HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Separat D/A-omvandlare eller ny CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/07/25 :  07:49:22  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hej!

I dagsläget använder jag min Sony DVD-spelare (DVP-N585P) för både DVD-skivor och CD-skivor. Vid CD-lyssning tycker jag dock att ljudet är lite platt och inte så värst engagerande.

Jag undrar om en separat D/A-omvandlare skulle göra någon skillnad till det bättre, eller om det är smartare att skaffa en separat CD-spelare?

Helst hade jag skaffat en multispelare av högre rang, men det tillåter inte ekonomin på ett bra tag.

Tack på förhand!

Mvh
Lars

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/25 :  07:58:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
En BRA Dac är ju aldrig fel... men en bra grundspelare ju är heller inte bortkastade pengar.

Står du inte ut med ljudet och är fattig som få, så kan du ju alltid modda den för några hundralappar och få ett bet. bättre ljud.

M
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/25 :  09:55:46  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag hade en CD-fix som ren CD-spelare och upplevde brister i ljudet, även efter att förstärkare, högtalare och kablar uppgraderats. Ljudet gav lyssningströtthet, även om det "ytligt sätt" var ganska bra....

Sålunda lät jag modifiera spelaren av proffs med separat nätdel till analogdelen, nätfilter och bättre lytar. Visst blev det bättre ljud, men jag nådde inte dit jag ville....

Så jag lånade hem en DAC (en dansk kvalitets-DAC i 10.000:- klassen) och provade att koppla via CD-fixens digitalutgång. Det lät ännu lite bättre, men jag blev inte riktigt nöjd...

Riktigt nöjd blev jag först med en ny, bättre CD-spelare; i mitt fall en Opera Consonance Droplet...

Så jag tror faktiskt att bästa lösningen är ny, riktigt bra CD-spelare. Alternativt naturligtvis separata driv- och DAC-enheter, men det blir ju så dyrt...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/07/25 :  10:11:56  Show Profile Send Draken a Private Message
Jag vill åxå gärna höra fler förlag/synpunkter från dom som har erfarenhet/er av detta, då jag har liknande "problem" som frågeställaren MullBenkt!

Draken
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/25 :  10:27:08  Show Profile Send Bubben a Private Message
Kan ju vara intresant att veta i vilken prisklass DA´n ska vara i...eller CD´n för den delen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/07/25 :  10:36:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Min erfarenhet är att transporten spelar lika stor roll som DA-omvandlaren. Det kan tyckas märkligt, men det är vad jag upplevt.

Vet du att det är CD-spelaren som är problemet? Dvs har du testat med en annan CD-spelare i ditt system som lät som du ville att det skulle låta?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/07/25 :  12:22:50  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,
Min åsikt är att man får mera för pengarna om
man köper separat DA jämfört med CD. Jag är
mycket nöjd med mina Musical Fidelity X-DACv3
för ca 7 kkr. Om man vill ha samma prestanda i
cd spelare får man nog lägga det dubbla (15-20kkr)
enligt min mening. Visst har jag märkt att transport
har betydelse, min Pioneer DVD är klart sämst, men
detta betyder inte att man behöver satsa på någon
dyr transport, en billig CD!!-spelare ger gott
resultat. Sålde min 40kkr CD-spelare för DAC-en
var så bra ! Om man är ute efter det allra bästa
(ljudet från en 40-80kkr spelare) är det bara att
kombinera med en jittermumsare mellan den billiga
CD-spelaren och DA-n. Då har man verkligen ett
toppsystem (åtskilligt billigare än 60kkr).

På den här vägen är jag och där tänker jag bli,
antar att efter nästa generations musikformat
fortsätter CD:n att leva vidare som vinylen, med
DAn, transporter osv.

Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/25 :  12:34:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
ww.engelholmaudio.com/tmp/P1010023.jpg
Denna DAC från Muse är till salu för ett ytterst rimlig peng.


