HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Matschema?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:12:21  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hej!!

Säkert har flera av er det problemet att man inte vet vad man ska äta.

jag och min tjej har stora problem med detta att bestämma oss vad det ska bli för mat nästa dag, så därför skulle jag vilja ta del av ett schema, typ sådant man hade när man gick i skolan. Det skulle bli så mycket enklare då....

MÅnga gånger händer det att man blir lat och kokar pasta och korv elelr pasta och kötbullar, hjälp oss att komma ut detta problem.


Hur gör ni egentligen? Detta tycker jag är det svåraste man håller på med i livet

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:24:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ok tackar för att nån har samma problem...

Vi kankse skulle göra 2 veckors schema och sen byta ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:35:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Skriv en lista när ni är hungriga innan ni går och handlar


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:24:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi gör så hemma Svejk. Problemet är att det ALLTID hamnar samma rätter på listan. Vi har svåigheter med att komma på 14 rätter för kommande 2 veckor.

Nån som vill byta ett 2 veckorsschema ?
(Recept kan ingå )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:58:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
dag 1: Max ! (obligatoriskt en måndag!)

dag 2: Caliente (perfans tapas-resturang på kungsholmen)

dag 3: McD (dags för hamburgare igen!)

dag 4: pizza (på lokalpizzerian)

dag 5: fin middag med tjejen (gärna dyrt, då har du ditt på det torra under helgen)

dag 6: bakfyllepizza
dag 7: söndagar brukar vi faktiskt äta hemma...gärna fläskfile med creme fraische kelda färska champisar å spaghetti...

så nu har ni ett matschema för en riktig man

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/23 :  21:06:30  Show Profile
Ser ut som mitt schema Haakan, förutom dag 5 då, jag räknar med att jag har mitt på det torra i alla fall

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/23 :  21:23:20  Show Profile Send Terminator a Private Message
Det finns oändligt med matprogram på tv, massvis med bra receptsidor på nätet (arla.se, ica.se och tasteline.com) och så skriver tidningarna om mat & dryck var och varannan dag. Jag har för mig att Tasteline t o m har färdiga veckomenyer med lite "finare" mat till helgen.

Ett exempel ur verkligheten: Igår var jag sugen på wok men tröttnat på den vanliga varianten jag brukar göra och kollade runt på ovanstående sidor och fann följande lättlagade och förhållandevis nyttiga recept.

Ingredienser för 4 port

500 g lövbiff
1 purjolök, ca 200 g
1 stor röd paprika
250 g broccolibuketter
250 g äggnudlar
2 msk japansk soja
1 msk pressad limesaft
1 1/2 tsk salt
ca 2 krm cayennepeppar

Asiatisk sås:
1 morot, ca 100 g
2 tsk riven färsk ingefära
1 msk flytande honung
1/2 tsk rivet limeskal
2 dl lätt crème fraiche
1/2 tsk salt


Gör så här

Skär lövbiffen i strimlor. Ansa purjolöken och skär den i strimlor. Kärna ur och strimla paprikan. Bryn lövbiffen i omgångar i smör i stekpannan 3-4 min. Lägg över i en gryta. Fräs grönsakerna i smör och lägg över i grytan. Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Rör ner nudlar, soja, limesaft, salt och peppar i grytan. Skala och riv moroten grovt. Blanda morot, ingefära, honung, limeskal och lätt crème fraiche. Smaka av med salt. Servera lövbiffen med den asiatiska såsen.

Källa: http://www.arla.se/templates/Recipe.aspx?id=2789&RecipeID=473

Och det går alldeles utmärkt att använda torkad ingefära, vanlig honung och hederlig kinesisk soja (så slipper man köpa supermycket nya dyra ingredienser som man ändå använder väldigt sällan).

Lycka till!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/08/23 :  21:24:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Enkelt, ta era favorit rätter var 14 dag där i mellan en gång i veckan färsrätt (köttbulle,färsbiff mm), vegetariskrätt, korvrätt, köttbit (fläsk,nöt), kycklingrätt allt detta kan varieras med potatis i olika former t.ex hemmagjorda klyftpotatis, hemmagjord potatismos mmmm, ris i olika varianter, gör de olika förslagen till en pastasås, curry varianter. Men det bästa tipset är att låna böcker på biblioteket och ha som nattlektyr, jo det är riktigt bra för man får in olika tips på ett sätt då man inte är panikslagen för att man inte kommer på några bra förslag. Sedan kan man komma överens att man skall ha en överraskningsmiddag klar till den andre ocoh då får man även där lite variation.

"Hur gör ni egentligen? Detta tycker jag är det svåraste man håller på med i livet"

Jag gillar kokböcker av äldre datum och därför har jag också fört över en del till min matlagning.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/23 :  21:29:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
...å fisk....varför, kan man fråga sig....jo..det innehåller ju ohmega-3

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/23 21:38:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000