Jag har under flera år haft en Tara Labs Prism Bi-wire kabel. Då jag tidigare haft möjlighet till bi-wire i både högtalar- och förstärkarände har detta varit utmärkt. De senaste åren har jag dock bytt ut alla komponenter, utom denna kabel. Numera har jag bara singelwire i båda ändar. Nu till min fundering/fråga: I början tvinnande jag ihop båda ändar så att alla fyre ledare användes som single-wire. Detta eftersom jag trodde att större kabelarea skulle vara bättre, men efter att ha testat att bara använda två av ledarna i varje ände upplevde jag att ljudet blev bättre.
Finns det någon teknisk förklaring på detta? Eller någon med liknande/skiljande erfarenheter kring detta?
Jajjamen, det finns det! Fast även om jag kan förklara lite grann, så kan jag inte alla snygga termer och ord och beräkningar om ditten och datten - så jag kommer verka som en svamlare.
Har för mig att totala tvärsnittsarean ska matchas mot kabelns längd. Testa om du för någon skillnad med dubblerat antal kardeler/kablar när du samtidigt dubblerar längden.