HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikupplevelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2005/07/24 :  03:42:58  Show Profile Send Sture99 a Private Message
För ett tag sedan fanns det en tråd om musikupplevelser. Jag hittade inte igen den, så jag öppnar en ny genom att förmedla en egen upplevelse.
_

Man kan ha olika musikupplevelser. Det kan vara en anläggning som levererar något oväntat bra eller en livekonsert som stannar i minnet för evigt.

I kväll har jag haft en riktigt skön upplevelse här hemma. Först uppvärmning med mat och lite musik som ger mig goda vibrationer, sedan en nyupptäckt av en gammal favoritskiva.

Det började, givetvis, med en god middag. En saftig, men ändå krispig, bruchetta avnjöts tillsammans med en Stoneleigh Cabernet Sauvignon. Därefter Saltimbocca och dillstuvad färskpotatisgratin tillsammans med Campolietti. Till dessert avnjöts färska svenska jordgubbar, chokladglass och ett glas Limoncello.

Till kaffet och calvan (jag föredrar den unga, friska och fruktiga Boulard framför de mer mogna, och dyrare, sorterna) lade vi på lite musik. Efter en sådan middag skulle kanske lite soft solul ha förväntats, men hustrun överraskade med att insistera på att jag skulle spela det jag verkligen gillar.

Här såg jag min chans att väcka en slumrande musiksjäl. Någonstans inom mig finns grunden till all rock – bluesen, och så måste det ju vara för alla andra också resonerade jag, så i syfte att styra in hustruns musikintresse på ”den rätta vägen” lade jag på soundtracket till filmen ”The Hot Spot” med bl.a. John Lee Hooker och Miles Davis. Sista spåret, ”End Credits”, som är en liten sammanfattning av skivan på dryga fem minuter borde kunna omvända vilken jazz, blues- eller trumpethatare som helst. Hustrun tyckte att: – Det där svänger ju, och med lite högre tempo så närmar det sig ZZ Tops ”La Grange”

Bra!

Nu blev jag lite exalterad. På med Peder af Ugglas. Peder spelar sofistikerad gitarrbaserad musik med kopplingar till både blues och jazz. Det svänger onekligen ordentligt och jag hade goda trettio minuter i full njutning. Hustruns åsikt var dock att det hela var lite tråkigt, inget ”djävlar anamma”.
– Jaså, det kanske ska vara lite ”skitigare” då? På med Tom Waits senaste, Real Gone.
– Nääe, det här är för mycket. Till och med din bästa musikpolare tycker ju att den här skivan är dålig. Tycker du verkligen att den är bra?
– Ja, jag kan inte förneka att jag gillar den. Den är helt i konsekvens med Tom Waits utveckling. Flörten med industrirock passar hans röst som hand i handske. Ytterligare en stund med favoritmusik att avnjutas (innehållet i Calvadosflaskan krymper).

Nu insåg jag dock att min kärlek till musik inte kan förmedlas fullt ut. Även om jag har ett hyggligt brett smakspektra så finns där speciella grunder, rytmer, stämningar, känslor… eller kalla det vad ni vill, som har en unik attraktionskraft på just mig (och kanske några till?).

Klockan tickade på och hustrun gick till sängs med orden – Stanna uppe och spela en stund du, jag är lite trött.

Jag är lyckligt lottad i så motto att vi dels har ordentligt med utrymmen (och dörrar mellan) och dels inte har grannar som störs om man ökar volymen, så jag gick vidare på ”bluesspåret” genom att lägga på Black Sabbaths Vol 4. Enligt mig är Vol 4 det bästa albumet gruppen gjort. Trots en medioker produktion är skivan fullständigt betagande. Med hög volym och slutna ögon kom jag till himlen. Varje spår på skivan gav mig nya upplevelser. Perspektiv, djup, engagemang och mycket, mycket känsla. Kan det bero på att min anläggning är lite bättre än den jag hade för drygt 30 år sedan eller kan det kanske vara så enkelt att riktigt bra musik helt enkelt tar andan av en, oavsett vilken anläggning den spelas på?

Nöjd!

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/24 :  09:07:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vol 4... Oj, det var många år sedan. Men den är mycket bra minns jag.

Ozzy har ju förresten under åren hållit liv i flera av låtarna, t.ex Changes.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/24 :  10:40:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mumma!

Du hade en fin kväll/natt igår, vad roligt!
Det var riktigt mysigt att läsa om din upplevelse. Tack för att du delar med dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/24 :  10:41:59  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ojdå, det var en maffig beskrivning .....

.... och den fina kvällen slutade med anläggningen (med dörrar emellan) och inte i hustruns famn. Detta tyder på en stark drift att njuta av musik.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/07/24 10:52:20
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:06:18  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Låter trevligt, själv hade jag nog försökt styra riktiningen mot famnnen. MEN om inte så är ju Vol 4 en god ersättning för att inte tala om "Black Sabbath"....mmmmmmm....inte minst sida 2

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:24:50  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Aja, baja era små snuskisar. Allt som sker är inte lämpat för publicering

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000