HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi indkøbs Råd ( Korsun )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjørn
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/08/02 :  00:16:59  Show Profile  Visit Bjørn's Homepage Send Bjørn a Private Message
Hej.

Håber i vil hjælpe mig lidt, jeg skal have mig noget nyt HiFi.

Jeg har 36.000 Dkr til at købe nyt eller brugt HiFi for, det jeg skal have er Int. Amp + CD eller Pre/Power + CD.

Af HT har jeg V.A. Beethoven Concert Grand.

Det gør som sagt ikke noget hvis det drejer som om lettere brugte hifi ting.

Min musik smag går fra Klassisk til Heavy, dog mest klassisk.

På forhånd tak for hjælpen.

Audia Flight One - Audia Flight CD One - Goertz TQ2 Silver XLR - Jorma JPC 2.5 - V.A. Beethoven Concert Grand - Kimber Cable 8TC

Edited by - Bjørn on 2005/08/03 02:39:38

Bjørn
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/08/02 :  23:46:36  Show Profile  Visit Bjørn's Homepage Send Bjørn a Private Message
Hmm slet ingen gode råd??

Hva med sådan en Korsun V8I og en Cayin CD 17A ville det være en god kombination ??

Nogle der kan fortælle mig om der findes forhandlere af Kursun har i skandinavien eller England, Tyskland??


Audia Flight One - Audia Flight CD One - Goertz TQ2 Silver XLR - Jorma JPC 2.5 - V.A. Beethoven Concert Grand - Kimber Cable 8TC

Edited by - Bjørn on 2005/08/03 02:39:54
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/03 :  09:42:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Hej,
Jag har haft Korsun V6i och med min smak tycker jag absolut du skall gå en annan väg. Dina vienna är lättdrivna (har hört baby grand med en liten lavardin IS ref och vienna spelade med stor pondus i "normalstort" rum).
Jag har själv ägt en del kinihifi och har utkristalliserat både hybridslutsteget Shengya SP-T300 (kanske går att hitta fortfarande), integrerade Cayin 88TI (hört på mässa med Martin Logan högtalare) och monoblocken Cayin 860 som mycket välpresterande produkter. Jag gillar även Cayin försteget SC6L.
Inom din budget skulle jag absolut överväga
Caiyn 860 monoblocken+ försteg.
Som billigt cd spelar alternativ skulle jag försöka provlyssna en benchmark dac1 och koppla den till en dvd spelare som tranport. Den har fått många lovord (både stereophile och Hifi+ mfl) och går att hitta under 10000sek ny och har inbyggd volym vlket innebär att du kan koppla direkt till slutsteg och eventuellt senare komplettera med ett riktigt försteg för att eventuellt få ännu bättre ljud.

Jag äger själv lavardin och accuphase idag men skulle lätt kunna äga Cayin 860 monoblocken. Förrutom hemma hos Calle jr, har jag hört dessa med accuphase dp-77 samt ovan nämnda Cayin försteg och det lät oerhört bra! Se även lyssningsintryck nyligen hos calle-jr här på forumet under "allla utom bellman på beök".

Detta är några av alla de vägar som du kan gå (utvald ny kina hifi ger enligt min erfarenhet oslagbar valuta för pengarna vilket ofta bara kan jämföras med beg marknaden för motsvarande produkter tillverkade i EU etc), men i vilket fall så har du ett par högtalare som öppnar möjligheter till drivning av rörförstärkare med inte alltför stor effekt!

Edited by - Per100 on 2005/08/03 09:46:57
Go to Top of Page

Bjørn
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/08/03 :  14:13:42  Show Profile  Visit Bjørn's Homepage Send Bjørn a Private Message
Hey Per.

Mange tak for dit input, jeg vil straks undersøge mulighederne for at lytte til et sådan Cayin sæt.



Har da også tænkt lidt på Opera Audio Ref. 880 + CD 2.2 MKIII

Mon de 2x75W er nok til mine BCGér og en stue på 25m2??


Jeg skal besøge Hans ( ArtSound ) i uge 33, kunne da være jeg kunne låne sådan en Ref. 880 med hjem, skal nemlig låne Ref.150 og CD 2.2MKIII... Tror da lige jeg vil høre ham ad...


Audia Flight One - Audia Flight CD One - Goertz TQ2 Silver XLR - Jorma JPC 2.5 - V.A. Beethoven Concert Grand - Kimber Cable 8TC

Edited by - Bjørn on 2005/08/03 14:22:01
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/03 :  14:28:51  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag är övertygad om att effekten 75W räcker till dina vienna. Har själv aldrig lyssnat på consonance förstärkare men haft hemma deras cd Droplet samt 2.2 mkIII. Be att få lyssna på Droplet Det kommer två nya cd från consonance i dagarna varav den en heter 2.2 mkII med inbyggd volym och som dessutom skall vara en blandning av Droplet och 2.2mkIII rent konstruktionsmässigt.

