Author |
Topic |
ea poe
Member
74 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 20:20:51
|
Duktig Barbie
Stäng ner tråden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
End of Story Mayro du är för gulligTillmälen, cynism, ... Vi håller inte på med det hos oss!/Pac |
/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround) Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/ |
Edited by - ea poe on 2006/03/02 20:46:25 |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 20:28:41
|
ea poe: Vad är det du försöker bevisa? Att jag inte bytt några element?
Skrattretande och löjligt..
Men bevis finns, så du behöver inte försöka göra bort mig på något sätt. Mellan 1978-80 så var Emim-elementen grå i plasten medans dom som sitter i RSIIA(1981-82)är svarta och av en slump så har jag två grå och fyra svarta. Skillnaden står nere i vardagsrummet, de facto.
Pinsammt..
Och att jag skrev att dom var i spitzenklasse var ju nästan sanningen(se lyrisk), för dom är och var i bra skick, men nu är i ännu bättre skick. Har du problem med det?
Och sen så kommer detta töntiga inlägg:
quote: Kan det vara så att elementen pajade pg a klent slutsteg?
Seriöst, lägg ner nu. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 20:38:29
|
Personangrepp..
Jösses ea poe, hoppas du vet vad du sysslar med. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 20:38:34
|
ea poe skrev
quote: Duktig IDIOT
End of Story Mayro du är en riktig skit!
Onödigt att upprepa dumheterna/Pac
Ojoj.. Om du aldrig läst på forumsreglerna så bör du göra detta nu i alla fall.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 20:54:50
|
otur att jag tog en copy på ditt påhopp... Hade du lite seriöst modererat.. samt bett om ursäkt så hade jag modererat även min copy av ditt numera ändrade inlägg...samt låtit det passera som dumhet..
Men du har gått aldeles för långt på alla sätt så detta sker inte.. Så jag lämnar ditt inlägg kvar i copy..
din numera text i stället för den ändrade är denna
quote: Duktig Barbie
End of Story Mayro du är för gullig
Onödigt att upprepa dumheterna./Pac
ja.. påhopp är nog snudd understatment här kan man säga...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 20:57:44
|
Hoppsan då, nu tar vi en kopp kaffe här och lugnar ner oss lite. Jag blir faktiskt lite förvånad över att du verkar bli så arg ea poe? Din Marantz är säkert jättebra men du sålde väl högtalarna just för att den inte kunde driva RSIIB? Så har i alla fall jag uppfattat det.
ea poe, undrar du om det stämmer att muse bytt ut några mellanregisterband eller är du upprörd över att han har gjort det?
Är du arg på mayro för att han anklagar dig och blomman för att "söka konfrontation"?
Jag försöker bara hjälpa till att förtydliga. |
Retro låter fint. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 21:03:45
|
Men vad är det som händer?
Nu får Ni ta ett varv runt gården och andas djupt för sådant här är helt klart under den fikastämning som vi försöker hålla.
Ta en funderare på om detta är rätt plats för en sådan här diskussion. Ni håller på att kvadda en riktigt trevlig tråd som många har varit med att bygga upp... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 21:32:58
|
Ahh, som en ny människa efter en kopp espresso!
quote: Ni håller på att kvadda en riktigt trevlig tråd som många har varit med att bygga upp...
Håller med till 110%!
Jag har redan bett om ursäkt idag, men kommer inte att göra det igen. Jag tycker att det finns fler som borde förklara sig och be om ursäkt.
Och allt detta för att jag har ett par högtalare till salu? |
|
|
ea poe
Member
74 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 22:27:09
|
Jag är en riktig Infinity fantast
- Elementen: jag blev förvånad att han påstod att han bytt ut de då han tidigare har sagt att de var i mint condition, that's it. Blev han tvungen att byta ut dem så visst.
- Min stora irritation är nog att KannathS hade frågor om RSII:an som vi försökte svara till en början, & då struntar vi i om det var Gro Harlem som skulle sälja de, eller Muse. Då jag ägde nämnda högtalare så hade jag faktiskt lite synpunkter på hur de skulle hanteras
quote: Dags för en annan att lägga sig i diskutionen............
