HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ändring av mått HFLS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/15 :  02:31:51  Show Profile Send rokk a Private Message
En liten kort fråga här, om nu min HFLS skulle vara 2cm mindre djup innuti. Skulle det ha någon större negativ påverkan på ljudet om volymen var densamma? Leker lite med en ide nämligen...

Om isåfall, vad är troligen det som kommer bli negativt påverkat och kan man isåfall kontra det på något vettigt sätt?

EDIT: Aja, lite frihet får man väl ta sig, bredden på baffeln ska man ju helst låta vara.. men den har fått sig en liiiten ändring..

Gick inte att göra något åt riktigt, men det får jag ta, är ingen stor förändring.

Känns som om detta blir krångligare än jag tänkt mig pga vissa försvåringar..

Slutligt: 2CM mindre djupa, 1CM bredade baffel.

EDIT2: Arbetet fortskrider plansenligt änsålänge. Trots mindre missöden >_>... Har som (o)tur ingen kamera att dokumentera varken mitt klanterier eller bravurer med.

Idag ska jag leta skin, något tunnare än biltemas.

Edited by - rokk on 2005/07/15 05:04:21

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/15 :  05:51:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Visst blir det skillnad, men det ar svart att sia om hur mycket...

Men det ar kul att HFLS1 ger dig inspiration till egna konstruktioner

Lycka till!/Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2005/07/15 :  09:40:23  Show Profile Send jonsson a Private Message
trevägare på g:-)??

när du ändrar mått på baffeln speciellt i horisontalplanet så ändras frekvensgången, men som pac säger HUR MYCKET är svårt att säga... Med bibehållen volym och storlek på rör(dia och L) så kommer iaf avstämningsfrekvens att vara den samma..

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/15 :  09:48:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är inte alls så svårt att säga hur mycket det ändras om man ändrar måtten på frontbaffeln - det är bara att simulera med lämpligt porogram, t.ex. Edge. Däremot är det inte helt trivialt att tolka resultatet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/15 :  18:16:29  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Det är inte alls så svårt att säga hur mycket det ändras om man ändrar måtten på frontbaffeln - det är bara att simulera med lämpligt porogram, t.ex. Edge. Däremot är det inte helt trivialt att tolka resultatet.


Borde kanske ta och försöka leka lite med något sådant program... Kanske någon i närheten som har det och kan det.

Är som sagt inte mycket som skiljer men det är smällar jag får ta... Det ska nog bli en okej hötalare i slutändan.. =)

Och nej, det är ingen 3-vägare på G... men tanken har slagit mig. Arbetar även på stativ. =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/15 :  18:36:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
edge är ett gratisprogram som svante på faktiskt.se tagit fram...ganska underhållande faktiskt...om man förstår vad man gör

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/15 :  19:15:53  Show Profile Send rokk a Private Message
Ohh, det var mer än vad jag visste. Antog ganska direkt att det var kommerciellt och äckeldyrt nästan.. lät som så, inte hunnit googla på det heller. Men nu vet jag. Får leka lite med det.
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2005/07/16 :  18:27:52  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Jag lånar din tråd en sekund !
Jag funderar på att göra en sluten version av hfls.
Jag har byggt subbar och skaffat ett aktivt filter. Just nu kör jag på hfls i orginal utförande, funkar nice, men vore det inte bättre för pl18 att jobba slutet då den numera är midbas och mellanregister?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/16 :  19:16:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
jepp! runt 10L borde bli bra

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2005/07/17 :  01:39:44  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Haakan: är det nåt som du räknat på? Var hamnar avstämningfrekvensen?
Då det aktiva filtret inte är så brant på hp delen (12db/oktav)så skulle det vara bra om lådan var stämd till 80hz och det rullade av flack.
Visst borde det i princip göra så att delningen blir brantare?
Och förbättra integrationen, som förvisso redan är ok.

Btw, I mina subbar sitter w85:or. Antar att du instämmer om
att dom rockar!!

