HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Måste avreagera mig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:17:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det här vettigt skrivet ? Jag tar det iaf personligt !
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,685714,00.html

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:24:39  Show Profile Send JonasY a Private Message
Tja standard Aftonbladet kvalité på artikeln

Fast som djurvän tycker jag att all form av "djur i bur" är förskräckligt och borde avskaffas. Detta helt och hållet pga att djur skall leva fritt i naturen, och inte vara instängda hela livet. Men man kan ju inte som Anders vill, ta hänsyn till alla fobier som finns i landet.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:26:49  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kan nog ärligt säga att jag inte heller skulle vilja ha en ormuppfödande granne...

Det är väl bara att acceptera att alla inte gillar de "gulliga husdjuren".

mvh Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:33:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det jag retar ihjäl mig på är dels fakta som är rätt upåtväggarna o sen slutklämmen där man beskylls för att vara pervo Just faktafel o en massa spekulationer förstör mer en vad folk tror. Jag får avliva ett tiotal myter varje gång jag är ute med ormarna o informerar. Står det i tidningen då MÅSTE det ju vara sant

Men regelverket ÄR för slött idag o måste ses över. Idag finns tex inget lämplighetsintyg eller liknande. Du kan få besök av Hälsovårdsmyndigheten men det händer sällan. Dom vet förövrigt lika mycket om ormar som Aftonbladet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:35:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Kan nog ärligt säga att jag inte heller skulle vilja ha en ormuppfödande granne


hellre en seiös kille som går den lagliga vägen än en som skiter i vilket

quote:
Det är väl bara att acceptera att alla inte gillar de "gulliga husdjuren".


Absolut !
Men skriv samma sak men om hund/katt/hästägare o se vad som hade hänt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:39:57  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
hellre en seiös kille som går den lagliga vägen än en som skiter i vilket

Helt klart.

quote:
Absolut !
Men skriv samma sak men om hund/katt/hästägare o se vad som hade hänt.

Men...dom ser man ju inte på filmer när dom äter upp folk

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:41:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Men...dom ser man ju inte på filmer när dom äter upp folk

Hahahaha
Nu blev jag faktiskt på lite godare humör , Tack Jonas

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:46:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det är sorgligt vilken låg nivå det är på en del artiklar.
Ska man skriva om något speciellt så kanske man ska ta o ta reda lite fakta först.
Men alla vet väl att kräldjur är slemiga ondsinta varelser som borde utrotas



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:48:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Faktikst har jag betänkligheter kring främst hundar. Det händer inte sällan att hundar har attackerat människor vilket är mycket beklagligt. Det har även hänt här i Karlskrona. Dessutom är många hundägare inte medvetna om att dom har med ett djur att göra, dvs dom kan inte garantera något 100% säkert. Och jag förstår dom nog - det är en familjemedlem. Själv skulle jag aldrig tänka mig ha en Schäfer eller liknanade best på mitt ansvar.

Och starta mig inte vad gäller hästdressyr...

Ang ormar är det självklart beklagligt med o-fakta. Det är alltid beklagligt med o-fakta. Som Sanoj skriver är det ju hur andra känner sig med ormar i lägenheten bredvid. Hänsyn och ödmjukhet är som vanligt otroligt viktigt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:58:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
EA: Felet ligger till 100 % på hundägaren, inte på hunden...inte alla människor är lämpade att ha hund så är det bara, framförallt inte tex dobberman, rottweiler etc.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:59:13  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Från Aftonbladet: "Zak, 9 år bets ihjäl av giftorm."
När man sedan läser artikeln inser man att "Zak" är en hund. Bra journalistik, aftonbladet...

Krönikan ska väl antagligen föreställa vara rolig (Det är den säkert också, om man jobbar på redaktionen.) Tycker dock att det är fullständigt avskyvärt att uttrycka sig som han gör angående "perverst" och liknande.
Men, men. Det är väl så att vi har de tidningar vi förtjänar...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:03:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En häst dödar en människa lättare än en 2,5 meter pyton gör.

En människa är väl det absolut farligaste djuret på våran planet. Det borde väl införas lämplighetsintyg på att få föda upp sådana i bostadsområden! Jag möter hellre en arg majs snok på en bakgata i Harlem, Hammarkullen eller Botkyrka än en arg (påtänd?) homosapiens på samma ställe.

Edited by - Circlomanen on 2005/08/16 16:04:28
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:21:03  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Djur är - till skillnad från människor - aldrig "onda".