Hoppsan, försäljning direkt i trådar tycker vi inte om.../Pac

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/07/25 :  12:55:03  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Vid CD-lyssning tycker jag dock att ljudet är lite platt och inte så värst engagerande.


Skaffa en Pioneer DV-668, den kostar ca 6000 kr på Fyndbörsen. Den ger en neutral återgivning. Om skivorna du matar den med innehåller engagerande musik som svänger så kommer 668:an återge det svänget. Du kommer förmodligen få massor av råd om dyra sk High-End spelare men om du prioriterar ljudet så finns det ingen anledning att lägga massor av pengar på signalkällan. Läs mer om 668:an i nyhetsbrev nr 34 och 40 på http://www.carlssonplanet.com/index.asp?lang=sv
Även LTS rekommenderar 668:an som cd-spelare http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html#CD


PeterL
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:03:04  Show Profile Send Blue a Private Message
PeterL: Du är bara för skön. Som en automatisk telefonsvarare som ständigt säger "Pioneer DV-668 - den är neutral".

Mullbenkt (coolt namn!): Jag skulle gärna vilja veta hur din övriga anläggning ser ut, det är kanske inte säkert att det är källan som är främsta orsaken till det där platta, oangagerande ljudet?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:05:31  Show Profile Send PeterL a Private Message
Blue: ja, jag kanske skulle söka anställning som telefonsvarar-röst

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:09:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du kommer förmodligen få massor av råd om dyra sk High-End spelare men om du prioriterar ljudet så finns det ingen anledning att lägga massor av pengar på signalkällan


Nej just det... Hallelujah!



quote:
Även LTS rekommenderar 668:an som cd-spelare


Hallelujah igen!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:14:30  Show Profile Send PeterL a Private Message
matte76: alltid lika saklig, jag ser att du mellan dina prylbyten lyckats ta dig tid att läsa på ordentligt kring LTS testmetoder
Kul att du är kvar här på forumet fortfarande.

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:19:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
PeterL: Alltid lika ironisk! Kul att du är kvar här på forumet fortfarande...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:19:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är sant att både transport och dac är viktiga för att få ett bra ljud, har man en bra transport kan en separat dac vara en fullträff.
För att veta om din transport är värd en separat dac MullBenkt så vore det bästa om du kunde låna en dac och helst även en annan transport för att pröva och jämföra.
Undantaget är väl om du får tag på en bra dac ”tokbilligt” och är nöjd därmed eller kan vänta med uppgraderingen av transporten.

Bravo
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/25 :  14:49:41  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
MullBenkt: Börja med att testa en bra rimligt prissatt DAC som MF X-DAC v3 eller en beggad Cambridge DAC3 och använd befintlig DVD-spelare som transport. Det räcker för att du ska uppleva en rejäl förbättring....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/07/25 :  19:00:05  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hej allihopa!

Räknade inte med så många åsikter, tips och svar över huvud taget!

I övrigt ser anläggningen ut som sådan: Sony DVD->QED Q-nex 1->Cambridge 340A->Proson billig hgtkabel->AP Stage 22. En AP Sub Supreme går ut från högnivå också.

Ett par rejälare stativare kommer att införskaffas inom kort. Har dock inte bestämt mig för om det blir Dali Concept 2 eller Focal/JMlab Chorus 706S (gillar värmen och det kompakta ljudet från Dali och den högupplösta diskanten från Focal).

Jag hade tänkt mig i närheten av 3000:- för en DAC (såväl ny som beggad) och/eller 5000:- för en ny CD. Väldigt stram budget med andra ord!

Tack så länge!

Edited by - MullBenkt on 2005/07/26 06:32:35
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/07/26 :  08:19:18  Show Profile Send MartinN a Private Message
Med stram budget är beggat naturligtvis mest prisvärt.
Musical Fidelity har t.ex. X-24k DAC som är modernast
och ett fynd som beggad. Gamla MF X-DAC börjar vara
något föråldrad så provlyssning behövs. Gamla CD-spelare
finns det gott om men jag skulle inte fundera på en modell
som är äldre än ca. 1996.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000