HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Canon kommer med en ny D-SLR
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/19 :  12:53:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
CANON EOS 5D



- Fullstor CMOS-sensor, 35,8 x 23,9 mm (= ingen "brännviddsförlängning")
- 12,8 Mpixel
- 3 b/s, buffert på hela 60 JPEG eller 17 RAW
- Ingen inbyggd blixt
- ISO 50-3200
- 2,5" LCD-skärm på hela 230000 pixel
- 9-punkts autofokus
- Batterigrepp som tillbehör (BG-E4)



http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5D

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:02:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Klart intressant kamera. trevligt att det börjar dyka upp sensorer o "riktig" storlek
Men troligtvis i helt fel pris för att man ska ha råd o köpa den.
När jag var i usa o jobbade spanade jag in Kodak DCS pro som också har fullstor sensor, men priset på ca 4000$ var lite för mycket för mig..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:11:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Verkar som att priset skall ligga på 3500 EUR

Några trevliga länkar...
http://www.canon-5d.com/
http://alex.netfun.ro/Canon5D-specs.pdf

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:28:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, oj, oj!!!!

Kom till pappa!!!

Hur är det med optik till D-SLR'erna, när det blir fullstorlek kan man då köra med "gammal" optik?

Edit: Hittade detta på siten som Zalve länkade till: "Compatible with all EF lenses"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:51:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Alla Canons DSLR fungerar med EF-optik.
Dock får man 1.6x brännvidsförlängning på kamerorna med mindre sensor, det är dock egentligen inget problem om man inte är intresserad av extrem vidvinkel.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/19 :  14:34:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Extreme" vidvinkel är bra just inom HIFI... Små rum och trångt.
Med vad som annars räknas som vidvinkel, 20mm, blir med de andra SEMI-PRO husen 30-32mm (Beroende på märke) och är knappt vidvinkel längre.
Jag ser brännvidsförlängningen som ett problem. Canon fick tex göra en ny glugg för detta segment, 10-22mm

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/08/19 :  15:06:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Håller med Zalve. Skulle gärna ha en bättre vidvinkel på min digitalkamera. Just nu får jag 24mm med vidvinkeltillsattsen.
Vilket fungerar skapligt, den stora nackdelen är att tillsatsen skymmer blixten



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/08/19 :  18:15:12  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
För den som vill ha mer vidvinkel så finns det nu bra optik från tex canon och tokina som inte är allt för dyr. Suktar själv lite efter att slippa brännviddsförstoringen men att ge nästan 35000:- för att få det är tveksamt. För 5000:- så får man en 12-24mm lins och då är problemet löst. Jag gillar verkligen min Canon 17-40 4L men behövs inte fullt ut om man kör 90% till webb heller.

Men ska blir klart intressant att se ett sverige pris sen och vad den kan prestera.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/20 :  00:04:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM man har kört 20-35, eller 17-40 på en analog kamera eller nån annan med FULL CCD/LCD, så vet man vad man saknar...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/08/20 :  00:13:32  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Absolut, har även en analog kamera så man saknar det helt klart.

Min rekommendation är Tokina AT-X 12-24/4 Pro för 5000:- som då blir ca 18-38mm.

http://www.cyberphoto.se/tokina/12-24.php


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/20 :  01:12:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För min del känns det bättre att utnyttja L optiken fullt ut istället... Får Spara lite pengar känns det som =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/08/20 :  01:15:44  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jo det är klart att L-objektiven är väldigt men i mitt tycke slöseri med kamera och helst om det sen ska komprimeras ner till små bilder anpassade för webb.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/20 :  01:27:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Finns ju annat än WEB att publicera på...
Om den främsta anledningen är WEB, så skall man inte ha en D-slr alls..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/20 :  09:11:18  Show Profile Send edison a Private Message
Lite märkligt ändå...denna har det spekulerats om en del både här och där, och på fotosidan var det iaf någon som lagt märke till att bilderna verkade manupulerade dvs mer eller mindre 'data-skapade' även om dom skulle kunna ha bakgrund i verkligheten.

Minns att Canon sedan EOS 300D kom "ur tomma intet" (ingen förhandsinfo som helst kom ens till återförsäljarna, den bara dök upp på Canons officiella sajt) aldrig har avslöjat minsta detalj innan "real launch" av någon DSLR-model...om jag nu minns korrekt, så var det iaf med 300D.

Att även C-photo skriver "...men modellen är ännu inte bekräftad från Canon" säger mej att denna modell KAN vara riktig men också att det KAN vara en mer eller mindre 'montage-skapad' bild.
På en sajt där den här upptill visade bilden finns var även en på baksidan, där tex remfästen inte fanns med, verkar redan det lite suspekt....

MEN är detta en verklig snart kommande modell, DÅ är det ju trevligt ;-)

Frågor dyker upp:
Varför en "3000 dollars"-modell vars hus ser ut 95% som ett 1DS-hus, med endast 3 bilder/sekund?
Mej stör det inte men man har ju hört väldigt mkt "tjöt" om hur viktigt snabb matning är när man läst diskussioner då 350D/20D jämförts ...hur ska Canon få DOM att ens fundera på denna med endast 3 b/s...?
Och varför sätter man direktutskriftsknapp på en "semiproffskamera" ???

Enligt C-photo är ankomsten "beräknad" till Oktober -05, hmmm...av vem om inte Canon sagt flaska..???
Antingen vet C-photo nåt som ingen annan i detaljistledet vet, eller så hoppas dom detta är 'sant' ...

