HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag visste att det skulle löna sig....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/17 :  03:10:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
...Att bli god vän med Tryggve, från IKEA...

Se bara,,, Tyvärr var det nog fel på rättstavningsmodulen.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=11429


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/17 :  03:21:52  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jösses.


Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/17 :  08:37:04  Show Profile Send EmilH a Private Message
Ha ha ha, kul kommentar :-)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/17 :  09:04:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Felstavat dock

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/17 :  09:28:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Salve - nått man sätter arslet på!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/17 :  09:31:23  Show Profile Send hal a Private Message
Pallar du detta, Zalve ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/17 :  11:02:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EA: Nåt man kan försöka och sätta sig upp på...
Matte, redan påkallat det i inledningen. (Har dock gamla emailadresser med "Salve" i)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/17 :  11:07:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Matte, redan påkallat det i inledningen. (Har dock gamla emailadresser med "Salve" i


Jag missade det! Zalve med "Z" är dock coolare än med "S" även om jag inte vet vad ordet betyder

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/17 :  11:58:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Enligt Cavalin's Latinsk Skollexikon, (andra tryckningen 1913) - betyder Salve : "Väl" med den vidare betydelsen - "Allt väl" eller "Hur står det till" -- Så visst kan man tänka sig att det motsvarar "Hej" eller "Hej, hur är det" -- "Hej" lär för övrigt ha sin rot under vikingatiden (Den sena Järnåldern för oss dom läst Arkeologi), ordet grävdes upp under det sena 1800-talets strävanden mot en tydligare "Svensk" identitet. -- Det är förövrigt helt troligt att "Salve" användes som hälsningsfras i Sverige under medeltiden, inte minst för att Latinet var "standardspråk" hos kyrkan och makten fram till Gustav Wasa reformerade oss till protestantismen, dvs början av 1500-tallet."

dessutom var salve.com upptaget när jag skulle ha det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/17 :  13:07:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Häftigt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/17 :  13:12:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
DET här med ordet HEJ är intressant...har hört talas om det där med vikingarna...men också att den kopplingen har ifrågasatts. Hur som helst...i 1700-talets sverige så hälsade man inte på varandrra med ordet HEJ. Det är svårt att tro på..men så är det tydligen. Så nåt TV-program om film och språkdå detta togs upp...ursäkta ot

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/17 :  13:50:34  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Min hemstad: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=2&langId=-11&catalogId=10101&productId=52935

Jag skulle gärna ha en sån tresits faktiskt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/17 :  13:54:25  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ok...mitt förnamn..http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=2&langId=-11&catalogId=10101&productId=20756

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/17 :  16:23:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tog namnet, i samband med att Sommarserien om Salve, var slut.
Salvestaden finns i Kalmar,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/21 :  16:14:21  Show Profile Send kryddstek a Private Message

I Tyska Bayern säger man som hälsnigs fras Servous det låter ju nästan som Salve. Sammband? Ja säkert...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/08/21 :  16:16:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
Zalve


Aj då, kung i baren, inte illa, var skall detta sluta

Pallbocken Zalve nästa steg

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/21 :  16:27:00  Show Profile Send sampix a Private Message
En zalve kräver underhåll om olyckan skulle vara framme

quote:

Torka med en trasa fuktad med milt rengöringsmedel.
Eftertorka med torr trasa.




kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:12:21  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Kul, för dig Zalve :)

Dock kommer inget på Ikea heta Dazzin, finns inget som är tillräckligt avancerat. :P

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:40:23  Show Profile Send cittroman a Private Message
Zalve ett stöd för dom ostadiga.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:59:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Säg inte det Dazzin. Kanske dyker upp en dörrmatta eller diskborste ?!

Får nästan maila IKEA och be dem rätta till stavningen =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:24:06  Show Profile Send ohmega a Private Message

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000