Author |
Topic |
SoulManager
Member
91 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 06:59:32
|
Hej Formuvänner,
Då ska jag börja projektera bygget av ett par HFLS-1:or och skulle behöva bolla lite tankar och några handfasta råd.
För det första tänkte jag bygga lådorna i stavlimmad ekskiva, c a 19mm eller så tunnt det nu går. Sidorna tänkte jag eventuellt laxa ihop för att få snyggare kanter. Finns det några nackdelar med detta förfarande? T ex resonanser etc?
För det andra : Om det inte finns så tunn ekskivam vad bör jag tänka på om jag väljer att bygga i tjockare material?
För det tredje : komponenter till filter. Var köper jag dessa, vilka komponenter ska jag leta efter? Känns som att det är värt att satsa på "finfilter". Hur är ELFA:s sortiment? Någon som kan rekommendera någon specifik uppsättning/märke etc? Jag har sett att komponenterna verkar graderas t ex efter tillåten varians +/- X% eller t ex V-tålighet etc.
Jag är verkligen usel på elektronik och komponenter, men vill lära mig mera.
För det fjärde : Bitumen, var hittar jag det?
Sist men inte minst hör jag gärna era tankar kring byggförfarande etc.
mvh Johan |
"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."
[Max Frisch] |
|
kutte
Member
95 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 09:05:11
|
Kolla in senaste Hifi Kit katalogen, där kan du handla komponenterna. Bitumen kan du köpa hos Mekonomen, Biltema, och Hifi Kit. Gör en sökning på forumet då hittar du en himla massa om HFLS-1.
Hälsningar Kutte ha det gött. |
Den som inget frågar får heller inget veta! |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 10:19:46
|
Svar: Ja, det kommer bli skillnader i resonans om du byter ut MDF mot stavlimmad Ek. Använd MDF istället, som i byggbeskrivningen, samt köp ek-fanér istället. Det kommer bli lättare att bygga och du kommer med stor sannolikhet få ett bättre resultat.
Varför envisas så många nybörjarbyggare med att mot bättre vetande byta ut material i en mycket fin byggsats? Om du ändå tänker bränna såpass mycket pengar på att bygga ett par högtalare, varför inte bara gå in på närmaste byggbutik och måttbeställa MDF? Övergår mitt förstånd.
Vet inte ens om jag orkar önska dig lycka till. Tänk om, gör rätt.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
SoulManager
Member
91 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 10:40:26
|
Swede! Tack för den onödiga idiotförklaringen! =(
Jag trodde detta forum var till för att ställa frågor, och bolla ideer, både stora som små.
Syftet med stavlimmad ek var att jag skulle slippa hålla på och fanera, vilket är något jag inte kan eller har verktyg till - och som faktiskt verkar svårt att få bra. Men om ljudskillnaden är markant så är vi givetvis tillbaka till MDF igen.
Vad är det som gör ljudskillnaden mellan stavlimmad skiva och MDF?
"Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större."? |
"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."
[Max Frisch] |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 12:30:48
|
Materialets densitet och fiberstruktur påverkar dess resonansfrekvens och inre dämpning.
Smäll mig på fingrarna om jag ljuger!
SoulManager: Absolut ska idéer och frågor bollas fritt, det tror jag alla är överens om. Jag tror också att många är överens om att det i längden blir ganska trist att frekventera ett forum där samma frågor ställs om och om igen. Mao: Testa forumets egen sökfunktion och läs igenom de 86 Teknik&DIY-trådar som innehåller "hfls-1" innan du börjar ställa frågor om en av världens mest väldokumenterade högtalare. Jag kan nog sträcka mig till att klämma ut ett litet "lycka till"! |
Militant cyklist. |
|
|
uffe2
Member
158 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 13:31:39
|
Jag tycker det är oerhört onödigt att ta till den här tonen till en ny medlem som vill bygga HFLS. Jag bemöttes inte på detta sätt när jag var i exakt samma situation.
