HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komplett stereo ca 10000???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/06/23 :  12:13:01  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Kör nu bara hembio med JM Lab sib&cub system men känner att det är inget att ha till musik. Så suget efter en välljudande stereo låckar.

Som sagt 10000kr är väl de jag kan lägga och då går ju tankarna direkt på begmarknaden. Vad ska man titta efter för guldkorn och hur ska man priritera pengarena på cd-stärkare-högtalare?

Kan man få en begstereo i 10kklassen att motsvara en ny 20kklass stereo?
Tänkte lyssna nere på stan och se vad man får för pengarna.

Lite bakgrund: Jag har ett rum som är drygt 50 m2 30m2 och det är träväggar.

jag gillar det lite värmare ljudet, ex Souns faber men även dynamiken i Totem.

Så om ni har några bra förlag eller sett några guldkorn på begmarknaden redan nu så tveka inte att informera mig
Sen är det ju inte helt fel att har cd och stärkare i samma märke och modellserie

MVH
Niklas

edit: har mätt storleken på rummet, drygt 30m2, men det går inte att stänga någon dörr till resten av lägenheten för att kunna bygga upp ljudtrycket.

Edited by - niklasmagnus on 2005/07/26 05:26:52

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/23 :  12:20:52  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
50 m2



trähus....

Varmare ljud.... Hmm låter INTE som det blir direkt enkelt att "fylla" ett sådant rum billigt ens med beg saker...

Infinity rs 3 B nerprutat till 4000 på hifimag.
Pioneer 8585 ifrån sälj här. snabb affär kanske 2000 kr. är tydligen uppe i 1700 kr nu såg jag. men säg 2000 med frakt.

En billig dvd. samt lite kablar..

Detta är lite generellt. Men kombon pioneeren samt RS 3 B är garanterat en kombo för no kost som är svårslagen även för nya dyrare kost...

Så söker du beg bör du nog hänga på där innan nån annan "upptäcker" denna svinbilliga kombo.. För 50 kvadrat ska FYLLAS med ljud.. Inte bara "stå o väsa" lite i ett hörn väl...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/23 :  12:23:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tycker de Jmlab chorus 725 på säljes sidan är ett tips, para dem med nåt som går i klass a(gärna rör) så är du hemma för de pengarna, åtminstone i min ödmjuka åsikt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/06/23 :  13:38:52  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Glömde skriva lite vad jag kör med nu
dvd: Sony DVP-NS930v (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3234)
hembiostärkare: Sherwood R-956R (15000kr nypris för nått år sen)


mayro>
Är det dessa du menar
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8560
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40839

vet inget om dessa två produkter där det bra? Finns det nå info att läsa om dem
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/06/23 :  13:59:41  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
F*n gömde även säga att jag har pappas gamala Sansui AU-2200 förstärkare stående och samlar damm. Jag vet inget om denna stärkare, har bara kört med den till datorn.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/06/24 :  15:00:52  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Har hamnat i valet och kvalet om jag ska slå till på rs-3b högtalarena. Jag har ingen anning om hur det låter.

Är det någon som lyssnat på dessa infinity och kan beskriva karaktären.
Låter det som dagen infinity högtalare?

/Niklas


Edit: Skulle rs-3b kunna drivas av en HK 670/675?

Edited by - niklasmagnus on 2005/06/25 15:44:47
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/25 :  19:19:18  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag ägde sådana före Kapp9. Och jag minns jag ÅNGRADE att jag bytte ifrån RS3B till dessa Kappa9...

Tyvärr är det aldeles för länge sedan jag hade dom för att ens i fantasin tro man har ljudminne kvar...

Men jag kan sträcka mig till att påstå det lät väldans trevligt.

Men angående driva..... Ljud får du med vad som.. Problemet är OM du öser och det kommer fel ström ur förstärkaren.... Då den blir överbelastad.. Då förstörs diskanterna direkt.. Och en rätt knepig sitts uppstår.. Du får köpa en beg på Ebay... Harman int har inga reservdelar alls...

Men detta är inget större problem. Dom går att få tag på. Men trist i alla fall..

Jag vet inget alls om Hk´n du har. Jag hade HK citation 22..körde med ett samt två bryggade steg... samt Denon POA 6600. Och även Krell...

Krell drev självklart. Men så gjorde även Denon o HK.. Trivdes bättre med Denon framför Hk minns jag..

