HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tidningen Hifi&Musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/20 :  12:57:12  Show Profile Send FBK a Private Message
Såg att det blev alldeles för mycket OT i Coldcouts tråd, så om någon har tankar eller åsikter om denna tidning så tar vi det här i stället.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/20 :  13:03:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att jag inte gillar med tidningen är att deras tester är på tok för flyktiga. Knapphändig info , felspråk o att dom upprepar sig på tok förmycket. Att dom fyller på med bilstereo o bärbart bryr jag mig inte om.

Deras reportage från mässor o andra tillställningar kan dom lägga ner direkt tycker jag. Det är precis som om dom vill få in så mycket som möjligt vilket gör att det inte blir nån text att läsa. Det enda + jga har att ge är deras recentioner av skivor.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/20 :  13:06:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Slupen skrev
quote:
Testet med Freja är en del i ett kedja för att förklara vad man får för ett par tusenlappar upp till 150kkr vilket är en jävligt relevant fråga för de flesta som inte tror att cd:n egentligen spelar någon roll. I ett sådant perspektiv var artikeln annorlunda och upplyftande.
Visst, men då kan de ju skippa de få ord om spelarnas ljud, som i denna form bara gör en förrvirrad. Utan inriktat sig på vad får man för pengarna idag, dvs i vilka prisklasser händer det mycket när man ska byta upp sig. Antingen det eller så gör man testreportaget seriöst och skriver ingående om de olika produkternas ljud också. NU BLEV JU DETTA TEST BARA BLAJJA AV ALLT!


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/20 :  13:09:45  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det enda + jga har att ge är deras recentioner av skivor.
Personligen så läser jag inte så mycket skivrecensioner, men instämmer på detta område.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/20 :  13:40:44  Show Profile Send mayro a Private Message


Denna tråden lär inte bli gammal grabbar...10 spänn på att den blir låst......
Med starka förmaningar också....


Nu ska vi se om jag förlorar en tia här.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/20 :  13:59:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Den behöver inte bli låst alls, det beror på ossDet som jag reagerar på är att vi nu inte har en enda bra Svensk Hifi-tidning, utan bara High Fidelity, om man vill ha svensk text.

Föresten, vilka Norska är värda att prenumerera på

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  14:24:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
När man testar hifiapparater är ju förutsättningarna A och O. Hur många har inte hört dyra system låta piss? Hur många har inte hört billiga system låta super? Hur många har inte hört samma system låta piss för att i en annan given situation låta super!??

Det handlar om förusättningar. Men dom kan vi inte läsa oss till hur det ser ut hos exempelvis Hifi & Musik eller High Fidelity.

HifiForum.nu's artiklar/tester är bättre (även) i detta avseende.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/07/20 :  15:06:52  Show Profile Send dB a Private Message
Personligen har jag tröttnat på H&M och kommer inte att prenumerera längre. De har tappat fokus totalt (MP3 spelarna, bil stereo…) Det är kanske dags att HiFi Forum startar en egen tidning - skriven av entusiaster för entusiaster?!
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/20 :  15:12:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Personligen har jag tröttnat på H&M och kommer inte att prenumerera längre. De har tappat fokus totalt (MP3 spelarna, bil stereo…) Det är kanske dags att HiFi Forum startar en egen tidning - skriven av entusiaster för entusiaster?!
/dB


Idén är mkt god, men det är nog inte bara till att starta....kostar säkerligen en smärre förmögenhet.
Däremot till en början iaf ett nyhetsbrev med insända artiklar, tester mm?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/07/20 :  17:00:33  Show Profile Send dB a Private Message
Nyhetsbrevet med artiklar, tester… ? Låter väldigt intressant!
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/20 :  17:59:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message


Så bra som vi är, så kommer det säkert gå som en dans.
quote:
skriven av entusiaster för entusiaster?!


