser de har nu är det bara att beklaga.
Sorry för OT.
Mvh Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 12:51:03
|
- Skulle du fräsa ett litet spår att fästa staget/innerbaffeln i? Näe, fräsa spår kommer inte göra saken märkbart bättre, det blir bara krångligt. Satsa istället på rikligt med lim samt et par skruv per sida. Glöm inte att rugga upp MDF:en med grovt (40-60) sandpapper innan limning!! Detta gäller för övrigt alla skarvar då MDF har en glatt yta.
Vilken skillnad gör olika diameter på hålen? Behöver hålen vara jämnfördelade över ytan?
Små hål => mycket borrande Storleken spelar inte så specielt stor roll, dock skall de inte vara för små. Dessa hål är bara till för att luften skall kunna passera utan att bromsas (vilket de gör i små hål). För att få hålens storlek skulle du kunna ta lådans innerbredd, dela den med tre och dra bort 1,5 cm. Då får du diametern på hålet.
Dessa hål skall du sedan ha i ett symmetriskt rutnät över hela staget. Tre i bredd och det antal som får plats på höjden. Satsa på ca 1,5 cm mellan hålen och 0,75 cm in till väggen så blir det nog bra!
Lycka till
|
|
|
kryddstek
Member
144 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 15:24:29
|
PetterPettersson: Är också o planerings stadiet av att bygga Hfls-1 och har klurat lite på att slänga in ett stag, men mest för att fästa röret i båda ändarna. Se tråden Hfls-1 stag. (funderar nu på större stag)
Nu min fråga, är det en tumregel att ta bort just 1/3 av stagets volym? Luft-flöde kontra stabilitet. Eller har jag missuppfattat allt?
Tänker inte ha filtret i lådan, någon som är bra på att uppskatta volymen på filtret. Känns som om jag tar bortfiltret så torde volymen blir samma med ett stag.
Om det inte är så att ett stag påverkar volymen mer/anurlunda än sin egen massa.
Edit: tilläger
Enligt mina berärkingar med röret något avfasat runt kanterna på både baksidan och staget skulle det bli ett mellanrum på 22mm mellan bas och stag. Skulle man kunna dra nytta av detta genom att lägga rätt så hårt gumma mellan bas och stag. Varför: Elementet blir "avkopplat" på mer ställen än baffeln och vibrationerna från den skulle effiktivare kunna bekämpas. Har för mig en gammal audiofil pratade om någon liknande lösning. Någon som sett detta "på riktigt"
MVH Tobias |
Edited by - kryddstek on 2005/08/25 15:47:29 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 17:57:26
|
Kryddstek:
1/3 höftade jag på. Nu har jag gjort exakta beräkningar på stagets volym och det visade sig att 1/2 av stagens volym försvinner och hålen är 71 mm i diameter och det borras 8 hål i staget. De tre översta hålen får göras några mm mindre för att få plats. Lådan skall då göras 9 mm djupare.
Tar du ut filtret ur lådan förändras lådans avstämning max en Hz, det gör alltså inget. Det finns dessutom forummedlemmar som byggt med filtret utanför och de har inte klagat...
Stagen jag förklarat ser ut som nedan, fast 2*4 hål och att staget skall gå i samma plan som baffeln och inte som på bilden!
Jag har aldrig hör talas om att stabilisera basen i bakkant. Det borde i alla fall inte göra någon skada men jag tror inte det skulle göran någon hörbar skillnad då baffeln är så pass smal. Hade baffeln varit dubbelt så bred hade nog resonanser kunnat minskas med denna metod. Alltså, om jag var du skulle jag låta det vara pga mer arbete än nytta
MVH / Petter |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 09:19:13
|
Oj ursäkta så mycket, den var så fin och pedagogisk så jag var tvungen Jag hade laddat ned den tidigare och glömde vem upphovsmanner var. |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 09:56:10
|
Det är bra att ange källhänvisningar om man lånar bilder... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 10:24:22
|
Det var det som var kruxet, jag hade sparat bilden som stag.jpg När jag sedan sökte på "stag" och liknande för att få reda på upphovsmannen lyckades jag inte hitta på den igen Så jag tänkte att eftersom det inte är i kommersiellt syfte så borde det vara ok...Men en liten kommentar om att bilden var lånad hade nog varit på sin plats |
|
|
SoulManager
Member
91 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 10:45:35
|
Hej igen, och tack för alla utförliga svar och hjälp på traven!
Vad påverkar stagets tjocklek egentligen? Eller rättare sagt, finns det något att vinna på att staga med t ex 25mm MDF jämfört med 19mm MDF. Lådan kommer som det verkar nu byggas i 19mm MDF.
Kommer basreflexportens placering att göra någon skillnad om den nu istället monteras i linje med något av de hål som blir i staget?
Ett annat "problem" av mera praktiskt natur ser jag i detta med dämpningsmaterial. Lådan kommer ju fodras med Bitumen eller motsvarande, men dämpullen som jag förstått kan behöva justeras. Hur mycket eller lite bör jag lägga in bakom staget, som sedan alltså kommer att bli ganska fast där.
mvh Johan
Edit: Har nu tittat på audiocomponents.nl och måste säga att det var snabbt och trevligt svar från Rolph och trevliga priser. Kruxet verkar bara vara det att frakten äter upp hela besparingen (jämfört med HifiKit) om man är ensam om beställningen. Däremot borde ju ett gruppköp löna sig vilken dag i veckan som helst. |
"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."
[Max Frisch] |
Edited by - SoulManager on 2005/08/26 10:51:11 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 11:00:10
|
Att ha ett tjockare stag kommer inte hjälpa. Staget utsätts inte för tryckförändringar på samma sätt som än vägg samt har inget vibrerande element som en baffel. Jag tog 19 mm på staget för att du skulle slippa köpa ännu en skiva :-) Däremot får inte staget vara FÖR klent, typ 10-12 mm.
Basportens plavering bör du inte ändra på för att det skall vara ett visst avstånd till intilliggande väggar och eller top/botten för att turbulensen kring röret inte blir för stor. Jag hade gjort staget först, sedan kollat var basröret skulle ha passerat och sågat bort det med en sticksåg. Detta lilla kirurgiska ingrepp kommer inte att ändra stagets stabilicerande förmåga nämnvärt.
Du kommer lätt få igenom handen eller en tång genom staget efter montering om du tar bort baselementet. Så det är inga problem att justera i efterhand :-)
|
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 13:55:01
|
Jag byggde med 26mm:s stavlimmad bokskiva och har inte gjort någon mätning på dessa. Men om någon vänlig själ skulle vilja ställa upp med mätning är jag tacksam. Jag bor i Gävle
Mvh // Nygga |
Mvh Nygga
Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740 |
|
|
Topic |
|