HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Elbas eller Elgitarr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:49:14  Show Profile Send Machine a Private Message
När jag var yngre spelade jag trummor i diverse hårdrocksband.
Av olika anledningar har trummandet fått ligga nere ett par år nu, (mest pga platsbrist), men jag funderar på att börja lira något annat instrument i väntan på att ha råd med hus med plats för trummorna.

Vad tycker ni man ska välja? Bas som ju är ett instrument som rytmiskt har mycket gemensamt med trummor eller elgitarr?
Vilket är lättast att komma in i och börja hantera?

Finns det någon här som spelar elbas utan att vara med i band? Jag menar är det kul att sitta hemma och jamma själv på en elbas?

"Skit in - Skit ut"

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:51:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
finns inget coolare förstärkt instrument än en elbas!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/08/18 :  21:12:14  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Enligt mig kräver en elbas lite mer av utövaren, det är lätt att lära sig grunderna. Men ska man spela lite häftigare grejor/jamma så upplever jag bas som en smula svårare pga att strängarna är svårare att spela snabbt med på grund av att de är kraftigare jämfört med en elgitarr. Men har du tålamodet så välj elbas, mycket mer spännande.

Fast som så mycket annat är ju detta individuellt.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/18 :  21:12:23  Show Profile Send Terminator a Private Message
James Jamerson spelade elbas, det räcker för att även du ska börja spela elbas.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/18 :  22:05:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Lyssna på Jonas Hellborg hur det går att lira elbas solo. Eftersom du är gammal trumslagarpojke så ligger välan basen närmare? Tänker på takt o rytmik. Gittarister går det 13 på dussinet!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/19 :  11:37:59  Show Profile Send KingX a Private Message
skulle också rösta på elbas. Ett härligt instrument och håller sig närmare trummandet var gäller rytm. Bs och trummor är en stomme i de flesta musikstilar.


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/19 :  12:20:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har både gitarr och bas hemma.
Det hela beror naturligtvis på hur tekniskt driven man är, elbas kan kanske ligga närmare till hands om man pelat trummor, men jag tycker inte det är särskilt roligt. Jag klinkar gitarr.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:12:46  Show Profile Send Machine a Private Message
Det lutar helt klart mot att köpa en bas. Åtminstonde att börja på. Det finns ju inget som hindrar mig från att köpa en gitarr senare.
Vad ska man köpa för bas då? Det finns ett par trevliga erbjudanden på musikbörsen inkl. stärkare. Sen finns det en hel del på blocket har jag sett.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/19 :  14:47:54  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ska du köpa bas, köp en Ibanez SR och nån liten Kustom-combo. Det blir fint ljud för nästan inga pengar. Beggat är att föredra. Skall det se bra ut så får du titta på Fender eller Rickenbacker och Orange :D
Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2005/08/19 :  16:18:10  Show Profile Send Swen a Private Message
Jag har spelat bas i 15+ år nu men för mig ger det ingenting att sitta hemma och klinka å basen. Ska jag spela hemma så tycker jag det är mycket trevligare med akustisk gitarr. I band trivs jag bra som basist. Basen är ju stommen i musiken tillsammans med trummorna.

Skaffa ett instrument som passar dina händer. När man väljer ett instrument så kan man inte bara gå på vad som har fått bra recensioner. Olika gitarrer/basar m.m. passar olika bra beroende på hur långa fingrar man har o.s.v. Så jag råder dig absolut till att testa först. Själv har jag en Squier Jazz Bass som jag trivs mycket bra med.

Lycka Till!

Edited by - Swen on 2005/08/19 16:20:15
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:40:17  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag har spelat trummor i 28år som "proffs" i studio & turnè på den tid som har blivet över utanför ordinarie jobb.

Nu när jag har barn så har det blivet mera att man sitter med sina Ddrum & lurar på huvudet vilket inte alltid är så kul.

Bas är har alltid vart ett instrument som jag ( självklart ) lyssnar mycket till, både när man har spelat, eller lyssnar på någon musik.

Jag har nu ett tag övervägt att börja att spela bas iom att det ligger så nära tummorna, dessutom som sagts tidigare är det ett häftig instrument att både spela & lyssna på.

Så mitt råd.. köp en bas, en Tobias, Sadowsky, fender jazz eller något liknande så har du ett instrument att älska för livet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000