HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baslåda (Dayton titanic + plateamp)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/11 :  10:25:34  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Efter att ha flyttat till nytt hus märkte jag att min gamla subbas måste jobba ganska hårt i mitt nya vardagsrum (rektangulärt med stor öppning på höger sidan och ca 64m^2 yta). Min gamla Qln 12´a presterade väldigt väl i mitt gamla 30m^2 vardagsrum med nu hänger den inte riktigt med. Så efter att ha bestämt mig för att bygga nytt upptäckte jag gruppköpet här på forumet och beställde en Dayton titanic 12" mkIII tillsammans med PE 250W plate amp.

Lyssningsvolymen är relativt låg. Jag passerar aldrig -20dB på min förstärkare och det är lagom högt med mina 90dB/W högtalare. Mitt mål med bygget är att få samma kvalitet på basen som jag hade med min förra låda i mitt förra vardagsrum. Användningsområdet är uteslutande film. Jag har inte en aning om vilket ljudtrycksbehov jag har, och inte heller hur långt jag vill att den ska gå eftersom jag bara ägt en enda subwoofer.

Efter att ha spenderat sista veckorna med att läsa på i stort sett allt jag kan hitta i ämnet så har jag kommit fram till följande WinISD projekt:

http://staerlor.dyndns.org/hardseq/

Lådan kommer troligtvis att bli en kopia av Ariel Acoustic SW12 woofer. Mest för att den ser relativt välstagad ut men även för att jag behöver i stort sett de dimensionerna på lådan för att få plats med röret på 55cm.

http://www.aerialacoustics.com/Aerial/Products/SW12/Large/SW12-8.jpg

Såhär långt kan jag komma själv. Men, nu skulle jag behöva hjälp med att titta på WinISD´s kurvor och få veta om jag har missat någonting eller om någonting är mindre lyckat och kanske till och med hur man förbättre det.
Tackar i förväg

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/11 :  11:36:28  Show Profile Send linnar a Private Message

Övesta länken är fel...

Välbyggd låda i den andra länken.
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/11 :  11:46:15  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Nu funkar första länken. Tydligen stängdes den hosta´ande datorn ner pga åska.
Linnar: Du får jättegärna (och då menar jag JÄTTE) titta på mitt projekt. Du verkar sitta inne med en hel del kunskap i ämnet.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:01:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag skulle köra slutet med denna! nästan full rulle ner till 20hz i ca 100L lådda (med rumsstöd inräknat)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:02:01  Show Profile Send linnar a Private Message

Nu fungerar länken.
Men jag kan inte öppna det formatet som filen är i.

Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:44:44  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Linnar: Formatet är WinISD. Jag vet inte om det gör någon skillnad att det är WinISD Pro (alfa) som använts. Den versionen är överlägsen att arbeta med eftersom den även hanterar olika former av filter.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:45:27  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Haakan: Stämmer bra. Man kan tom sätta avstämningsfrekvensen vid 18hz om man bygger lådan så att porten bara får plats i den.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/11 :  22:39:07  Show Profile Send linnar a Private Message
Uuups...
Jag har sega råttor i kolan!

Jag var inne på helt andra tankar.

Skall kolla filen senare, skall lägga mi...zzzZZZZ...

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/07/11 :  23:53:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Du vet säkert bäst själv, men har inte du(vi) beställt 15-tummare?

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/12 :  00:32:03  Show Profile Send Hardseq a Private Message
lucifer: Från början låg min beställning på 15 tummaren. Men efter (ännu fler) simuleringar kom jag fram till att jag inte hade tillräckligt med rum eller effekt för att få en 15 tummare optimal. I sista sekunden bytte jag då till 12 tummaren.. And here I am..

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:28:52  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Linnar: Fick du någon möjlighet att titta på mitt projekt? Byggdags börjar närma sig och jag är fortfarande osäker på om jag missat nåt eller ej.

Edit: Naturligtvis får andra också kommentera :p

Edit 2: Haakan , med en 100liters sluten låda får jag -3db vid 40Hz vilket är helt oacceptabelt då jag troligtvis får minimalt med rumsstöd. (Samt -12db@20Hz).

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?

Edited by - Hardseq on 2005/08/25 17:42:24
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/25 :  19:28:06  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Tips:

Dayton Titanic 12" MkIII får bra data i en reflexlåda på 134 Liter.

Spikrak frekvensgång till 30 Hz och - 3 dB vid 21-22 Hz.

Elementet skall då placeras på 2/3:dje dels höjd och porten på 10 cm från botten av lådan.

Storlek (innermått) 96,5 x 37,3 x 37,23 cm^3 med portstorlek = 10 cm innerdia. x 28 cm lång.