Jag tror inte snubbarna på H&M knallar till jobbet varje dag och är äckligt deppiga över få behöva testa en massa nya apparater och högtalare. Samt att ifrågaätta kompetensen hos pers som har som jobb att koppla apparater, ställa in högtalare, kika på komponenter och material dagarna i enda, är lite överkurs, eller? Jag tror de vet vad de sysslar med...

Men som sagt, det är en tidning skriven för oss konsumenter. Alltså klart påverkbar. Bara att maila och säga sin åsikt. Det gjorde jag då de börja klämma in en massa "bil-dravel" i tidningen. De skulle "prova" en tid sa de - för att se responsen... Jag tycker det är rena skiten. Men, men... om ett par hundra pers till mailar och beordrar bort det, så kanske det blir så?

M
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/07/20 :  18:19:08  Show Profile Send Piggen a Private Message
quote:
Det är kanske dags att HiFi Forum startar en egen tidning - skriven av entusiaster för entusiaster?!


Denna tidning finns ju redan (nästan iaf)! LTS tidning Molt (heter den så?) är väl ungefär vad du efterlyser Om den sen är bra? Ingen aning (men det är den säkert!), har aldrig läst den...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/07/20 :  18:49:11  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Samt att ifrågaätta kompetensen hos pers som har som jobb att koppla apparater, ställa in högtalare, kika på komponenter och material dagarna i enda, är lite överkurs, eller? Jag tror de vet vad de sysslar med...
Utav det man kan läsa i tidningen så är det väl ganska uppenbart att de inte besitter mer kunskap eller erfarenhet än du och jag i praktiken. Jag tycker absolut man kan ifrågasätta kompetensen hos journalister, de bör nog granskas minst lika mycket som de själva granskar.

Utgångspunkten är ju dessutom av lyssna och tyck- typen. Detta gör vi konsumenter givetvis bättre själva utifrån våra egna preferenser. Det jag är ute efter i en tidning är mer seriösa, kritiska tester där man verkligen försöker utröna apparaternas faktiska brister i stället för att spy ut tomma* superlativ om apparat efter apparat.

Typ råd och rön- typen fast mer nischat och djupgående.

*De blir ju tomma eftersom de inte går att dra några som helst gissningar eller slutsatser utifrån deras tyckande. Lite samma problem finns i musikjournalistiken. Vem som har skrivit recensionenen är helt avgörande för hur den bör tolkas.

Edited by - marens on 2005/07/20 18:56:58
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/20 :  19:17:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bra idé:
quote:
Typ råd och rön- typen fast mer nischat och djupgående.


Fast om man ser lite mer övergripande, kanske. Det är mycke grejer som skall vara med i tidningen. Om vi kontrar med High-Fidelity, så skulle den bli typ 400 sidor tjock om man vill ha med allt det som testas i H&M - om det skall bli mer djupgående. Jag ser det mer som en övergripande test, ingen "Holy Grail" direkt. Kanske mer en fingervisning att om de då "hyllar" en högtalare och säger en är världsbäst i prisklassen. Då kanske man skulle ta och lyssna på den om man var ute efter nåt sådant.

Sen är det ju inte kul att tex. läsa att "denna" förstärkare är världens sämsta osv. Man vill väl hellst se att de anväder sidorna till nåt roligare?

Men som all journalistik får man väl ta det med en nypa salt. Hur som helst så anser väl jag att om det är någon som har möjlighet att testa ett par högtalare tex. med flera olika förstärkare, i olika rum, med olika cd, kablage, kuddar, spikes och det du kan tänka dig - så är det nog dom - för de har tillgång till det och kan pyssla oavkortat med sånt 24/7 om de vill. Det kan inte många andra. Sen kanske det inte får plats att skrivas att de testas tusen grejer o kombination med dessa - utan mer likt; att de funkar med det mesta, typ. Sen om vi tycker det är dålig journalistik att de inte skriver allt de vänder och vrider på... tja.

Jag vet inte... tycker det gnälls mycket bara. Jag tror väl att de gör vad de kan. Är det nån som mailar Bryngelsson tex.och hört vad mannen säger?


