HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En stoppsladd i Jämshög!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:18:27  Show Profile Send Draken a Private Message
En stoppsladd i Jämshög!

Av olika andledningar kunde jag inte komma ner i våras då den stora ”vernissagen” ägde rum hemma hos Mayro!

Jag slog två flugor i en smäll (gammalt), och tog med mig min kompis och var sin hoj å våldgästade Mayro i Jämshög en regnig julidag under mitt Skånebesök.

Gästfrihet i stora mått - sedan hifi soffan!

Infinitilylådor - större än dom största Amerika koffertar strategiskt uppställda. Denversteg uppvärmda sedan gårdagen, samt en ”Konsum cd-spelare” jag inte minns namnet på, stod med indragen släde och började plötsligt att spela?

Ja, inte var det något ”Snabbköpsljud” som demonstrerades för oss! Nej, käken åkte hiss ett par gånger och jag fick lov att stänga munnen med en klunk kaffe. Mayro förklarade ingående både låd-ljudet med/från gitarren och halslätet som sångaren gav ifrån sig. Och mycket riktigt – jag lyssnade nu på ett annorlunda sätt (konstigt) och det fanns nyanser jag kanske inte riktigt hört tidigare och eventuellt inte lyssnat efter häller, för den delen. Men visst, detta var lite annorlunda. Och tro det eller ej – jag gillade vad jag hörde?
Kan själv inte förklara detta! Ett något annorlunda mellanregister ? Var det så? Kanske att jag saknade en liten nyans i diskanten – men det var ju just så som herrn i huset, ville ha det. Han hade ju gjort några små justeringar på bl.a. cd-spelaren (tror jag att det var) för att åstadkomma just detta.
Vilken auktoritet, homogenitet och intensitet jag/vi fick i budskapet.

Japp, vi gillade Mayro:s ljud! Vi gillade dom olika skivorna som spelades och vi gillade den ”genomskinlighet” som hans anläggning presenterade för oss.
Jag gillade även att få reda på ”lite mer” av hans bakgrund som gav mig en stärkt bild av hans ”kunskapsbank” inom just detta område.

Som kuriosa fick jag mig demat en ”sladd”? Va f.. är detta, undrade jag?
Men efter en ”resa” med två olika sladdar (från väggen) så, visst var det skillnad – Å det ganska så mycket åxå? I ena fallet: Tightare bas (snärt, ej så svulstigt och mustigt),klarare mellanregister och ett ljusare diskantljud? Jag tycker att det var/är konstigt – men, nu VET jag!

Tack Herr å Fru Mayro ( å ungarna) för besöket och det doftar mera om det tillåts?

Med vänlig hälsning
Draken med rotetvåa.

Ps.
Det visades en bil, vars skuffs innervolym gott och väl skulle rymma min polares HD med tillhörande sidovagn - som ”reservhjul”. Ds.



Edited by - Draken on 2005/07/18 14:03:32

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:20:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Pix för 17

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  14:07:46  Show Profile Send mayro a Private Message


Ni är alltid välkommna grabbar!!!!! Hojåkande stridspiloter med hifi intresse.. O trevligare än skammen.. Ja titta in när ni vill...

Ja jäklar va skoj.... Sängar finnes även för familjer... Så tveka inte med ett par dar här....

Tyvärr så GLÖMDES kameran Johan.... Jag kom på det EFTER mullret dog ut i fjärran då dom la iväg härifrån på startrakan.... Så roteparet hade lyft redan då tankarna kom på kamera...

Men va fasiken.. Vem har väntat sig att Svenska flygvapnet ska ta det lugnt ut på rakan då uppdraget är klart o nästa väntar...

Alla "tankar" var fyllda. Systemen checkade.. Cockpiten putsad o klar... En viss "markinsatts" för att "putta" rätt ena maskinen gjord. Tummen upp.. Ja då far man iväg direkt... Och dånet lägger sig i Skånska Jämshög..... Och lämnar oss på marken med vita näsdukarna viftande i våra händer....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:11:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Vad trevligt med reflektionerna över hur det var hemma hos Mayro.

Men, detta är tyvärr inget bildreportage så jag flyttar tråden till HiFi-delen.

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:29:42  Show Profile Send Draken a Private Message
Tack - å förlåt mitt misstag!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:43:53  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag får väl göra ett handtag till att fixa tråden så den BLIR ett bildrepotage då...
Börjar med bilen som anses svälja en HD med sidovagn såsom reservhjul.. Det är den främsta av bilarna Draken talar om. Pontiacen bakom Chryslern är vår förra bil som vi tog in ifrån USA förra året...Och chryslern främst är vår nuvarande Knallert vi susar runt med...




Chryslern skall helgen som kommer få bli vår transport till stora huvudstaden STHLM....Samt Högtalartransportör... Detta då vi alla fyra får lätt plats i fram i den.. Och två små högtalare i bak. Såvida dom båda inte går in i skuffen vilket jag tror dom kommer göra.. Repotage kommer med bilder över den kommande resan. Och då även "sanningshalten" i att skuffen ÄR stor ska då utprovas... Vi får se hur det går...


