HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högt pipljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/21 :  23:08:03  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Hej!

Vid lite högre volymer hör jag ett mycket tyst men högfrekvensigt och ilande pipljud från mina högtalare. Undrar nu vilka ingrepp man kan göra för att råda bot på problemet. Min första tanke är skärmade nätkablar/nätdosa. Tips? Råd? Sill och dill?

Thule elektronik + bw 704

/wingpiip

I bought some batteries the other day, but they weren't included.

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/07/21 :  23:14:16  Show Profile Send Draken a Private Message
.....

Edited by - Draken on 2005/07/21 23:29:09
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/22 :  02:09:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du känt på mellanreg o på baskon om dom åxå vibrerar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/07/22 :  08:41:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!! Very interesting!!

Och jag som trodde jag var ensam!!

Du Wingboot! Jag tror jag vet precis vad du menar faktiskt!! Under en längre tid "störde" jag mig väldigt mkt på ett högfrekvensigt lågt lågt pipande som på ett mkt påtagligt sätt stör ut njutningen och avslappningen när man lyssnar på musik!! Nästan som tinnitus kan jag tänka mig i upplevelsen! Till en början stängde jag igen alla dörrar i lägenheten till kök och toalett där ventilationen dånar och meckade mkt med akustiken och lite dämpning i lyssningsrummet!! Men utan påtagliga resultat!! Och som sagt... började spekulera i om man har tinnitus på allvar eller inte?? (konstigt förvisso eftersom det bara var när jag lyssnade på musik som jag tänkte på det).

Men! Det som DÄREMOT och slutligen hjälpt till nästan 100% är det som du själv är inne på bättre nätkablar!! Investerade i en Transparent Power Link Super vilken gjorde underverk på just detta problem.. Underverk är nästan ett understatement och jag har inte en skiva hemma som låter likadant som då trots att jag kör på samma anläggning!! Allt blir bättre med ringandet borta.. Tydligare klarare röster, fler mikrodetaljer, bättre och renare bas etc etc.

Det är just detta jag menar med tystnad kring instrumenten.. När man hör/förnimmer ett ständigt ringande i bakgrunden blir det svårt att koncentrera sig på musiken och rösten och ljudet etc. Man blir, känner jag, stressad och spänd när man har svårt att tränga bort störiga bi-ljud från upplevelsen... Och lyssningströttheten infinner sig mkt snabbt!!

När ringandet då försvinner blir det KNÄPPTYST i bakgrunden vilket ger en enormt mkt behagligare hifi upplevelse.

Ja, ett av de senaste årens absolut BÄSTA investeringar skulle jag säga!! Nästa steg blir troligen bättre nätsnokar även till slutstegen!!

Lycka till och prova dig fram vetja!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/22 :  09:14:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hörs det även när du inte spelar musik utan bara vrider upp volymen?
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/22 :  18:20:06  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Draken, ska åtnjuta ditt tips aktsamt
johan_björklund, inget som vibrerar utan det piper högt...eller vad menar du?
Mahler, ok tack!
f95toli, det är bara när man vrider upp ganska högt

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/07/22 :  19:03:35  Show Profile Send Draken a Private Message
Kom på att det var ju brum som jag hade!
Ditt var ju pip!
Därför blev det som det blev?
Hoppas att du fixar det ändå!

MVH
Draken
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/07/22 :  20:04:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hehe, jag är tydligen inte heller ensam!

Har en gammal Pro-Logic förstärkare i sovrummet som har denna ovana, pipljud som ligger i diskant och mellanregister.
I mitt fall verkar det vara försteget som är orsaken, då pipet försvinner om man "mutar". Pipljudet stiger med volymen fast det märks först vid kanske kl 10-11 nånstans. Om man förbikopplar tonkontrollerna blir pipet något mindre på hög volym men är samma på låg.

Vad är orsaken undrar även jag då det är fruktansvärt irriterande....

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/22 :  20:12:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Wingbot: Jo, men kommer det även när du inte spelar någon skiva?Alltså när förstärkaren borde vara helt tyst oavsett vad volymkontrollen står på.

Kommer det bara när man spelar musik kan det ju vara någon typ av "missljud", kommer det oavsett så är det någon typ av störning alt. fel på elektroniken.

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2005/07/24 :  20:52:18  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tjena!
Jag har en gammal Rotelförstärkare och när jag plågar den till gränsen genom att koppla in en konstlast (resistor) på 4ohm över utgången och mata ut 50Wrms, så börjar trafon att gnälla (matningsspänningen ripplar ganska mycket också). Kanske är något sådant (alltså ljud ur trafon, inte högtalarna)? Jag vet inte om den börjar vibrera eller vad som händer, men den låter rätt ansträngd
Go to Top of Page

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/07/25 :  03:08:24  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
detta problem har jag hör talas om fast på datorskärmar, då ska tydligen lösningen vara att "måla" trafon med nagellack.

http://www.krs-one.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000