Långt ifrån alla människor är lämpade till att ha hund, katt, råttor, hamster, ormar eller fåglar.

De borde skaffa sig ett liv allihop!

Ormar begriper jag mig personligen inte på alls. Som husdjur alltså. Som människa tillför vi ormarna noll. Ingenting. Utom en konstlad miljö. Förstå mig rätt, jag gillar själva djuren. Huggormar är vackra och kraftfulla och käkar möss, grodor och annat. Det är när det skall husdjuras och gullas som jag inte är med längre.

Sedan kan en - i mitt tycke nota bene - underlig hobby skötas mer eller mindre bra, lagligt eller olagligt. Hobbyn är i mina ögon fortfarande skum och är man dessutom rädd för ormar (mkt vanligt fenomen) så finns förmodligen inte ens viljan att förstå de bitna (!)

Hästar skall inte stå i en box om 3x4 meter hela dagen och få en stund ensam i en rasthage på dagtid. Det är onormalt, onaturligt och under vissa omständigheter djurplågeri. Hästen är ett extremt flockdjur som i tiotusentals år utvecklats till att vara i grupp, på öppna ytor...

Fåglar i bur skulle fötts med en bur om de behövde en bur. En så extrem instängning plågar miljoner gellegullo-djur varje dag över jorden.

Ormar i fel världsdel i lägenhet.... samma enligt mig. Om det är djurplågeri vet jag inte eftersom jag inte är duktig på dessa djur. Men det är en konstruerad hobby fullständigt på människans villkor, till för att tillgodose ägarens behov av kunnande, macho (?) eller driften att vara inne, häftig, udda, duglig...vad vet jag.

I naturen finns massor av ormar, fåglar och annat kul att titta på. Kanske dags att överge idén att man har en hobby i en låda? Fältbiologerna tar gärna emot nya medlemmar!

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:25:47  Show Profile Send mayro a Private Message
jojo.. Numera JAGAR boaormar mäniskor med ägare skrikande efter dom.. Detta torde vara astronomiska NYHETER ju världen över.. Att man får springande sticka ifrån en EFTER krälande boa...


Om man har boa i sitt hem är no big deal.. Men skorpioner. spindlar samt ÄVEN supergiftiga SMÅ ormar som LÄTT som en plätt kan sticka. Där anser jag det går en gräns.. En boa då den är liten kan snudd inta skada en ens.. En stor har rätt svårt att "gå ut" även om den rymmt ifrån terariumet....

Och detta med utbildande.. Jag vet tex att JohanB vet exakt vad och hur man gör med sina ormar... Jag varken vet hur eller vad JAG bör göra med vår totalt oupfostrade hund (terrier)som jagar barn o gamla om han drar...för att inta tala om ev andra hundar som inte inser dom ska ligga pålatt då kungen av bygatan kommer...

Johan. Dina ormar är rena drömmen mot våran milton..och dina kunskaper VIDA överläsna våra. Skit i aftonbladet...vad vet dom mer än att nu kan boaormar jaga folk... detta borde bli upmärksammat i världspressen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:28:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ormar begriper jag mig personligen inte på alls. Som husdjur alltså. Som människa tillför vi ormarna noll. Ingenting. Utom en konstlad miljö. Förstå mig rätt, jag gillar själva djuren. Huggormar är vackra och kraftfulla och käkar möss, grodor och annat. Det är när det skall husdjuras och gullas som jag inte är med längre


Det går inte att förklara tjusningen med reptiler om man själv inte är fast. Man kelar inte med sin orm , man tar sällan ut den. Är det sen en giftorm du hanteras det med krok eller tång. Dom är väldigt känsliga djur som man inte kan hanterar hur man vill. Dom flesta arter som hålls i Sverige kräver regnskogs klimat så man tar inte ut sin orm nångång i veckan o låter den vara ute nån timme. Men ormar på vift är inte bra !!

Men det gäller för dom som med alla andra djur , ägaren SKA ha kontroll ! Sån tur är så har ingen oskyldigt död än så länge i Sverige via bett. Och fortfarande är dödsfall via reptiler i Sverige VÄLDIGT sällsynta , jag kommer inte ens ihåg när det var senast.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:31:48  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Aftonblaskan förnekar sig inte.