EDIT.
Alla vet vad jag menar med "små" högtalare tror jag. Så att det INTE är små stativare som skall in tror jag alla förstår. Mina högisar är Små i gräns till stora anser jag.. Dom är lite mindre dom som skall med i Chryslern...
Men JAG tror det skall gå bra

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/19 10:49:26
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:57:01  Show Profile Send mayro a Private Message

Här kommer en bild av filtret som jag totalt glömde visa dig hur kanon det går att reglera saker o ting



Men tiden var begränsad tyvärr. Och sälskapet Draken Med rotetvåa trevliga. Så lätt att helt glömma saker o ting såsom tekniken. Musiken o fikat fick säga sakerna som skulle sägas..

Men just detta filters funktioner ÄR kanon för er som bygger själva att se o ratta på....I samklang med dom regleringar som sedan man har på högtalarna...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:13:12  Show Profile Send mayro a Private Message

Min försvarschef i Jämshög har följt denna tråden. Och tänka sig.. GRANNAR har tagit en bild av då det skedde ett oidentifierat besök i Jämshög..... O en var så kvick så han hämtade kameran o snappade upp då det första planet lyfte.. Eller var det landade tro.. Glömde fråga...
Men men.. Här har ni i ALLA fall Draken då han ankom....



Eller åkte. Bildhistorien förtäljer inte vilket tillfälle det var... Får nog forska lite i detta...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:28:11  Show Profile Send mayro a Private Message

Som en solid yttre gräns mot elakartade områden UTANFÖR skåne så har Jämshögsborna väl koll på läget. Och en annan granne har inlämnat foto på den andre besökaren...Att så hård uppsikt hålls är ju så INTE euljued blir invaderat av yttre inkomande element av tvivelaktiga åsikter osv. I euLJUED så är Jämshög den yttre utposten mot norra hoten som kan inkomma.




Så NU vet ni alla HUR Draken O rotekompis Viggen ser ut vid stadsbesök i Jämshög.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/19 11:41:49
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:54:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
Flygplan å ljud hänger ihop...jag gjorde lumpen på F17...som brevbärare....kom ut på flygfältet när man skulle ha jaktövning...piloten slog på EBK:n då jag stod 40-50 meter ifrån...ljudtrycket var så brutalt att man får en adrenalinkick av det

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/19 12:23:19
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  12:07:51  Show Profile Send mayro a Private Message
Så här såg det enligt välunderättade källor ut då Draken valde ut vilka skyddsvapen som skulle monteras inför sin resa till södra hifilandets euLJUED´s domäner. För vissa skydd insåg Draken var bra att ha inför intryck som kunde göra skada vid återkomsten till sina egna invanda domäner...



Men under sina besök så blev INGA vapen eller försvar använda. Så allt avgick med inga incidenter rapporterade ifrån norra regionerna.

Enbart detta med "sladdar" skall undersökas mer om troligen efter inkommande raporter via inlägg o PM.... En del om "mellanreg o bas är numera även nya ämnen som utvärderas enligt säkra källor....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  12:16:06  Show Profile Send mayro a Private Message

Och självklart bör o ska VINGAR vara en del av ett litet bildkolage då Stridspiloter är på resor i hifins tecken.....

Så Draken med rotetvåa...

Varsågoda att se lite vingar av gammal klass o stil....



Hoppas en del vibbar känns i "flygnerverna" vid anblicken av dessa vingar ifrån 1957. Enligt mig en av bilvärdens finare vingar i sin raka stil.(fanns massor med fina vingar).. Med enkel utformning samt LITE befriade ifrån dom värsta vingvulgo saker som dåtiden uppvisade.... För det fanns verkligen VULGO i vingarnas värld under denna era av historien...



EDIT.
Här är bagageluckan som skall svälja en HD samt sidovagn...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/19 12:21:03
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  12:30:56  Show Profile Send mayro a Private Message


Och på denna maskin inflög Draken på min gårdsplan här i Jämshög på riktigt....

Men ärligt hade vi alla hellre önskat dom tidigare bilderna varit dom som varit dom verkliga fordonen som dom inkommit med... Men va sjutton. Har man ett nick som heter draken så får man stå ut med LITE av medvetna missledande saker o ting...

Här kommer nu Drakens fordon på bild..




Goa vingar man får av att rida en sådan goding.....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:21:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
EDIT.
Här är bagageluckan som skall svälja en HD samt sidovagn...


Jag vet inte om jag skulle våga häva ner hojen i bagagen....kan ju bli ett väldans letande sen när man skall ta ut den igen

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/19 14:18:33
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:52:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Men Tobbe, den sista flygbilden var ju en "foto-viggen" (span)
Med kameror som enda "beväpning" och extra bränsletandkar
VAR BLEV dom bilderna av

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  14:14:54  Show Profile Send mayro a Private Message


wolfgang...

utvalda delar då man reser på hifiresa ifrån andra stadsmakter inom hifi är väl kameror bäst att medföra va????

