HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den transparenta multispelaren funnen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:15:52  Show Profile Send Blue a Private Message
Saxat ur senaste Hifi-Choice där multispelaren Townshend TA 565 CD recenseras:

"Sonically, the TA 565 CD is a very unusual player - it digs deep into every disc you spin and delivers the musical nuggets without adding any character of its own. This may seem underwhelming at first; it's not like the muscle of a Wadia or the smoothness of a Lindemann. Instead, it's a pure reflection of the disc and if that disc has its shortcomings, these will be audible too".

Townshenden, som ju är en kraftfullt ombyggd och modifierad Pioneer DV-565A dvd-spelare får som ni ser fantastisk kritik (bla 94% i sound, 95% för CD, 92 för SACD och 94% för DVD-A). Men det kanske mest intressanta är att man poängterar detta med transparensen "without adding any character of its own". (Hifi-Choice testade fö även den i Sverige så välbekanta Pioneer DV-668 lite längre tillbaka. Fick även den gott betyg, men ljudmässigt fann man, till skillnad från en del testare i vårt land, en del brister i återgivningen).

Nu kommer det väl ett gäng inlägg om hur man ska ta tidningsrecensioner med en näve salt. Men ja... Visst vore det intressant att se Townshenden i en jämförelse mot t.ex. 668an, hos LTS eller annorstädes? Eller tja... jag tycker det vore rätt så intressant att kika lite närmre på den överhuvudtaget faktiskt!

Avslutningen av recensionen: "It would seem there is significantly more to the huble CD than anyone had imagined - all you need is a stonking player like this to reveal it. If the TA 565 CD had a battleship build and a five figure price tag it would be considered a world beater, but it wouldn't sound any better, which makes this player a bona fide bargain".

PS. Maskinen kostar ca £3000 i England.


Ett kungarike för en vevgrammofon.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:24:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
it digs deep into every disc you spin and delivers the musical nuggets without adding any character of its own.


quote:
it's a pure reflection of the disc and if that disc has its shortcomings, these will be audible too


Blue: Det intressanta är väl hur Hifi choice egentligen kom fram till dessa slutsatser, genom blindtester, mätningar etc?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/14 13:45:24
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:41:01  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Eller hemska tanke: har dom bara LYSSNAT??

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:41:51  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: Absolut! Och det enda man nog direkt kan säga är att det inte är några mätningar det handlar om (finns inte ens några sådana redovisade). Gissningsvis handlar det främst om subjektivt lyssnande genom en tämligen högklassig anläggning, och jämförelser med lite andra spelare som dom hade till buds vid testtillfället... (Utomstående lyssnare för blindtestning tar dom ju bara in vid grupptester, som jag har förstått det).

Observera att jag inte påstår att dom "har rätt" (har inte ens lyssnat på spelaren i fråga). Tycker bara att det var en ovanligt intressat recension med tanke på vad som skrevs om spelaren. Och inte minst, med tanke på att det är en fetmoddad Pioneer, vars brorsa ju som bekant fått det åtråvärda omdömet "inte hörbart färgande" av ett återgivningsintresserat sällskap i vårt land.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:03:16  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har skrivit detta tidigare på flera trådar. Moddade DVD maskiner ÄR en industri idag. Och dom jkommer väldigt långt med ljudet ifrån dessa moddade DVD spelare... Kan skälet ligga i att eftersom filmljudet ställer mer krav på spelaren normalt sett än taskigt inspelade vanliga cd skivor?
Jag förstår dom inte spelar kanske med samma kretsar osv. Men man behöver ju inte ens vara ljudbög för att höra skillnaderna mellan en film o en musik skiva... Så teknikerna kanske "hör" det behövs mer via dessa dvder idag än cd. Och finjobbar man en dvd spelare med moddar så VET jag redan man kan få till ett fruktansvärt fint resultat för billiga medel samt enkelt....


Som sagt. Modda dvd ÄR en industri idag. Ingen fluga enbart...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:05:07  Show Profile Send Loopen a Private Message
http://www.townshendaudio.com
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:54:20  Show Profile Send Nitram a Private Message
Läcker maskin det där inte mycket kvar (till synes) av pioneeren den är byggd runt kvar... skulle vara mycket intressant att höra...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/07/14 :  16:19:16  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag funderar alltid på hur de kan avgöra att exempelvis en cd-spelare är helt neutral. Hur vet man hur det lät vid inspelningstillfället? Jag tycker det verkar som om saker som spelar lite kyligt och "kliniskt" ofta benämns korrekta, men hur vet man att detta är det rätta. Kanske är det dessa spelare som är färgade...