Och krell före dom...

Hua vad grejor man haft då man börjar tänka efter genom just 90 talet...

Men som sagt. Minnet för mer detaljer osv törs jag inte ge mig på...

Men jag skulle kunna äga dom enbart för sitt vackra utseende faktiskt... Och dom spelar finfint med lite omsorg...Så mycket minns man som sagt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/06/25 :  19:40:40  Show Profile Send pak a Private Message
jag hade nog också slagit till på infinity-de är ju nästan fina ju.
det var mina drömhögtalare en gång minns jag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/06/26 :  06:32:16  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Tack för kommentarerna.

Jag äger ingen HK 670/675 idag, utan tänkte att den skulle kunna funka som budget stärkare, sen är det rätt strömstärkt oxå, ca 80amp. Min sherwood jag har är en hembioreciver men saknar A/B utgångar för högtalare :(
( http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=elscorpio&pic_id=8839&mode=gallerikommentarer ).

jag är osäker på om jag ska slå till eller inte, vågar man vänta? Med tanke på att det är sommar så blir det mindre att man sitter inne och lyssnar på musik.
Bruker dessa referencer eller liknade högtalare med samma presstand dyka upp ofta på beg-marknaden? För rimliga priser.

Har JBL nån fin 90talare som man ska hålla utkik efter?

tacksam för svar
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/07/23 :  09:59:16  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Vad tror ni om denna komination:

Cd: vet ej ännu (förstag?) Pris ca 3000kr
Försteg: Rotel Rc-990Bx (eller 980) paketpris för-/slutsteg=ca 4000kr
Slutsteg: Rotel RB-980Bx
Högtalare: Chario 100T eller 200T pris ca 3-4000kr

kan ju byta ut för- och slutsteg om integrerat, typ Rotel Rb-980Bx

Vad tror ni om denna, lite kallt ljud i rotel som vägs upp av charios värma klang.?.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/07/23 :  20:04:27  Show Profile Send John a Private Message
Nu har jag inte riktigt satt mig in i vad du letar efter sådär tvärnoga, men vill ändå tipsa om följande kombo för tio ynka lappar:
http://www.blocket.se/view/5458059.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Har själv haft högtalarna som var lite speciella, men jag gillade dem verkligen! Är rätt stora, spelar rätt varmt och med lite "överdrivet" stor ljudbild (vilket man kan tycka om - eller inte), lätta att driva och gott hantverk i finishen (finns bilder här på forumet). Kan inget om övrig utrustning förutom att jag läst att cambridgegrejjorna och även audiolaben ska låta bra. Tror nog du fyller upp dina kvadrat, om du inte har dj-ambitioner.

vänligen
/en john med en långpuck

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/23 :  20:40:36  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
http://www.acoustic-energy.co.uk/products/aelite/IMAGES/AElite2Web.jpg

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/stereosystem/detail/DENON_DM33_Receiver.htm?id=6683#

Är man villig att släppa en hel del av prestigen så kommer man att gå i mål.
Minst huvudvärk och inom ramen för budget. Nya grejor.

Jag menar att vad som helst i 10 000 sek klassen kommer att få problem att piska den åtegivningen du får med detta lilla, på pappret, i utseende och prestanda, mycket ödmjuka system.

Ålraijt, det tillkommer kostnader för stativ, kablage etc.

Det finns bättre och tusentals sämre grejor, som kostar betydligt mer.

WAF är dessutom inom rimlighetens gränser.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/23 :  20:57:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Precis som mayro var inne på är det svårt att få ett "fylligt" ljud i ett så stort rum...träväggar sväljer en massa bas...stort å lättdrivet gäller nog här...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/07/24 :  19:20:01  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
quote:
Nu har jag inte riktigt satt mig in i vad du letar efter sådär tvärnoga, men vill ändå tipsa om följande kombo för tio ynka lappar:
http://www.blocket.se/view/5458059.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

vänligen
/en john med en långpuck



Tack för ett mycket bra tips, jag har dock ingen anning som vad detta är för grejer. Har bara hört talas om Castle, Cambridge vet jag så klart var det är för märke. Måste kolla upp detta lite närmare.


quote:

http://www.acoustic-energy.co.uk/products/aelite/IMAGES/AElite2Web.jpg

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/stereosystem/detail/DENON_DM33_Receiver.htm?id=6683#

Jag menar att vad som helst i 10 000 sek klassen kommer att få problem att piska den åtegivningen du får med detta lilla, på pappret, i utseende och prestanda, mycket ödmjuka system.