Det är t.ex. ännu inte fastställt vad skorpionägaren dog av. Han kanske var allergisk mot getingstick och blev stucken av just en geting han försökte jaga ut ur terrariet?

Själv tycker jag var och en får ha vad de vill så länge det sköts snyggt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:36:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ang Skorpion

Han blev säkerligen stungen av skorpionen men var allergisk o fick anafylatiskt chock. Tyvärr är ju inte resultatet efter obduktion nån nyhet så för allmänheten så var det Skorpans fel ! Många ägare av giftormar testar sig mot allergi för häst pga av risken för anafylatiskt chock. Serum görs via hästar o är du då allergisk så är serumet farligare än giftet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:47:49  Show Profile Send Roq a Private Message
Vilken skräpartikel! Som Circlomanen skriver så är hästen definitivt det djur som i Sverige ger människor flest och allvarligast skador.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:48:04  Show Profile Send mace a Private Message
Ett litet mail till Anders + ansvarig utgivare, kul att se om det blir något svar

quote:
"Ormar är äckliga. Dom överträffas bara av sina perversa ägare. Dom borde skaffa ett liv istället för att riskera andras"

Vad för fakta baserar Du dessa grovt generaliserande, rent utav förolämpande åsikter på ??

På vilket sätt är en orm äcklig ? mer än låt säga en ko ??

Är ormägare perversa från födseln eller blir man pervers först när man skaffar en "äcklig" orm ?

Skickar även en kopia till ansvarig utgivare så att han ser hur lågt journalistiken sjunkit på Aftobladet.

Sorgligt tycker Jag !!

Med vänliga Hälsningar,
Magnus Franzon Uvebrant

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:50:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Han o dom ansvariga på Aftonbladet har nog fått en 100 mail idag. Känslorna är heta i Herpetelogi Sverige nu.

Tack för dit stöd Magnus

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/08/16 17:52:41
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:09:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
*ÄSCH, fick aldrig till nån poäng i mitt inlägg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:22:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Vad som mest upprör mig o mina likasinnade är hetsen om just ormar. Så fort som nått händer så hoppas dom väl att det ska gå åt pipan. Men ingen tidning följer upp efteråt , där är ingen information om reptiler utan bara en massa negativt skriveri.


quote:
Ormar i fel världsdel i lägenhet.... samma enligt mig. Om det är djurplågeri vet jag inte eftersom jag inte är duktig på dessa djur. Men det är en konstruerad hobby fullständigt på människans villkor, till för att tillgodose ägarens behov av kunnande, macho (?) eller driften att vara inne, häftig, udda, duglig...vad vet jag.



Det där är ett typiskt uttalande som får mig att se rött. Det är inget annat än okunskap , om du bara visste !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/16 :  19:01:47  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Ormar i fel världsdel i lägenhet.... samma enligt mig. Om det är djurplågeri vet jag inte eftersom jag inte är duktig på dessa djur. Men det är en konstruerad hobby fullständigt på människans villkor, till för att tillgodose ägarens behov av kunnande, macho (?) eller driften att vara inne, häftig, udda, duglig...vad vet jag.


Ungefär som akvarium då? Eller amerikanska hästar? Eller Japanska hundar? Eller undulater?

Jonas

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/08/16 19:02:11
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/16 :  20:17:44  Show Profile Send mace a Private Message
Eller en journalist på Aftonbladet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/16 :  21:26:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jonasz skrev:

"Ungefär som akvarium då? Eller amerikanska hästar? Eller Japanska hundar? Eller undulater?"

Ja, precis som jag skriver om du läste mitt inlägg om fåglar och hästar. Amerikanska hästar skiljer sig inte nämvärt från alla andra hästraser i världen, alla har de samma behov av yta och flocksällskap.

Johan Björklund skrev:

"Det där är ett typiskt uttalande som får mig att se rött. Det är inget annat än okunskap , om du bara visste !!"

Varför får det dig att se rött? Vad är det som är "typiskt" med det? Det klassar möjligtvis mänskligheten generellt för att den lägger sig till med ovanor att ha djur som leksaker och hobby, långt från deras egen livsmiljö.

Men du hittar inga dumheter om "pervers" eller "äcklig" eller annat vilket var en korkad skrivning av reportern.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/16 :  21:29:06  Show Profile Send U1 a Private Message
Min granne hade 140 kobrer i lägenheten, tog 2 år efter att jag flyttat innan jag kunde gå upp på natten utan tanda alla lampor.

/J
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000