Var jag dum nu
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/07/14 :  16:24:35  Show Profile Send Per100 a Private Message
Hifi+ recenserade denna förra året. Har artikeln hemma. Bara välord.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/14 :  16:35:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Fred00: Bra fråga! Finns lite olika sätt att se på det där och det har avhandlats i ett antal trådar. Testa att söka på "LTS", "korrekt återgivning", "Pioneer 668" och liknande!

Per100: Ja, och även tidigare version hyllades i Hifi-Choice. Men detta är ännu en ny version med lite nytt gottis i nätdelen bland annat.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/07/14 :  16:43:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tycker nog den är rätt dyr...

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:13:37  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Jag funderar alltid på hur de kan avgöra att exempelvis en cd-spelare är helt neutral. Hur vet man hur det lät vid inspelningstillfället? Jag tycker det verkar som om saker som spelar lite kyligt och "kliniskt" ofta benämns korrekta, men hur vet man att detta är det rätta. Kanske är det dessa spelare som är färgade...


Jag har fått det där förklarat för mig ett antal gånger, men jag hänger inte riktigt med, är lite skeptisk också.
Men det har inget att göra med inspelningstillfället, utan ett givet material som ska återges utan hörbara förändringar...eller nåt sånt.
Men en plexiglas-front är väl en bra början.
Kika lite på faktiskt, finns en hel del avhandlat där om ämnet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:19:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag funderar alltid på hur de kan avgöra att exempelvis en cd-spelare är helt neutral. Hur vet man hur det lät vid inspelningstillfället? Jag tycker det verkar som om saker som spelar lite kyligt och "kliniskt" ofta benämns korrekta, men hur vet man att detta är det rätta. Kanske är det dessa spelare som är färgade...

Var jag dum nu


Äntligen någon annan som tycker som jag.

Det som slagit mig när jag gått på opera och konserter med oförstärkt ljud är att det låter väldigt färgat. Fylligt och mjukt.Det låter helt enkelt inte highend.
Precis så som många absolut inte vill ha sitt ljud.
Men det vill jag!

(Nu var jag lite elak, men något ligger det i det. Kan det vara så att många bara lyssnar på stereoanläggningar och att det utvecklas ett ljudideal som många anser vara korrekt men som inte har med verkligheten att göra?)


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:35:59  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jo så är det.
Det blir oftast ett kallt analytiskt ljud utan någon värme och spelglädje. Har hört en del anläggningar som absolut inte varit highend men har gett en väldigt engagerande återgivning. Det kommer aldrig en highendanläggning i närheten av.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:56:13  Show Profile Send sampix a Private Message
Oj, vilket liv det blir när en engelsk hifi-tidning hyllar en engelsk produkt.. Ingen som ser sambanden här?
Har själv slutat läsa Hifi-choice för länge sedan, men kommer ihåg att de konstant hyllade Townshend-produkter. Vare sig det gällde kablar, stereorack och gud vet vad mer..

Man biter i den hand som föder en

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/14 :  18:43:43  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Det kommer aldrig en highendanläggning i närheten av



ajajaj vad du bet till där Och ajajaj vad fel du har där samtidigt... tycker jag i alla fall...

Men jag tror du menar dom sk highend där man INTE tweekat in grejorna korekt. samt som ibland köps efter folk KALLAR sakerna för just highend...

Ordet highend har devalverats så kapitalt i Sverige numera så man kallar ALLT för highend... Men det är enbart min åsikt iofs....

Och enligt mig är riktig highend INTE hård o kall.

Men det finns många dyra anläggningar med "hardfisjukan".. MÅNGA...

Men det finns en klart stor del billiga anläggningar med samma sjuka där också... Jakten på sk upplösning har gjort sakerna sådana ofta.. Och detta via upplösning i diskanten då så stort antal högisar inte ens spelar bas mera.. Dom är stora som sockerkartonger osv....

och dom får inte synas...

Jag skulle gärna testa en dylig dvd faktiskt.... Skulle vara kanonkul... Men klart. 3000 pund är INTE gratis direkt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/07/14 :  18:59:06  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tror din Denver hade utklassat den direkt. Den tron verkar ju försätta berg...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/14 :  18:59:44  Show Profile Send Bubben a Private Message
Så sant Mayro. Lite OT, men kolla den här länken.
Verkar som det är den sista kabel man behöver köpa, multiskärmad och allt. Är det förresten en, två eller tre skärmar då...?
Men skit samma, det är High-End!
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45307&sid=1002811&SpaceCode=SectionRow4Right

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:08:19  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Så sant Mayro. Lite OT, men kolla den här länken.
Verkar som det är den sista kabel man behöver köpa, multiskärmad och allt. Är det förresten en, två eller tre skärmar då...?
Men skit samma, det är High-End!
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45307&sid=1002811&SpaceCode=SectionRow4Right


tänk vad billigt det blivit med lite äkta highend-ljud! Har de även highend-nätkablar som man kan få till den speciella synergi-effekten också?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:09:49  Show Profile Send sampix a Private Message
Får man förresten fråga vilken kringutrustning Hifi-choice använde för att få fram att denna spelare skulle vara helt transparent? De brukar inte vara så duktiga på att skriva ut sådant.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:46:11  Show Profile Send Blue a Private Message
sampix: "Oj, vilket liv det blir när en engelsk hifi-tidning hyllar en engelsk produkt.. Ingen som ser sambanden här?"