Edited by - Per100 on 2005/08/03 14:30:30
Go to Top of Page

Bjørn
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/08/03 :  14:43:50  Show Profile  Visit Bjørn's Homepage Send Bjørn a Private Message
Hej.

Jamen det lyder da godt...

Droplet har jeg også læst mig frem til skulle spille kanont godt, men designet er noget af det grimmeste jeg længe har set, ved godt at HiFi burde gøre en blind, men må indrømme at jeg aldrig kunne affinde mig med at have den stående i min stue...smag og behag

Det skulle også være den nye CD 2.2 jeg skulle kunne låne, har dog ikke set den, men håber da ikke de er gået for meget over i droplet designet...

Kan jo self. bare være en vane sag....meeeeen

Audia Flight One - Audia Flight CD One - Goertz TQ2 Silver XLR - Jorma JPC 2.5 - V.A. Beethoven Concert Grand - Kimber Cable 8TC
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:16:35  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
men håber da ikke de er gået for meget over i droplet designet...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:19:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Heter den nya 2.2 MkII och den gamle 2.2 MkIII?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:47:11  Show Profile Send Per100 a Private Message
Ja lustigt nog Skall bli intressant att se designen på 2.2mkII.
HELT ny eller SAMMA

Gamla mkI i svart var himla snygg!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/03 :  16:16:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Undrar om nya 2.2 kan konkurrera ljudmässigt med "das monster"...dvs Dropleten...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/03 :  16:31:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tar den väl en gång till...

Tror detta är förstärkaren du ska ha:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34356


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bjørn
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/08/03 :  17:57:33  Show Profile  Visit Bjørn's Homepage Send Bjørn a Private Message
Hey.

Hvordan den nye CD 2.xx ser ud, ved jeg ikke endnu, men jeg skal nok vende tilbage med billeder og lidt lytte indtryk..

Men håber seriøst ikke at den ligner Droplet for meget..Puha da..


Den Zell ZD200 MK II ser vandvittig lækker ud, men igen så skal det bestilles hjem fra Østen eller US og med de told regler vi har her i DK , ja så er det ikke sjovt længre, godt 7-8000 dkr. koster den i US, tør ikke tænke på hvad der så kommer oven i hatten, når den ankommer til DK...


Audia Flight One - Audia Flight CD One - Goertz TQ2 Silver XLR - Jorma JPC 2.5 - V.A. Beethoven Concert Grand - Kimber Cable 8TC
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/03 :  18:29:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har Danmark så vansinnigt högre skatter än i Sverige då? Här får du räkna med 30% på värdet, min kostade en bit över 11 000:- inkl allt och för detta får du en stärkare som kan mäta sig med ett par tiotusingar högre.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/08/03 18:30:27
Go to Top of Page

Bjørn
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/08/03 :  18:38:45  Show Profile  Visit Bjørn's Homepage Send Bjørn a Private Message
Det eneste jeg ved er at der ryger 25% moms på, med hensyn til skat ved jeg ikke lige hvad der ryger på, men vel minimum det samme som du har betalt..

Hvor købte du din ??


Audia Flight One - Audia Flight CD One - Goertz TQ2 Silver XLR - Jorma JPC 2.5 - V.A. Beethoven Concert Grand - Kimber Cable 8TC

Edited by - Bjørn on 2005/08/03 18:39:23
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/03 :  21:30:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Själv tycker jag Droplet har ett coolt och originellt utseende, inte snygg, men fulsnygg kanske Kul att inte alla cd-spelare är fyrkantiga lådor!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bjørn
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:10:31  Show Profile  Visit Bjørn's Homepage Send Bjørn a Private Message
Matte 76.

Jamen den er anderledes, og så men også spændende at se på, og det er da befriende at der er nogle som tør gøre det

Audia Flight One - Audia Flight CD One - Goertz TQ2 Silver XLR - Jorma JPC 2.5 - V.A. Beethoven Concert Grand - Kimber Cable 8TC
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:01:31  Show Profile Send Egill a Private Message
Zell mk 200 säljs av bl a Nysound, Coem och Timaudio och kostar strax över $900+frakt o moms. Jag vill dock varna lite för deras kvalitet kan vara ojämn. Av de fem som beställdes i det s.k containergruppköpet på Prisjakt och som skickade med båt var två sönder (en av dem var min som gick sönder efter någon timme :(). Den andra som var sönder måste ha varit det när den skickades; ena säkringen saknades och när han satte in en ny gick den direkt. Min kan ju blivit fraktskadad i och för sig, så det måste inte vara ojämn kvalitet.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2005/08/05 :  02:34:45  Show Profile
Jag har en Jungson JA-88 och det är faktiskt den mest välljudande förstärkare jag ägt hittills. Har haft den över ett år nu vilket är rekord,hehehe. Svårt att ledsna på det ljudet.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000