Vissa delar av HFLS är visserligen väldokumenterade, t ex finns det en hel del väldigt utförliga bildreportage där den byggs ihop steg för steg. Den finns särskilt ett bildreportage jag följde som jag tyckte var mycket bra. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg vem som var författare till det. När jag byggde upplevde jag dock andra saker som mindre väldokumenterade. Det jag ställde frågor om, precis som SoulManager gör här, är hur bra kvalitet man "behöver" på filterkomponenterna. Så vitt jag vet har det inte gjorts några direkta tester mellan t ex Haakans HFLS med filter för 4000:- (om jag minns rätt) och en "biltema hfls" med filter för 500:-. Frågan SoulManager ställer tycker jag är befogad. Svaret jag kan ge på frågan är väl egentligen inte särskilt upplyftande. Du får helt enkelt sätta en budget för filter och köpa så dyra komponenter du har råd med. Det finns inget optimalt pris/prestanda-filter framtaget så vitt jag vet.
Stavlimmad ekskiva hade jag nog aktat mig för. Av tre anledningar. Dels är det dyrare. Dels är det hårdare än MDF vilket förmodligen kommer att försvåra fräsarbetet. Dels vet ingen hur det påverkar ljudet. Kanske gör det ingen hörbar förändring. Kanske blir det bättre. Kanske blir det sämre. Denna osäkerhet tycker jag är tillräcklig för att du ska lämna den idén bakom dig. Även om jag inte gjort det själv så verkar det inte omöjligt att få till ett hyfsat fanéringsresultat själv och några särskilda verktyg krävs inte så vitt jag vet.
Lycka till. Ställ gärna fler frågor.
PS. Rådet att använda sökfunktionen är visserligen bra i teorin men sämre i praktiken. Det är nämligen så att sökfunktionen inte klarar av att söka efter arkiverade trådar utan en timeout. Alla väsentliga HFLS-trådar är förmodligen arkiverade. Att välja "subject only" löser detta problem. |
Edited by - uffe2 on 2005/08/23 13:37:47 |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 13:42:18
|
Jag känner igen det där med stavlimmat. Var det inte nån som köpte plankor på ikea, limmade ihop och fräste ur? Jag får erkänna att även jag tänkt på sätt att undvika att fanéra, min idé var 19mm plywood som skulle bli över om jag nån gång kommer igång med de där hornen jag spanat in. Huruvida detta funkar vet jag dock inte.
Och jo, det finns många trådar/byggtrådar men inte några direkta jämförelser mellan komponenter.
Men Soulmanager, det finns tjockare plattor. Jag vet inte om det kan kallas fanér men jag såg något mellanting av fanér och plankor, tänk 5mm tjockt fanér. detta borde vara lättare att fästa utanför mdf:en och det borde kunna ge fint resultat. Detta var på ABI-trä i GBG och det var troligen mahogny. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 13:48:51
|
Jo, en sak till. Elfa har Polypropylen MKP från SCR vilka verkar vara bra, blev rekommederad att testa dem på DIY-audio för nått år sedan.
Hifi-kit och Ljudia har Audyn men är dyrare på de finare modellerna, även dyrare på elementen.
Audiocomponents.nl är billigare på element och du kan då beställa komponenter via intertechnik.de och det blir då billigare, även har är det Audyn som gäller. Swede, skrev ett bra inlägg med shoppinglista för "basic-versionen" i en av de där trådarna, troligen en som startades av mig.
Har du några frågor så får du gärna pm:a dem till mig. Jag kanske inte kan så mkt men när det gäller dessa högtalare så har jag nog avverkat alla "dumma" frågor där finns. Dock inte av materialval |
.....where the music comes to die. |
|
|
RODA
Member
411 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 22:37:15
|
Det finns ju de som har provat att bygga i 26mm BOK, inte så många som gnällde på det. Prova det du vill prova. Det var ingen som tillrättavisade min när jag började limma HYllplan på varandra. Det kanske inte blir 100% som orginalet i ljud, men jag tror att det blir BRA!
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 01:19:23
|
Jag har inte läst *allt* om HFLS1, men i allt det jag hittils läst har jag inte hittat nåt om att hela konstruktionen hänger på exakt vilket material man gör lådan av.Däremot en del om att baffelmått etc har hyggligt stor betydelse för om resultatet skall bli som det är tänkt.