Som sagt, den här typen av reaktioner var inte helt oväntade. Det som jag tyckte var intressant med denna recesion var nu inte att det var en engelsk produkt som hyllas i engelks tidning utan att tidningen beskriver spelaren som påtagligt transparent, t.ex. i jämförelse med en Wadia eller Lindemann. Dessutom är det ju lite intressant för oss svenskar, att det är en moddad släkting till LTS-älsklingen 668...

Att Hifi-Choice alltid hyllar engelska produkter är direkt felaktigt. Bara under de senaste numren kan jag minnas ett flertal recensioner där nationalklenoder som Naim, Quad och Cyrus har fått tämligen ljumma omdömen, och där t.ex. nordiska, franska och kinesiska produkter har fått massor med beröm.

Sedan gissar du rätt i det att dom inte angav vilken kringutrustning dom använde vid testen av Townshenden. Tyvärr gör dom det ganska sällan när det inte handlar om grupptester. En gissning är dock att det inte var en allt-i-ett-hemmabio från Elgiganten.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/14 :  20:17:59  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Att Hifi-Choice alltid hyllar engelska produkter är direkt felaktigt. Bara under de senaste numren kan jag minnas ett flertal recensioner där nationalklenoder som Naim, Quad och Cyrus har fått tämligen ljumma omdömen, och där t.ex. nordiska, franska och kinesiska produkter har fått massor med beröm.

Har inte läst hifi-choice så mycket, men i senast numret så spar dom inte direkt på lovorden i recentionen av Thor/Freja...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/07/14 :  20:32:56  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
men i senast numret så spar dom inte direkt på lovorden i recentionen av Thor/Freja...


Antagligen någon svensk recensent som utvandrat till den där ön...

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:26:31  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Å mene noe om den aktuelle spilleren har jeg ingen gode forutsettninger for, men:

Å få vite den hele og fulle sannhet om alle grunner til at en audiojornalist hyller et bestemt produkt, vil den store majoritet aldri få vite sikkert. Det man på generell basis kanskje kan anta, er at audiojournalister (som veldig mange andre) kan være påvirket av subjektive preferanser, litt tilfeldige test-vilkår, økonomiske/kommersielle hensyn med mer, men at tester normalt kan gi en indikasjon på produkters ytelser, i alle fall hvis flere ulike magasiner i ulike land hyller de samme produktene, og I ALLE FALL om publikum er enstemmige i sin hyllest av noen bestemte produkter, ja da har man en god indikasjon, i alle fall.

Med litt allmenn skepsis pluss tillit til egne erfaringer, så kan tester i audiomagasiner være nyttige indikasjoner.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/14 :  23:35:39  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix: "Oj, vilket liv det blir när en engelsk hifi-tidning hyllar en engelsk produkt.. Ingen som ser sambanden här?"

Som sagt, den här typen av reaktioner var inte helt oväntade. Det som jag tyckte var intressant med denna recesion var nu inte att det var en engelsk produkt som hyllas i engelks tidning utan att tidningen beskriver spelaren som påtagligt transparent, t.ex. i jämförelse med en Wadia eller Lindemann. Dessutom är det ju lite intressant för oss svenskar, att det är en moddad släkting till LTS-älsklingen 668...



Oväntad reaktion eller inte. Jag har ingen större tillförlit till tidningar som Hifi choice, What Hifi & co. Att de säger att den är mer transparent än t ex Wadia låter i mina öron ganska konstigt, då jag, enligt de wadia-maskiner jag hört, inte kan tänka mig att de är extremt transparenta. Jag kan ha fel dock, men jag lägger dessa i det musikaliska facket.

Att sedan hävda att den är fullkomligt transparent utan att ens ange vilka kringutrustningen som används gör inte heller det saken mer begriplig..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/14 :  23:50:37  Show Profile Send FBK a Private Message
Jisses vilken diskussion det var här, vi vet ju redan vilken som är den transparena multispelaren. Blue sa det själv, LTS-älsklingen 668...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000