Author |
Topic |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 21:12:21
|
Hej!!
Säkert har flera av er det problemet att man inte vet vad man ska äta.
jag och min tjej har stora problem med detta att bestämma oss vad det ska bli för mat nästa dag, så därför skulle jag vilja ta del av ett schema, typ sådant man hade när man gick i skolan. Det skulle bli så mycket enklare då....
MÅnga gånger händer det att man blir lat och kokar pasta och korv elelr pasta och kötbullar, hjälp oss att komma ut detta problem.
Hur gör ni egentligen? Detta tycker jag är det svåraste man håller på med i livet
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 21:24:05
|
Ok tackar för att nån har samma problem...
Vi kankse skulle göra 2 veckors schema och sen byta ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 22:24:04
|
Vi gör så hemma Svejk. Problemet är att det ALLTID hamnar samma rätter på listan. Vi har svåigheter med att komma på 14 rätter för kommande 2 veckor.
Nån som vill byta ett 2 veckorsschema ? (Recept kan ingå ) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 20:58:42
|
dag 1: Max ! (obligatoriskt en måndag!)
dag 2: Caliente (perfans tapas-resturang på kungsholmen)
dag 3: McD (dags för hamburgare igen!)
dag 4: pizza (på lokalpizzerian)
dag 5: fin middag med tjejen (gärna dyrt, då har du ditt på det torra under helgen)
dag 6: bakfyllepizza dag 7: söndagar brukar vi faktiskt äta hemma...gärna fläskfile med creme fraische kelda färska champisar å spaghetti...
så nu har ni ett matschema för en riktig man |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 21:06:30
|
Ser ut som mitt schema Haakan, förutom dag 5 då, jag räknar med att jag har mitt på det torra i alla fall |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 21:23:20
|
Det finns oändligt med matprogram på tv, massvis med bra receptsidor på nätet (arla.se, ica.se och tasteline.com) och så skriver tidningarna om mat & dryck var och varannan dag. Jag har för mig att Tasteline t o m har färdiga veckomenyer med lite "finare" mat till helgen.
Ett exempel ur verkligheten: Igår var jag sugen på wok men tröttnat på den vanliga varianten jag brukar göra och kollade runt på ovanstående sidor och fann följande lättlagade och förhållandevis nyttiga recept.
Ingredienser för 4 port
500 g lövbiff 1 purjolök, ca 200 g 1 stor röd paprika 250 g broccolibuketter 250 g äggnudlar 2 msk japansk soja 1 msk pressad limesaft 1 1/2 tsk salt ca 2 krm cayennepeppar
Asiatisk sås: 1 morot, ca 100 g 2 tsk riven färsk ingefära 1 msk flytande honung 1/2 tsk rivet limeskal 2 dl lätt crème fraiche 1/2 tsk salt
Gör så här
Skär lövbiffen i strimlor. Ansa purjolöken och skär den i strimlor. Kärna ur och strimla paprikan. Bryn lövbiffen i omgångar i smör i stekpannan 3-4 min. Lägg över i en gryta. Fräs grönsakerna i smör och lägg över i grytan. Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Rör ner nudlar, soja, limesaft, salt och peppar i grytan. Skala och riv moroten grovt. Blanda morot, ingefära, honung, limeskal och lätt crème fraiche. Smaka av med salt. Servera lövbiffen med den asiatiska såsen.
Källa: http://www.arla.se/templates/Recipe.aspx?id=2789&RecipeID=473
Och det går alldeles utmärkt att använda torkad ingefära, vanlig honung och hederlig kinesisk soja (så slipper man köpa supermycket nya dyra ingredienser som man ändå använder väldigt sällan).
Lycka till! |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 21:24:02
|
Enkelt, ta era favorit rätter var 14 dag där i mellan en gång i veckan färsrätt (köttbulle,färsbiff mm), vegetariskrätt, korvrätt, köttbit (fläsk,nöt), kycklingrätt allt detta kan varieras med potatis i olika former t.ex hemmagjorda klyftpotatis, hemmagjord potatismos mmmm, ris i olika varianter, gör de olika förslagen till en pastasås, curry varianter. Men det bästa tipset är att låna böcker på biblioteket och ha som nattlektyr, jo det är riktigt bra för man får in olika tips på ett sätt då man inte är panikslagen för att man inte kommer på några bra förslag. Sedan kan man komma överens att man skall ha en överraskningsmiddag klar till den andre ocoh då får man även där lite variation.
"Hur gör ni egentligen? Detta tycker jag är det svåraste man håller på med i livet"
Jag gillar kokböcker av äldre datum och därför har jag också fört över en del till min matlagning.
/Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 21:29:56
|
...å fisk....varför, kan man fråga sig....jo..det innehåller ju ohmega-3 |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/08/23 21:38:19 |
|
|
|
Topic |
|