HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Coax eller optisk? Vilken är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/31 :  14:08:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Grattis, du sparar mycket pengar på detta.

M.V.H. Fattiglappen

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/31 :  14:53:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Björ-Ola skriver:Grattis, du sparar mycket pengar på detta.

Nja det kanske jag gör men det går åt mycket pengar till mjukvaror typ skivor. Men som tur är har jag aldrig rökt så där spar jag också några kronor. Jag har tänkt ibland att visst jag skulle kunna köpa mig värsta grejorna men va fan ingen blir lyckligare för det....ja handlaren kanske blir det. Däremot så blir jag lycklig av en massa bra musik. Nu ska du inte tro att jag sitter med prylar från Onoff eller nått annat, det är bara det att om jag ska byta något så ska det vara till något som är väldigt mycket bättre och till ett rimligt pris. Det händer faktiskt inte så ofta.

Mvh
Ingen fattiglapp och det är på dom små utgifterna man blir rik.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/31 :  15:03:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Låter sunt.
Jag har också insett att det är bra musik och inte bra ljud i första hand som gör mig lycklig.
Däremot så håller jag inte med dig om att det är betydelselöst vilka digitalkablar man använder sig av.
Usch, vad dåligt det har låtit med vissa kablar. Då blir bra musik dålig och jag själv olycklig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/31 :  15:29:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju inte så att jag har vad skit som helst men jag redogjorde bara för det lilla experimentet som jag gjorde med en lånad jittermätare som faktiskt inte heller var något kattskit. På något sett tycker jag att det borde ha visat sig i form av olika jittervärden mellan de olika kablarna.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/07/31 :  19:56:05  Show Profile Send Mnyb a Private Message
I min uppställning så har jag nöjt mig med digital kablar för 350:- styck från Marcus eftersom jag kör med Meridian prylar med MHR smartlink skulle nog den berömda trådgalgen fungera.
Ja vissa kabelskeptiker har rapporterad ett de har fått en uträtad ståltrådsgalge att fungera som spdif kabel ;-)

hade jag längre en 1m skulle jag börja fundera mera & förmodligen bygga stjälv med Canare eller varför inte ricktiga BNC kontakter vid en ricktig lång förbindelse skulle jag byta chassi kontakterna i apparaterna till BNC, vid långa längder kanske man får reflexion i kabeln vid impedans missmatch. Vissa super duper kablar kan nog vara sämre t.e.x oskärmad kabel eller medvetet val av felaktig impedans ? eller silver ledare ? jättenödvändigt i en digital förbindelse.Jag lägger hellre pengarna på de analoga kablarna eller musik.

Angående mätningar, förutom jittret så skulle jag bli nyfiken på hur fyrkantvågorna ser ut efter kabeln, sätter man dit en BNC kontakt så passar den ju direkt in oscilloskåpet då skulle man se ev ringningar och reflexioner.

Jag misstänker att 1m är alldelles för kort för att få signifikanta skillnader.
Men studio folket som kör långa kablar använder ju AES/EBU eftersom det är ett balanserat system.
Det är ovanligt med långa spdif förbindelser, skulle vara intressant med input från nån som testat ordenligt.

Jag har ju som sagt kört 15m från PC'n det fungerade men DAC'en "låste" aldrig båda PLL looparna vilket tydde på att 1 klockfrekvensen variationerna var lite större en det "fönster" som DAC'en var konstruerad med eller 2 fel klockfrekvens, för stor statisk avikelse. Spdif signalen i detta SB kort fanns tillgänglig via ett 3,5mm mini jack ? så man använda en adapter innan kabeln, dessutom använde SB kortet med all säkerhet nån nedräknat variant av PC'ns klocka som bas för SPDIF signalen. PC klockor är snabba men har troligen inte tillräcklig precission för AD/DA omvandling av hög kvalite.

Halvt OT vissa DVD spelarare buffrar allt och läser t.o.m om från skivan även i CD läge.
Ett visst märke som börjar på M använder rom drives i DVD & vissa CD modeller, man kan då läsa i förväg och korrigera och läsa om, detta är ju ett alternativ till att custom bygga svindyr mekanik.
Konstigt att ingen midfi tillverkare har tagit efter ?

