HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W DM604 s3 vs canton ergo rc-l?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2005/07/22 :  23:36:46  Show Profile Send kvistarn a Private Message
som sagt, har kollat lite på b&w dm604 s3 och canton ergo rc-l, har inte lyssnat på nån av dom än, hade tänkt lyssna på dm604 på måndag, men canton är det ju värre med, nån här som hört båda? vilken är bäst? för o nackdelar?

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/23 :  10:36:26  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
nån här som hört båda? vilken är bäst? för o nackdelar?

Har hört båda, dock i helt olika rum och olika förutsättningar. Vilken som är bäst är omöjligt att säga, de spelar så olika. Canton kräver större rum, och "känns" mer i kroppen. B&W har mer...ja, känsla kanske man kan kalla det. Inte så rakt på, liksom. Låter som om Canton har ett större frekvensomfång med kraftigare bas, och lättare att få skrikig diskant.
Är nog mycket en fråga om matchning till övrig utrustning också.
Vad är det för övriga saker du ska spela med, och varför har du fastnat för dessa två modeller?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/07/23 :  13:57:01  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag har ägt 603 S3 och har nu Canton RC-L, de vill båda ha massa muskler i basområdet för att verkligen kunna spela ut, de har båda även en tendens till vasshet i toppen. Men det går att åtgärda genom att vara lite försiktig i kabelvalen och tänk på att inte välja en CD som fokuserar allt för mycket på diskanten. 604'an har jag faktiskt aldrig lyssnat på men jag antar att den liknar sin lillebror en hel del men med mer bas och kanske lite mer kropp i mellanbasen iochmed 7" mellanregistret. Vilken högtalare du än väljer så tror jag du blir nöjd så länge du har lite muskler i anläggningen.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2005/07/24 :  00:22:14  Show Profile Send kvistarn a Private Message
har en marantz sr7400 och hypex slutsteg på 4x180w eller 2x200w i 8ohm... cd.n är en pioneer dvd, blir mycket film o musik på dvd, men en del cd också...
anledningen till just de högtalarna, vill ha några med basporten framåt då det blir så dålig bas med den bakåt, sen vill jag även ha en mjuk diskant, orkar inte med för ljusa högtalare. efter o ha läst mycket så verkar de rätt?, funderade även på dynaudio audience 72 men läste nån test att nåt inte var så bra med dom och de finns inte o lyssna på i närheten... lyssnade på audiovektor k3 och mi3, lät väl bra förutom att de saknade kropp och bas. infinity beta 40 lyssnade jag med på men där saknades nåt med, diskanten var ganska bra, men de imponerade inte i övrigt, dessutom ruggigt fula....
funderade lite på jmlab chorus 726s eller cobalt serien, men dom säger många ska vara ljusa o tunna i basen...
några andra högtalare som kan passa?

Edited by - kvistarn on 2005/07/24 00:26:43
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/24 :  11:19:33  Show Profile Send Bubben a Private Message
Vill du ha en mjuk diskant skulle jag inte titta på varken B&W eller Canton. Dali kanske kunde vara något. Evidence 470 är en högtalare jag tror skulle kunna passa.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:12:14  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Jag har lyssnat på Quad 12L och DynAudio Audience 52 och kan rekommendera dem om du vill ha högtalare som är lite "rundare i ljudet" utan att förlora detaljer (Jag tycker själv att Dynaudio var heeelt suverän). Efterssom du verkar vara sugen på golvare så kolla på deras större modeller (Quad 22L och Audience 72, 52SE, 72SE osv.) som tydligen ska vara väldigt lika i karaktären fast med mera bas.

/Jimmy
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:17:19  Show Profile Send Snoop a Private Message
Enda jag kan rekomendera rc-l till är om du gilalr mycket djupbas..

De går ner til 18hz vilket är rejält djupt......

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/07/28 :  03:15:06  Show Profile Send Fidelity a Private Message
kvistarn: Basen kan bli väldigt bra med basporten bakåt , den bästa o djuaste bas jag har haft har kommit från ett par högtalare (Monitor Audio S8) med bakåtriktade portar.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2005/07/28 :  15:18:33  Show Profile Send kvistarn a Private Message
jo kanske det, men mina erfarenheter är inte så.. nu så har jag ett bas-vakum mitt i rummet, inte så kul...
har lyssnat på rc-l nu och de hade dåligt mellanregister tyckte jag, lät dovt/resonans aktigt med t.ex. kvinnoröster...

Edited by - kvistarn on 2005/07/28 15:37:39
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/07/28 :  19:03:14  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Var RC-L-boxen riktigt inkopplad när du provlyssnade?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2005/07/28 :  19:13:20  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ja det var den, testade skruva på den med... känns lite som 100-200hz resonanser ibland, har provat dom hemma med samma sak då så det beror inte på rummet...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000