Det ska bli mkt intressant se hur Canons nya/nästa 'release' kommer se ut och är det en fullformatare till föreslaget pris kanske det finns större hopp för fler framtida (och billigare) fullformatare!
Så länge en fullformatare kostar mer än dubbelt som en 20D kostar idag (dvs om denna '5D' blir verklighet till ca 3000 USD) känns det för min del fortfarande som ett oerhört kostsamt sätt att få den extra vidvinkeln/stora sökaren.

MEN - det vore kul om den kom ändå, skulle visa på vart det barkar...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/20 09:19:30
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/20 :  12:10:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EN massa spekulationer har man snabb kunnat läsa.... OM nån har planterat detta, så har de gjort det BRA.
Att bildhastigheten är låg, tror jag beror på att man riktat in sig på natur och porträttfotogafer, som uppskattar fullformatet mer än bildhastigheten.

Återstå och se om det kommer nåt kul i Oktober.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/20 :  14:26:44  Show Profile Send edison a Private Message
Jovisst är det så, Z!

För egen del skulle inte hastigheten vara nåt som helst hinder med en i övrigt 'perfekt' kombination av egenskaper, men den detaljen tycks för mej som en lite märklig 'besparing' då just det som gör hög hastighet möjlig knappast kostar så mkt relativt vad en fullstor sensor kostar.Buffertminnet som angetts är ju stort...

Som sagt, spekulera är ju kul, och blir denna verklighet kommer den antagligen säljas bra till målgruppen.
Och är den 'planterad' är det bättre gjort än vad jag sett hittils av sånt ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/20 :  17:49:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan det inte vara så att en större sensor tar lite extra tid att läsa ut och "rensa"?
Jag har svårt att se att det skulle vara buffertminnet som sätter stop, det är väl snarare sensorn i sig samt (det tar väl en stund att rensa varje pixel), shiftregister och DSP kapacitet. En stor sensor borde därmed automatiskt bli långsammare än en mindre.




Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/21 :  10:33:04  Show Profile Send edison a Private Message
f95toli:

Möjligen, jag vet inte.Minnet är ju konstaerat ett stort sådant så där ligger isåfall inte nåt hinder.
Men nuvarande "stor EOS" är ju halvsnabb (4 b/s) så då borde det handla om nån kostnad man sparat på denna evt nya...kanske är skitdyrt alt. mkt svårt öka hastigheten med stor sensor & stora infomängder per bild...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/08/21 :  13:29:54  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Personligen skulle jag vilja ha ett digital "bakstycke"/"film" till min Konica FT-1

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:24:47  Show Profile Send Björn N a Private Message
Personligen anser jag att sensor i småbildformat är ganska meningslöst.
Enda tekniska fördelen är mindre brus, men det problemet tror jag är bortblåst om några år...

Det finns en uppsjö bra vidvinkelzoomar idag för rimliga pengar och tack vare brännvidsförlängningen kan man bli fågelskådare utan att behöva sälja bilen, så att säga!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:59:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det beror väl helt på vilken nisch man är i... Kan tänka mig många fotografer som inte behäver mellanformat för att göra sitt jobb,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/22 :  13:49:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Edison, du kanske är något på spåren här!
Kan det vara som så att Canon funderar på skalbarhet och att bygga sina kameror på plattformstänkande?


Vilken bildhastighet skulle man få om man tog DSP & Minnesuppsättning från en 20D och matade det med en fullstor CCD


Fast roligast vore ju att få tag på ett digitalbakstycke till min Leica R3. Det skulle bli bildskärpa det!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/22 :  17:11:18  Show Profile Send edison a Private Message
NU ÄR DEN PRESENTERAD...

Talade med Canon vid middagstid (idag nyfiken är man ju och hade annat ärende men kunde inte låta bli försöka få ur dom nåt om denna omtalade pryttel...) och dom kunde då inte säga nåt, men väl hemma från jobbet kollade jag www.canon.se.
Inget där, men fann på www.dpreview.com det 'vi alla' undrat, denna länken säger det mesta som behöver sägas:
http://www.dpreview.com/news/0508/05082209canoneos5d.asp

Det var som spekulerats, och inte som jag ett tag trodde..det mesta av specen tycks vara 'precis' som diskuterats ovan i tråden.

Hur som helst en riktigt gó kamera dom plockar fram!
Det vattnas i fotomänniskan i mej, men dock inte på min 'lokala finansavdelning' ;-( hehe.
Mkt mkt bra kamera för pengen relaterat till övrigt som finns att jämföra med, så om man glömmer sin egen plånbok får den ju sägas vara 'prisvärd'...
Har ju iofs 'ingen aning' utan att ha provat men finns inget som helst skäl att anta den skulle prestera sämre än övriga Canon DSLR's relativt sett - mao klart den kommer vara grymt bra!




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/22 17:17:17
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/22 :  17:35:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
GÖTT!!! Då är det bara att vänta och se, vad priserna kommer att bli...

Blir fint ihop med EF 24-105mm f/4L IS.


För den som vill se några samples bilder
http://web.canon.jp/Imaging/eos5d/eos5d_sample-e.html

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:24:37  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Riktigt trevlig kamera, det "ända" som lockar är väl fullformatssensorn, men det är för mycket pengar för att få den vinsten, då tycker jag precis som tober att man kan lägga ut ett par kronor och köpa objektiv som kompenserar detta. Det är lite att lösa problemet i fel ända men ett klart billigare alternativ.

Upplösningen är riktigt grym ändå, har dock inga planer på att printa ut tapeter så 8Mpix funkar nog bra för mina behov. :)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:50:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tror inte jag vill veta hur mycket det drar i väg i linjerna när vi snackar en en zoom på 12-24.
(Det blir skeva persekrtiv)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000