Jag är den som sålde RSIIA:n till Muse!
Inte trodde jag att de behövde nya element??????? Mina som var i var i mint condition!!!!
Apropå skälet attjag sålde de:
Min Marantz 5400 OSE kunde inte driva RSIIA, så visst har kvalite'n på ljudet en relation med drivningen att göra. Jag kalkylerade en kostnad på ca 20.000:- + kablage för ett ytterligare slutsteg, vilket jag inte kommer att få råd till:-( Det är väl en av de större frågorna kring "äldre" Infinty-högtalare.
I min anläggning så fick jag en riktig stor ljudbild men med den bumliga basen som Muse också klagar på (Eq'n har nog en ganska stor inverkan på basen). Förresten så ingick Equalizern i det "System price" på Infinity Classics siten: http://www.infinity-forum.de/rs_iia.html
Jag kan även relatera till mina två olika stativare, nämligen mina Kappa 5 och Original Modulus
http://www.infinity-forum.de/modulus.html http://www.infinity-forum.de/kappa_5_a.html
Tittar man på högtalarna utan tanke på drivning så finns det väl ingen som kan påstå att Kappa 5 är en bättre högtalare än Modulus!
Men när jag utgår från min drivning Marantz SR 5400 OSE som ger en effekt på 90 Watt/ kanal, så låter Kappa 5:orna "bättre" än Modulus då ljudet blir mer ansträngt än Kappa 5.
Men om jag införskaffar ett starkare slutsteg så kommer ´Modulus till sin rätt.
Visst, jag kan höra att kvalite'n på ljudet är bättre genom mina Modulus men musiken "släpper" inte då förstärkaren är för vek.
Min slutsats angående RSIIA:
Om man inte kan bygga en Eq (Muse fick en ritning på den) så behövs nog en Rumskorrektion i samspel med helst slutsteg(av finare/starkare sort) för Biampning om man ska få ut all den riktigt fina ljudkvalite' som de här riktigt fina högtalarna kan återge, men 100000:- har de nog inte kostat.
Det här är min åsikt som tidigare ägare av just detta par högtalare samt innehavare av 2 par Kappa 5, ett Modulus system inkl, Sub, Kappa center med EmitR, samt ett par RS 5000. Jag har även lyssnat på Kappa 9, Kappa 9.2 samt IRS Gamma.
Jag hoppas att det blev lite klarheter i det tjafs som förekommer på det här forumet.
Då fick jag följande svar av Mayro:
quote: det finns nog en "viss" skilnad emellan en marantz och en 26 kg tung Klass A 80 w stärkare ovidkommande den tillverkas i kina eller ej... Och bummlet muse lider av är beroende av ett totalt klalt rum i stort sätt.. Samt att burkarna står dikt mot sidoväggar. med en stor stapel av tv osv i mitten. Vilket skapar en "box" bakom högtalarna som inte direkt är av godo för bas vilken den än är..
GOD TON ?????????????????????
Hur kommer det sig att Mayro OFTA förekommer i heta diskussioner på forumet
|
/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround) Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/ |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 22:42:10
|
ge dig nu !
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ea poe
Member
74 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 23:21:27
|
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 23:26:40
|
ea poe och Mayro.
Ni kan fixa slutet på detta via PM, och det är NU! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 07:52:24
|
Men herregud killar, ni är vuxna karlar och vi pratar om nåt som trivialt som hifi killar. Sitta och reta upp er med sådana här sandlåde-fasoner när världen ser ut som den gör utanför...Skärpning nu ffs!