M
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/07/20 :  19:32:59  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är rätt inne på råd och rön stuket. Det skulle vara riktigt värdefullt att ha fler hifitidningar av den typen.

Tänk dig en motsvarande tidning som hifitidningarna där man testar testar dammsugare genom prova och tyck metoden:

Den här dammsugaren suger jättebra och den låter nästan ingenting, men den här däremot tycker jag suger stenhårt och låter som en stilla sommarbris, däremot så tyckte många i testpanelen att den var ruskigt ful. Vilken man väljer är helt och hållet en smaksak men väljer du en dyrare modell så får du mer för pengarna, man får vad man betalar för...typ. Alla testobjeken är de bästa vi har provat hittills och man blir verkligen förvånad att de bara blir bättre och bättre, aldrig har vi fått så mycket för pengarna som nu, spring och köp vare sig du behöver en ny eller inte!

Antagligen och oftast så får du mer information av att gå in på felgiganten 5 min och trycka på powerknapparna på de som står uppställda där.

Edited by - marens on 2005/07/20 19:36:04
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/20 :  19:56:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Jag är rätt inne på råd och rön stuket. Det skulle vara riktigt värdefullt att ha fler hifitidningar av den typen.

Jo, den tidningen vore kanske ett bra spår... Håller med.

Vi får ligga på H&M o säga vad vi tycker om det!

BTW -
quote:
felgiganten

EL-GENANTEN, menar du, va?

M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  20:28:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är ju att det alltid är en fråga om tycke och smak om man går efter hörselintryck.
Såtillvida en förstärkare inte är helt felkonstrurad så att den ex. konstant distar eller liknande så finns det ju alltid någon (ex. konstruktören) som tycker att den låter bra. Med undantag för den allra billigaste elektroniken så gör ju alla förstärkarna sitt jobb (det kommer ljud ur högtalarna).

Råd&Rön använder ju oftast objektiva mått i välkontrollerade tester: Testar man ex. tvättmedel så försvinner endera fläcken eller också gör den det inte. Jag har lite svårt att se hur man skulle göra det i en hifi-test med mindre än att man enbart förlitar sig på mätningar och inte skriver några lyssningsintyck alls.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/20 :  21:07:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att ge information tillbaka till redationen, bör/borde ge resultat om många gör det. Då det är läsarna som betalar för tidningen. Inga läsare - Tidningen får SVÅRT att klara sig.

Man behöver ju inte bara klaga. Man kan påtala hur saker och ting kanske skulle kunna göras bättre, med ett litet exempel.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/07/20 :  21:53:38  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag har lite svårt att se hur man skulle göra det i en hifi-test med mindre än att man enbart förlitar sig på mätningar och inte skriver några lyssningsintyck alls.
Det går ju att mäta med hörseln: blindtest.

Jag tycker tidningarena borde göra blindtester i stället för allt löst tyckande, sånt är man ju ändå bäst på själv. Vad är det annars för mening med journalistiken om man inte kan leverera mer tillförlitliga tester än man kan göra själv?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/20 :  21:55:08  Show Profile Send mayro a Private Message


tur INGEN satte en tia emot. Jag hade ju tydligen förlorat den jag sattsade....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:01:40  Show Profile Send marens a Private Message
Som det är nu fyller tidningarna bara två syften..nästan, nyhetsinformation och ibland (väldigt sällan) varningar för dåliga produkter.

Jag har bara varit med om två högtalare som H&M har sågat. En var från bakluckan på en van och en annan från ett noname-märke i princip. Resten har i stort sett rapporterats som bra men på olika sätt, "låt din egen smak avgöra".

Själv har man ju problem att hitta högtalare som låter bra överhuvudtaget.