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/31 :  20:31:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En Tysk tidning -Audio- gjorde förra året (nr.4/04) en test med 15 coaxkablar och 10 toslink av olika fabrikat och i olika prisklasser.
Dom mätte också jitter och det var ca. 10 ggr högre jitter i den bästa Toslinkkabeln jämför med den sämsta coaxen.
Jittret låg på en så hög nivå (jag kommer inte ihåg exakta siffror, men dom var 3-siffriga för Toslinkarna) att testarna ansåg att det var fullt hörbart och mycket riktigt placerades samtliga 10 Toslinkkablar på jumboplats i lyssningstestet.

"Die Messungen – Jitter wird in Picosekunden (ps) angegeben – lieferten für die Optokabel durchweg drastisch höhere Werte als für die Koaxkabel"

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/07/31 20:55:37
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/31 :  21:22:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tidsfel är både märkligt och svårt att komma förbi. Ofta tycker vi att "- nu har vi kommit på en lösning som är perfekt! -" Men, hur vi än vänder och vrider oss - så verkar jitter-problemet ändå bita oss där bak.

M
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/31 :  21:56:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Mnyb skriver:
Angående mätningar, förutom jittret så skulle jag bli nyfiken på hur fyrkantvågorna ser ut efter kabeln,

Jag skulle tro att kantvågen inte skulle se så bra ut oavsett vilken kabel du använder eftersom utseendet begränsas av samplingsfrekvensen. Varför är det så att det aldrig finns några kanvågor över 400Hz på en testcd? Jorma jag tycker att det är märkligt att jag inte kunde se någon förändring i jittre enns på decimal nivå. Jag skulle gärna velat se detta men icke. Det lägsta värdet jag fick var när jag mätte på en konverter från Rostec 1.0 nsek som förvisso inte är picosekunder men ändå extremt lågt....faktiskt det lägsta jag någonsin mätt. Med tanke på att en bra cd-spelare mäter så där 6-9 nsek så föreställer jag mig att någon picosekund hit eller dit knappast hörs. Om man inte är tillverkare eller säljare av kablar.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/08/01 :  00:06:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Med tanke på att en bra cd-spelare mäter så där 6-9 nsek så föreställer jag mig att någon picosekund hit eller dit knappast hörs. Om man inte är tillverkare eller säljare av kablar.


Jag tillverkar inte digitalkablar och än mindre säljer sådana, så vart vill du komma med detta?

Jag använder heller inte digitalkablar när jag lyssnar på ren musik, då jag har en spelare med integrerad dac. Det enda ställe där jag har digitalkablar är mellan mina satelitmottagare och Gonduls dac, men det är knappast någon hiend digital ljudsignal ut från dom, så jag har inte lyssnat på skillnaderna mellan digitalkablar, men det jag hör av andra som jag vet vad dom går för, så föredrar alla coax framför Toslink. Och även i tester på nätet och i tidningar som i Audio så är det inte Toslink som föredras av lyssnarna.

Det handlade inte om någon picosekund i dessa mätningar som tyska Audio gjorde, det var som jag 3 siffriga tal. Jag har inte tidningen kvar, men vill minnas att det låg någonstans runt 500 till 700 picosekunder som mättes i Toslinkkablarna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/08/01 00:19:30
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/01 :  00:39:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Jorma du ska inte ta det här personligt men om det är som du säger att det handlade om 500-700 picosekunders skillnad, då borde jag ha sett det på mätinstrumentet eftersom den klarar att visa en sådan skillnad. Men fortfarande är det så att jittret är betydligt högre i våra digitala apparater, även om dom är av högsta klass. På mitt jobb har vi en klocka som styr nästan alla digitala apparater inkl. mixbord. Den här klockan har ett jitter på 1 nsek. och jag antar att det där ligger någon gräns som är svår att komma under. Jitter är ju ett slags distorsion och om vi antar att distosionen ligger på 1% i den analoga världen. Då föreställer jag mig att det blir svårt att höra ett tillägg från en tillkopplad apparat som har en distorsion på 0.1%.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/08/01 :  00:41:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Med tanke på att en bra cd-spelare mäter så där 6-9 nsek så föreställer jag mig att någon picosekund hit eller dit knappast hörs


Då skulle jag vilja veta vilka cdspelare som mäter såpass uselt som du kallar för bra.
Det finns mätningar gjorda av Stereophile och som ligger ute på deras hemsidor. Jag har kikat på ett urval av dom och det är:

Linn Unidisc
DCS Purcell
Ayre C5xe unidisc
Primare D30.2
Arcam Splo cdreceiver

Dom har mätvärden peak-peak på mellan 229 till 350 picosekunder.
Det är alltså mellan 0,23 till 0,35 nanosekunder.