Om designen ÄR specad exakt för MDF är det antagligen bäst med det. Är den inte exakt specad borde man väl kunna anta att det ska vara OK med "rejält och stabilt byggd låda" även av andra material. Vore en sak om man vid utvecklingen av HFSL1 hade gjort test med andra material och avfört dessa pga sämre resultat alt. resultat bortom hur det var tänkt. Likaså dumt använda material som *man vet* inte lämpar sej för en låda av den typen, men nåt sånt (om HFLS1) har iaf jag inte sett till bland trådarna jag läst...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
SoulManager
Member
91 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 07:55:27
|
Tack för alla svar! Det var inte meningen att denna tråd skulle bli flames fram och tillbaka!
Jag _tror_ efter de initialt kraftiga reaktionerna/påstötningarna mot användandet av annat material att jag är inne på MDF, men min största oro är då istället som sagt hur ytbehandlingen ska göras/bli.
Det vore möbleringsmässigt trevligt med lådor som åtminstonde ser ut som naturmaterial, men min erfarenhet av fanér och fanéring är att beskriva som obefintlig - och jag levde i uppfattningen att åtminstonde snickerier använder särskild utrustning för att pressa fast fanéren på underlaget. Men det verkar ju inte behövas så det är kanske inte så svårt jag trott.
Ni som har fanérerfarenheter kanske kan hjälpa mig på traven om det finns olika sorters fanér/kvalitet/tjocklek som lämpar sig mer eller mindre för mitt syfte/behov/kunskapsnivå. Jag vet ännu inte om ytan ska klarlackas eller bara oljas, om det nu har betydelse.
Men för att så fortsätta lite till i spåret av ljudkvalitet/skillnader mellan olika materialval. Var tror ni att skillnaden i ljudet kommer om vi nu jämför ett hårt material som t ex stavlimmad ek med en MDF. Är det t ex resonanser som uppstår eller klang som förändras? Finns det förresten öht några Hihg-End högtalerier som byggs helt i trä?
mvh Johan |
"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."
[Max Frisch] |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 09:41:33
|
Här har du en faneringsguide:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20902
Jag tror personligen inte materialvalet spelar speciellt stor roll, speciellt då det är en så pass liten låda och materialet du funderat på är hårdare. Det viktiga är att lådan blir stum och då spelar stagens antal, storlek och utformning betydligt större roll än materialval. |
Edited by - PetterPersson on 2005/08/24 09:57:55 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 09:58:35
|
Tror Sunus Faber Extrema var byggd av skivor av trä, finns säkert fler. Att det är så vanligt med MDF har som jag tror främst 3 orsaker: 1.Det är tämligen billigt i sej och är 2.lättbearbetat så själva tillverkningen kan hållas på rimlig kostnadsnivå. 3.OK ljudmässigt även om andra bättre material finns.Dessa är som regel för dyra utom i mer 'ordentligt påkostade' designer.
Totem har visst en egen idé om hur man kan jobba med MDF och få extra bra egenskaper: Man fanérar med samma tjocklek även på insidan av lådan samt har nåt "bitumenaktigt" som heter (eller innehåller) ämnet borosilikat, vad det nu är. Har inte hört Totem mer än nån gång men det lät suberbt och "icke-lådigt" om man säger...
Håller på med en kompakt stativare och har valt göra den med skiktlimmade skivor av MDF som stomme, vilken skall bli klädd på front och sidor med 2 skivor Björkply, samt på vardera yttersidan med en skiva av 1 cm tjock Täljsten.Blir hyggligt stabil och tillräckligt tung hoppas jag iaf... Stommen har jag byggt med skivorna ställda i sidled som på SF Extreman, men kan 'helt' säkert vara lika bra om dom läggs eller ställs i återstående 2 riktningar.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/08/24 09:59:39 |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 10:30:54
|
Du kan definitivt använda dig av stavlimmad ek om du vill. Den blir betydligt stadigare än vad mdf vilket är att föredra. Den ända nackdelen är väl dess höga egenresonans vilket också mdf har. Det botar du ju med bitumen på insidan av lådan precis som det görs med mdf-lådorna.
Estetiskt så tycker iaf jag att det är snyggare med stavlimmat massivt trä jämfört med fanér och gillar man inte synen av ändträ så är det simpelt att lägga på lite fanér där |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 11:15:49
|
Happ!! Inte sett tråden förrän idag, och jag tror att någon/några fånar ovan borde be om ursäkt för klumpiga och onödiga kommantarer.