Edited by - marens on 2005/07/20 22:06:40
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:04:54  Show Profile Send Slupen a Private Message
Man ska nog koncentrera lite mera på de praktiska aspekterna med en råd coh rön touch istället för hur det låter. det kommer att bli samma snack angående ljudet som i alla andra hifitidningar. men att kolla kvaliten och dosorna etc mycket ingående är intressant..

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:13:14  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Håller med Rannagarden
Man kan ju alltid bläddra igenom den på bibblan så svider det inte så mycket om den var kass
Tycker ibland att det går ett par nummer som inte är så intressanta.
Tänkte på det här testet med högtalare 3000-10000 kr. Självklart är det inte kul om man läst att de inte gillade ett par högtalare för 9000kr om man precis köpt dem men vilka av oss kan ta hem ett gäng kompisar och ca tio högtalare och koppla upp dessa med olika utrustning. De säger ju själva att man skall ut och lyssna och att de försöker ge en fingervisning. Lyssnade på monitor audio och de lät jävligt bra i mina öron och det finns dyrare som låter bättre men jag har också hört jäkligt många dyrare som låter sämre.
För oss i 10pappsligan tycker jag det var bra test.

Det roliga är att vi här på forumet kan såga en signalkabel och att jämförelsevis den och den inte hade en suck!
Tänk om vi hade jobbat på en tidning så hade det också retat så starta en tidning eller läs den på biblioteket. Volvo eller Saab är lika roligt att diskutera

Läs tester och lyssna själv. Deras ord är inte lag och det tror nog inte de själva heller.


Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:14:49  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
men att kolla kvaliten och dosorna etc mycket ingående är intressant..
Absolut! Detta är ett stort problem som H&M inte tar itu med. De testar inte apparaterna ordentligt. Exempel: HK670 slank igenom med toppbetyg på alla punkter. Men de sa inget om den smäckiga kvaliteten och den tveksamma funktionen. Efter att ha haft två exemplar hemma i ett år har jag en hel lista på irriterande brister. Det är bara att söka på forumet, har skrivit om det förut.

Så jag ser gärna att H&M tar åt sig av kritiken och provar apparaternas knappar och funktioner mer noggrant. Fjärrespons, lyssnar efter mekaniskt brum, ploppande läten vid knapptryckningar, obalans i volymkontrollen (!) osv. Det är jätteviktiga saker för den som faktiskt tänker använda och leva med apparaten hemma en lång tid.

Edited by - marens on 2005/07/20 22:19:24
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:15:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Felet är ju att tidningen blivit ytlig, slafsig och oinformativ.
Gör man både relevanta mätningar, välformulerade lyssningsintryck och varnar för diverse begränsningar med produkten så är ju det ett stöd för konsumenten. Någon absolut sanning kan det inte bli, så kan man aldrig tolka en journalistisk text. Däremot att ytligt hinna med så mycket som möjligt på kortast möjliga tid tillfredställer väl knappast vare sig nybörjaren som behöver mer förklarande information, eller hifidjupingen som vill veta något mera än att allt är bäst och framförallt bättre för varje nummer.
Lite mer saklighet á la Råd & Rön parat med vettiga lyssningsintryck borde ju kunna vara modellen.

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/20 :  23:22:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kan det vara så att vi på HiFiForum.nu inte tillhör HiFi & Musiks målgrupp längre

I och med att de börjar lägga krut på mobila spelare("MP3-spelare") och bilstereo så slinker ju väldigt många medlemmar på HiFiForum.nu mellan maskorna. Personligen känner jag att att det kan vara roligt att läsa lite om MP3-spelare och bilstereo ibland, men inte i varje nummer av tidningen och inte flera sidor varje gång.

Jag tycker personligen mycket bättre om High Fidelity om vi skall prata tidningar med Svensk text. Sven Bilén's tester och lyssningsintryck av vinylspelare har varit en fröjd att läsa och deras artikelserie om Jitter(som kanske blev lite väl mycket populärbeskrivning ibland...) var också bra.

Men bäst är ju ändå de Engelskspråkiga tidningarna. Min personliga favorit just nu är HiFi+.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000