Jag tackar för alla synpunkter när det gäller dessa högtalare, jag har pm:at med både Mayro och Muse i den här frågan och dom har varit ytterst seriösa i sitt beteende mot mej och föklarat saker och ting tydligt, och det ger mej verkligen känslan av att dom inte vill "blåsa" mej utan Muse har även erbjudit mej att givetvis komma upp och lyssna hos honom om jag vill med egen stärkare. Tackar även er Blomman och Ea-poe för att ni vill att allt ska komma fram om dessa högtalares egenskaper och att inget ska missas, då det är otroligt fantastiska och speciella högtalare. Men jag tycker det är tråkigt att se hela denna fina tråd gå ur styr över nåt som detta. Jag har klargjort för Muse att om jag "bara" får loss pengarna ur mina egna Kappa 90 + deras stora center, så ska jag försöka skrapa ihop sista resten och köpa hans fina RSIIA (B?). Får jag inte, så hoppas jag givetvis att han hittar nån annan lycklig ägare till dessa fantastiskt fina högtalare! Inte lätt när man är arbetlös efter en lång tid som sjukriven, att få ihop pengar bara sådär, typiskt då när man som sagt hade alla pengarna i handen för 3 veckor sen när jag köpte mina fina Kappa 90 + Center..
Nu tycker jag att vi alla sansar oss och låter tråden återfå sin gamla goda ton som den hade innan! Finns klart värre saker där ute i världen att bli förbannad över, folk som svälter och krig är ju på en helt annan nivå, kom igen nu! Få lite perspektiv på saker och ting! |
Trött på folk utan vett |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 13:27:08
|
KennethS: Ska du skrämma bort dina grannar |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 14:31:24
|
Hehe går ganska bra redan nu!
2x10" i varje högtalare + bi-ampat = HÖGT! |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 15:07:21
|
Tänkte nog mer på synen när du eventuellt bär in grejorna Min granne såg inte så glad ut... och andra sidan har han aldrig sett glad ut |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 15:09:26
|
haha jo! Jag bar in mina Kappa 90 i mörkret som tur var...Undrar vad dom skulle tycka med högtalare som "bara" är 146cm höga rofl! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 15:15:50
|
Man kan ju alltid gömma sig bakom "riktiga" högtalare...ett bra sätt att INTE konfronteras med ögonkontakt med ev grannar...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 15:19:08
|
Skit man bor i lägenhet... bodde i ett radhus förrut. Även om jag inte är så glad för att spela högt så bara känslan av att kunna göra det är ju enormt go'. Ska sikta in mig på ett radhus igen så fort man mår lite bättre och kan jobba igen - eller ett litet hus. Tänk dig mäklarens ansiktsutryck när han frågar: Varför vill du bo på landet? - För att jag ska köpa större högtalare hahahaha |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 15:19:47
|
Mayro: Hahaha den var grym den bilden hahahahaha |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 15:30:04
|
joppp.. saknar dom oerhört skall du veta..
ojoj vad dom kan ge gåshud.. ÄVEN på låg volym....
Just detta att stora högtalare skall spela högt är lite att säga "fel".. Man kan faktiskt även på stora högtalare spela lägre.... och då få klart mer info till sina öron..
Som jag ser det så är det dom "småputtburkarna" som kräver högre ljudnivå för att KUNNA ge aningen av "känsla" snarare än rejäla stora saker...
Men att sedan dessa "avstörretyp" även har ork kvar då volymen hoppar upp några snäpp.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 15:43:56
|
Jo det har du helt rätt i, det märker även jag med mina kappa, även om de inte är några "värsting-Infinity", men det är ju tradigt när man aldrig kan "blåsa på". Jag kanske "tänker" för mycket på mina medmänniskor
Men jag kan säga att sedan jag köpte min Aqvox, presterar min anläggning låååångt över vad den gjort tidigare. Aqvoxen är helt sjukt bra |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/03/04 : 08:25:20
|
Aqvox, vad är det?
Mayro, ja det känns faktiskt lite konstigt/sorgligt att göra sig av med burkarna..
Men dom nya är ju inga lilleputtar heller.. Så man kanske kan behålla anseendet och manligheten i alla fall!
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/03/04 : 11:53:34
|
Muse: Aqvox är ett Riaa-steg |
|
|