Med det åsido så: sätter just nu ihop det 3:e paret HFLS-1 till nya polare som tycker det verkar rätt häftigt att bygga eget med så pass lite stålar och hög prestanda.
Tror inte jag e den enda som satt ihop mer än ett par men jag har hört precis samma högtalare med samma delningsfilter i tre olika kabinett: det första måttbeställdes av snickare i 19mm mdf, det andra satte jag ihop själv och tryckte in ett stag i lådan då resonanser blev uppenbara i det första paret, och det 3:e paret, det som spelas in här nu, sattes ihop med 28mm stavlimmad bok, även det hemma i lgh. Kan utan tvivel säga att den senare högtalaren, visserligen inte med samma högtalarterminaler, de andra hade supras boxcon, låter bäst. Mer gods, mer tyngd och är helt klart resonansdött jämfört med framför allt det första paret. Den enda kritiken är att högtalaren låter mer korrekt, (jämför med ett annar par med 30 mm mdf och excel element som spelas på vid sidan om), än de tidigare HFLS-1 och kan därför låta som att de "lever" lite mindre vid låg volym, men de behåller skärpan i återgivningen längre upp på decibel skalan...
Problem med den sista lådan har varit att 28 mm bok är mycket svårare att jobba i än 19 eller 22mm mdf, mycket svordom och könsord utstöttes vid fräsning i häftiga och plötsliga vredesanfall. Förutom de så är det skönt att de åker ut så det kan börja spelas på seas igen här hemma...
Spara stålar och beställ delar från: www.audiocomponents.nl, surfa sedan in på www.intertechnik.de och kolla in de filter delar som passar dig, se på priserna som parerar ganska bra med hifikits, ta beställningsnummer och antal delar och skicka listan per mail till ovanstående holländska address och upptäck till din oförställda småländska glädje att du får delarna till högtalarna, med frakt ca 30-35% billigare.
Jo förresten, ILLY: vid en given godstjocklek, absolut, men det står SoulManager fritt att ändra godstjocklek så länge han/hon behåller innervolymen och andra grundläggande specar på lådan.
Ha kul.
Mvh Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
Edited by - Beat on 2005/08/25 10:52:31 |
|
|
SoulManager
Member
91 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 12:13:01
|
Tack för ytterligare svar och idéer.
Då uppstår återigen tvekan kring materialvalet. Nu har vi några som bestämt avråder från ett avsteg från "spec" och några som menar att det inte borde vara något problem varför jag nu börjat överväga att återgå till min grundidé med den stavlimmade eken.
Om jag då tänker mig att använda stavlimmad ek 18mm tjocklek, vad bör jag då akta mig för? Materialets egenresonans som förhoppningsvis botas med t ex bitumen eller annat likvärdigt material. Nästa grovlek upp i godstjocklen blir kring 28mm och jag funderar om det kanske är värt det. Hur ställer ni er till godstjocklen kontra resonanser kontra ljudkvalitet.
Jag ser också på bilderna av någons stavlimmadebokhögtalare att elementen är ganska nedsänkta i frontbaffeln. Vill minnas att någon ställt frågan om det i sin tur påverkar ljudet.
Att få lådkonstruktionen stabil är ett annat dilemma jag har börjat försöka lösa. Min första tanke var som jag skrev i det första inlägget att laxa och limma. Laxningen skulle även gripa in i lådram mot bakstycke för att lådan på så sätt skulle bli så stum det går. Frontbaffeln skulle därefter appliceras med lim och lämplig skruv eller motsvarande.
Tror ni att det räcker eller är det ett överarbete som gör att jag bör överväga plugg alt skruv?
Stagning var det också någon som tog upp. Jag vill minnas att jag någonstans här på forat läst om någon som övervägt eller kanske rent av byggt en HFLS med extra stagning. Förutsatt att jag använder den där stavlimmade eken, är det värt att överväga en stagning? Och framförallt vad har jag för nya problem som dyker upp om jag väljer att staga upp lådan. (frånsett det uppenbara med lådvolymens förändring).