Björn

Gignos
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/25 :  19:31:23  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Gignos: Vart har du avstämt lådan och varför just den frekvensen? Hur vet du att det är 2/3 som gäller för elementet och 10cm från botten? Jag har inte sett någon teori om placeringar för elementet och är jättenyfiken på dessa siffrorna?

Hoppas det är ok att jag bombarderar dig med lite frågor då min kunskap är bra mycket mindre är mitt sug efter densamma :)


Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/25 :  19:46:39  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Jag kollar alltid akustiken i lådorna, även för reflexlådor som normalt är nästan tomma på dämpmaterial.

Allt rippel som kan uppkomma dimensionerar jag då bort.

Transientoptimerar lådan via akustiska impedansen och ser till att rätt Q med bra amplitudnivå för densamma bromsar konen korrekt vid Fb.

Denna metod är magnituder noggrannare än WinISD som missar allt akustikt i lådan som placering av element och port osv.

PM:a din mailadress till mig så skickar jag simulationen och får svar på dina frågor.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/25 :  19:48:00  Show Profile Send Haakan a Private Message
ju längre ner du placerar port å element desto större blir rumsstödet samt annorlunda frekvenskurva...men hur man räknar på det vettefan

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/25 :  19:51:53  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Gignos: Intressant. Jag förstod nästan ingenting av det, men intressant iaf. Jag får läsa på mer. PM skickar iaf.


Haakan: Ingen har sagt att det ska vara lätt :)

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/25 :  20:28:45  Show Profile Send linnar a Private Message

Gignos teoretiska fakta är en utgångspunkt. Som vanligt får man
testa fram sig tills man blir nöjd. I övrigt har jag fått fram ungefär
samma fakta utom vart grjerna skall placeras.

Det är inte alltid, kanske aldrig, teorin kan avgöra var och ens
smak.

Det är som med kärringar, dom är till besvär men man klarar sig inte
utan dem.

Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/25 :  21:03:27  Show Profile Send Hardseq a Private Message
linnar: Jag lär mig gärna teorin, och förhoppnignsvis så hjälper mig kurserna i system och transformer jag läst tidigare på högskola. Jag har haft en del nytta av den redan när det gäller att förstå överföringsfunktioner och så vidare. Tyvärr så är det otroligt mycket teori bakom högtalarbygge och det verkar som att det bara dyker upp mer och mer desto mer man lyckas förstå.
Avsett vilket: 130liter och avstämd till 20Hz verkar vara vad WinISD rekommenderar själv, och det känns ju tryggt att Gignos kommer fram till detsamma :)
Någon som har någon länk som diskuterar placeringen av elementet samt porten i lådan samt dess effekter? Vidare funderar jag lite på Nouisains emipiriska försök med att lägga dämpning även i portade lådor. Tydligen fick han en "30% ökning av volymen" på detta sätt. Kommentarer?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/25 :  21:16:26  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har nu räknat med WinISD beta.
Den som jag laddat ner räknar inte rätt!
Eller så har jag matat in fel siffror.
Man måste mata in allt manuellt.
Skall försöka igen senare.


Hardseq:
Jag dämpar alltid lådor!
Även om "de lärde" säger annat.

Jo, teoretikerna försöker impa på varandra.
Det behövs inte så mycket teori. En fingervisning
får man genom simuleringsprogram. Sedan kan man
testa med det ena och andra tills man själv är nöjd.

Har sett konstruktioner som inte borde fungera men
låter fantastiskt.



Edited by - linnar on 2005/08/25 21:21:20
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/25 :  22:43:23  Show Profile Send Hardseq a Private Message
linnar: För mig funkar det med 0.50a7 iaf.
Om den länken strular så testa med någonting i stil med:
130liter, avstämd till 19.5Hz, en styck 10.21cm port som är 40.85cm lång. Driv allt med 270W och lägg in det filtret som sitter i plateamp´en (dvs ett högpassfilter modell butterworth (n=2, fc=18Hz, okänt Q (jag kör med Q=1)). Jag tycker att simuleringen ser ganska bra ut, men alla kommentarer tas emot med glädje. Speciellt sånt som inte WinISD nämner någonting om, såsom placeringen av port&element eller fyllning med dämpmaterial eller någon av de andra tusen grejerna jag inte känner till...

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/26 :  08:08:07  Show Profile Send linnar a Private Message

Hardseq:
jag är på jobbet nu så jag kan inte se vad för version jag
laddat ner. Den kan inte importera filen du lagt ut med ditt
elements data. Jag måste mata in det för hand, uurk.
Jag får en kurva som stämmer med det som Gignos beskriver med den
skillnaden att min kurva får en kraftig topp innan den faller.
Precis som det blir med ett extremt högt Q-värde.
Skall kolla vad jag matat in i helgen.

Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/27 :  09:26:13  Show Profile Send Hardseq a Private Message
linnar: Den kraftiga toppen du nämner, är det den som ligger vid runt 20-25hz och beror på lådans storlek?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000