Author |
Topic |
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 10:23:02
|
Jag skulle vilja få rek. på förstärkare/slutsteg som ligger runt intervallet 50-60.000:- De skall passa ett par Reference 3A Dulcet, vilka är relativt trögdrivna (mer på papperet kanske än till verkligheten...) med endast 86 db/W/m Rör är uteslutet, pga för hög värmeutveckling (rör-hybrid kan gå). Karaktär som jag är ute efter är först och främst se om det går att få ett lyft i basen, samtidigt som övriga parametrar skall förbättras (perspektiv, ljudbild, tonal balans etc). Samtidigt är detta en balansgång, för jag är inte villig att "offra" för mycket av lyssnings-parametrarna om en förstärkare enbart går mot att vara ett "bas-lokomotiv". Rekommendationen bör också ligga mellan det mörka och neutrala, jag tror detta skulle passa bäst då högtalaren går mot det lite ljusa hållet. Om min musikstil kan man säga att jag lyssnar på allt möjligt, men mycket sällan till techno och tung rock. |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2005/08/01 : 07:49:53
|
Testa Simaudio, har många bra slutsteg, börjar på ca 35000 (w-3) och uppåt. www.simaudio.com Jag har deras integrerade i-3 och den är mkt bra tycker jag. |
|
|
R.H.
Member
90 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 00:09:04
|
Min kombo Olympia HT4 og Olympia L-Moni ville du garantert like. De har ENORM basskontroll. De er testet i siste utgave av norske Lyd og Bilde. I konklusjonen stod det (sitat): "PBN Olympia-L Mini og HT4 kan slå pusten ut av Zevs selv. Med denne forsterker komboen bak spakene truer stortrommeslagene med å riste gudene ned fra fjellet. Ekte high-end dreier seg ikke bare om basskontroll og kraft. Her er det oppløsning og delikatesse som tryller frem det beste i enhver innspilling - uansett lydnivå".
De er verdt å sjekke, men ligger litt over prisnivået du refererer til..... se www.highend.no
Uansett, lykke til med ditt valg.
(Zevs var hersker over fjellet Olympien hvor gudene bodde - gresk mytologi) |
My stereo: PBN Olympia HT 4 (2x492W) PBN Olympia L-Mini (pre-amp) Montana XP Cary CD-303/300 |
Edited by - R.H. on 2005/08/02 00:09:43 |
|
|
soren
Member
311 Posts |
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 10:00:51
|
Låter som Krell skulle kunna passa om du vill ha bra bas. Accuphase skulle kunna passa om du vill dra dej mot lite mjukare ljud. |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 10:11:07
|
Säger bara McIntosh - verkar passa in på din ljudbeskrivning till 200 %
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 10:33:46
|
Nytt eller beg? Själv skulle jag satsa på ett beg Accuphase eller Mark levinson steg. |
//Thomas
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 11:41:24
|
Varför leta efter något som "låter som Krell"? Köp Krell istället! Ordentlig punch i botten och en mjuk och fin topp. Jag har ägt FPB-200c och ett sådant eller ett FPB-300 bör du kunna hitta inom prisspannet.
Nu har jag en Grendel, den skulle nog också passa dig bra.
Jag har tidigare även haft Pass Labs X250/X350 och GamuT D-200 mkIII men de passar inte in lika bra på det du letar efter.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 14:49:55
|
Jag säger som drkim: McIntosh! Kan man tänka sig att lägga så mycket cash som du, så skulle jag tycka det kändes smått onödigt att köpa begagnat bara för att få något "så grymt som möjligt". Vad jag har hört om dessa högtalare så är dom framtagna ihop med rörstärkare(?) så en Krell kanske inte riktigt har den rätta karaktären för dessa högtalare heller?
Med en integrerad McIntosh MA6500 är jag övertygad om att du får dina högtalare att briljera och stromtrivas! Betänk också att du äger några av (åtminstone i mitt tycke) världens vackraste högtalare och att dessa kräver kringutrustning som är lika vacker att titta på... Då är McIntosh det rätta svaret!
: )
PS. Kostar väl kring 50 papp ny i Sverige, men går kanske att hitta billigare på något sätt. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Steffo
Mr. Wilson
126 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 15:41:40
|
B.A.T VK3i och VK200. Runt 24000kr från USA!!! |
"WILSON, probably the best speaker in the world" |
|
|
Coffee
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 15:43:17
|
Jag tycker att du skall testa ett Grendelsteg. Det funkar bra för mig, bra driv. Testade ett antal steg innan jag föll Grendeln. Jag kör biampat och balancerat. Bra med en slot över till annat godis. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 16:24:00
|
Bryston 4B-SST! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 16:33:05
|
Innebär detta att Quaden är tillsalu?..
Grendlar finns ju att få för de pengarna. Det finns en massa intressanta krellar likaså.
Jag har dock någon liten minnesbild av att dulcet:erna är utvecklade för rör. Ear 509 borde väl väl matcha budgeten om man hittar ett par.
Mvh Tux |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 00:17:42
|
Tackar för all seriös respons!
Har fått en hel del att fundera runt, och på sikt försöka leta upp för kommande provlyssning...
Tux: Quaden kommer "gå till salu" när jag hittat rätt! |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
|
Topic |
|