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/17 :  02:46:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
simulerade lite när jag byggde mina hfls-1or å kommer inte ihåg hur det var...men -3db var väl runt 80hz, men det är mindre noga eftersom dom rullar av ganska flackt (rumsförstärkning) kommer du nog ändå behöva dela frontarna via din förstärkare/aktiva filter...(kanske) hade för mig qtc var 0.7 på runt 10L iaf...

å svar ja w85 är riktigt fina :)

ps: om du redan byggt hfls-1 så skulle du kunna prova dig fram lite genom att plugga porten å kasta in nåt i lådan å prova olika volymer...

ps2: det är ändå alltid bra att aktivt dela högtalarna gärna ganska brant så går det att spela mycket högre...å du sen är det mycket roligare med 4st w85or (gissar på att du har 2)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/07/17 02:47:26
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2005/07/17 :  09:40:27  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Jorå De ska delas aktivt ivf, men jag tänkte att avrullningen skulle hjälpa brantheten i mitt aktiva filter som inte är så brant. Men nytt filter står högt på uppgraderings listan, så det spelar mindre roll!!

Ps1 : Smart!! Så kommer jag att göra. Små mdf kuber kanske.

Ps2: 4 st w85:or är defenitivt på tapeten, skkkkka bara säga det
till tjejen..... Du ser, jag darrar redan!

Slutligen: Tack för lånet Rokk

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/17 :  13:06:31  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Slutligen: Tack för lånet Rokk


No probs. =)
Ska börja såga upp den sista MDF'n idag ser det ut som.. överhansfräsen kommer nästa vecka \o/
Go to Top of Page

Tornet
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/08/07 :  09:06:17  Show Profile Send Tornet a Private Message
Jag lyfter tråden lite. Jag håller på och ska bygga mig mina HFLS-1. Har valt att göra dem i 26 mm massiv ekskiva. Jag har dock en fundering angående baffelmåttet. Om jag håller baffelmåttet konstant enligt ritningen kommer jag minska det inre måttet med 14 mm vilket jag iof kan kompensera med att göra dem djupare. Frågan är dock om elementen får plats i innermåtten då eller om det blir för trångt. Hur mycket luft måste finnas mellan element och lådvägg?

Nästa fråga jag har är angående bitummen. Om jag skippar att sätta dit 4 mm bitummen i lådan, kan jag då flytta in lådväggarna 4 mm och få samma resultat (förutom dämpningen då) eller tar inte bitummen upp så mycket innervolym?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/07 :  18:07:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tornet. Det finns ett par HFLS1 byggda i Masiv BOK (26mm), kolla i den tråden.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tornet
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/08/07 :  20:03:37  Show Profile Send Tornet a Private Message
Är det denna tråd du menar?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34565&whichpage=2

Jo jag har läst den men hittar inte svar på frågorna. Vad tror ni blir bäst -
1.skippa bitummen och hålla baffeln och djupet på lådan konstant med orginalet eller
2. använda bitummen och göra baffeln något större (2-3 mm) åt alla håll samt lådan något djupare eller
3.använda bitummen och hålla baffeln enligt ritning men göra lådan djupare och hoppas att elementen får plats
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/07 :  21:08:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är den tråden,

Jag vet vad som är bäst. Kan bara svara för vad JAG skulle ha gjort.

Jag skulle ha använt betumen. Använd orginal innermått och då ta de nya baffelmåtten som blir.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tornet
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/08/08 :  20:34:56  Show Profile Send Tornet a Private Message
Ok, tror jag satsar på det då. Tackar för hjäälpen.

En fråga till, själva avrundningen av sidorna, vilken radie är att rekomendera eller är det bara och göra det så man tycker det är snyggt?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:12:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad står det i byggbeskrivningen ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tornet
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:54:38  Show Profile Send Tornet a Private Message
Upptäckte att jag läst ritningen slarvigt. En radie på 9,5 mm skulle det vara. Kan man kompensera en bredare baffel med en större avrundning eller tänker jag fel då?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000