http://stereophile.com/digitalsourcereviews/index2.html

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/01 :  02:06:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har kollat lite i mina gamla anteckningar och jag får väl be om ursäkt för de siffror som jag tidigare har anget gällde frekvensavvikelsen i den interna klockan som vanligtvis låg på c:a +/- 9ppm medans jittret låg mellan 2-5 nsek. Rostec som jag tidigare nämnde hade en frekvensavvikelse på +1ppm och jitter 1.0nsek. Min AV-förstärkare från H-K +1ppm - 2,4nsek. En stationär CDR-brännare från HHB -63ppm - 3.1nsek. Jag har också mätt på en Primare D30.2 men där har jag inte noterat i mina anteckningar men jag minns att jag blev förvånad över att något värde var så hög som 23. Vad det var minns jag inte men vi var väl shockade över detta. Som en liten parentes kan jag nämna min lilla CD-walkman från Sony som mätte -1ppm - 2.1nsek. Jag har också tidigare kollat fem CD-spelare på jobbet och där låg frekvensavvikelsen på + eller - 9ppm - jitter som ovan alltså 2.5-4nsek. Men fortfarande är det så att jag inte kunnat notera någon skillnad mellan olika kablar(0.5-10m)vad beträffar jittret. Däremot så har jag en notering om att en MD-spelare hade en frekvensavvikelse mellan 0 & +4ppm och ett jitter på 2,7nsek. Möjligen kan man tänka sig att avvikelsen var tempratur beroende. Ja det var de och jag borde alltså ha letat fram mina anteckningar tidigare.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/01 :  02:17:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du Elohim, det finns värre saker att oroa sig för vad gäller ljudåtergivning.

P.S. Gcs, jag kollade också upp en Sony CD-valkman en gång för några år sedan. Den hade så usel kristall att mätaren ej kunda synka in på den! Samplingsfrekvensen var inte 44,1 kHz, utan låg runt 44 kHz. Katstrofdåligt i mitt tycke.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/01 :  08:10:36  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Qcs: jag menar kantvågs svaret på stjälva bär vågen för spdif dvs "ettorna" och "nollorna"
kant vågen för CD svaret beror ju helt ricktigt på samplingsfrekvens och filter typ i DAC'en,
Men jag menar fyrkantvågen för stjälva spdif bitströmmen om du förstår vad jag menar.

/Mikael
Första arbets dagen efter semestern f-n

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/01 :  08:20:21  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Btw angående temperatur beroende.
Jag måste starkt avråda från tweaket att kleta fast blue tac eller annat klet på klock kristallen, jag hade en drive som inte låste ordentligt till min dac fören jag tog bort detta !!Driven var ett begagnat köp, jag blev mycket förbryllat tils jag öppnade den.
den blev troligen för varm i övrigt tog det ca 30min från kallstart (efter semester och liknande) innan fullständig låsning uppnådes då var både drive och dac varma.
Nu är det ju inte alla DAC's som indikerar kvaliten på inkommande signal men i min gammla Meridian 563 så kunde man se sånt på nån kombination av lysdioder vill jag minnas.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/01 :  08:36:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Knoppen:

quote:
Du Elohim, det finns värre saker att oroa sig för vad gäller ljudåtergivning.
Vad bra! Då tar vi dem i en annan tråd.

"Elohim", vi håller inte på och kallar varandra vid namn här Johan...


Totalt missförstånd från min sida, ursäkta .
Helt fel av mig.

Hoppas du är tillgänglig på telefon i Johan.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/01 :  13:34:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eh, jag fattar inte riktigt vad du menar faktiskt.

Var är "reply with quote"-knappen så man kan använda den isåfall, om man vill rikta inlägget till någon?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/08/01 :  14:53:43  Show Profile Send Cyber a Private Message
Hejsan Knoppen, kul att se dig här i trådarna igen

quote:
Eh, jag fattar inte riktigt vad du menar faktiskt.

Var är "reply with quote"-knappen så man kan använda den isåfall, om man vill rikta inlägget till någon?



Lös det med Pac via Pm...(tror Ni missförstod varandra)



... vi rullar vidare i trådämnet

quote:
Vad är bäst för digital ljudsignalöverföring mellan dvd och reciever?
Längden ungefär en meter.