Tack också för tipset om den holländska firman!
mvh Johan |
"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."
[Max Frisch] |
Edited by - SoulManager on 2005/08/24 12:13:28 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 12:48:19
|
Jag anser: hellre 18 mm stavlimmat med stag än 28 mm utan! Bitumen kommer dämpa lådans redonanser föga. Däremot ar den inverkan på de stående vågor som bildas innuti lådan.
Om jag vore du: 18 mm stavlimmat + ett stag i baffelns plan i mitten av lådan. Stagen skulle jag isåfall gå "runt om" i hela lådan och vara perforerat med väldigt många hål med en diameter på ca 5 cm.
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 13:02:01
|
Stavlimmad köksbänk i ek eller bok brukar man kunna få tag på rätt billigt. Normalt så brukar de vara 26-28mm tjocka men finns även ännu tjockare om man vill ha. Sist jag kollade så kostade en 3m ekskiva 995:- på K-rauta o den räcker till några högtalare
Angående sammanfogningen så är min erfarenhet att det räcker med lim. Plugg är inte dumt då det är lättare att styra upp bitarna o har man tillgång till en chips-fräs så bör den användas
Lycka till... |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 13:07:04
|
Hmmm... Tog någon illa vid sig av mitt första inlägg i tråden? Ber isåfall så hemskt mycket om ursäkt för vad som var menat som konstruktiv kritik.
Jag personligen är väl egentligen den siste som ska uttala mig om materialval vid byggen, då jag i allmänhet använder det som råkar finnas tillgängligt. Stavlimmat är förmodligen helt ok, även om det kan ifrågasättas om den borde gå under namnet hfls1 om man avviker från originalet, den bedömningen överlåter jag åt andra. Vad jag däremot under alla omständigheter vill avråda ifrån är "vanligt massivt trä" (plankor) då dessa har en benägenhet att bli skeva och spricka, byggde minimonitorer av en överbliven bräda en gång och jag kommer garanterat aldrig gå den omvägen igen.
Plywood är ju populärt i PA och bland hornbyggare annars. Även en sådan skapelse som B&W Nautilus 800-serien är väl på sätt och vis en plywoodlåda, om än formpressad dito.
Det går nog att få det mesta att fungera, men som förstabygge så är det nog klart enklast att hålla sig ganska strikt till originalritningarna, för att skapa en uppfattning om vad man gillar och vad man tycker mindre bra om, så kan man senare modifiera utifrån den startpunkten |
Militant cyklist. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 13:16:04
|
Det är mycket att tänka på om man ändrar en befintlig och bevisligen väl fungerande högtalarkonstruktion. Exempel med tjockare godsmaterial av annat material: * Lådan måste göras djupare då man skall hålla samma volym * Man måste verifiera att elementen får plats i det nya smalare innermåttet i både höjd- och sidled * Har det nya materialet några nya egenskaper som introduceras, samtidigt som gamla försvinner - går det att råda bot på? * Rör sig det äkta träet något eller är det helt (=tillräckligt) dött?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 20:20:59
|
Hallå
Det finns färdig fanerad mdf, hör med en snickare eller en trä grossist typ Fredrikssons trä i malmö.
mats |
1W=115db. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 21:42:11
|
matsJ problemet som uppstår då är att alla sidor måste geras...det är inte helt lätt med amatörverktyg tyvärr |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 23:44:11
|
Såg detta komma upp på nyhetssidan: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42505
Prisjakt (menar då inte sajten med det namnet) är ju OK, men, med tanke på ovanstående nyhetstråd tycker iaf jag att ord som "bojkotta hifikit" är lite...trista att läsa just här på forumet. Vad har dom gjort för ont utom att ligga i Sverige med medföljande kostnadsläge..? En sak med goda tips, men "bojkottar" det gör man om man har nåt emot den man bojkottar.
Sen är det inte snack om att man givetvis köper var man vill, en självklarhet!
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 23:49:39
|
mja men jämfört med hifimicke är dom ju rätt dyra...och han bor ju i sverige?
enkelt jämförelse...8545 fick jag från hifimicke för 990:-/st å hifikit tar 1595:- (tror dom tog 1695:- när jag köpte)
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Topic |
|