HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 FoamZorb basabsorbent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2005/07/24 :  22:20:09  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad är detta och hur långt ner dämpar det?

http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/akustik/foamzorb.html

ombud för Intelligent Sound

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/24 :  22:37:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Hade varit roligt att se lite data på absorbtion över de där produkterna.

Såg även detta på webbsidan:

"KOMMANDE NYHETER

Vi kommer snart med 3 st olika stora basabsorbenter från ca 1000kr /st. Utformade som stora rör i mycket hög densitet av stenull med diametrar på ca 300, 500 och 800mm. Längd 1,2m för 300 och 1,0m för 500 och 800. Både vita och svarta kommer att lagerföras. Kuber på 50x 50x 50mm säljes även löst för ca 15 kr /st för fyllnad."


Samma sak där borde finnas data på verksamhetsområden.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/24 :  22:47:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Håller m3d föregående skrivare. Utan att veta vad dom gör så är det ett lotteri. Jag tycker att dom ser för klena ut för att kunna ta lägre ner i frekvens.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2005/07/24 :  23:49:19  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Troligtvis inte under 100 hz i allafall, blir väl ett par v-4 eller v-5 från svanå istället.
Kanske kunde vara intressant med ett gruppköp för att spara lite slantar.

Får väl ring Mats och se vad han kan göra på priset om man beställer många.
Finns det några som är intresserade?


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/24 :  23:54:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nope

Bygger själv i så fall , blir mycket billigare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:04:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
är det inte svårt, har du ritningar eller :)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:04:51  Show Profile Send U1 a Private Message
Synd att du missade samköpet från partexpressen, där fanns ett par liknande (samma?), fast under annat namn. Dom kostade ca 350:- allt inkluderat.

/J
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:08:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/25 :  00:20:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
är det inte svårt, har du ritningar eller


Jag har hur man räknar ut diffusorer , dämpning o helmholtz. Det är via en calculator som jag har hittat på nätet.

Jag har en tråd om diffusor bygge här: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41435

O här har du allt du behöver veta om Helmholtz
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/25 :  09:49:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Eftersom V-4 är smalbandig så har den inte samma syfte som dessa skumprodukter som är bredbandiga och brukar vara verksamma mellan 125hz och 4khz (om man t.ex. jämför med RPG). Nu antyder de ju också att de har förbättrat produkter lite iom högre densitet, jag tror jag ska skicka ett mail och höra lite mer.

Bredbandig absorbtion är en grundförutsättning och sedan behandlar man enskilda problem med en dito V-4:a alternativt korrigerar man resterande lågbasproblem elektroniskt (om man inte vill ha skrymmande prylar)

Letar själv efter dito prylar, är lite ohåga att bygga själv.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/25 :  10:39:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
FoamZorb basabsorbent tar mellan 100-700Hz...ungefär.
Hela sortimentet är tänkt att passa ihop, så från toppen till botten är det följande:
20k-4k (beroende på modell och monteringsätt)FoamZorb Panel
4k-400 (beroende på monteringsätt) Abzorba 40
400-100 (beroende på modell) FoamZorb basabsorbent LEtrap
Senare kommer även en basabsorbent för att täcka av de sista oktaverna. Men man kan även nu placera en Abzorba 40/100 vinklad i hörnet för att få bort lite lägre frekvenser.

(Med reservation för mina missuppfattningar från GoldenAgeMusic)

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/25 :  11:56:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Isf kan det här vara ett alternativ, RPG ProCorner. Rent generellt används RPG's produkter ofta och rekommenderas av Rives Audio vilka ni alla känner till för deras extrema och välbyggda studios och lyssningsrum.





Priset för en hörnmodul som är 120 cm hög kostar £40 vilket betyder samma pris ~ som Golden Age-varianten.

Även den här finns i panelvariant "ProFoam" och man kan lägga panelerna i flera lagre för att förändra absorbtionen.





Vill man ta hand om specifika problem likt med V-4 så finns "Modex Corner" men då blir det förstås också genast dyrare, en modul kostar om jag inte minns fel runt 2,500 kr och finns i fyra varianter för olika resonanta frekvenser.





Imo. rätt estetiskt sett lyckade produkter.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/25 12:00:54
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/25 :  15:27:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bubben: Det är fortfarande lika intressant att veta med vilken absorbtions koefficient det frekvensspannet har, jag har mailat Golden Age och frågat så se vad det har för svar åt mig

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/25 :  19:53:43  Show Profile Send Bubben a Private Message
Kanske är sant...jag vet faktiskt inte. Är inte den (koeffcienten) ganska beroende av var panelerna sitter och hur stort rummet är?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/25 :  19:59:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Kanske är sant...jag vet faktiskt inte. Är inte den (koeffcienten) ganska beroende av var panelerna sitter och hur stort rummet är?


Stämmer bra med det du säger , trial and error du vet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000