O draken bygger ju saker osv... Så numera har han o morello samt Iö foton att studera..

Morellos o Inos nästa högtalare kommer bli en mix av infinity o jeppsons basar troligen då fotona analyserats klart....

Så euLJUED kommer sända egna spioner uppöver till helgen här om LTS johan Lindros har tid.... samt senare kommer även resa till morello´s "drakenland" utsändas....

Flygspaning på hög (mark) nivå kan man säga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/19 :  14:31:05  Show Profile Send Snoop a Private Message
När skickar ni upp Grisen hit för utvärdering då?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  14:48:16  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja då ska vi börja med att visa en bild av mina småttingar som förmedlade olika låtar till Draken o rotekompis vid besöket här...
Infinity reference 4,5 ifrån 1978.
Och enligt mig är det svårt att inse vad dom idag gör som egentligen är sååå revolutionerande bättre med highend högtalare...

För ärligt så har jag hört sååå många svindyra högtalare som rent dessa gamla burkar utraderar ljudmässigt.... Så enligt mina öron har utvecklingen till o med till o från gått KLART bakåt på många parametrar.. OFTA o INTE ALLTID självklart....Så blir det inte onödig debatt om detta..



En sak som JAG anser ofta är att ljudbilden är ALDELES för liten. Detta är en sak man INTE kan beskylla dessa burkar för... Men tur smaken är som baken.. Annars hade ju ALLA samma högisar ju. Och besök va onödiga.. vilket skulle vara väldans trist ju...

Kritiken om att "lite" mer diskant var önskvärt har noterats. Men vet inte om det går praktiskt att fixa UTAN att det sedan försvinner för många skivor såsom ospelbara. Vi lyssnar ju på rätt omväxlande stil av musik som du såg Draken. Men möjligt det går med lite trixande fixa till LITE LITE mer i toppen.. Att bara sätta dit är INGA problem alls. Jag har ju tweekat NER medvetet.. Men att sätta dit så INTE detta döljer vibbarna i mellanreg är svårare än man tror... Draken. Du vet vad jag menar här kanske? eftertonerna på strängar osv som inte "hörs" men som ändå just är en nyans.. en vibb... Du kan kanske förstå hur man menar här. För det ÄR verkligen svårt att beskriva VAD man talar om eftersom det är sällsynt att folk ens hört vad man talar om. Och därför blir det ANNAT läsaren tror man menar än det är..Hmm till o med detta är svårt att beskriva ju som ni ser... Men det handlar om finlir i mellanreg där mista lilla i bas eller diskant totalsabbar "vibbens" nyans....


för övrigt så är det min fru Lena som gömmer sig på bilden. Lena är 172 i stumplästen. Och på bilden har hon skor på fossingarna....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:36:25  Show Profile Send mayro a Private Message
Muse model three försteg. Denver 141 dvd . Samt elektroniska filtret till infinity 4,5.... Bilden är äldre. Men visar upp vad som spelades här...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:38:21  Show Profile Send Draken a Private Message
Wolfgang,
duger den här?
Hela alltet!


Draken
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:40:00  Show Profile Send mayro a Private Message
Här står mitt nuvarande Classe steg o trycker ner ett par Krell 450 monoblock....



Påminner lite om då vår terrier "rider" på vår katt faktisk o visar vem som bestämmer

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/19 15:47:27
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:48:25  Show Profile Send Snoop a Private Message
Designen på både högtalarna och krell blocken är bara så nice.. Kärlek säger jag.

GO GO DENVER

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/19 15:50:48
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:56:24  Show Profile Send mayro a Private Message
Lite porrbilder också inne i classes mage...



Bilden säger inte riktigt hur stor den är. Men med halvmetern i djup så förstår man detta ÄR rätt klart power classe har.. Och även då den står o pressar sig uppepå två krell monoblock så får man klart för sig den ÄR rätt bitig....

själv så njuter jag då ja ser dyligt välbygge helt enkelt. Som Accuphase o rowland så ÄR det välbyggt så dom inte vibbar osv. Detta HÖRS klart på den superlugna spelstilen där vibbrationer INTE ställer till massa skit som stör...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:57:38  Show Profile Send mayro a Private Message
Snoop. Du noterade en Denver som stog där som katten Gustav bland lejonen runt om... Bra gjort...... Du blir en sann Denvervän snoop...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/19 :  16:02:11  Show Profile Send Snoop a Private Message


Bockar och bugar inför Denver Presidenten.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  17:37:37  Show Profile Send mayro a Private Message


Och så här ser hela ut inklusiva ordningen av skivor över golvet.. Då draken va här var det mera skivor där.....



Som ni ser så finns det allt i spelsortimentet.. Dansband.. annalotta larson.. Stevie ray V colin james dire strait osv osv osv... Vi spelar allt som finns utom ny skräppop... o sk hårdrock med bara skrikande o gapande...äldre går bra... En hel del klassiskt spelas också. Mest violin verk med heifets då han ÄR bäst helt enkelt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000