Ålraijt, det tillkommer kostnader för stativ, kablage etc.

Det finns bättre och tusentals sämre grejor, som kostar betydligt mer.

WAF är dessutom inom rimlighetens gränser.


Jag har svårt att tro att denna DENON D-M33 Receiver piskar separata cd och förstärkare i low/mid-fi klassen. Men jag vill ju ha förslag och jag tar imot alla jag kan få så klart
Hur mycket kan man förvänta sig av denna lilla receiver?
kan man hitta recentioner på denna Denon.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/07/24 :  22:09:08  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Antingen får du byta rum eller budget...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/25 :  12:43:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Nja... visst är den lilla Denon-receivern bra, men i ett så stort rum tror jag nog också att den (och även AE-högtalarna) kan få det väldigt, väldigt jobbigt...

Men tja... 10 papp KAN nog ändå räcka till ett hyfsat beg-paket efetr dina omständigheter. Rotel-kombon som nämndes är helt okej (har haft en sådan själv) och ihop med ett par högtalare modell stora/lättdrivna räcker det nog även till ett 50 kvadratsrum. Du får väl snåla lite med signalkällan så länge, eller något.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/07/25 :  13:03:06  Show Profile Send PeterL a Private Message
DENON D-M33 + Ino Audio piP + EKK.
Blir nog svårt hitta något paket < 10'kr som kan matcha detta paket.

PeterL
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/07/25 :  16:02:24  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
quote:
DENON D-M33 + Ino Audio piP + EKK.
Blir nog svårt hitta något paket < 10'kr som kan matcha detta paket.


vad är EKK?

tack blue, ska kolla vidare på denna kombin.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/07/25 :  16:25:53  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
vad är EKK?


Elkabel som du använder som högtalarkabel. Kostar nästan ingenting och presterar lika eller bättre än många dyrkablar. Med andra ord, inget bondfångeri.

PeterL
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/07/25 :  17:12:04  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
vanlig elkabel, eller nån speciell från speciell tillverkare?

jag har redan kimber kabel till fronsystemt i hembion, så det är bara att använda dom till dom nya högtalarena. men ditt tip var ju bra. :)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/25 :  17:16:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jämför EKK med dina Kimber eller med andra "riktiga" högtalarkablar, och avgör själv hur mycket du vill lägga på högtalarkablar. Jag har aldrig hört EKK, men när jag bytte mina gamla "no name" kopparkablar mot mina nuvarande Silver Resolution blev det stora förbättringar i ljudet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:16:03  Show Profile Send PeterL a Private Message
http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf
Intressant läsning, tror ni Hifi&Musik har ställt upp eller är intresserade av att ställa upp i en dylik kabeltest?

PeterL
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:49:21  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf
Intressant läsning, tror ni Hifi&Musik har ställt upp eller är intresserade av att ställa upp i en dylik kabeltest?


Bara att skippa allt va tester och dyligt heter och köpa det som LTS rekommenderar för det passar alla oavsett vilka kriterier man har på hur det ska låta.

Edited by - Guru on 2005/07/25 20:52:10
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/25 :  21:00:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Bara att skippa allt va tester och dyligt heter och köpa det som LTS rekommenderar för det passar alla oavsett vilka kriterier man har på hur det ska låta


Jepp! Ibland är livet såå enkelt... Själv låter jag mina öron avgöra vad som låter bra snarare än LTS...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/25 :  21:07:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltid lika roliga diskussioner...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/07/25 :  21:29:39  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
alltid lika roliga diskussioner...


Japp...tror dock att det är lika bra att låta bli den då samma diskussion har förstört trådare tidigare.

Ångrar mitt inlägg lite då det inte tillför Niklas några som helst tips...sorry Niklas.

Personligen tycker jag Mayros tips låter kul, skulle gärna testa dom högtalarna själv om jag inte redan hade ett par andra, problemet är väl att kunna driva dom på ett vettigt sätt med den budgeten.

Finns högtalarna inom räckhåll så ta en tur och lyssna på Infinityn så kan du ju iallafall få ett hum om hur dom låter...

Mvh
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000