/Cyber
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:48:09  Show Profile Send Bosco a Private Message
Pac:
quote:
"Elohim", vi håller inte på och kallar varandra vid namn här Johan...


Vilket skämt... Knoppen vänder sig till trådskaparen och du skriver ut Knoppens namn

quote:
Vad är bäst för digital ljudsignalöverföring mellan dvd och reciever?
Längden ungefär en meter.


Jag vidhåller att om det är film som avses (AC-3 och DTS) så är de formaten okänsliga för jitter.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:52:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett missförstånd helt och hållet från Pacs sida, han ringer dig sen Knoppen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/08/01 :  16:17:28  Show Profile Send matså a Private Message
AA, den store och världsberömde LIndroos här på hififorum, trevligt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/01 :  17:24:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jajamen, jag missförstod helt och hållet, ursäkta .
Helt fel av mig.

Hoppas du är tillgänglig på telefon Johan.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:08:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen skriver:
jag kollade också upp en Sony CD-valkman en gång för några år sedan. Den hade så usel kristall att mätaren ej kunda synka in på den! Samplingsfrekvensen var inte 44,1 kHz, utan låg runt 44 kHz. Katstrofdåligt i mitt tycke.

Hallå Knoppen! Den där CD-Walkman som jag kollade var min egen och jag trodde väl inte själv att den skulle mäta så bra. Men förvånande nog så mätte den ju otroligt bra. Jag skulle gärna se de här siffrorna på mina stationära spelare inkl. DVD och DAT. Alla digitala grejor har ju en samplingsfrekvens som ligger runt(x-antal ppm) samplingsfrekvensen. Naturligtvis skulle man önska sig att alla apparater hade en klockingång och att man sedan kunde köpa sig en precisionsklocka till ett rimligt pris för att sedan kunde styra hela balletten. Samplingsfrekvensen styr ju tonhöjden på den musik som man lyssnar på och i den digitala världen har man en precision på en eller några ppm men i den analoga världen om vi tänker på en bandspelare eller en skivspelare, då kan det handla om 0,2% vilket gör 7,2 sekunders avvikelse av 60 minuter.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/02 :  13:46:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mig veterligt så är anledningen till att coaxialkontakt är bättre det att signalen som skickas oavsett om det är optiskt eller koaxialt är elektrisk vilket medför att man behöver ha extra omvandlingssteg för den optiska vilket påverkar signalen negativt.

Av denna anledning så är den elektriska ( koaxial ) bättre eftersom den inte kräver omvandling.

Så det skall i själva verket inte ha med kabeln att göra varför den elektriska överföringen är bättre. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/08/02 13:47:25
Go to Top of Page

F.Ultra
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:27:35  Show Profile Send F.Ultra a Private Message
Problemet med den teorin är att man för coax också gör en omvandlig genom att dra signalen genom en transformator samt en galvanisk avskiljare, medans man för optisk bara driver en ljusdiod. Frågan är dock hur mycket som jitter i överföringen påverkar signalen ut ur den DAC som man använder (oavsett om det är en extern eller en inbyggd i ens receiver/förstärkare) då man med största sannolikhet klockar om signalen inne i moderna DACar, dels för att minska på jitter problemet, och dels för att överhuvudtaget kunna göra oversampling (speciellt i multibit DACar).

Vad som hade varit intressant att se vore mätningar där man jämfört signalen efter DAC med olika former av jitter på överföringen för att se vilka gränsvärden som man måste upp i för att det ska spela roll, samt jämföra hur känsliga olika DACar är.

För att få lite siffror på det hela också. Klockan som är inbäddad i S/P-DIF signalen ligger på 2,8Mhz för en vanlig 44,1Khz stereo-signal. En jitterskillnad på 1ns borde alltså då innebära att klockan skulle tolkas fel av mottagaren med 0,28%

Notera också att detta inte gäller för DTS/DD(AC3) då denna data är paketbaserad och dessutom komprimerad, jitterskillnad i överföringen här skulle alltså endast kunna påverka tiden mellan två paket vilket gör det betydligt svårare att räkna på. Bygger man systemet så att paketen skickas till mottagaren så att nästa paket kommer fram innan det första har packats upp och skeppats till DACarna så underviker man helt denna tidsskillnad mellan paketen också (vilket är ett problem med S/P-DIF eftersom det saknar möjlighet för handskakning).

Edited by - F.Ultra on 2005/08/03 15:30:38
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000